Funderingar från en potentiell rekryt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av johan_w »

Jag satt som du och tittade på olika modeller. Konstaterade att S100D blev väl dyr just nu, då jag dessutom tänker att det kan komma lite uppdateringar framöver jag vill ha (bättre ljus mm). Var väldigt nära en ny S75D istället som med AP2, lack, vinterdäck, skinn mm blev en liten bit över miljonen.

Hittade dock en lätt begagnad S90D på blocket (och på forumet såg jag sedan) med 2000 mil uttagen feb -17 (beställd innan så fri SuC) och landade den för 895’ och då hade jag med däck, adaptrar mm. Min tanke är att den dessutom faller mindre på ett år än en ny S75D.

Rätt eller fel vet jag inte :-)

Kolla Shiftgear, tycker han förmedlar ganska många till synes vettiga objekt till vad jag tycker rimliga priser.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Remuz »

Har sagt det många gånger förr. Räckviddsångest har man bara innan man kört tesla. Ev kan man ha det på första långresan, men sedan är den bortblåst. Klarade mig fint med X60D. Kommer ungefär lika långt med men X90D bara det att jag inte är lika lätt på högerfoten.

Gällande ap1/Ap2 tycker jag, som haft en X med ap1 och nu har en x med Ap2, att Ap2 nu är ikapp och möjligen har gått om ap1. Jag har varit extremt missnöjd med Ap2 men är inte det längre. Valet mellan S och X är svårt. Jag gillar ATt man i X sitter högre. Sedan är dörrarna ultimata med småbarn. Rymden i X är svår att matcha (6sits). Jag gillar dock nya glastaket på S, ger massa rymd.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

Tack för de senaste svaren!

Har iaf planerat in en provkörning så får vi se vart det landar efter den.

Har i var fall kommit fram till att jag förmodligen inte kommer orka vänta på en leverans i juni så det är väl begagnad, demo eller lagerbil som gäller för mig i så fall. Men jag tar provkörningen först och ser om jag blir förälskad eller ej.

Har bestämt mig för att för en gångs skull inte försöka göra det till ett rationellt beslut :p.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Bjelke »

Förälskad lär du nog bli iaf ;)
Svårt att inte bli det efter en provkörning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Gustafsson »

Batteristorleken är inte så viktig för Teslorna tycker jag. Min 70 D går alltid att köra > 30 mil med utom vid slask o mycket snömodd, då jag kan behöva ladda extra nånstans. Om sommaren går det att köra 34-35 mil om man håller fartgränserna rimligt br. Bilen laddar fortare än de nyare batterierna (100 modellerna undantaget) när batteriet är nästan tomt. Jag åker varje månad på 90-100 mila resor och ser att jag stannar på samma superchargers som de med större batteri.
Så 75 räcker nog till och blir över.
Själv beställt 100D pga bra förmånsvärde och mer framtidssäker, men som privatköp är den inte så prisvärd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av GiGurra »

Köpte en begagnad S90D själv. Hade jag vetat allt jag vet idag skulle jag valt en S85, S85D eller SP85D. Man kommer i genomsnitt inte något längre öht med 90D.
Ovan baserat på egna erfarenheter med ett gäng lånebilar när min varit inne för fix - den roligaste helt klart P85D @ Ludicrous :)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av jpetters »

P85D(L) skulle jag köpa om jag inte redan hade två Model S i familjen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Hedman »

Kolla lite på hur du tänkt nyttja den innan du bestämmer dig för 75 eller 100 batteri. Ska du köra på motorvägar och runt 150 så sjunker räckvidden rejält. Testa gärna abetterrouteplanner.com mot dina långresor. Min senaste långkörning diffade 2kwh positivt på 100mil. Jag hade förstås skruvat på inställningarrna så de stämmer mot gällande körförhållanden. Men skrämmande exakt förbrukning även vid varje varje laddning. Körde från Halmstad till Kinding i Tyskland.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Legato »

jpetters skrev:
P85D(L) skulle jag köpa om jag inte redan hade två Model S i familjen.
Det skulle jag också gjort om jag köpte privat...

På företag är ny S75D bästa valet imo.

Gällande räckvidd så tycker jag alla Teslor har mer än tillräckligt, men det beror ju givetvis hur och var man kör. Gillar man att köra väldigt fort, eller väldigt ofta åker långt så är givetvis ett stort batteri klokt att välja :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

Har varit och provkört nu och tror att det landar i att köpa en ny lagerbil. Frågan är vilken färg man skall satsa på, det jag har mest varit inne på är blå eller grå men är lite osäker. Vit har seglat upp lite för frun gillar det men det är svårt. Sen är det ju även valet mellan de vanliga 19" fälgarna och de grå 19" fälgarna, frågan är om det är värt det.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av MangeT »

Glöm inte att fundera på om du ska ha panorama eller ej. Vill du kunna öppna eller ha takräcke : panorama. Annars ska glastaket vara fantastiskt vad jag förstår.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

MangeT skrev:
Glöm inte att fundera på om du ska ha panorama eller ej. Vill du kunna öppna eller ha takräcke : panorama. Annars ska glastaket vara fantastiskt vad jag förstår.
Ja, ser ut som det blir 75D, premiumpaket, premiuminteriör (svart läder, svart alcantaratak samt ådrat askträ), autopilot, glastak. Mest för jag inte orkar takräcke och för att glastaket ser bättre ut.

EDIT: Så den stora frågan är vilken färg, gillar normalt blå bilar men har en metallic grå idag.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Zoidberg »

Blå är så jäkla snygg!
Kolla bara min X-bil (min förra S).
CF01C177-982E-4CD9-9441-16674AC4A67C.jpeg
Nu har vi en X... på rikitgt
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av e5m1r »

OfarligTesla skrev:
Har varit och provkört nu och tror att det landar i att köpa en ny lagerbil. Frågan är vilken färg man skall satsa på, det jag har mest varit inne på är blå eller grå men är lite osäker. Vit har seglat upp lite för frun gillar det men det är svårt. Sen är det ju även valet mellan de vanliga 19" fälgarna och de grå 19" fälgarna, frågan är om det är värt det.
Lagerbil är klokt val speciellt om man hittar ”rätt” och behöver inte kompromissa med utrustning och färg
Du får vad du ser ( om du beställer bil kan det hända saker i utrustning och utseende tills tillverkning ) för det mesta är inte detta negativt men kan vara smaksak
Priset ör nedsatt så du tjänar nån krona på lager bil
Tesla betalar ut supermiljöbilspremie till nya ägaren så räkna med att du får 40k tillbaka
På en lagerbil kan du använda referralkod som varje ägare har detta kommer ge dig fri supercharging samt 4500kr i ytterligare rabatt ( fråga valfri ägare på pm så får du en kod )

Vad det gäller färg så är min personliga åsikt så här
Svart helt ok
Vit glimrar fint i solen och drar till sig blickar ( lite skryt )
Blå snygg smälter in fint
Grå ( midnight ) snygg anonym färg tål smuts bra
Silver tråkig
Röd den snabbaste färgen :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Bjelke »

Eller en svart som är läckert i sig och sedan en folie på det :mrgreen: , totalpriset blir ungefär detsamma ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Mistafrizz »

På Model S gillar jag följande färger i inbördes ordning.

1. Pärlvit med mörka fälgar
2. Silver (kolla Helectrics bil)
3. Svart metallic med ljusa fälgar


Blå, röd och grå tycker jag är tråkigt. :P
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av MrOCM »

När det gäller färg har vi alla olika smak. Svart är snyggt men opraktiskt. Silver är trist men praktiskt. Grått är snyggt men lite tråkigt. Blått är normalt en favoritfärg för mig (min nuvarande Volvo är blå) men av någon anledning tycker jag inte Teslan är så snygg i blått (helt OK men det är inte kärlek). Vitt och rött har jag tidigare inte gillat men på vissa bilar passar det rätt bra. Teslan är snygg i vitt men vitt är lika opraktiskt som svart. Den snyggaste färgen är rött (så jag väntar nu på min röda Model S). Detta är vad JAG tycker. Det viktigaste är trots allt vad DU tycker. Välj den färg som du känner kommer ge dig den bästa myskänslan när du tittar på din egen bil.

