Prestanda uncorkad 75D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av HelectriC »

Ganska sjukt ändå. För några år sen körde jag Volvo som gjorde 0-100 på kanske 10sekunder. Det var ju inte snabbt men jag kunde leva med det. Jag hade på den tiden en kompis med en Audi R8 som gjorde 0-100 på 4,2sek. Det kändes som värsta raketen. Nu har det blivit normen iom Tesla. Tänker på de som köper en dyrare tysk idag som gör 100 på säg 6,5 och tycker det är jättesnabbt :lol: min granne har en BMW som jag varje dag tror har skadat avgassystemet, det låter, knastrar, pruttar och har sig, inget åtråvärt över huvud taget. Den kostar nog mer än min bil, men är långsammare :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av lator »

Niclas skrev:
dstr skrev:
halipte skrev:
Hej, har försökt leta lite på nätet efter att ha fått en fråga av en bekant utan större framgång, eller rättare sagt finns det gott om olika uppgifter.

Min fundering till forumet - finns det några officiella siffror vad gäller prestanda på en uncorkad Tesla Model S75D?
Officiella 0-100 siffror går väl inte att jämföra, eftersom den gamla angivelsen är med stående start och den nya med rullande start.
Det är bara P-modellerna som anges med rullande start.
Då får vi väl jämföra med HelectriC´s nya P75D då... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av ezitsuj »

lator skrev:
Niclas skrev:
dstr skrev:
halipte skrev:
Hej, har försökt leta lite på nätet efter att ha fått en fråga av en bekant utan större framgång, eller rättare sagt finns det gott om olika uppgifter.

Min fundering till forumet - finns det några officiella siffror vad gäller prestanda på en uncorkad Tesla Model S75D?
Officiella 0-100 siffror går väl inte att jämföra, eftersom den gamla angivelsen är med stående start och den nya med rullande start.
Det är bara P-modellerna som anges med rullande start.
Då får vi väl jämföra med HelectriC´s nya P75D då... :mrgreen:
P75D? Något han har byggt själv? Nu blev jag nyfiken! Var kan jag läsa om detta?
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Verdi

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Ganska sjukt ändå. För några år sen körde jag Volvo som gjorde 0-100 på kanske 10sekunder. Det var ju inte snabbt men jag kunde leva med det. Jag hade på den tiden en kompis med en Audi R8 som gjorde 0-100 på 4,2sek. Det kändes som värsta raketen. Nu har det blivit normen iom Tesla. Tänker på de som köper en dyrare tysk idag som gör 100 på säg 6,5 och tycker det är jättesnabbt :lol: min granne har en BMW som jag varje dag tror har skadat avgassystemet, det låter, knastrar, pruttar och har sig, inget åtråvärt över huvud taget. Den kostar nog mer än min bil, men är långsammare :lol:
Tesla gör imponerande bilar helt klart. Men du missar poängen med snabba bilar. Det är inte 0-100 km/h som är relevant. Har tjatat om detta nu hur många ggr som helst känns det som.

För övrigt så säljer BMW en bil (M140i xDrive) som gör 0-100 på 4,4 sekunder som runt 400 000:- ny inklusive helt ok utrustning. INGEN tycker 6,5 sekunder är jättesnabbt längre. Finns 2 liters dieslar som är snabbare än så.

Roade mig med att kolla ett par 0-200 videor på youtube. En S 90D och en manuell BMW M2. Vid 100 km/h så låg M2:an en sekund efter pga långsamma manuella växlingar och kanske lite dåligt fäste pga RWD (officiell siffra för manuell M2 är 4,5 sek). Men M2:an nådde 200 km/h vid 17,9 sekunder. Teslan behövde ~22 sekunder. Alltså var M2:an fem (5!!!) sekunder snabbare på 100-200 km/h. Och en M2 kostar också ca hälften av vad en ny 75D kostar. Den är dock snabbare på allt förutom 0-50 km/h skulle jag säga.

Har din granne en BMW som kostar över en miljon och låter som du beskriver så har du tyvärr ingen chans mot den annat än i starten från stillastående. Måste ju vara en M6:a minst. En ny M4 får man för klart under miljonen.

Nu kanske jag ger onödigt många pekpinnar här och ger ett grinigt intryck men rätt ska vara rätt. Tesla-bubbla eller inte. ;)
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av +46 »

Niclas skrev:
dstr skrev:
halipte skrev:
Hej, har försökt leta lite på nätet efter att ha fått en fråga av en bekant utan större framgång, eller rättare sagt finns det gott om olika uppgifter.

Min fundering till forumet - finns det några officiella siffror vad gäller prestanda på en uncorkad Tesla Model S75D?
Officiella 0-100 siffror går väl inte att jämföra, eftersom den gamla angivelsen är med stående start och den nya med rullande start.
Det är bara P-modellerna som anges med rullande start.
Läser man vad som skrivs under prestanda (performance) i designstudion så står det inget om att fulladdat batteri och rullande start bara gäller för Teslas P-modeller, tillskillnad mot tidigare. Att parallellt ha två olika metoder för att mäta accelerationen ter sig mer osannolikt än att alla numera mäts enligt en och samma mätmetod. Speciellt med tanke på bakgrunden till varför Tesla ”införde” Motor Trends mätmetod.
Installerat 13,2 kWp solceller
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av 12man »

@verdi, helectrics granne bor troligen i Norge med därav följande fossilbils priser
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av Verdi »

12man skrev:
@verdi, helectrics granne bor troligen i Norge med därav följande fossilbils priser
Just det ja. :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Ganska sjukt ändå. För några år sen körde jag Volvo som gjorde 0-100 på kanske 10sekunder. Det var ju inte snabbt men jag kunde leva med det. Jag hade på den tiden en kompis med en Audi R8 som gjorde 0-100 på 4,2sek. Det kändes som värsta raketen. Nu har det blivit normen iom Tesla. Tänker på de som köper en dyrare tysk idag som gör 100 på säg 6,5 och tycker det är jättesnabbt :lol: min granne har en BMW som jag varje dag tror har skadat avgassystemet, det låter, knastrar, pruttar och har sig, inget åtråvärt över huvud taget. Den kostar nog mer än min bil, men är långsammare :lol:
Tesla gör imponerande bilar helt klart. Men du missar poängen med snabba bilar. Det är inte 0-100 km/h som är relevant. Har tjatat om detta nu hur många ggr som helst känns det som.
Fast problemet Verdi är att det inte blir mer sant bara för att du upprepar det många gånger. Du får absolut anse att 0-100 km/h är irrelevant, men framställ det inte som någon form av fakta. Min åsikt är att det i allra högsta grad är relevant till skillnad från 100-200 som du ofta lyfter. 0-100 påverkar ens körning precis varje dag. 100-200 är ju däremot helt ointressant om man inte bor i Tyskland, alternativt kör extremt mycket på autobahn. För den lilla klick som kör på bana så är båda måtten såklart intressanta, men återigen, 0-100 är relevant för precis alla som kör bil.

M140an kommer dessutom kännas mycket långsammare än Teslan eftersom gasresponsen är så mycket sämre. Min F-Type och min S75D har på pappret nära nog identisk acceleration 0-100 km/h, men Teslan upplevs väldigt mycket kvickare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av rockard »

Legato skrev:
Fast problemet Verdi är att det inte blir mer sant bara för att du upprepar det många gånger. Du får absolut anse att 0-100 km/h är irrelevant, men framställ det inte som någon form av fakta. Min åsikt är att det i allra högsta grad är relevant till skillnad från 100-200 som du ofta lyfter. 0-100 påverkar ens körning precis varje dag. 100-200 är ju däremot helt ointressant om man inte bor i Tyskland, alternativt kör extremt mycket på autobahn. För den lilla klick som kör på bana så är båda måtten såklart intressanta, men återigen, 0-100 är relevant för precis alla som kör bil.

M140an kommer dessutom kännas mycket långsammare än Teslan eftersom gasresponsen är så mycket sämre. Min F-Type och min S75D har på pappret nära nog identisk acceleration 0-100 km/h, men Teslan upplevs väldigt mycket kvickare.
+1 Håller med till 100%
Svart X75D -17
Verdi

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Ganska sjukt ändå. För några år sen körde jag Volvo som gjorde 0-100 på kanske 10sekunder. Det var ju inte snabbt men jag kunde leva med det. Jag hade på den tiden en kompis med en Audi R8 som gjorde 0-100 på 4,2sek. Det kändes som värsta raketen. Nu har det blivit normen iom Tesla. Tänker på de som köper en dyrare tysk idag som gör 100 på säg 6,5 och tycker det är jättesnabbt :lol: min granne har en BMW som jag varje dag tror har skadat avgassystemet, det låter, knastrar, pruttar och har sig, inget åtråvärt över huvud taget. Den kostar nog mer än min bil, men är långsammare :lol:
Tesla gör imponerande bilar helt klart. Men du missar poängen med snabba bilar. Det är inte 0-100 km/h som är relevant. Har tjatat om detta nu hur många ggr som helst känns det som.
Fast problemet Verdi är att det inte blir mer sant bara för att du upprepar det många gånger. Du får absolut anse att 0-100 km/h är irrelevant, men framställ det inte som någon form av fakta. Min åsikt är att det i allra högsta grad är relevant till skillnad från 100-200 som du ofta lyfter. 0-100 påverkar ens körning precis varje dag. 100-200 är ju däremot helt ointressant om man inte bor i Tyskland, alternativt kör extremt mycket på autobahn. För den lilla klick som kör på bana så är båda måtten såklart intressanta, men återigen, 0-100 är relevant för precis alla som kör bil.

M140an kommer dessutom kännas mycket långsammare än Teslan eftersom gasresponsen är så mycket sämre. Min F-Type och min S75D har på pappret nära nog identisk acceleration 0-100 km/h, men Teslan upplevs väldigt mycket kvickare.

Absolut. Gasresponsen är magisk. Det är ju den som är det stora med Teslorna. Inte 0-100 km/h, även om det är roligt att veta att man i princip alltid är snabbast från rödljusen. Men så fort man startar från rull så tappar ju Teslan mycket av sitt försprång.

Visst kan Teslan kännas snabbare men den är inte det. Inte om fossilbilens förare har fått i rätt växel och är beredd. :) Det är skillnad på känsla och fakta. :ugeek:

ps. Exakt samma fördel, om än i något mindre grad, har ju dieselbilar haft mot bensinbilar också. En diesel på 200 hästar känns mycket starkare än en 200 hästars bensinare. Särskilt om bensinare saknar turbo. Kraften är mer lättillgänglig. Men det betyder inte att en 200 hästars diesel är snabbare än en 200 hästars bensinare.
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av igu »

Verdi skrev:

Absolut. Gasresponsen är magisk. Det är ju den som är det stora med Teslorna. Inte 0-100 km/h, även om det är roligt att veta att man i princip alltid är snabbast från rödljusen. Men så fort man startar från rull så tappar ju Teslan mycket av sitt försprång.

Visst kan Teslan kännas snabbare men den är inte det. Inte om fossilbilens förare har fått i rätt växel och är beredd. :) Det är skillnad på känsla och fakta. :ugeek:

ps. Exakt samma fördel, om än i något mindre grad, har ju dieselbilar haft mot bensinbilar också. En diesel på 200 hästar känns mycket starkare än en 200 hästars bensinare. Särskilt om bensinare saknar turbo. Kraften är mer lättillgänglig. Men det betyder inte att en 200 hästars diesel är snabbare än en 200 hästars bensinare.

En del jagar hästar, andra jagar vridmoment. Någon jagar vikt, en annan downforce. Sotaren jagar vridet vid varvtal medan elektrikern alltid har vrid.
Så många faktorer som kan påverka, så man ska inte underskatta känslan som enklast avgörande faktor!

Tesla ger ju faktiskt ganska mycket skön känsla i vardagsåkningen. Man är ju inte ute på bana så ofta längre... :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av Gustafsson »

Sånt här måste man se uppmätta kurvor på, har för mig att väggreppet begränsar teslan upp till ca 60 km/tim. Om det är så kan jag inte se att den tappar mot ice så fort de börjat rulla. På de videos på dragrace som finns ser teslorna ut att vara fullständigt överlägsna en bra bit upp i fartregistret jämfört med nästan vilken annan bil som helst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av HelectriC »

Nu har det toksnöat här hela kvällen och körde en liten runda för en stund sedan. D-bilen är verkligen helt sjuk på att ta sig fram. När andra bilar står och kämpar med att komma iväg från rödljuset, så kan jag trycka på fullt och nästan helt utan hjulspinn få till ganska ordentlig acceleration trots att det var snorhalt. Med gamla 85rwd var det inte att tänka på. Och detta trots att jag kör på kontinentala friktionsdäck (pirelli sottozero 3). Sjukt grym bil helt enkelt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av mans71 »

Såg på Teslas sida att dom nu hade en bunt S75D men alla gjorde sprinten på 5-någonting. Måste man då uncorka nya bilar eller är det något magiskt med dom äldre S75D-bilarna? :roll:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av Bjelke »

Tesla och kommunikation.............
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av Hyted »

Även någon P100D jag såg på någon av teslas sidor i europa gör 0-100 på 5 sekunder
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
Tesla och kommunikation.............
Tesla och siffror.

Den dagen dom får konkurrenter så blir det inte lätt för dom.
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Prestanda uncorkad 75D

Inlägg av detay »

Jag har själv en uncorkad 75d med 85kwh batteri. Sjukt stor skillnad efter uncorking. Pga av vinterväglaget har jag ej klockat bilen ännu. Tidigare gjorde den 0-100 ca 5,1s. Skulle bli förvånad om den inte klarade 4,4s nu.

402m: går på 12,79 enligt någons test..

Finns lite tester på Youtube:
402m:



0-100:




Sent from my SM-G955F using Tapatalk
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Skriv svar