Takräcke Tesla/Whispbar med Skidhållare Whispbar WB300

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Takräcke Tesla/Whispbar med Skidhållare Whispbar WB300

Inlägg av MangeT »

Hej!

Tänkte bara skriva lite kort om vad jag tycker om denna kombination då jag monterat och använt dessa till fjällen nyligen.
Köpte takräcket av Tesla och skidhållare WB300 från Takbox.
Finns två alternativ att fästa skidhållaren i räcket. Bägge alternativ följer med skidhållaren:
1. Fötter med gummiband som går runt räcket och låses i foten igen. Går att justera längden på bandet. Ger snabb montering och avmontering antar jag.
2. Med T-fot eller vad det kan kallas där det är en skruv med platta som förs in i räckets kanal och ger en vertikal bult/skruv som hållaren låses fast med inne i skidhållaren. Valde denna lösning då räcket skidhållaren borde vara svårare att stjäla med denna lösning.

+ Sitter bra. Går lätt att montera för en person. Takräcket är dock lite komplicerat att montera. Svårt att vara säker på när vertikala bultar/skruvar som fästs i taket är lagom åtdragna. Tog också mig ett tag att inse att skruven för att justera bredden på räcken ska tryckas in för att släppa justeringsspärr när bredden ska justeras. Nästa gång detta monteras kommer det att gå betydligt fortare för mig.
Kanonbra att det gick för oss att få in en snowboard + 3 par skidor. Riktigt nöjd med kapaciteten på skidhållaren.

- Ökat vindljud, dock mindre med skidor/snowboard i skidhållaren än med tom skidhållare så inte så farligt tycker jag ändå. Svårt att veta hur förbrukningen påverkades. Verkade inte vara någon större skillnad vad jag kunde se.

- Svårt att stänga tillräckligt för att kunna låsa med nyckel när skidor och snowboard var på plats i skidhållarna. Behövdes mycket vertikal kraft och lite lirkande för att låsa. Misstänker att det kan vara känsligt hur de gummilister som skidor/snowboard kläms fast med hamnar när hållare stängs.
Infogar två bilder så Ni kan se hur det ser ut:


Någon som vet om de tejpremsor som ska fästas på taket under fötterna till räcket kan återanvändas?
Jag har tagit loss dessa och satt tillbaka på pappret de satt på från början nu när jag tagit av räcket.
Hur brukar Ni göra som har satt på och tagit av räcke några gånger?
WB300_2.JPG
WB300_1.JPG
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!