Ett alternativ som också nämnts är att foliera bilen. Det kostar typ som att välja vitt eller rött på en ny bil. Däremot vill man kanske lackbehandla bilen också och då springer ytterligare några tusenlappar iväg som man slipper om man folierar. Då väljer du lämpligen den bas-svarta (slipper extrakostnad för färg) och kan sedan välja vilken färg du vill. På köpet får du då också skydd för stenskott och sånt. Baksidan är att dagens folieringar slits med tiden och efter några år kan det behöva göras om. Jag har inte själv haft någon folierad bil så jag vet inte hur lång tid det handlar om men jag tror att jag har läst att man kan räkna med att folieringen håller sig rätt bra i 3-5 år.

Personligen valde jag den röda färgen för jag trodde att den skulle ge mig den bästa myskänslan. Att rött dessutom är en färg som syns bra är ingen nackdel eftersom det faktiskt ur trafiksäkerhetssynpunkt är bättre att ha en färg som folk ser än en färg som gör att bilen "smälter in". Det där med foliering insåg jag inte förrän efteråt. Annars hade jag nog funderat på det.
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

Efter mycket velande under kvällen, natten och morgonen lutar det åt att förstahandsvalet är nog grå men att blå kommer strax därefter. Gillar oftast bilar som ser aggressivare ut och Model S ser väldigt snäll ut från början. Tycker själv att blå är lite lugnare och exklusiv än grå som känns något mer sportig och rå. Frun tyckte att vi bör köpa en färg vi vill ha nu och om vi vill foliera bilen sen så gör vi det.

Ska nog också se om jag kan hitta lagerbilar med de grå fälgarna, de gör faktiskt mycket för sportigheten så om det finns kan det nog vara värt de extra 16 pappen.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av lobbin »

Ang. fälgarna så lär det vara billigare att köpa de silvriga och få dom omlackade själv. Om man orkar med det.

Tror inte jag har sett särskilt många lagerbilar med just de grå 19".
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av MangeT »

Alltid lika spännande att höra vad det blir för färg och bil i slutändan. Lagerbil går också lite fortare att få! :mrgreen:
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

Ja vi får se, har även seglat upp en begagnad bil här på forumet som verkar intressant så nu blev det svårare men jag får helt enkelt bestämma mig.

Om jag skulle köpa nytt kommer jag nog behöva en referral länk, gärna från någon som har en som ger både den där 4500 kr och fri supercharging.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Remuz »

OfarligTesla skrev:
Ja vi får se, har även seglat upp en begagnad bil här på forumet som verkar intressant så nu blev det svårare men jag får helt enkelt bestämma mig.

Om jag skulle köpa nytt kommer jag nog behöva en referral länk, gärna från någon som har en som ger både den där 4500 kr och fri supercharging.
Du får gärna ta min
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Mistafrizz »

OfarligTesla skrev:
Ja vi får se, har även seglat upp en begagnad bil här på forumet som verkar intressant så nu blev det svårare men jag får helt enkelt bestämma mig.

Om jag skulle köpa nytt kommer jag nog behöva en referral länk, gärna från någon som har en som ger både den där 4500 kr och fri supercharging.

Det lär vara ditt minsta problem att få en länk.

Tar du en Vit, svart eller silver Tesla får du min - vid blå Remuz länk. 8-)
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare
Inlägg: 94
Blev medlem: 16 okt 2017 13:11
Ort: Sundsvall

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av MrOCM »

Haha, ja, länkar vimlar det av. Du kan få använda min också... :D
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av MangeT »

Grå min då jag själv kör grå?
Det var någon annan som föreslog röd har jag för mig.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar