Betala för Internet i bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Betala för Internet i bilen

Inlägg av bylund »

Internet ska ju vara gratis i bilen i fyra år, och de började räkna 1 januari 2014 för de tidigaste bilarna. Är det någon här som sitter på en 2013 som måste betala, eller har hört något om priser?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av HelectriC »

Vad händer om man inte betalar då? Funkar inte kartan på stora skärmen? Får man inte kontakt med appen?
Kan man sätta in ett eget sim? Fast det kanske blir så billigt genom Tesla att det inte är lönt att köra en egen lösning :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Pontus »

Som jag hört det har ju bilen inget mimme för loggar och sådant att tala om. Om man intw betalar blir det problem vid service eller garantiärenden?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Kulingen »

Hur löser andra bilmärken detta? Volvo har väl 3 år också ?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av HelectriC »

Kulingen skrev:
Hur löser andra bilmärken detta? Volvo har väl 3 år också ?
Med eGolfen löstes det på ett intressant sätt; jag fick påminnelse om att förnya efter två år. Det kom flera påminnelser och besked om att app etc slutar fungera om jag inte förnyar. Jag brydde mig inte alls, gjorde ingenting och det funkar fortfarande ett år efter senaste påminnelsen :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Fredrik_alvnas
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 nov 2017 22:25

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Fredrik_alvnas »

Min bil är byggd dec 2013, Har inte fått någon räkning för internet än. Var inne på Service Center i Infra City i Dec, ingen som sa något då heller om detta...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av bylund »

Jag googlade lite och hittade att ursprungligen skulle det vara 3 månader gratis, men det fanns regler i USA mot att sälja vidare teletjänster, så de fortsatte att bjuda på det. Nu gissar jag att de kanske inte har hittat en lösning på det, och att det i sammanhanget är så få bilar än så länge som skulle få betala, att det inte är prioriterat att lösa problemet att ta betalt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Feddan »

Min säljare som jag hade kontakt med 2014 sa att det var gratis livet ut. Det har jag på mail.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av MEL »

Jag har kört min bil sen 2013 och har inte fått något besked om att jag ska betala för internet (det funkar precis som tidigare). Däremot fick jag byta 12 volts batteriet i slutet av förra året - lagom till att jag passerat 4år och 8000 mil. Det var dock ingen dyr historia och byttes av SC Sthlm medan jag väntade.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Bjelke »

Med tanke på hur kasst själva surfandet i bilen "funkat" så kanske det är magstarkt att börja ta betalt för det (även om uppkopplingen mot bilen mm oxo ingår i det här såklart),
men jag tror oxo på att det kan ha mer att göra med det där med (betalnings-)problematiken i USA att göra, i kombination med antalet berörda än så länge.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av e5m1r »

Har för mig att jag läste 7 år nånstans
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Surfaren »

e5m1r skrev:
Har för mig att jag läste 7 år nånstans
Det var nog navigationskartorna som åsyftades där skulle jag tro.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Betala för Internet i bilen

Inlägg av e5m1r »

Surfaren skrev:
e5m1r skrev:
Har för mig att jag läste 7 år nånstans
Det var nog navigationskartorna som åsyftades där skulle jag tro.
Kan vara så
Men jag ser inte att tesla stänger av nåt annat än surf annat ingår i bilen liksom

Edit: med surf menar jag webbläsaren
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av bylund »

Nja, webbläsaren förutsätter jag att blir väldigt svårt att få någon att betala för. Med Internet avses datauppkopplingen är jag övertygad om.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
Nja, webbläsaren förutsätter jag att blir väldigt svårt att få någon att betala för. Med Internet avses datauppkopplingen är jag övertygad om.
Streamingtjänster som ingår i bilen har ingen * som säger att man ska betala för uppkoppling det samma gäller sw uppdates och egentligen navigation trots att tesla börjat med info om wifi krävs för uppdatering
De använder kartan på stora skärmen som säljargument men utan data så är även denna borta
Vad jag tror och som till stor del redan hänt är att de stryper hastigheten minimerar data förbrukning genom att vänta på wifi för uppdateringar osv men stänger ner gör de inte fri roaming i EU numera så det finns verkligen ingen anledning
Vad kan kostnaden vara för tesla ? Nån hundring / bil /år
Vad kan det kosta under bilens livslängd ? 5-10.000kr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av mati »

Det skulle ju inte vara nåt större bekymmer att skaffa ett eget abonnemang. Jag har t.ex. ett tvillingkort hemma som jag ändå inte använder. Men jag misstänker att man inte får stoppa in vilket SIM-kort som helst. Nån som vet hur abonnemanget ser ut? Är det t ex publika/statiska ip-adresser? Borde det ju inte vara eftersom allting fungerar lika bra när man kopplar upp sig via valfritt Wifi. Så egentligen skulle ju ett eget SIM-kort fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Det skulle ju inte vara nåt större bekymmer att skaffa ett eget abonnemang. Jag har t.ex. ett tvillingkort hemma som jag ändå inte använder. Men jag misstänker att man inte får stoppa in vilket SIM-kort som helst. Nån som vet hur abonnemanget ser ut? Är det t ex publika/statiska ip-adresser? Borde det ju inte vara eftersom allting fungerar lika bra när man kopplar upp sig via valfritt Wifi. Så egentligen skulle ju ett eget SIM-kort fungera.
Bilen kopplar upp till nåt som liknar VPN och all kommunikation går den vägen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
Internet ska ju vara gratis i bilen i fyra år, och de började räkna 1 januari 2014 för de tidigaste bilarna. Är det någon här som sitter på en 2013 som måste betala, eller har hört något om priser?
Kommer garanterat en torsdag i december år 20XX
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av thomas76 »

Alla Teslor kanske blir uppkopplade via starlink om några år. Vore ju snabbt o bra med teckning överallt.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av lem »

Någon som vet var SIM:et sitter och kan plocka ut det för att få fram parametrar:
- Kör i tfn och kolla nr samt tptest för att se datahastighet
- Läs av nr på kortet och ring telia för att kolla vad de har för abonnemangstyp. Det är säkerligen ett vanligt m2m abonnemang med begränsad datamängd/hastighet. Det torde vara enkelt att ersätta det men man kan ha spärrar i servrarna för förhindra dos attacker. Jag tycker surfen är lusig och har funderat på skaffa ett bättre abonnemang.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Gustafsson »

Har min Roadster online på nätet via OVMS. Kostar ca 29:- /månad med ett M2M SIM. No big deal alltså. Väldigt lite datatrafik över det dock, så några stora kartdatabaser är det inte tal om här.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av GiGurra »

Man kan ju tycka att Tesla bara kan låta en stoppa in ett eget simkort :). Typ att man skaffar extra sim till sitt vanliga mobilabonnemang
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av bullen »

Gustafsson skrev:
Har min Roadster online på nätet via OVMS. Kostar ca 29:- /månad med ett M2M SIM. No big deal alltså. Väldigt lite datatrafik över det dock, så några stora kartdatabaser är det inte tal om här.
Nyfiken! Vad är din erfarenhet av OVMS? Installerat själv?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av OlleBack »

Tyckte jag läste att hela anledningen att det är fortsatt gratis är att tesla pumpar upp massiva datamängder från autopiloterna och det känns ju lite weird att jag ska behöva betala för det :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Remuz »

Ap kom ju oktober 2014 så där har det inte gått fyra år ännu
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar