Takräck och takbox

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Soja86
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 16 maj 2016 21:46

Takräck och takbox

Inlägg av Soja86 »

Jag ska till Sälen i mitten av mars och tänkte köpa ett takräck och låna en takbox men jag är novis på området.

Jag har en model S 75 från 2017, vart köper jag bra och biliga takräk som passar?

Passar alla takboxar till alla bilar och takräck?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Takräck och takbox

Inlägg av jpetters »

Jag hoppas du har Panoramatak.
Enklast är nog att köpa Whispbar hos Tesla SC. Då lär de garantera passning och funktion.
Du har hur som helst nyare modellen av fästen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Takräck och takbox

Inlägg av kangru »

På takräcke kan du välja på Thule eller whispbar, jag köpte whispbar för att Tesla sålde dessa, ungefär samma kostnad för båda.

Jag kolade på begagnade takboxar som såldes billigt och insåg att det var lite för högt luftmotstånd så det får bli minst ett extra stopp för laddning till och från fjällen och såg fula ut så jag köpte sen en Thule Dynamic 900 som jag tror ett antal andra har, den passar bra på Teslan och hur lågt ljud och luftmotstånd och fått bra resultat i säkerhets/krocktester.
Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 feb 2018 21:42

Re: Takräck och takbox

Inlägg av lukas_zajac »

Jag har samma dilemma som Soja86. Funderar vad är det för skillnad mellan Whispbar och Thule Wingbar? Youtube påstår att Whispbar är tystare och med det mindre luftmotstånd/ lägre konsumtion. Någon som testat hur takräcke och takbox påverkar räckvidd? Annars tänkte jag att fälla ner ryggstödet (1/3) och ta skidor inne men någon har utformat ryggstödet så att det täcker säkerhetsbältes låset och personen i mitten kan inte använda bältet... :evil:
Användarvisningsbild
almas52
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 mar 2017 22:52

Re: Takräck och takbox

Inlägg av almas52 »

Köpte Thule hos Mekonomen Tesla S 2017 inga problem


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Takräck och takbox

Inlägg av MangeT »

Rekommenderar Whispbar takbågar och deras skidhållare WB300 tror jag den heter. Tar 6 par skidor eller som vi körde 1st snowboard och 3 par skidor.
Köpte takbågar hos Tesla och skidhållare från takbox.se men går att köpa allt från takbox.se. Skidhållare tycker jag är smidigare än box.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar