Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje timme

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av LarsL »

Min laddsladd har åtminstone en senor som stänger av laddningen om det blir varmt. Så med den kommer detta aldrig hända.
Har aldrig ens känt någon som helst temperatur skillnad på kablar eller kontakter trots +10h laddning.

Däremot har jag bränt förlängningkablar med dålig Schuko kontakt när jag kört stor vinkelslip. Så man måste absolut ha ordning på grejerna. Fast det gäller ju för boxen också. En sliten box med dålig kontakt kan ju också brännas sönder.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av macksie »

Dåliga kontakter är nog farligt. Men gissar (rätt farligt att gissa vad gäller el) så kommer nog dåliga kontakter vara farliga oavsett om man laddar 3h eller 10h med liknande strömuttag
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av Teslaspolen »

Vi köpte en sådan här: https://gronnemil.no/produkt/elon-mode- ... il-type-2/

Lite dyrare än Volvos, men fungerar på norska IT nät och man kan välja mellan schuko eller blå CEE. Praktisk!
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av JonasAnd »

macksie skrev:
JonasAnd skrev:
Nu blir det en lite tråkig premiär för mig här på forumet, då jag lurkat runt ett tag då forumet bjuder på mycket erfarenheter / kunskap för oss som skissar på att inhandla en Model 3 när den väl börjar levereras. Är även inne på att byta ut servicebilarna vi har i företaget, till elbilsditon, när det blir möjligt. Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av just Tesla utöver några provkörningar har jag dock hållt låg profil på forumet.

Nåväl; jag tycker faktiskt inte alls att det är ok att "trixa" med motorvärmaruttag eller andra uttag i den mån det nu görs för att kunna ladda sin elbil, just motorvärmarna är inte alls byggda för den typen av belastning i längre perioder och även om man laddar med lägre styrka kvarstår faktum att fastighetsägaren får betala för en helt annan elförbrukning än vad han räknat med.
Hej JonasAnd. Är med på att trixande av detta slag nog troligen står i strid med det avtal man ingår som abonnent av uttaget och att det inte är schysst mot fastighetsägaren. Och jag kan verkligen köpa ditt ifrågasättande.

För mig är scenariot följande. jag har en fjällstuga med parkering vid vägen med motorvärmaruttag. Det finns inga riktiga uttag jag kan parkera vid inom flera kilometers avstånd. Jag är uppe i stugan totalt tre veckor per år. I samma förening finns hyresgäster som bor permanent och har motorvärmare/kupevärmare på under i stort sett hela vinterhalvåret fast med timer i 2.5h per dygn. Dvs de utnyttjar avsevärt mycker mer energi än vad jag gör. Plus att de har en betydligt större miljöpåverkan än vad jag har. Ger det mig rätt att göra som föreslaget. Nej, inte kontraktuellt. Men personligen tycker jag att det går att försvara moraliskt.

Var finner jag att läsa att uttagen inte är gjorda för denna belastning under längre tid. Jag tror (tror, vet ej) nämligen mostatsen. Det är säkringen som sätter begränsningen. Men om det är avsäkrat för 10A och jag laddar med 10A så måste det väl gå att dra slutsatsen att det finns marginaler för att det inte ska bli farligt oavsett hur länge uttaget görs.
Jag håller nog i grunden med dig, och egentligen tycker jag nog inte att det är hela världen heller. Jag är nog lite färgad av mitt arbete på fastigheter, och där har jag förvånande ofta stött på en lite märklig attityd från elbilsförare / hybridförare, just vad gäller laddning och kanske i synnerhet kostnaden. Vi erbjuder laddstation för runt 500kr / månad (utöver kostnaden för p-plats) men det är bara en eller två (!) av våra 8000 hyresgäster som nyttjat detta, desto fler elbilar / hybrider laddas via motorvärmare / fastighetsel vilket i min värld är helt vansinnigt, att man köper en såpass dyr bil och "stjäl" el till den när andra lösningar finns att tillgå.

Sen tror jag det blir problem i elsystemet om fler och fler gör som du, en enbil som laddas har nog ingen större påverkan men när fem-tio bilar tjuvkopplar elen blir belastningen på nätet ett problem.
Skriv svar