Cruise not available: Front radar visibility reduced.. snö?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Fast kommer e-Golfen ladda snabbare då? För visst skrev du att Teslan just nu laddar med två faser? Vad blir det? 7,2 kW? Det är väl samma som e-Golfen? (är du förresten säker på att den har stöd för 2-fas 16A och att de inte menar 1 fas 32A när de skriver max 7,2 kW laddning?)
Nej, den laddar inte snabbare, men den drar betydligt mindre el. Och ja, den laddar med 2x16A. Man får alltså fler mil per timme än med Teslan, trots att den laddar med lägre effekt. 2-fas laddning i Golfen motsvarar ungefär 3-fas laddning i Teslan när man räknar mil/timme. Och nu laddar ju min Tesla bara 2-fas numera, den får alltså avsevärt färre mil per timme.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Fast kommer e-Golfen ladda snabbare då? För visst skrev du att Teslan just nu laddar med två faser? Vad blir det? 7,2 kW? Det är väl samma som e-Golfen? (är du förresten säker på att den har stöd för 2-fas 16A och att de inte menar 1 fas 32A när de skriver max 7,2 kW laddning?)
Nej, den laddar inte snabbare, men den drar betydligt mindre el. Och ja, den laddar med 2x16A. Man får alltså fler mil per timme än med Teslan, trots att den laddar med lägre effekt. 2-fas laddning i Golfen motsvarar ungefär 3-fas laddning i Teslan när man räknar mil/timme. Och nu laddar ju min Tesla bara 2-fas numera, den får alltså avsevärt färre mil per timme.

Ja, det stämmer nog. Min i3 drar bara över 200 Wh/km när det är besvärliga förhållanden och snittar en bit under det även nu när det är vinter. Teslan ligger på 245 Wh/km i snitt nu. Känslan är även att i3:an knappt tappar nånting när den står stilla. Teslan står och "läcker" elektroner hela tiden. Tror nästan i3:an bara suger drygt hälften så mycket el från laddaren per körd km som Teslan. Inklusive förvärmning och läckage så ligger nog Teslan på 400 Wh/km nu på vintern. i3:an kanske ligger på runt 250 Wh/km inklusive allt.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s

Inlägg av Remuz »

Testade AP2 till jobbet idag i stockholm. Ultraljudssensorerna var helt igenkorkade och park assist unavailable, men AP2 funkade bra. Den studsade lite mellan linjerna som den gjorde förr, men för att vara de förhållande som råder så är jag nöjd
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s

Inlägg av mgorgis »

Med risk att jag kapar tråden men eftersom vi pratar AP2 så tänkte ställa ett par frågor här:

1- När ni pratar ACC, är det då Automatic Cruise Control? för det kan knappast vara Automatic Climate Control? :D
2- När jag köp adaptiv farthållare plus självstyrning (när den håller sig i filen), och när jag vill styra själv så trycker jag spaken ifrån mig då avaktiveras självkörningen men farthållaren avaktiveras också men det vill jag inte, jag vill bara styra själv men med adaptiv farthållaren igång. Visst kan jag rycka i ratten för att ta över kontrollen men det känns inte rätt sätt att avaktivera det
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s

Inlägg av mati »

1. Ja, active cruise control = ACC
2. Håller med. Borde gå att lösa bättre, men så är det idag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s

Inlägg av Tars »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Fast kommer e-Golfen ladda snabbare då? För visst skrev du att Teslan just nu laddar med två faser? Vad blir det? 7,2 kW? Det är väl samma som e-Golfen? (är du förresten säker på att den har stöd för 2-fas 16A och att de inte menar 1 fas 32A när de skriver max 7,2 kW laddning?)
Nej, den laddar inte snabbare, men den drar betydligt mindre el. Och ja, den laddar med 2x16A. Man får alltså fler mil per timme än med Teslan, trots att den laddar med lägre effekt. 2-fas laddning i Golfen motsvarar ungefär 3-fas laddning i Teslan när man räknar mil/timme. Och nu laddar ju min Tesla bara 2-fas numera, den får alltså avsevärt färre mil per timme.

Ja, det stämmer nog. Min i3 drar bara över 200 Wh/km när det är besvärliga förhållanden och snittar en bit under det även nu när det är vinter. Teslan ligger på 245 Wh/km i snitt nu. Känslan är även att i3:an knappt tappar nånting när den står stilla. Teslan står och "läcker" elektroner hela tiden. Tror nästan i3:an bara suger drygt hälften så mycket el från laddaren per körd km som Teslan. Inklusive förvärmning och läckage så ligger nog Teslan på 400 Wh/km nu på vintern. i3:an kanske ligger på runt 250 Wh/km inklusive allt.
Stämmer fint det du säger.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar