Absolut. Gasresponsen är magisk. Det är ju den som är det stora med Teslorna. Inte 0-100 km/h, även om det är roligt att veta att man i princip alltid är snabbast från rödljusen. Men så fort man startar från rull så tappar ju Teslan mycket av sitt försprång.
Visst kan Teslan kännas snabbare men den är inte det. Inte om fossilbilens förare har fått i rätt växel och är beredd. Det är skillnad på känsla och fakta.
ps. Exakt samma fördel, om än i något mindre grad, har ju dieselbilar haft mot bensinbilar också. En diesel på 200 hästar känns mycket starkare än en 200 hästars bensinare. Särskilt om bensinare saknar turbo. Kraften är mer lättillgänglig. Men det betyder inte att en 200 hästars diesel är snabbare än en 200 hästars bensinare.
En del jagar hästar, andra jagar vridmoment. Någon jagar vikt, en annan downforce. Sotaren jagar vridet vid varvtal medan elektrikern alltid har vrid.
Så många faktorer som kan påverka, så man ska inte underskatta känslan som enklast avgörande faktor!
Tesla ger ju faktiskt ganska mycket skön känsla i vardagsåkningen. Man är ju inte ute på bana så ofta längre...
Sånt här måste man se uppmätta kurvor på, har för mig att väggreppet begränsar teslan upp till ca 60 km/tim. Om det är så kan jag inte se att den tappar mot ice så fort de börjat rulla. På de videos på dragrace som finns ser teslorna ut att vara fullständigt överlägsna en bra bit upp i fartregistret jämfört med nästan vilken annan bil som helst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nu har det toksnöat här hela kvällen och körde en liten runda för en stund sedan. D-bilen är verkligen helt sjuk på att ta sig fram. När andra bilar står och kämpar med att komma iväg från rödljuset, så kan jag trycka på fullt och nästan helt utan hjulspinn få till ganska ordentlig acceleration trots att det var snorhalt. Med gamla 85rwd var det inte att tänka på. Och detta trots att jag kör på kontinentala friktionsdäck (pirelli sottozero 3). Sjukt grym bil helt enkelt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Såg på Teslas sida att dom nu hade en bunt S75D men alla gjorde sprinten på 5-någonting. Måste man då uncorka nya bilar eller är det något magiskt med dom äldre S75D-bilarna?
Jag har själv en uncorkad 75d med 85kwh batteri. Sjukt stor skillnad efter uncorking. Pga av vinterväglaget har jag ej klockat bilen ännu. Tidigare gjorde den 0-100 ca 5,1s. Skulle bli förvånad om den inte klarade 4,4s nu.
402m: går på 12,79 enligt någons test..
Finns lite tester på Youtube:
402m:
0-100:
Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld