Betala för Internet i bilen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av e5m1r »

Har för mig att jag läste 7 år nånstans
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Surfaren »

e5m1r skrev:
Har för mig att jag läste 7 år nånstans
Det var nog navigationskartorna som åsyftades där skulle jag tro.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Betala för Internet i bilen

Inlägg av e5m1r »

Surfaren skrev:
e5m1r skrev:
Har för mig att jag läste 7 år nånstans
Det var nog navigationskartorna som åsyftades där skulle jag tro.
Kan vara så
Men jag ser inte att tesla stänger av nåt annat än surf annat ingår i bilen liksom

Edit: med surf menar jag webbläsaren
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av bylund »

Nja, webbläsaren förutsätter jag att blir väldigt svårt att få någon att betala för. Med Internet avses datauppkopplingen är jag övertygad om.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
Nja, webbläsaren förutsätter jag att blir väldigt svårt att få någon att betala för. Med Internet avses datauppkopplingen är jag övertygad om.
Streamingtjänster som ingår i bilen har ingen * som säger att man ska betala för uppkoppling det samma gäller sw uppdates och egentligen navigation trots att tesla börjat med info om wifi krävs för uppdatering
De använder kartan på stora skärmen som säljargument men utan data så är även denna borta
Vad jag tror och som till stor del redan hänt är att de stryper hastigheten minimerar data förbrukning genom att vänta på wifi för uppdateringar osv men stänger ner gör de inte fri roaming i EU numera så det finns verkligen ingen anledning
Vad kan kostnaden vara för tesla ? Nån hundring / bil /år
Vad kan det kosta under bilens livslängd ? 5-10.000kr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av mati »

Det skulle ju inte vara nåt större bekymmer att skaffa ett eget abonnemang. Jag har t.ex. ett tvillingkort hemma som jag ändå inte använder. Men jag misstänker att man inte får stoppa in vilket SIM-kort som helst. Nån som vet hur abonnemanget ser ut? Är det t ex publika/statiska ip-adresser? Borde det ju inte vara eftersom allting fungerar lika bra när man kopplar upp sig via valfritt Wifi. Så egentligen skulle ju ett eget SIM-kort fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
Det skulle ju inte vara nåt större bekymmer att skaffa ett eget abonnemang. Jag har t.ex. ett tvillingkort hemma som jag ändå inte använder. Men jag misstänker att man inte får stoppa in vilket SIM-kort som helst. Nån som vet hur abonnemanget ser ut? Är det t ex publika/statiska ip-adresser? Borde det ju inte vara eftersom allting fungerar lika bra när man kopplar upp sig via valfritt Wifi. Så egentligen skulle ju ett eget SIM-kort fungera.
Bilen kopplar upp till nåt som liknar VPN och all kommunikation går den vägen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av dstr »

bylund skrev:
Internet ska ju vara gratis i bilen i fyra år, och de började räkna 1 januari 2014 för de tidigaste bilarna. Är det någon här som sitter på en 2013 som måste betala, eller har hört något om priser?
Kommer garanterat en torsdag i december år 20XX
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av thomas76 »

Alla Teslor kanske blir uppkopplade via starlink om några år. Vore ju snabbt o bra med teckning överallt.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av lem »

Någon som vet var SIM:et sitter och kan plocka ut det för att få fram parametrar:
- Kör i tfn och kolla nr samt tptest för att se datahastighet
- Läs av nr på kortet och ring telia för att kolla vad de har för abonnemangstyp. Det är säkerligen ett vanligt m2m abonnemang med begränsad datamängd/hastighet. Det torde vara enkelt att ersätta det men man kan ha spärrar i servrarna för förhindra dos attacker. Jag tycker surfen är lusig och har funderat på skaffa ett bättre abonnemang.
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Gustafsson »

Har min Roadster online på nätet via OVMS. Kostar ca 29:- /månad med ett M2M SIM. No big deal alltså. Väldigt lite datatrafik över det dock, så några stora kartdatabaser är det inte tal om här.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av GiGurra »

Man kan ju tycka att Tesla bara kan låta en stoppa in ett eget simkort :). Typ att man skaffar extra sim till sitt vanliga mobilabonnemang
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av bullen »

