Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje timme

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av macksie »

Fandorin skrev:
Tänk på att vanliga uttag är specificerade för att klara 16 A i högst 6 timmar, sen kan dom börja brinna om man har otur.
Hej @Fandorin.
Intressant, det hade jag faktiskt ingen koll på. Har du någon källa? Vore intressant att läsa vidare.
Så som jag har uppfattat det så är det säkringen som sätter gränsen. Dvs om det är ett uttag avsäkrat med 10A så skall säkringen lösa ut långt innan 6 timmar om den belastas över 10A.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av macksie »

JonasAnd skrev:
Nu blir det en lite tråkig premiär för mig här på forumet, då jag lurkat runt ett tag då forumet bjuder på mycket erfarenheter / kunskap för oss som skissar på att inhandla en Model 3 när den väl börjar levereras. Är även inne på att byta ut servicebilarna vi har i företaget, till elbilsditon, när det blir möjligt. Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av just Tesla utöver några provkörningar har jag dock hållt låg profil på forumet.

Nåväl; jag tycker faktiskt inte alls att det är ok att "trixa" med motorvärmaruttag eller andra uttag i den mån det nu görs för att kunna ladda sin elbil, just motorvärmarna är inte alls byggda för den typen av belastning i längre perioder och även om man laddar med lägre styrka kvarstår faktum att fastighetsägaren får betala för en helt annan elförbrukning än vad han räknat med.
Hej JonasAnd. Är med på att trixande av detta slag nog troligen står i strid med det avtal man ingår som abonnent av uttaget och att det inte är schysst mot fastighetsägaren. Och jag kan verkligen köpa ditt ifrågasättande.

För mig är scenariot följande. jag har en fjällstuga med parkering vid vägen med motorvärmaruttag. Det finns inga riktiga uttag jag kan parkera vid inom flera kilometers avstånd. Jag är uppe i stugan totalt tre veckor per år. I samma förening finns hyresgäster som bor permanent och har motorvärmare/kupevärmare på under i stort sett hela vinterhalvåret fast med timer i 2.5h per dygn. Dvs de utnyttjar avsevärt mycker mer energi än vad jag gör. Plus att de har en betydligt större miljöpåverkan än vad jag har. Ger det mig rätt att göra som föreslaget. Nej, inte kontraktuellt. Men personligen tycker jag att det går att försvara moraliskt.

Var finner jag att läsa att uttagen inte är gjorda för denna belastning under längre tid. Jag tror (tror, vet ej) nämligen mostatsen. Det är säkringen som sätter begränsningen. Men om det är avsäkrat för 10A och jag laddar med 10A så måste det väl gå att dra slutsatsen att det finns marginaler för att det inte ska bli farligt oavsett hur länge uttaget görs.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av lem »

Ett ”tvåhål i väggen” uttag håller för 16A i ca 1/2-2 år vid kontinuerligt elbilsanvändande. Ofta pajar kabeln vid handtaget före. Man märker ofta när det blir varmt långt före kontakten får smältskador. Det brinner och exploderar INTE!! Men Du står med oladdat batteri vilket kan vara illa nog!
Lars som bränt ~ halvdussin kablar o kontakter på 16000 elbilsmil o ca 6-7 elbilar
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av Leo »

I princip alla schuckouttag är märkta med 16A. Jag kontaktade för något år sedan faktiskt de som tog fram och jobbade med just de här märkningarna. Tror det var någon på SEMKO eller vad det hette förr.

Han berättade att kontakterna testades och klassades ursprungligen för att Schuckokontakterna var tänkt att dras ut ganska sällan om de hade högre effekt (Tänk el-element "Eisa Peittää"). ELLER så var belastningen tänkt att ligga på en hyfsat kort stund. (Tänk högtryckstvätt, hårtork, kaffebryggare, kokplatta). Utifrån de testförfarandena slets kontakterna mekaniskt inte så mycket och det funkade även med högre effekt under en kortare tid. Därför tyckte man 16A kunde få vara OK.

Så att ladda elbil med schucko =dra hög effekt i många timmar och dessutom mekanisk dra isär kontakterna ideligen fanns liksom inte med i hur man testade. Däremot kunde han säga att utifrån hur elbilsladdning går till idag så skulle man inte ha godkänt 16A, som de alltså faktiskt är märkta med.

Det vet antagligen biltillverkarna om eftersom man i regel skickar med en originalsladd som bara går att köra 10A (undantaget Volvo som jag tror kan ge 13A med Schucko). Där man då också ofta har en temperaturgivare i själva schuckokontakten. Som drar ned och till slut stänger av strömmen om kontakten hettas upp för mycket.

Det vet även många tillverkare av elgrejor om också därför märks många schuckokontakter/skarvgrejor numera med 16A-6h. Dvs det är ok med 16A så länge man inte överskrider 6timmar, MEN det har då mer att göra med kabeldimensioner osv. Allt eftersom kontakterna slits om de dras isär ofta så uppstår ändå risken med överhettning om man kör med höga strömmar.

Så därför blir det som "lem" säger. Efter en tid så börjar kontakten glappa (av att den dragits isär så ofta) då uppstår värmen och till slut så ger den upp. Ofta kan man enkelt känna det med handen då man tar i den varje gång man drar ut den.

Vill man dra 16A enfas så är en blå CEE kontakt (tänk camping och båthamnar) betydligt mer mekaniskt stabil och har större stift med större kontaktyta. (Som finns på bilden) Finns på Volvo att köpa som reservdel och med 8m kabel artnr: 31407096. Kostade 3500kr ink moms har jag för mig. Finns även med 4,5m sladd och även med schuckokontakt (Men då är de alltså spärrade till 13A tycks jag minnas)

Ihop med en adapter enligt den andra bilden och 3 såna laddkablar från Volvo kan man alltså samtidigt ladda 3st bilar med 16A enfas för en kostnad på ca 11000kr totalt. Vilket kan vara ett smidigt sätt att lösa en tillfällig laddplats för flera elbilar vid event eller liknande :D
2014-01-12-12.02.53.jpg
cee.jpg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Även med det lite kraftigare 16A Perilexuttaget kan det bli problem om glappkontakt eller överbelastning skapas. Om smuts eller fett kommer in ökar risken, det gäller att ha koll på sina kontakter.
Perilexuttag.JPG
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av LarsL »

Min laddsladd har åtminstone en senor som stänger av laddningen om det blir varmt. Så med den kommer detta aldrig hända.
Har aldrig ens känt någon som helst temperatur skillnad på kablar eller kontakter trots +10h laddning.

Däremot har jag bränt förlängningkablar med dålig Schuko kontakt när jag kört stor vinkelslip. Så man måste absolut ha ordning på grejerna. Fast det gäller ju för boxen också. En sliten box med dålig kontakt kan ju också brännas sönder.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av macksie »

Dåliga kontakter är nog farligt. Men gissar (rätt farligt att gissa vad gäller el) så kommer nog dåliga kontakter vara farliga oavsett om man laddar 3h eller 10h med liknande strömuttag
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av Teslaspolen »

Vi köpte en sådan här: https://gronnemil.no/produkt/elon-mode- ... il-type-2/

Lite dyrare än Volvos, men fungerar på norska IT nät och man kan välja mellan schuko eller blå CEE. Praktisk!
JonasAnd
Inlägg: 44
Blev medlem: 13 feb 2018 16:21

Re: Hur man laddar i motorvärmareuttag utan att var tredje t

Inlägg av JonasAnd »

macksie skrev:
JonasAnd skrev:
Nu blir det en lite tråkig premiär för mig här på forumet, då jag lurkat runt ett tag då forumet bjuder på mycket erfarenheter / kunskap för oss som skissar på att inhandla en Model 3 när den väl börjar levereras. Är även inne på att byta ut servicebilarna vi har i företaget, till elbilsditon, när det blir möjligt. Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av just Tesla utöver några provkörningar har jag dock hållt låg profil på forumet.

Nåväl; jag tycker faktiskt inte alls att det är ok att "trixa" med motorvärmaruttag eller andra uttag i den mån det nu görs för att kunna ladda sin elbil, just motorvärmarna är inte alls byggda för den typen av belastning i längre perioder och även om man laddar med lägre styrka kvarstår faktum att fastighetsägaren får betala för en helt annan elförbrukning än vad han räknat med.
Hej JonasAnd. Är med på att trixande av detta slag nog troligen står i strid med det avtal man ingår som abonnent av uttaget och att det inte är schysst mot fastighetsägaren. Och jag kan verkligen köpa ditt ifrågasättande.

För mig är scenariot följande. jag har en fjällstuga med parkering vid vägen med motorvärmaruttag. Det finns inga riktiga uttag jag kan parkera vid inom flera kilometers avstånd. Jag är uppe i stugan totalt tre veckor per år. I samma förening finns hyresgäster som bor permanent och har motorvärmare/kupevärmare på under i stort sett hela vinterhalvåret fast med timer i 2.5h per dygn. Dvs de utnyttjar avsevärt mycker mer energi än vad jag gör. Plus att de har en betydligt större miljöpåverkan än vad jag har. Ger det mig rätt att göra som föreslaget. Nej, inte kontraktuellt. Men personligen tycker jag att det går att försvara moraliskt.

Var finner jag att läsa att uttagen inte är gjorda för denna belastning under längre tid. Jag tror (tror, vet ej) nämligen mostatsen. Det är säkringen som sätter begränsningen. Men om det är avsäkrat för 10A och jag laddar med 10A så måste det väl gå att dra slutsatsen att det finns marginaler för att det inte ska bli farligt oavsett hur länge uttaget görs.
Jag håller nog i grunden med dig, och egentligen tycker jag nog inte att det är hela världen heller. Jag är nog lite färgad av mitt arbete på fastigheter, och där har jag förvånande ofta stött på en lite märklig attityd från elbilsförare / hybridförare, just vad gäller laddning och kanske i synnerhet kostnaden. Vi erbjuder laddstation för runt 500kr / månad (utöver kostnaden för p-plats) men det är bara en eller två (!) av våra 8000 hyresgäster som nyttjat detta, desto fler elbilar / hybrider laddas via motorvärmare / fastighetsel vilket i min värld är helt vansinnigt, att man köper en såpass dyr bil och "stjäl" el till den när andra lösningar finns att tillgå.

Sen tror jag det blir problem i elsystemet om fler och fler gör som du, en enbil som laddas har nog ingen större påverkan men när fem-tio bilar tjuvkopplar elen blir belastningen på nätet ett problem.
Skriv svar