AP2 och filbyte
Moderator: Redaktion
AP2 och filbyte
AV någon anledning fungerar filbyte väldigt bra åt vänster, men när jag ska tillbaka i högerfilen är det ofta hopplöst och måste bryta AP och köra manuellt.
Körde ned till Falkenberg ifrån Trollhättan här om dagen. Då fungerade AP som nämt ovan, men på hemvägen fungerade det helt plötsligt klockrent, samt att AP kändes stabilare än vanligt vid små gupp mm.
Upplever ni samma att den är olika duktig på filbyten höger vänster?
Körde ned till Falkenberg ifrån Trollhättan här om dagen. Då fungerade AP som nämt ovan, men på hemvägen fungerade det helt plötsligt klockrent, samt att AP kändes stabilare än vanligt vid små gupp mm.
Upplever ni samma att den är olika duktig på filbyten höger vänster?
BV
Re: AP2 och filbyte
Ja. Precis om du säger. Bra åt vänster, hopplös åt höger. Jag kör med manuellt filbyte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 och filbyte
Har visserligen AP1 men jag upplever också problem med att gå till höger med AP.
Bilen har märkbara problem att svänga till höger efter en omkörning.
Mitt problem verkar hänföra sig från vattensprej.
Vattensprej från bilarna gör att AP tror att det finns hinder i vägen och då vill inte svänga tillbaka.
Detta försvinner inte direkt men efter ett tag när mängden vattensprej minskar.
Bilen har märkbara problem att svänga till höger efter en omkörning.
Mitt problem verkar hänföra sig från vattensprej.
Vattensprej från bilarna gör att AP tror att det finns hinder i vägen och då vill inte svänga tillbaka.
Detta försvinner inte direkt men efter ett tag när mängden vattensprej minskar.
Re: AP2 och filbyte
Vist reagerar kamrorna i sidoblinkersena på om den har fri sikt snett bakåt. Den avbryter, ibland väldigt abrupt, ett påbörjat filbyte om man kör igenom vattensamlingar som uppstår efter dubbdäcksspår. Man måste även torka lindarna när de blivit smutsiga. Om de endast är smutsiga på en sida kan filbyte förstås endast ske åt detta hållet.
Re: AP2 och filbyte
Används sidokamerorna ens? Jag trodde att de inte skulle användas av AP utan enbart av total självkörning. AP ska som mest använda 4 kameror, och vi vet att de tre kameror som sitter i vindrutan används idag. Eller menar de 4 kameror samtidigt?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 och filbyte
Autopilotfilbyte i vått före har aldrig funkat i min MS AP2.mati skrev:Används sidokamerorna ens? Jag trodde att de inte skulle användas av AP utan enbart av total självkörning. AP ska som mest använda 4 kameror, och vi vet att de tre kameror som sitter i vindrutan används idag. Eller menar de 4 kameror samtidigt?
Autopilotfilbyte i torrt före har alltid funkat.
Det finns inte skillnad i signaler från sensorerna, så min slutsaks är att det är blinkerskamrorna som signalerar. Kanske man skulle sätta tejp på linserna för att få visshet.
Re: AP2 och filbyte
Precis vad jag lade märke till idag. Tort och fint så går filbytena som en dröm åt båda håll. Är i regn jag haft bekymmer. Speciellt mörker och regn. Funderade på om bakkameran är med på nått vis.Delta skrev:Autopilotfilbyte i vått före har aldrig funkat i min MS AP2.mati skrev:Används sidokamerorna ens? Jag trodde att de inte skulle användas av AP utan enbart av total självkörning. AP ska som mest använda 4 kameror, och vi vet att de tre kameror som sitter i vindrutan används idag. Eller menar de 4 kameror samtidigt?
Autopilotfilbyte i torrt före har alltid funkat.
Det finns inte skillnad i signaler från sensorerna, så min slutsaks är att det är blinkerskamrorna som signalerar. Kanske man skulle sätta tejp på linserna för att få visshet.
Helt klart används någon annan kamera än bara de främre.
Som parentes kan nämnas att jag såg ett youtube klipp där man tejpade över kamera efter kamera och alla de tre främre kamerorna används. För att ta död på AP behövdes alla tre täckas. AP fungerade med vilken som helst av de tre kamerorna ensamt.
Börjar misstänka att alla kameror används vid olika funktioner.
BV
Re: AP2 och filbyte
Snubbe som testat filbyte med AP2 och tejpat över kamerorna. Tydligen bara Ultrasonic-sensorerna som är aktiva vid filbyten och ingen av kamerorna. Kanske därför filbyte funkar sämre i regn eller när det skvätter upp från vägbanan, eftersom sensorerna verkar vara känsliga för fukt/regn?
Bad news är att det inte verkar finnas något larm att någon sensor inte funkar. Tejpar man över sensorerna byter bilen fil precis som att där inte var några hinder
Bad news är att det inte verkar finnas något larm att någon sensor inte funkar. Tejpar man över sensorerna byter bilen fil precis som att där inte var några hinder
Re: AP2 och filbyte
Jag tycker att filbyten går väldigt snabbt och aggressivt och inte mjukt, som man själv manuellt gör. Det känns liksom att bilen försöker väja för någonting på vägen
men annars älskar det, även om jag måste hålla ratten med jämna mellanrum och när man byter fil
men annars älskar det, även om jag måste hålla ratten med jämna mellanrum och när man byter fil
- Andreas Muller
- Teslaägare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 30 apr 2016 10:02
Re: AP2 och filbyte
Hämtade min 100d nyss med AP2. Innan dess hade jag AP1 och körde mina 9.500 mil 70% med AP på. Filbyte går lite snabbare till vänster än till höger och definitivt snabbare än med AP1. Det jag saknar mest dock är "sign recognition" i AP2. Hastighets info'n kommer bara från kartan känns det. Finns det någon där ute som har en AP2 som kan läsa skylta?
Stromare
Re: AP2 och filbyte
AP2 kan inte läsa skyltar (än).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: AP2 och filbyte
Filbyte med AP1 är skitsegt, särskilt när man ska tillbaks in till höger. Ibland ligger jag där och blinkar och blinkar och blinkar och känner mig skitfånig till jag till slut rycker tag i ratten och kör in själv.
Alla de här små irritationsmomenten gör att jag faktiskt använder AP allt mer sällan. Den funkar bra, under ganska begränsade förutsättningar, men jag orkar liksom inte med att anpassa mig efter systemets alla små egenheter.
Alla de här små irritationsmomenten gör att jag faktiskt använder AP allt mer sällan. Den funkar bra, under ganska begränsade förutsättningar, men jag orkar liksom inte med att anpassa mig efter systemets alla små egenheter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: AP2 och filbyte
Uppdaterar hastighetsgränsen oftast men inte alltid, känns som att det kommer från kartan
Re: AP2 och filbyte
Den byter inte fil om den inte hittar en fil bredvid, det ser man på skärmen...men jag håller med att det är fånigt att blinka o blinka och undrar om folk tror att man har glömt blinkersen pådanni skrev:Filbyte med AP1 är skitsegt, särskilt när man ska tillbaks in till höger. Ibland ligger jag där och blinkar och blinkar och blinkar och känner mig skitfånig till jag till slut rycker tag i ratten och kör in själv.
Alla de här små irritationsmomenten gör att jag faktiskt använder AP allt mer sällan. Den funkar bra, under ganska begränsade förutsättningar, men jag orkar liksom inte med att anpassa mig efter systemets alla små egenheter.
Re: AP2 och filbyte
De gånger min bil inte byter fil (AP1) så är det blött och man ser tydligt att ultra sonic plockar upp vattnet om man tittar på bilen på den lilla skärmen
Utav någon anledning så plockar den upp lättare vatten på höger än vänster sida där av vanligare att den inte vill byta till höger
Så här har det varit sen dag 1 (dec 2015) så inget som blivit bättre eller sämre med uppdateringar
Jag antar att det är samma för AP2 bilar
Utav någon anledning så plockar den upp lättare vatten på höger än vänster sida där av vanligare att den inte vill byta till höger
Så här har det varit sen dag 1 (dec 2015) så inget som blivit bättre eller sämre med uppdateringar
Jag antar att det är samma för AP2 bilar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP2 och filbyte
e5m1r skrev:De gånger min bil inte byter fil (AP1) så är det blött och man ser tydligt att ultra sonic plockar upp vattnet om man tittar på bilen på den lilla skärmen
Utav någon anledning så plockar den upp lättare vatten på höger än vänster sida där av vanligare att den inte vill byta till höger
Så här har det varit sen dag 1 (dec 2015) så inget som blivit bättre eller sämre med uppdateringar
Jag antar att det är samma för AP2 bilar
Exakt så upplever jag det också med min AP2 eller 2,5 eftersom den är byggd efter Juli 2017 (har aldrig förstått skillnaden där?)
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Re: AP2 och filbyte
Skillnaden är i själva processorkraften samt att radar bytts från bosch till continental och det finns lite fler backup system genom några fler styrboxar och kablar så om ett slås ut så ska kameror och sensorer kunna använda ett annat ( rätta mig gärna här om jag har fel )Fredric83 skrev:e5m1r skrev:De gånger min bil inte byter fil (AP1) så är det blött och man ser tydligt att ultra sonic plockar upp vattnet om man tittar på bilen på den lilla skärmen
Utav någon anledning så plockar den upp lättare vatten på höger än vänster sida där av vanligare att den inte vill byta till höger
Så här har det varit sen dag 1 (dec 2015) så inget som blivit bättre eller sämre med uppdateringar
Jag antar att det är samma för AP2 bilar
Exakt så upplever jag det också med min AP2 eller 2,5 eftersom den är byggd efter Juli 2017 (har aldrig förstått skillnaden där?)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP2 och filbyte
Det är väl egentligen ganska förståeligt att det är mer vattenstänk till höger om bilen när man precis har kört om en annan bil. Det är ju ändå i högerfilen som de flesta bilar ligger. Och de skvätter vatten.e5m1r skrev:De gånger min bil inte byter fil (AP1) så är det blött och man ser tydligt att ultra sonic plockar upp vattnet om man tittar på bilen på den lilla skärmen
Utav någon anledning så plockar den upp lättare vatten på höger än vänster sida där av vanligare att den inte vill byta till höger
Så här har det varit sen dag 1 (dec 2015) så inget som blivit bättre eller sämre med uppdateringar
Jag antar att det är samma för AP2 bilar
Det går för övrigt att stänga av auto-lane change. Då får man byta fil själv, men AP släpper superlätt så fort man sätter på blinkersen. Så slipper man iaf känna sig dum när man ligger som en idiot i vänsterfilen med blinkersen igång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: AP2 och filbyte
Är ny användare av AP och undrar om den byter fil när man slår på blinkersen även om det ligger en bil (antingen precis bredvid eller i döda vinkeln) i filen man vill byta till? Vågar förstås inte testa det och därför frågar jag det här istället
Re: AP2 och filbyte
Det är ju det sensorer är till men de når inte långt så kommer det en bil i hög hastighet kommer den bytamgorgis skrev:Är ny användare av AP och undrar om den byter fil när man slår på blinkersen även om det ligger en bil (antingen precis bredvid eller i döda vinkeln) i filen man vill byta till? Vågar förstås inte testa det och därför frågar jag det här istället
De går givetvis inte att lita på helt så man ska fortfarande se sig om
När AP2 börjar använda kameror i stolpar och blinkers kommer den ha bättre koll men som det är idag är det inte många meter bak och åt sidan den ser
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP2 och filbyte
Nyfiken, hur funkar AP2 (eller AP1) i typiskt storstadstrafik i rusning där som bekant vanliga trafikregler inte riktigt gäller och även sansade förare ibland tvingas bryta mot vissa regler för allas bästa?
Re: AP2 och filbyte
Beror påimprowise skrev:Nyfiken, hur funkar AP2 (eller AP1) i typiskt storstadstrafik i rusning där som bekant vanliga trafikregler inte riktigt gäller och även sansade förare ibland tvingas bryta mot vissa regler för allas bästa?
Det ör spännande när AP låser på bilen framför och den bilen får för sig att byta fil
Om du inte hetsar själv och ör observant mot problemet ovan så går det bra ( bor inte i storstad så har begränsad erfarenhet )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: AP2 och filbyte
Jag blev så glad för några uppdateringar sedan när jag av misstag slog av auto lane change och insåg hur bra det funkar utan. Man blinkar och då släpper autostyrningen vid minsta beröring av ratten utan ryck. Sedan byter man fil som man vill och slår på autostyrningen igen.danni skrev:Filbyte med AP1 är skitsegt, särskilt när man ska tillbaks in till höger. Ibland ligger jag där och blinkar och blinkar och blinkar och känner mig skitfånig till jag till slut rycker tag i ratten och kör in själv.
Alla de här små irritationsmomenten gör att jag faktiskt använder AP allt mer sällan. Den funkar bra, under ganska begränsade förutsättningar, men jag orkar liksom inte med att anpassa mig efter systemets alla små egenheter.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: AP2 och filbyte
Håller helt med. Enda problemet är att man inte kan stänga av ljudet som kommer varje gång AP aktiveras/deaktiveras. Medpassagerare undrar lite lätt vad man håller på medblincoln skrev:Jag blev så glad för några uppdateringar sedan när jag av misstag slog av auto lane change och insåg hur bra det funkar utan. Man blinkar och då släpper autostyrningen vid minsta beröring av ratten utan ryck. Sedan byter man fil som man vill och slår på autostyrningen igen.danni skrev:Filbyte med AP1 är skitsegt, särskilt när man ska tillbaks in till höger. Ibland ligger jag där och blinkar och blinkar och blinkar och känner mig skitfånig till jag till slut rycker tag i ratten och kör in själv.
Alla de här små irritationsmomenten gör att jag faktiskt använder AP allt mer sällan. Den funkar bra, under ganska begränsade förutsättningar, men jag orkar liksom inte med att anpassa mig efter systemets alla små egenheter.