Gustafsson skrev:
Har min Roadster online på nätet via OVMS. Kostar ca 29:- /månad med ett M2M SIM. No big deal alltså. Väldigt lite datatrafik över det dock, så några stora kartdatabaser är det inte tal om här.
Nyfiken! Vad är din erfarenhet av OVMS? Installerat själv?
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av OlleBack »

Tyckte jag läste att hela anledningen att det är fortsatt gratis är att tesla pumpar upp massiva datamängder från autopiloterna och det känns ju lite weird att jag ska behöva betala för det :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Remuz »

Ap kom ju oktober 2014 så där har det inte gått fyra år ännu
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9341
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av bylund »

Och det torde vara AP2 de är intresserade av data för i större mängder i vilket fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av bat »

Initialt så pratades det om att det skulle finnas en Wifi hotspot I bilen. Då kanske det skulle gå motivera att kunden betalar internet uppkoppling en över tid. Men nu är allt så integrerat och beroende av Internet i bilen att de känns naturligt att Tesla betalar ända fram till skroten.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Svenssons »

Det som kanske kommer i framtiden är just möjlighet till WiFi-hotspot och då till en kostnad för att kunna slå på WiFi i bilen från dag 1.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av Remuz »

Ang uppladdning av ap-data så känns det som det mest sker över wi-fi. När jag kopplar upp bilen står den ofta och skickar mycket data länge
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av lobbin »

Elon har ju svarat på Twitter att Wifi-hotspot kommer att vara en möjlighet när de funderat ut hur det skulle kunna ta betalt för det.

Nu när de har börjat ta betalt för SuC så är ju betalningsdelen klar, så då gäller det väl bara att lösa hur man ska särskilja trafiken.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av chaffis75 »

Remuz skrev:
Ang uppladdning av ap-data så känns det som det mest sker över wi-fi. När jag kopplar upp bilen står den ofta och skickar mycket data länge
Hur stor "hårddisk/SSD" har man i en tesla? Antar de har tagit till ordentligt då de i sammanhanget troligen är den lilla kostnaden när man tillverkar bilen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av e5m1r »

chaffis75 skrev:
Remuz skrev:
Ang uppladdning av ap-data så känns det som det mest sker över wi-fi. När jag kopplar upp bilen står den ofta och skickar mycket data länge
Hur stor "hårddisk/SSD" har man i en tesla? Antar de har tagit till ordentligt då de i sammanhanget troligen är den lilla kostnaden när man tillverkar bilen.
Inga HDD eller SSD
Memory – Vehicles have various types of memory in different modules. The MCU (17″ Media Control Unit) has the most memory devices and early units include:

2 GB DDR3 SDRAM (on the Nvidia VCM board)
8 GB eMMC NAND Flash (on the Nvidia VCM board)
16 GB SD flash memory card, primarily for Garmin mapping data storage
4 GB SD flash memory card, for firmware, keys, etc. (unconfirmed)
2 MB flash memory (for 32-bit 116 MHz CPU, firmware)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av chaffis75 »

Oj de var en ordentlig blandning av tekniker de använder... Känns lite konstigt att man inte håller ihop de lite bättre även som man såklart kanske inte kan ha allt på ett minne...
Borde där inte vara ganska gott om minne in AP2 enheten också, de jag tänker på är var de lagrar all debug data som sedan ska skickas upp via wifi...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av kangru »

lem skrev:
Någon som vet var SIM:et sitter och kan plocka ut det för att få fram parametrar:
- Kör i tfn och kolla nr samt tptest för att se datahastighet
- Läs av nr på kortet och ring telia för att kolla vad de har för abonnemangstyp. Det är säkerligen ett vanligt m2m abonnemang med begränsad datamängd/hastighet. Det torde vara enkelt att ersätta det men man kan ha spärrar i servrarna för förhindra dos attacker. Jag tycker surfen är lusig och har funderat på skaffa ett bättre abonnemang.
Surfen är väl långsam för att browsern är nedlåst och inte för att du inte får så bra hastighet på HSPA eller LTE länken?

Även om bilen använder Telias's RAN i Sverige så är väl PS core ifrån antingen Ericsson DCP eller Cisco Jasper beroende på hur du ligger upplagd.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Betala för Internet i bilen

Inlägg av lobbin »

kangru skrev:
Surfen är väl långsam för att browsern är nedlåst och inte för att du inte får så bra hastighet på HSPA eller LTE länken?
Ja, surfen bör vara långsam pga browsern är tokslö :)
Skriv svar