Tibber Tesla integration

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gusten
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 dec 2016 10:23

Tibber Tesla integration

Inlägg av Gusten »

Hej, har kört Tibber i någon månad och såg igår att dom har släppt En Beta version på en Tesla plug-in. Du ställer in vilken tid när bilen skall vara färdig laddad och så beräknar den ut när den billigaste tiden för att ladda bilen är och startar laddningen efter det.

Tanken är (tycker jag) väldigt smart.

Men en fråga jag har startat funktionen, men bilen startar ladda direkt ändå, jag vet att man i bilen kan ställa in en tid då man vill bilen skall börja ladda eller så låter men bilen starta laddningen direkt. Men går det att ställa in så bilen inte startar ladda ihuvudtaget, utan endast väntar på en starta ladda signal ifrån appen?

/Martin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Gusten
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 22 dec 2016 10:23

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av Gusten »

https://blog.tibber.com/se/smart-hemmaladdning-tesla/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av Bengt »

Min app från Bright pollar mitt Teslakonto 4 ggr/tim och stänger av startad laddning max 15 min efter att sladden kopplas in. Sedan slår den på efter appens inställning.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av kanylbullen »

Det är samma med min Tibber, kopplar jag in bilen när jag kommer hem så slår den av den påbörjade laddningen efter 2 minuter om det inte är optimalt pris och den hinner ladda fullt innan avresa genom att ladda sen när det är billigare. Grymt bra funktion!
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av eric »

Ni som har kört tibber/bright ett tag för att få billigare el på natten, har ni räknat ordentligt på det där?

Jag har kollat på båda varianterna ett par ggr då det verkar bra spontant, men båda gångerna visar det sig bli dyrare totalt sett än att bara ta billigaste avtal på exempelvis elskling.se. Skillnaden i pris mellan dag och natt har varit för liten för att det ska löna sig helt enkelt.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av themax »

eric skrev:
Ni som har kört tibber/bright ett tag för att få billigare el på natten, har ni räknat ordentligt på det där?

Jag har kollat på båda varianterna ett par ggr då det verkar bra spontant, men båda gångerna visar det sig bli dyrare totalt sett än att bara ta billigaste avtal på exempelvis elskling.se. Skillnaden i pris mellan dag och natt har varit för liten för att det ska löna sig helt enkelt.
Jag gjorde en beräkning på att byta till timdebitering, men problemet är att nätbolaget (i mitt fall Ellevio) lägger på rejält med rörlig elnätsavgift för timmätning mellan 06:00 och 22:00. Lägg sen till timpriset från elhandelsbolaget. Det innebär att det självklart skulle bli billigt att ladda en elbil på natten, men vansinnigt dyrt att slå igång tvättmaskin och torktumlare (för att inte tala om värma upp huset) på dagtid.

För mig skulle jag behöva styra det mesta av min uppvärmning till nätterna och dessutom inte kunna starta en tvättmaskin före 22:00. Så det billigaste rörliga avtal du kan finna är förmodligen billigare än timpris, om elnätsbolagen liksom Ellevio lägger på en rejäl kostnad under så lång tid av dygnet.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av Dansken »

Jag har precis signat upp hos Tibber och planerar att styra båda värma och bil via automatik enligt timpriserna. Hoppas att det blir billigare, men har tyvärr inte gjort någon djupare analys.
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av Dansken »

Vart hittar man en bra översikt över timpriserna historisk?
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av p1457 »

Jag har vattenfall som nätägare. Tidstariffen där är klart dyrare 06-22, ca 70 öre/kWh om jag minns rätt. Men 22-06 är den istället klart billigare, ca 14 öre/kWh.
Mars tom Oktober är det låga priset dygnet runt.

Jag har nyss tecknat mig hos Bright med timdebitering, och med deras app kan man också styra hemmet och teslaladdning efter elpriset. Tyvärr har jag ingen tesla att testa på.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av Kirre »

Hur jag än räknar blir Skelleftekrafts teslaerbjudande i kombination med spotpris det billigaste på marknaden, under förutsättning att man laddar teslan på natten och även då kör andra högkonsumerande attiraljer (typ disk och tvätt).
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av oscfor »

themax skrev:
eric skrev:
Ni som har kört tibber/bright ett tag för att få billigare el på natten, har ni räknat ordentligt på det där?

Jag har kollat på båda varianterna ett par ggr då det verkar bra spontant, men båda gångerna visar det sig bli dyrare totalt sett än att bara ta billigaste avtal på exempelvis elskling.se. Skillnaden i pris mellan dag och natt har varit för liten för att det ska löna sig helt enkelt.
Jag gjorde en beräkning på att byta till timdebitering, men problemet är att nätbolaget (i mitt fall Ellevio) lägger på rejält med rörlig elnätsavgift för timmätning mellan 06:00 och 22:00. Lägg sen till timpriset från elhandelsbolaget. Det innebär att det självklart skulle bli billigt att ladda en elbil på natten, men vansinnigt dyrt att slå igång tvättmaskin och torktumlare (för att inte tala om värma upp huset) på dagtid.

För mig skulle jag behöva styra det mesta av min uppvärmning till nätterna och dessutom inte kunna starta en tvättmaskin före 22:00. Så det billigaste rörliga avtal du kan finna är förmodligen billigare än timpris, om elnätsbolagen liksom Ellevio lägger på en rejäl kostnad under så lång tid av dygnet.
Vansinnigt dyrt? En tvättmaskin drar en kilowattimme för att köra en maskin. Om det då kostar 67 öre istället för 37 öre tror jag faktiskt du har råd... Torktumlaren kommer väl kosta det femdubbla, men fortfarande svårt att få det till vansinnigt dyrt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av themax »

oscfor skrev:
themax skrev:
eric skrev:

Vansinnigt dyrt? En tvättmaskin drar en kilowattimme för att köra en maskin. Om det då kostar 67 öre istället för 37 öre tror jag faktiskt du har råd... Torktumlaren kommer väl kosta det femdubbla, men fortfarande svårt att få det till vansinnigt dyrt.
Ok, tog nog i lite där. Men bekvämligheten att faktiskt ha ett varmt hus även på dagtid är viktigare än att eventuellt kunna spara pengar. För det är vad det skulle bli. Varje kilowattimme mellan 06 och 22 skulle vara en femtioöring dyrare, bara i rörlig överföringsavgift. Detta under de månader jag mest behöver el för att värma huset.

Om även överföringsavgiften varierade per timme skulle det förmodligen vara en no-brainer.

Jag har pratat med vänner som jobbar med forskning på Fortum, och de håller med. För att timmätning ska löna sig måste man vara storförbrukare som kan styra konsumtionen till några nattimmar. Elpriset i Sverige är för lågt för att det ska bli några stora pengar för en villaägare.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Tibber Tesla integration

Inlägg av e5m1r »

themax skrev:
oscfor skrev:
themax skrev:
eric skrev:

Vansinnigt dyrt? En tvättmaskin drar en kilowattimme för att köra en maskin. Om det då kostar 67 öre istället för 37 öre tror jag faktiskt du har råd... Torktumlaren kommer väl kosta det femdubbla, men fortfarande svårt att få det till vansinnigt dyrt.
Ok, tog nog i lite där. Men bekvämligheten att faktiskt ha ett varmt hus även på dagtid är viktigare än att eventuellt kunna spara pengar. För det är vad det skulle bli. Varje kilowattimme mellan 06 och 22 skulle vara en femtioöring dyrare, bara i rörlig överföringsavgift. Detta under de månader jag mest behöver el för att värma huset.

Om även överföringsavgiften varierade per timme skulle det förmodligen vara en no-brainer.

Jag har pratat med vänner som jobbar med forskning på Fortum, och de håller med. För att timmätning ska löna sig måste man vara storförbrukare som kan styra konsumtionen till några nattimmar. Elpriset i Sverige är för lågt för att det ska bli några stora pengar för en villaägare.
Håller med täcknade avtal i somras med helt otroligt pris
Nu värmer vi inte huset på el och bilen laddas sällan hemma så vi sparar inte så värst mycket men tar man ”rätt” avtal så kan man slippa det där med timdebitering och komma billigare undan. ( ligger på 400-500kWh/månad)
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av oscfor »

45:-/mån ger ganska många mils körning som vi andra slipper. Med ett avtal med Fyrfasen är påslaget 1 öre per kwh. Ingen månadsavgift.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
misiler
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 dec 2017 16:47

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av misiler »

Dansken skrev:
Vart hittar man en bra översikt över timpriserna historisk?
Nordpool fixar det: https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=chart

De har otroliga mängder data för den som gillar att grotta ner sig i elmarknaden.

Exempelbild för de senaste dagarna:
nordpool.PNG
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av p1457 »

Från mig vill fyrfasen ha 400kr/år. Men den diskussionen kan säkert fylla ett par egna trådar.

Ni vet inga liknande appar som kan styra laddningen i andra bilar?
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 12 dec 2016 14:53

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av Dansken »

Ok, så vad ni säger är att jag lurar mig själv genom att gå med i Tibber och försöka snåla genom att lägga förbrukning på natten?
Kan säkert vara så, kommer jo aldrig att få familjen att anpassa sig.
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av kallekula »

Dansken skrev:
Ok, så vad ni säger är att jag lurar mig själv genom att gå med i Tibber och försöka snåla genom att lägga förbrukning på natten?
Kan säkert vara så, kommer jo aldrig att få familjen att anpassa sig.
Jag fattar inte Tibber... Någon som kan förklara för en trögboll?

Jag har Skellefteå Kraft idag, rörligt timme för timme. Jag har inte anpassat mig på annat sätt än att jag laddar bilen på natten. Jag har på det sättet konstant haft ett snittpris som ligger under det snittpris man får med "vanligt" rörligt. Alltså en bra affär, även om det inte är mycket. Hade jag orkat anpassa mig mer hade det säkert varit ännu större nytta.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av Bengt »

Har du en app som styr laddningen behöver du inte själv bestämma när laddningen ska starta, appen från Bright kollar hur många timmar du behöver ladda och laddar sedan de billigaste timmarna inom det laddningsfönster du har satt upp. Om du inte har en Tesla så har Bright en universalapp på gång. Tills den är klar kan du sätta en Telldus-styrning på eluttaget och styra genom Tellduspluggen. Kommande natt är elpriset runt 37 öre rakt igenom i område 3, men ibland varierar det kraftigt även nattetid.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av e5m1r »

oscfor skrev:
45:-/mån ger ganska många mils körning som vi andra slipper. Med ett avtal med Fyrfasen är påslaget 1 öre per kwh. Ingen månadsavgift.
Notera min kW pris inkl moms
500kW som jag förbrukar kostar knappt 200kr vilket ger ett pris på 40öre
Vad liger spot på?
Och ha i åtanken att 45kr slogs ut på enbart 500kW
Räkna gärna din egen förbrukning med mitt pris
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av p1457 »

Jag tror absolut att man kan tjäna på timdebitering, men knappast mer än några hundralappar. Å andra sidan så tror jag inte att man kan förlora så mycket på det heller.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av oscfor »

p1457 skrev:
Från mig vill fyrfasen ha 400kr/år. Men den diskussionen kan säkert fylla ett par egna trådar.

Ni vet inga liknande appar som kan styra laddningen i andra bilar?
Du måste ha ett Teslaavtal. Sök på forumet så hittar du rätt person att kontakta...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av oscfor »

e5m1r skrev:
oscfor skrev:
45:-/mån ger ganska många mils körning som vi andra slipper. Med ett avtal med Fyrfasen är påslaget 1 öre per kwh. Ingen månadsavgift.
Notera min kW pris inkl moms
500kW som jag förbrukar kostar knappt 200kr vilket ger ett pris på 40öre
Vad liger spot på?
Och ha i åtanken att 45kr slogs ut på enbart 500kW
Räkna gärna din egen förbrukning med mitt pris
Bundet avtal har ännu inte gett lägre pris, så det är ganska lätt att räkna hem...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av kallekula »

Jag begriper mig inte riktigt på Tibber. Tycker informationen är alldeles för dålig på hemsidan. Enligt deras chat betalar man spotpris, timme för timme + 39:-/mån. Kan dock inte hitta något om timme för timme på hemsidan.

Stämmer det så testar jag gärna. Då blir det ungefär samma pris som jag har idag (timme för timme, laddar på natten).
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Tibber Tesla integration

Inlägg av dhogborg »

Jag testar tibber sedan en vecka tillbaka. I morgon kommer bli en intressant dag!
21EB3A82-0C30-45BA-ACD3-53E095D6460B.png
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Skriv svar