Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
På tal om detta, vad har hänt med Walker? Hans konto och inlägg finns inte kvar.
Svart X75D -17
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Eller så beräknar man besparing jämfört med en Porsche Panamera eller liknande för samma inköpsprisSmutt skrev:Jag förstår inte heller det märkliga 50% är helt normalt efter 3år ska man göra en bra Affär på S så får man räkna på 6år då börjar siffrorna se trevliga ut
Den sanna optimisten gör inte bara det utan räknar hur mycket man tjänat på att inte köpa Porschen
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Tycker milkostnad känns som ett ganska orelevant begrepp. Snarare en fast kostnad per per år och sedan en rörlig vad gäller kostnad per mil för el, däck, service mm.
Med milkostnad har nog min i3a kostat mig mer än någon annan mil då den bara rullar som andrabil stadsnära! Typ 1500mil på 2,5 år säkert 120-130kr/mil. Klart en ny Skoda Fabia diesel hade varit billigare men hur kul är det?
Teslan ser jag som den kanske kostar 120000kr per per år för företaget för allt och sedan förmånsvärde. Milkostnaden är försvinnande liten.
Detta resonemang tycker jag stämmer om man kör typ 1000-3000 mil. Kör man 8000 mil om året är det en annan sak! Då kan kanske Teslan tom vara en bra affär istället för bara kul.
Med milkostnad har nog min i3a kostat mig mer än någon annan mil då den bara rullar som andrabil stadsnära! Typ 1500mil på 2,5 år säkert 120-130kr/mil. Klart en ny Skoda Fabia diesel hade varit billigare men hur kul är det?
Teslan ser jag som den kanske kostar 120000kr per per år för företaget för allt och sedan förmånsvärde. Milkostnaden är försvinnande liten.
Detta resonemang tycker jag stämmer om man kör typ 1000-3000 mil. Kör man 8000 mil om året är det en annan sak! Då kan kanske Teslan tom vara en bra affär istället för bara kul.
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
johan_w skrev:Tycker milkostnad känns som ett ganska orelevant begrepp. Snarare en fast kostnad per per år och sedan en rörlig vad gäller kostnad per mil för el, däck, service mm.
Med milkostnad har nog min i3a kostat mig mer än någon annan mil då den bara rullar som andrabil stadsnära! Typ 1500mil på 2,5 år säkert 120-130kr/mil. Klart en ny Skoda Fabia diesel hade varit billigare men hur kul är det?
Teslan ser jag som den kanske kostar 120000kr per per år för företaget för allt och sedan förmånsvärde. Milkostnaden är försvinnande liten.
Detta resonemang tycker jag stämmer om man kör typ 1000-3000 mil. Kör man 8000 mil om året är det en annan sak! Då kan kanske Teslan tom vara en bra affär istället för bara kul.
Finns ju en viss värdeminskningskostnad per mil också. En bil som rullat mycket tappar mer i värde.
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Håller jag med om, dock väldigt lite på marginalen. Tre år gammal bil med 5000 eller 6000 mil skulle jag säga bedöms likvärdigt och mer på skick än skillnaden i mil.
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Jo så är det, men samtidigt så har en bil som gått 12000 mil på 3 år väsentligt lägre pris än en som gått 4000 mil på samma tid. Så nånstans spelar det ju ändå roll.johan_w skrev:Håller jag med om, dock väldigt lite på marginalen. Tre år gammal bil med 5000 eller 6000 mil skulle jag säga bedöms likvärdigt och mer på skick än skillnaden i mil.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Han kanske äntligen har fått köpa en Tesla och har inte tid med forum längre...rockard skrev:På tal om detta, vad har hänt med Walker? Hans konto och inlägg finns inte kvar.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Räknar med att min X90D kostar 18k/mån över tre år. Får se om det håller. Frågan är dock om jag säljer...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Verdi skrev:Jo så är det, men samtidigt så har en bil som gått 12000 mil på 3 år väsentligt lägre pris än en som gått 4000 mil på samma tid. Så nånstans spelar det ju ändå roll.johan_w skrev:Håller jag med om, dock väldigt lite på marginalen. Tre år gammal bil med 5000 eller 6000 mil skulle jag säga bedöms likvärdigt och mer på skick än skillnaden i mil.
