Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av lem »

Jag förvånades över det stora utbudet av begagnat och den "låga" prisnivån. Äldre långmilare går för strax över 500' och hyggligt nya med AP1 för 650'.

Detta innebär ett värdefall på ~ 15.000:-/månad eller ~100kr/mil.....

Är det någon som försökt göra en kalkylmodell för restvärdesberäkning?

Det blir nog till att behålla gamla "Bettan" ett bra tag för att få en rimlig ekonomi!

Mitt case:
Ingångsvärde 732' + 40 AP + 20 batteri = 800'
Marknadsvärde 650'?
Månadskostnad år 1 ~ 13-14'/månad ~ 20%/år
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Kulingen »

Suck 100 kr milen? Det innebär att jag efter 3 år a 5000 mil per år kommer ha en värdeminskning på 1.500.000 kr. Det innebär att min bil för 1.000.000 kr kommer vara värd minus 500.000 kr satan vad sjukt det tänkte jag inte på när jag köpte den.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Surfaren »

Jag har just sålt min 85D. Du ligger ganska korrekt i din uppskattning skulle jag säga. Tror jag kom fram till drygt 13k/mån i värdeminskning. Men då leasade jag i början vilket var "förmånligt", hade jag köpt bilen privat från början så hade det nog sett värre ut.

Edit: 13k under dessa månader innebär 109 kr/mil för mig.
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av stefan007 »

Kulingen skrev:
Suck 100 kr milen? Det innebär att jag efter 3 år a 5000 mil per år kommer ha en värdeminskning på 1.500.000 kr. Det innebär att min bil för 1.000.000 kr kommer vara värd minus 500.000 kr satan vad sjukt det tänkte jag inte på när jag köpte den.
Ja, för din del blir det inte 100 kr/mil men kanske för någon annan som kör mindre....
Vilket du säkert förstod redan innan begäret att skriva en syrlig kommentar tog över!
Verdi

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Verdi »

lem skrev:
Jag förvånades över det stora utbudet av begagnat och den "låga" prisnivån. Äldre långmilare går för strax över 500' och hyggligt nya med AP1 för 650'.

Detta innebär ett värdefall på ~ 15.000:-/månad eller ~100kr/mil.....

Är det någon som försökt göra en kalkylmodell för restvärdesberäkning?

Det blir nog till att behålla gamla "Bettan" ett bra tag för att få en rimlig ekonomi!

Mitt case:
Ingångsvärde 732' + 40 AP + 20 batteri = 800'
Marknadsvärde 650'?
Månadskostnad år 1 ~ 13-14'/månad ~ 20%/år
Jag tycker de begagnade är ganska dyra. Man får ju en helt ny S 75D med helt ok utrustningsnivå för miljonen jämnt. Att en 4 år gammal S 85 kostar över 500', ofta uppåt 550', är faktiskt väldigt bra.

Jag räknar med 50% restvärde efter 3 år. Allt annat är ren bonus.

Så stort utbud är det ju inte heller. Finns 39 st Model S på blocket enligt min bevakning. En hel del verkar även säljas. Jag har även bevakning på BMW M3/M4 (76 st till salu), BMW i3 (58 st) och BMW M2 (61 st). Så 39 st är väl inte så farligt många för en modell som funnits i så många år?
Verdi

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Verdi »

stefan007 skrev:
Kulingen skrev:
Suck 100 kr milen? Det innebär att jag efter 3 år a 5000 mil per år kommer ha en värdeminskning på 1.500.000 kr. Det innebär att min bil för 1.000.000 kr kommer vara värd minus 500.000 kr satan vad sjukt det tänkte jag inte på när jag köpte den.
Ja, för din del blir det inte 100 kr/mil men kanske för någon annan som kör mindre....
Vilket du säkert förstod redan innan begäret att skriva en syrlig kommentar tog över!
Han skrev en syrlig kommentar för att det var obehagligt för honom att läsa. :)

Tror att många här varit vana vid extremt bra andrahandsvärde pga stigande dollar och tagit det för givet. Nu börjar marknaden för Tesla normalisera sig och dollarn har stabiliserat sig. Då kommer vi få liknande värdetapp som för andra bilar. Jag är nöjd med det och min kalkyl bygger på det. Finns även risk att värdeminskningen för Tesla blir än mycket större om det kommer nya modeller som är mycket bättre och billigare eller om det visar sig att man får stora problem när bilen börjar bli 6-7 år gammal.

Sånt här är dock inte superpopulärt att påpeka. Syrliga kommentarer får man definitivt räkna med.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Bjelke »

Min "gamla" S85:a (byggd sent 2014 med AP1 och en massa utrustning) har nu över 14000 mil på mätaren och jag räknar inte med att få över 500tkr om jag skulle sälja den nu...
Nu kommer jag nog att behålla den ett tag till (vilket även var planen från början) när leasingen går ut (restvärde 200tkr+moms den sista Mars).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Kulingen »

Verdi skrev:
stefan007 skrev:
Kulingen skrev:
Suck 100 kr milen? Det innebär att jag efter 3 år a 5000 mil per år kommer ha en värdeminskning på 1.500.000 kr. Det innebär att min bil för 1.000.000 kr kommer vara värd minus 500.000 kr satan vad sjukt det tänkte jag inte på när jag köpte den.
Ja, för din del blir det inte 100 kr/mil men kanske för någon annan som kör mindre....
Vilket du säkert förstod redan innan begäret att skriva en syrlig kommentar tog över!
Han skrev en syrlig kommentar för att det var obehagligt för honom att läsa. :)

Tror att många här varit vana vid extremt bra andrahandsvärde pga stigande dollar och tagit det för givet. Nu börjar marknaden för Tesla normalisera sig och dollarn har stabiliserat sig. Då kommer vi få liknande värdetapp som för andra bilar. Jag är nöjd med det och min kalkyl bygger på det. Finns även risk att värdeminskningen för Tesla blir än mycket större om det kommer nya modeller som är mycket bättre och billigare eller om det visar sig att man får stora problem när bilen börjar bli 6-7 år gammal.

Sånt här är dock inte superpopulärt att påpeka. Syrliga kommentarer får man definitivt räkna med.
Nja chock vet jag ej, jag satt ett restvärde efter 3 år på 440.000kr för min bil som kostade 1.000.000kr får se om det håller. Det är iaf vad min betalningsplan är satt på i första förhöjd hyra plus 36 måndags kommande betalningar.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Gustafsson »

Det beror förstås när man har köpt sin bil hur den kalkylen ser ut. Vi som köpte till lägre dollarkurs i början av 2015 och med ett bra leasingavtal kan nog fortfarande ha gjort en rätt bra affär. De som köpte när dollarn var som högst, tillbehören köptes separat, och räntan hög har förstås gjort en sämre affär. Dock inte alls samma värdetapp som många andra bilar i den prisklassen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Smutt »

Jag förstår inte heller det märkliga 50% är helt normalt efter 3år ska man göra en bra Affär på S så får man räkna på 6år då börjar siffrorna se trevliga ut :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av rockard »

På tal om detta, vad har hänt med Walker? Hans konto och inlägg finns inte kvar.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
Jag förstår inte heller det märkliga 50% är helt normalt efter 3år ska man göra en bra Affär på S så får man räkna på 6år då börjar siffrorna se trevliga ut :D
Eller så beräknar man besparing jämfört med en Porsche Panamera eller liknande för samma inköpspris ;)

Den sanna optimisten gör inte bara det utan räknar hur mycket man tjänat på att inte köpa Porschen :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av johan_w »

Tycker milkostnad känns som ett ganska orelevant begrepp. Snarare en fast kostnad per per år och sedan en rörlig vad gäller kostnad per mil för el, däck, service mm.

Med milkostnad har nog min i3a kostat mig mer än någon annan mil då den bara rullar som andrabil stadsnära! Typ 1500mil på 2,5 år säkert 120-130kr/mil. Klart en ny Skoda Fabia diesel hade varit billigare men hur kul är det?

Teslan ser jag som den kanske kostar 120000kr per per år för företaget för allt och sedan förmånsvärde. Milkostnaden är försvinnande liten.

Detta resonemang tycker jag stämmer om man kör typ 1000-3000 mil. Kör man 8000 mil om året är det en annan sak! Då kan kanske Teslan tom vara en bra affär istället för bara kul.
Verdi

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Verdi »

johan_w skrev:
Tycker milkostnad känns som ett ganska orelevant begrepp. Snarare en fast kostnad per per år och sedan en rörlig vad gäller kostnad per mil för el, däck, service mm.

Med milkostnad har nog min i3a kostat mig mer än någon annan mil då den bara rullar som andrabil stadsnära! Typ 1500mil på 2,5 år säkert 120-130kr/mil. Klart en ny Skoda Fabia diesel hade varit billigare men hur kul är det?

Teslan ser jag som den kanske kostar 120000kr per per år för företaget för allt och sedan förmånsvärde. Milkostnaden är försvinnande liten.

Detta resonemang tycker jag stämmer om man kör typ 1000-3000 mil. Kör man 8000 mil om året är det en annan sak! Då kan kanske Teslan tom vara en bra affär istället för bara kul.

Finns ju en viss värdeminskningskostnad per mil också. En bil som rullat mycket tappar mer i värde.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av johan_w »

Håller jag med om, dock väldigt lite på marginalen. Tre år gammal bil med 5000 eller 6000 mil skulle jag säga bedöms likvärdigt och mer på skick än skillnaden i mil.
Verdi

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Verdi »

johan_w skrev:
Håller jag med om, dock väldigt lite på marginalen. Tre år gammal bil med 5000 eller 6000 mil skulle jag säga bedöms likvärdigt och mer på skick än skillnaden i mil.
Jo så är det, men samtidigt så har en bil som gått 12000 mil på 3 år väsentligt lägre pris än en som gått 4000 mil på samma tid. Så nånstans spelar det ju ändå roll.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av lator »

rockard skrev:
På tal om detta, vad har hänt med Walker? Hans konto och inlägg finns inte kvar.
Han kanske äntligen har fått köpa en Tesla och har inte tid med forum längre... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Remuz »

Räknar med att min X90D kostar 18k/mån över tre år. Får se om det håller. Frågan är dock om jag säljer...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Splfredde »

Verdi skrev:
johan_w skrev:
Håller jag med om, dock väldigt lite på marginalen. Tre år gammal bil med 5000 eller 6000 mil skulle jag säga bedöms likvärdigt och mer på skick än skillnaden i mil.
Jo så är det, men samtidigt så har en bil som gått 12000 mil på 3 år väsentligt lägre pris än en som gått 4000 mil på samma tid. Så nånstans spelar det ju ändå roll.

Men så är det ju med alla bilar?
Kollade snabbt på några Panameror på Blocket, det skiljer typ 150-200 tusen i snitt på lågmilarna mot långmilarna.
Räknar man 150-200 tusen på 10000 mil i mellanskillnad har du en värdeminskning på 15-20:-/mil på de överskjutande milen vilket man väl får se som billig körning på en sån bil?
Teslorna ligger väl ganska likt rent värdemässigt men sedan är ju driften radikalt billigare!

Grovt exempel:
Nypris 1.000.000:-
1. 5000 mil restvärde 500.000:- ger värdeminskning 100:-/mil
2. 14000 mil restvärde 300.000:- ger värdeminskning 50:-/mil

Slutsats, en långmilad Tesla kommer garanterat vara billigast per körd mil!
Verdi

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Verdi »

Splfredde skrev:
Verdi skrev:
johan_w skrev:
Håller jag med om, dock väldigt lite på marginalen. Tre år gammal bil med 5000 eller 6000 mil skulle jag säga bedöms likvärdigt och mer på skick än skillnaden i mil.
Jo så är det, men samtidigt så har en bil som gått 12000 mil på 3 år väsentligt lägre pris än en som gått 4000 mil på samma tid. Så nånstans spelar det ju ändå roll.

Men så är det ju med alla bilar?
Kollade snabbt på några Panameror på Blocket, det skiljer typ 150-200 tusen i snitt på lågmilarna mot långmilarna.
Räknar man 150-200 tusen på 10000 mil i mellanskillnad har du en värdeminskning på 15-20:-/mil på de överskjutande milen vilket man väl får se som billig körning på en sån bil?
Teslorna ligger väl ganska likt rent värdemässigt men sedan är ju driften radikalt billigare!

Grovt exempel:
Nypris 1.000.000:-
1. 5000 mil restvärde 500.000:- ger värdeminskning 100:-/mil
2. 14000 mil restvärde 300.000:- ger värdeminskning 50:-/mil

Slutsats, en långmilad Tesla kommer garanterat vara billigast per körd mil!

Är det nån som sagt att det är specifikt för Tesla eller vem argumenterar du mot? Tror själv att det spelar mindre roll på en Tesla än på en fossilbil. Just eftersom att det inte finns så många rörliga delar i drivlinan som slits mekaniskt.

Att dela upp kostnaden på antalet körda kilometer är bara relevant om man endast kör nödvändiga kilometer. Alla onödiga kilometer får ju räknas in på nöjeskontot.
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Splfredde »

Verdi skrev:
Splfredde skrev:
Verdi skrev:
johan_w skrev:
Håller jag med om, dock väldigt lite på marginalen. Tre år gammal bil med 5000 eller 6000 mil skulle jag säga bedöms likvärdigt och mer på skick än skillnaden i mil.
Jo så är det, men samtidigt så har en bil som gått 12000 mil på 3 år väsentligt lägre pris än en som gått 4000 mil på samma tid. Så nånstans spelar det ju ändå roll.

Men så är det ju med alla bilar?
Kollade snabbt på några Panameror på Blocket, det skiljer typ 150-200 tusen i snitt på lågmilarna mot långmilarna.
Räknar man 150-200 tusen på 10000 mil i mellanskillnad har du en värdeminskning på 15-20:-/mil på de överskjutande milen vilket man väl får se som billig körning på en sån bil?
Teslorna ligger väl ganska likt rent värdemässigt men sedan är ju driften radikalt billigare!

Grovt exempel:
Nypris 1.000.000:-
1. 5000 mil restvärde 500.000:- ger värdeminskning 100:-/mil
2. 14000 mil restvärde 300.000:- ger värdeminskning 50:-/mil

Slutsats, en långmilad Tesla kommer garanterat vara billigast per körd mil!

Är det nån som sagt att det är specifikt för Tesla eller vem argumenterar du mot? Tror själv att det spelar mindre roll på en Tesla än på en fossilbil. Just eftersom att det inte finns så många rörliga delar i drivlinan som slits mekaniskt.

Att dela upp kostnaden på antalet körda kilometer är bara relevant om man endast kör nödvändiga kilometer. Alla onödiga kilometer får ju räknas in på nöjeskontot.
Haha, argumenterar inte emot någon snarare konstaterar att en långmilare tappar mindre värdeminskning per mil än en lågmilad.
Med drift inkluderad blir Teslan än billigare att köra "längre" med.
I tråden pratas det mycket om årskostnad dvs värdeminskning per år men milen har ju faktiskt betydelse vilket du själv påpekade,
man får ju heller inte glömma värdet av de körda milen som förhoppningsvis medfört nytta och/eller nöje :)

Min personliga åsikt är att jag inte tänker byta min efter 3 år utan kanske köra 6 år.
Får jag 200 tusen då så har jag fördelat min miljon på 20000 mil och 40:-/mil i värdeminskning!
Eller, efter 6 år kanske ett 120 kW-batteri kostar 50000:- så då kanske jag rullar vidare men byter batteri :)
Visst är det roligt att spekulera........
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Mickep »

om vi säger om 4 år, så är 2014 modellerna 8 år.
Vilka kostnader kommer den som köper bilen då råka ut för?
200'' känns inte som en orimlig pris då all garanti och goodwill är slut. (rep på märkeserkstäder är svindyrt och tesla är definitivt inget undantag på hutlösa priser)
beror ju på skicket men inredning kommer troligtvis kännas daterad.
samtidigt så vet vi inte hur priser på reservdelar /noname kommer vara. kommer man kunna byta ut och renovera för en rimlig penning?
går det att göra en tabell hur värdeminskning ser ut på 10 år?
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Bjorn »

50% på 3 år + 18:- / mil över 6000. Så ser väl Teslas restvärdesgaranti ut. Alltså en fast del och en lägre rörlig.
År 1 är säker lite större värdeminskning om man säljer då och år 3 därmed lite mindre. Fortsättningsvis så bör det bli lite mindre år 4 osv.

Nån stegvis värdeminskning blir det väl också vid facelift, större förbättringar AP2? och när model 3 levereras till Sverige i omfattning.

De som har haft tur med dollarkursen har lite bättre läge som redan konstaterat
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av nek0 »

rockard skrev:
På tal om detta, vad har hänt med Walker? Hans konto och inlägg finns inte kvar.
Så här skrev han på Skoda forumet

"Dags att ta adjö!
Ja, nu har jag kommit till den punkten att jag lämnar forumet.
Jag har meddelat admin att jag vill backa.
Det har inget att göra med er övriga medlemmar eller något missnöje på något sätt.

Som ni märkt har mitt intresse för fossildrivna bilar stadigt minskat och är nu nere på 0.
Dessutom har jag personligen valt att backa när det gäller engagemang på nätet överhuvudtaget.

Tack till er alla för en trevlig tid och fortsatt lycka till med ert fordonsägande!

Med vänlig hälsning, er fd moderator Mikael Walker"
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'

Inlägg av Splfredde »

Bjorn skrev:
50% på 3 år + 18:- / mil över 6000. Så ser väl Teslas restvärdesgaranti ut. Alltså en fast del och en lägre rörlig.
År 1 är säker lite större värdeminskning om man säljer då och år 3 därmed lite mindre. Fortsättningsvis så bör det bli lite mindre år 4 osv.

Nån stegvis värdeminskning blir det väl också vid facelift, större förbättringar AP2? och när model 3 levereras till Sverige i omfattning.

De som har haft tur med dollarkursen har lite bättre läge som redan konstaterat
Fy för attans, hade ingen koll på Teslas restvärdegaranti (finansierar via banken) men min gissning på 15-20:- för övermilen ovan va ju ganska bra gissat då :)
Skriv svar