Hur öppnar man bilen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Hur öppnar man bilen?

Inlägg av EnTraktor »

Jag hämtade ut min tredje Tesla här om veckan, och jag blir inte klok på hur dörrhandtagen fungerar. Har jämfört inställningarna mot gamla bilen, ser ingen skillnad men ändå uppför dom sig annorlunda.
Det jag vill uppnå är att man ska trycka på dörrhandtaget för att det ska åka ut, så att man kan öppna dörren. Just nu händer absolut ingenting när jag trycker på handtaget. Några tips?

Bild
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Hur öppnar man bilen?

Inlägg av sch123 »

Du har Passive Entry på. Då måste man låsa och låsa upp genom att klicka på nyckeln. De la till den funktionen efter rapporter om bilar som stulits med hjälp av "förstärkare" som förstärkt signalen från nyckellösa system så att bilen låses upp och kan startas även om nyckeln ligger i ett hus t.ex.

Stäng av Passive Entry så ska det nog fungera som du beskriver.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur öppnar man bilen?

Inlägg av EnTraktor »

Jag har samma inställning i min andra bil och där funkar det trycka på dörrhandtagen med passive entry på.
Jag har även testat stänga av passive entry och det gjorde ingen skillnad. Jag trycker på dörrhandtagen och inget händer.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
sch123
Inlägg: 58
Blev medlem: 05 sep 2015 13:22

Re: Hur öppnar man bilen?

Inlägg av sch123 »

Konstigt, då vet jag inte vad det beror på. Om Passive entry är av, och auto present handles är av, så ska handtagen åka ut och bilen låsas upp när du går fram och trycker på handtagen. Du har inte slut på batteri i nyckeln eller något sånt?
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Hur öppnar man bilen?

Inlägg av EnTraktor »

sch123 skrev:
Konstigt, då vet jag inte vad det beror på. Om Passive entry är av, och auto present handles är av, så ska handtagen åka ut och bilen låsas upp när du går fram och trycker på handtagen. Du har inte slut på batteri i nyckeln eller något sånt?
Bilen är 2 veckor och 20 mil gammal, så hoppas inte det är batteriet. Inga larm i displayen.
Får ringa Tesla och fråga.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur öppnar man bilen?

Inlägg av bylund »

sch123 skrev:
Du har Passive Entry på. Då måste man låsa och låsa upp genom att klicka på nyckeln. De la till den funktionen efter rapporter om bilar som stulits med hjälp av "förstärkare" som förstärkt signalen från nyckellösa system så att bilen låses upp och kan startas även om nyckeln ligger i ett hus t.ex.

Stäng av Passive Entry så ska det nog fungera som du beskriver.
Tvärtom, passive entry är funktionen att man ska kunna gå fram till bilen och den låses upp automatiskt (eller passivt om man så vill). Så passive entry off ger att man måste låsa upp med knappen på nyckeln.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Hur öppnar man bilen?

Inlägg av bylund »

Du tar dig nu in i bilen genom att låsa upp med fobben, och då fälls handtagen ut?

Så det är som att bilen inte låses upp? Inställningarna verkar rimliga. Om du sätter på auto-present handles på, fälls de ut då när du bara går fram till bilen, eller fungerar inte det heller? Om handtagen inte kommer ut är min gissning att passive entry inte fungerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur öppnar man bilen?

Inlägg av mati »

Det låter bekant. Jag har auto present handels off och bilen beter sig precis som du beskriver. Man måste låsa upp med nyckeln. Jag har faktiskt gått och funderat vad det är för skillnad mellan aktive entry och auto present handles. Det verkar vara nästan samma sak numera. Så var det inte tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur öppnar man bilen?

Inlägg av Kulingen »

EnTraktor skrev:
sch123 skrev:
Konstigt, då vet jag inte vad det beror på. Om Passive entry är av, och auto present handles är av, så ska handtagen åka ut och bilen låsas upp när du går fram och trycker på handtagen. Du har inte slut på batteri i nyckeln eller något sånt?
Bilen är 2 veckor och 20 mil gammal, så hoppas inte det är batteriet. Inga larm i displayen.
Får ringa Tesla och fråga.
Beklagar oturen men mina första 20 mil tog 2 timmar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
aikalex
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 30 apr 2015 18:23
Ort: Västerås

Re: Hur öppnar man bilen?

Inlägg av aikalex »

Har precis samma funderingar med min bil som gått 100 mil på 7 dagar. Brukar lämna foben i bilen när ungarna sitter kvar men när jag nu vill in igen så kommer jag inte in i bilen. Kidzen skrattar och poppar på tills jag lyckats låsa upp med mobilen. Hände aldrig på min andra bil.
Model S P100D
Model S S85D
Referral link: http://---
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Hur öppnar man bilen?

Inlägg av improwise »

Tycker min bil (som gått 14 mil på 2 veckor :D) är lite varierande, ibland kommer handagen ut när jag närmar mig, och ibland måste jag vidröra dom för att det ska hända. Kan inte påminna mig om att jag ändrat någon inställning om det dock.
Skriv svar