Men så är det ju med alla bilar?
Kollade snabbt på några Panameror på Blocket, det skiljer typ 150-200 tusen i snitt på lågmilarna mot långmilarna.
Räknar man 150-200 tusen på 10000 mil i mellanskillnad har du en värdeminskning på 15-20:-/mil på de överskjutande milen vilket man väl får se som billig körning på en sån bil?
Teslorna ligger väl ganska likt rent värdemässigt men sedan är ju driften radikalt billigare!
Grovt exempel:
Nypris 1.000.000:-
1. 5000 mil restvärde 500.000:- ger värdeminskning 100:-/mil
2. 14000 mil restvärde 300.000:- ger värdeminskning 50:-/mil
Slutsats, en långmilad Tesla kommer garanterat vara billigast per körd mil!
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Splfredde skrev:Verdi skrev:Jo så är det, men samtidigt så har en bil som gått 12000 mil på 3 år väsentligt lägre pris än en som gått 4000 mil på samma tid. Så nånstans spelar det ju ändå roll.johan_w skrev:Håller jag med om, dock väldigt lite på marginalen. Tre år gammal bil med 5000 eller 6000 mil skulle jag säga bedöms likvärdigt och mer på skick än skillnaden i mil.
Men så är det ju med alla bilar?
Kollade snabbt på några Panameror på Blocket, det skiljer typ 150-200 tusen i snitt på lågmilarna mot långmilarna.
Räknar man 150-200 tusen på 10000 mil i mellanskillnad har du en värdeminskning på 15-20:-/mil på de överskjutande milen vilket man väl får se som billig körning på en sån bil?
Teslorna ligger väl ganska likt rent värdemässigt men sedan är ju driften radikalt billigare!
Grovt exempel:
Nypris 1.000.000:-
1. 5000 mil restvärde 500.000:- ger värdeminskning 100:-/mil
2. 14000 mil restvärde 300.000:- ger värdeminskning 50:-/mil
Slutsats, en långmilad Tesla kommer garanterat vara billigast per körd mil!
Är det nån som sagt att det är specifikt för Tesla eller vem argumenterar du mot? Tror själv att det spelar mindre roll på en Tesla än på en fossilbil. Just eftersom att det inte finns så många rörliga delar i drivlinan som slits mekaniskt.
Att dela upp kostnaden på antalet körda kilometer är bara relevant om man endast kör nödvändiga kilometer. Alla onödiga kilometer får ju räknas in på nöjeskontot.
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Haha, argumenterar inte emot någon snarare konstaterar att en långmilare tappar mindre värdeminskning per mil än en lågmilad.Verdi skrev:Splfredde skrev:Verdi skrev:Jo så är det, men samtidigt så har en bil som gått 12000 mil på 3 år väsentligt lägre pris än en som gått 4000 mil på samma tid. Så nånstans spelar det ju ändå roll.johan_w skrev:Håller jag med om, dock väldigt lite på marginalen. Tre år gammal bil med 5000 eller 6000 mil skulle jag säga bedöms likvärdigt och mer på skick än skillnaden i mil.
Men så är det ju med alla bilar?
Kollade snabbt på några Panameror på Blocket, det skiljer typ 150-200 tusen i snitt på lågmilarna mot långmilarna.
Räknar man 150-200 tusen på 10000 mil i mellanskillnad har du en värdeminskning på 15-20:-/mil på de överskjutande milen vilket man väl får se som billig körning på en sån bil?
Teslorna ligger väl ganska likt rent värdemässigt men sedan är ju driften radikalt billigare!
Grovt exempel:
Nypris 1.000.000:-
1. 5000 mil restvärde 500.000:- ger värdeminskning 100:-/mil
2. 14000 mil restvärde 300.000:- ger värdeminskning 50:-/mil
Slutsats, en långmilad Tesla kommer garanterat vara billigast per körd mil!
Är det nån som sagt att det är specifikt för Tesla eller vem argumenterar du mot? Tror själv att det spelar mindre roll på en Tesla än på en fossilbil. Just eftersom att det inte finns så många rörliga delar i drivlinan som slits mekaniskt.
Att dela upp kostnaden på antalet körda kilometer är bara relevant om man endast kör nödvändiga kilometer. Alla onödiga kilometer får ju räknas in på nöjeskontot.
Med drift inkluderad blir Teslan än billigare att köra "längre" med.
I tråden pratas det mycket om årskostnad dvs värdeminskning per år men milen har ju faktiskt betydelse vilket du själv påpekade,
man får ju heller inte glömma värdet av de körda milen som förhoppningsvis medfört nytta och/eller nöje
Min personliga åsikt är att jag inte tänker byta min efter 3 år utan kanske köra 6 år.
Får jag 200 tusen då så har jag fördelat min miljon på 20000 mil och 40:-/mil i värdeminskning!
Eller, efter 6 år kanske ett 120 kW-batteri kostar 50000:- så då kanske jag rullar vidare men byter batteri
Visst är det roligt att spekulera........
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
om vi säger om 4 år, så är 2014 modellerna 8 år.
Vilka kostnader kommer den som köper bilen då råka ut för?
200'' känns inte som en orimlig pris då all garanti och goodwill är slut. (rep på märkeserkstäder är svindyrt och tesla är definitivt inget undantag på hutlösa priser)
beror ju på skicket men inredning kommer troligtvis kännas daterad.
samtidigt så vet vi inte hur priser på reservdelar /noname kommer vara. kommer man kunna byta ut och renovera för en rimlig penning?
går det att göra en tabell hur värdeminskning ser ut på 10 år?
Vilka kostnader kommer den som köper bilen då råka ut för?
200'' känns inte som en orimlig pris då all garanti och goodwill är slut. (rep på märkeserkstäder är svindyrt och tesla är definitivt inget undantag på hutlösa priser)
beror ju på skicket men inredning kommer troligtvis kännas daterad.
samtidigt så vet vi inte hur priser på reservdelar /noname kommer vara. kommer man kunna byta ut och renovera för en rimlig penning?
går det att göra en tabell hur värdeminskning ser ut på 10 år?
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
50% på 3 år + 18:- / mil över 6000. Så ser väl Teslas restvärdesgaranti ut. Alltså en fast del och en lägre rörlig.
År 1 är säker lite större värdeminskning om man säljer då och år 3 därmed lite mindre. Fortsättningsvis så bör det bli lite mindre år 4 osv.
Nån stegvis värdeminskning blir det väl också vid facelift, större förbättringar AP2? och när model 3 levereras till Sverige i omfattning.
De som har haft tur med dollarkursen har lite bättre läge som redan konstaterat
År 1 är säker lite större värdeminskning om man säljer då och år 3 därmed lite mindre. Fortsättningsvis så bör det bli lite mindre år 4 osv.
Nån stegvis värdeminskning blir det väl också vid facelift, större förbättringar AP2? och när model 3 levereras till Sverige i omfattning.
De som har haft tur med dollarkursen har lite bättre läge som redan konstaterat
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Så här skrev han på Skoda forumetrockard skrev:På tal om detta, vad har hänt med Walker? Hans konto och inlägg finns inte kvar.
"Dags att ta adjö!
Ja, nu har jag kommit till den punkten att jag lämnar forumet.
Jag har meddelat admin att jag vill backa.
Det har inget att göra med er övriga medlemmar eller något missnöje på något sätt.
Som ni märkt har mitt intresse för fossildrivna bilar stadigt minskat och är nu nere på 0.
Dessutom har jag personligen valt att backa när det gäller engagemang på nätet överhuvudtaget.
Tack till er alla för en trevlig tid och fortsatt lycka till med ert fordonsägande!
Med vänlig hälsning, er fd moderator Mikael Walker"
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Fy för attans, hade ingen koll på Teslas restvärdegaranti (finansierar via banken) men min gissning på 15-20:- för övermilen ovan va ju ganska bra gissat dåBjorn skrev:50% på 3 år + 18:- / mil över 6000. Så ser väl Teslas restvärdesgaranti ut. Alltså en fast del och en lägre rörlig.
År 1 är säker lite större värdeminskning om man säljer då och år 3 därmed lite mindre. Fortsättningsvis så bör det bli lite mindre år 4 osv.
Nån stegvis värdeminskning blir det väl också vid facelift, större förbättringar AP2? och när model 3 levereras till Sverige i omfattning.
De som har haft tur med dollarkursen har lite bättre läge som redan konstaterat
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Jag fick informationen 12,80 ex. moms (16 inkl moms) på övermil som då dras från det garanterade restvärdet.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Hans intresse för fossilbilar har minskat och därför lämnar han ett forum för elbilar?nek0 skrev:Så här skrev han på Skoda forumetrockard skrev:På tal om detta, vad har hänt med Walker? Hans konto och inlägg finns inte kvar.
"Dags att ta adjö!
Ja, nu har jag kommit till den punkten att jag lämnar forumet.
Jag har meddelat admin att jag vill backa.
Det har inget att göra med er övriga medlemmar eller något missnöje på något sätt.
Som ni märkt har mitt intresse för fossildrivna bilar stadigt minskat och är nu nere på 0.
Dessutom har jag personligen valt att backa när det gäller engagemang på nätet överhuvudtaget.
Tack till er alla för en trevlig tid och fortsatt lycka till med ert fordonsägande!
Med vänlig hälsning, er fd moderator Mikael Walker"
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Här på forumet skrev han aldrig om elbilar.improwise skrev:Hans intresse för fossilbilar har minskat och därför lämnar han ett forum för elbilar?nek0 skrev:Så här skrev han på Skoda forumetrockard skrev:På tal om detta, vad har hänt med Walker? Hans konto och inlägg finns inte kvar.
"Dags att ta adjö!
Ja, nu har jag kommit till den punkten att jag lämnar forumet.
Jag har meddelat admin att jag vill backa.
Det har inget att göra med er övriga medlemmar eller något missnöje på något sätt.
Som ni märkt har mitt intresse för fossildrivna bilar stadigt minskat och är nu nere på 0.
Dessutom har jag personligen valt att backa när det gäller engagemang på nätet överhuvudtaget.
Tack till er alla för en trevlig tid och fortsatt lycka till med ert fordonsägande!
Med vänlig hälsning, er fd moderator Mikael Walker"
Det han skrev var hans drömmar och sedan hackade han på mig och andra som hade andra uppfattningar än han.
Innan han avregistrerade sig skev jag till honom att han som målare tjänar mer på att jobba än hacka på mig och att om han jobbar lite till istället för trollande så kanske han köper en Tesla nån gång.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Han har lämnat även detta forum, på grund av alla personangrepp på honom, vilket du tyvärr ger skolexempel på även här.nek0 skrev:Här på forumet skrev han aldrig om elbilar.improwise skrev:Hans intresse för fossilbilar har minskat och därför lämnar han ett forum för elbilar?nek0 skrev:Så här skrev han på Skoda forumetrockard skrev:På tal om detta, vad har hänt med Walker? Hans konto och inlägg finns inte kvar.
"Dags att ta adjö!
Ja, nu har jag kommit till den punkten att jag lämnar forumet.
Jag har meddelat admin att jag vill backa.
Det har inget att göra med er övriga medlemmar eller något missnöje på något sätt.
Som ni märkt har mitt intresse för fossildrivna bilar stadigt minskat och är nu nere på 0.
Dessutom har jag personligen valt att backa när det gäller engagemang på nätet överhuvudtaget.
Tack till er alla för en trevlig tid och fortsatt lycka till med ert fordonsägande!
Med vänlig hälsning, er fd moderator Mikael Walker"
Det han skrev var hans drömmar och sedan hackade han på mig och andra som hade andra uppfattningar än han.
Innan han avregistrerade sig skev jag till honom att han som målare tjänar mer på att jobba än hacka på mig och att om han jobbar lite till istället för trollande så kanske han köper en Tesla nån gång.
/Moderatorn
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Har aldrig greppat det där riktigt. Jag trodde det var leasingbolaget som satte villkoren? Dvs I Teslas fall oftast (alltid?) DNBNor eller Sixt/Fleetmanager Manager? Dvs det är väl de som drar ner restvärdet enligt avtalat om man kör mer mil än man har i sitt avtal?kler skrev:Jag fick informationen 12,80 ex. moms (16 inkl moms) på övermil som då dras från det garanterade restvärdet.
Dock har ju Tesla periodvis garanterat ett högre restvärde. Undrar om då Tesla går in som garant mot leasingbolaget?
Vore ju då dessutom logiskt om avdraget per extra mil var större vid en 3-årslease än vid en 5-årslease (då varje extra mil givetvis slår hårdare på en nyare/lågmilad bil).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Exakt det som står i mina dokument också, om ni vill ha exakta siffror så har jag följande.kler skrev:Jag fick informationen 12,80 ex. moms (16 inkl moms) på övermil som då dras från det garanterade restvärdet.
Bilens pris ink moms: 887 500
Garanterat Restvärde efter 3 år: Kr 472,813.00 (53% av inköpspris)
Det är krav på att man följer det rekommenderade serviceschemat, och för mig är den årliga körsträckan satt till 10 000km, dvs dom drar 16kr/mil för allt över 30 000 efter 3år. i vilket fall så har jag inte några planer på att använda det garanterande restvärdet. Det finns ärligt talat ingen bil jag hellre vill ha, och min plan är att behålla den i sex år. Men.. jag gissar på att jag ligger runt 60 000km om 3 år, så om jag nu mot all förmodan skulle behöva använda det garanterade restvärdet så kommer jag nog få runt 425 000 för bilen.
... sen kan man ju räkna lite som man vill med moms, firma, bränslekostnad, nettolöneavdrag och allt annat, men finns andra trådar om detta. Personligen så tycker jag, än så länge, att det är värt varenda öre för jag får köra i den bil jag helst av allt vill köra i!
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Helt rätt. 16:- per mil var det. Jag kollade i mitt avtal nu.kler skrev:Jag fick informationen 12,80 ex. moms (16 inkl moms) på övermil som då dras från det garanterade restvärdet.
Såg också att jag hade 2500 mil per år innan det kostar per mil, men där finns tydligen olika.
Jag har exakt 50% och även där har det väl funnits olika avtal.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Jag har det garanterade restvärdet (beställde i september).Legato skrev:Har aldrig greppat det där riktigt. Jag trodde det var leasingbolaget som satte villkoren? Dvs I Teslas fall oftast (alltid?) DNBNor eller Sixt/Fleetmanager Manager? Dvs det är väl de som drar ner restvärdet enligt avtalat om man kör mer mil än man har i sitt avtal?kler skrev:Jag fick informationen 12,80 ex. moms (16 inkl moms) på övermil som då dras från det garanterade restvärdet.
Dock har ju Tesla periodvis garanterat ett högre restvärde. Undrar om då Tesla går in som garant mot leasingbolaget?
Vore ju då dessutom logiskt om avdraget per extra mil var större vid en 3-årslease än vid en 5-årslease (då varje extra mil givetvis slår hårdare på en nyare/lågmilad bil).
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Också 2500 mil och exakt 50%.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Re: Värdeminskning/restvärdesmodell - Beg S snart under 500'
Angående Teslan mot Panameran hittade jag denna i annan tråd!
Nu är ju elen dyrare och fossilbränsle billigare i Tyskland så skillnaden är ju än större så visst är Teslan billigare
https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-AutosVer ... 260562.pdf
Nu är ju elen dyrare och fossilbränsle billigare i Tyskland så skillnaden är ju än större så visst är Teslan billigare
https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-AutosVer ... 260562.pdf