Funderingar från en potentiell rekryt

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

Hej!

Har läst forumet här ett tag och har tagit beslutet att elbil är nog något för mig. Alltid trott det var mer sportiga bilar jag ville ha men har insett att jag mest tycker det är jobbigt att köra dessa så det blir inga sessioner på snirklande småvägar ändå. Däremot är ju tekniken i Teslan lockande och som den ultranörd jag är lockar ju även eldrift.

Väntar sen en vecka tillbaka på att Tesla skall höra av sig om den provkörning jag begärde så det verkar inte gå snabbt. På grund av detta vet jag inte helt vilken modell jag vill ha ännu, X eller S. Det lutar mest mot S eftersom vi är två personer i familjen och inga barn på ingång under den tiden vi kommer äga bilen. Jag har reserverat en Model 3 för ett tag sedan men jag är dålig på att vänta (lär dröja dessutom), även om storleksmässigt är nog en Model 3 bäst för oss. Kan ju inte heller säga om jag kommer gilla Model 3an mer innan jag kört den.

Hur som uppstår ju lite frågor för mig som jag tänkte att jag kanske kan få hjälp med, har ju självklart googlat och då läst mycket på amerikanska forum men det känns som alla svar kanske inte är helt jämförbara med Sverige. Så om ni orkar och har tid så tar jag gärna input från er experter som faktiskt levt med bilarna ett tag.

1) Snål som jag är så måste jag ju snegla på begagnat, tar emot att köpa nytt då värdeminskningen förmodligen kommer bli minst 100-200k mer över de 2 år jag lär ha kvar bilen. Känns också jobbigt att binda så pass mycket kapital i bilen då jag köper privat. Att jag byter om 2 år är nästan givet då jag brukar vilja ha något nytt efter 1 så då kan jag inte stå emot så länge. Har iaf förlikat mig med tanken på att binda upp 900k-1000k i bilen men att gå mycket högre än så blir svårt (och ju mindre desto bättre såklart som med allt man köper).

Skulle jag köpa begagnat är det sent 2016/tidigt 2017 jag kikar på. Min fråga här är helt enkelt om Tesla står för all garanti oavsett var man köper den? Enligt amerikanska personer så skulle de nämligen inte göra det i alla fall.

En annan fråga är om det bara är dumsnålt att köpa begagnad Tesla? Har aldrig köpt ny bil förut men gäller det annat med Teslorna? Är värdeminskningen så pass låg att det inte spelar någon roll?

2) Om man väljer begagnat spåret verkar det vara 75D eller 90D som är alternativen, köper jag nytt kommer jag nog inte kunna motivera en 100D så då är det bara 75D som är alternativet.

Frågan är då helt enkelt om 75D räcker i vårt stora kalla land? Jag utgår från Stockholm och kör till skidorter (exempelvis Vemdalen) flera gånger per år. Verkar som att bara de bygger supercharger i Sveg eller Hudiksvall kommer det inte vara några problem för just Vemdalen även med 75D men hur mycket marginal har man egentligen på 75D? Sen blir det max en långtur ner i Europa (typ till vänner i Nederländerna) per år. Den verkar dock inte vara några större problem när jag kollar på "https://abetterrouteplanner.com", bara ladda en 40-60 minuter längre på en 150 mils resa om man har 75D kontra 90D, men är det så att man blir ängslig med 75Dn ofta? Har en fru vars största rädsla med elbil är just att vi skall få slut på elektroner någonstans. Kan ju nämna att min högerfot är gjord av tungsten på sommaren men att jag inte har problem med att köra strax över hastighetsbegränsningarna på vintern.

3) Frågan är huruvida en 90D ens är värd att lägga till de 150k ish extra de kostar på begagnatmarknaden. Det är ju som sagt bara 12-13% större användbart batteri (källa: http://skie.net) och jag har läst om massa saker om att de har högre degradering än 75D paketen. Lägger man därtill att fälgstorlek påverkar några procent samt att den extra vikten på en 90D drar ned några procent känns det som att en 90D med större fälgar kanske egentligen bara har några enstaka mil extra än en 75D med mindre fälgar och att variationen av exemplaren kan ha nästan lika stor påverkan.

4) Autopilot. Många som ligger ute nu (främst Model X) har bara AP1. I USA pratar de om att många föredrar AP1 före AP2 men hur ser det ut i Sverige? Deras vägar är ju lite annorlunda där. Fungerar AP1 bra här? Fungerar någon av dem på vintern? Bör man inte ens kika på AP1 bilar? Tar gärna svar från någon som testat båda.

5) Ni som kanske levt med S och X, känns X väldigt stor? Jag gillar hur den ser ut och den har ju lite mer teknik men den är ju lite gigantisk. Även om en provkörning av båda kommer ge mig en del är det ju vissa saker man inte märker förens efter ett tag. Kanske känns Xen lite "bussig" efter ett tag som de flesta SUVar gör osv?

Tack till er som läst min wall of text och tack på förhand för eventuella svar.

TL:DR En vilsen själ ställer menlösa frågor i ett försök att inkludera andra i sitt i-landsproblem.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Leo »

Fråga på bara!

Har haft en S P85 och har nu en X100D.

Nya S75D har liknande räckvidd som vår P85 hade. Personligen skulle jag satsa på en lågmilad begagnad S85D eller nya/nyare S75D. S90D blir dyrare (nyare) utan att för den skull ge så ”mycket mer”. Köper du en nyare S75D får du mer av ”det senaste”. Köper du en lite äldre S85D får du fortfarande en kanonbil!

Funderar du på X så fundera på vadder är som lockar? Många sittplatser, dragkrok, designen? Tycker personligen att S är snyggare, sportigare att köra, billigare att äga, klart snålare på långvägen, kan ha tackräcke (med öppningsbart panoramatak) osv. Har du ”blyfot” (hög fart) så lär en X100D få ungefär samma räckvidd som en S75D om inte lägre. Så dn X75D körd med blyfot får begränsad räckvidd helt klart. Förmånsvärdena för X är klart högre än för många S. Vi har valt X numera för dragkrok och sittplatserna. Hade det inte varit för det hade jag föredragit en S.

Garantier är lugnt så länge bilen gått ganska få mil (<5000?). Då nybilsgarantin gäller till 8000mil. Då har du lite tid på dig att ”upptäcka” ev problem. Köper du begagnat hos Tesla får du klart bäst garanti.

Vi hade AP1 på vår P85 och har AP2 på vår X. Många inklusive mig själv tycker fortfarande att AP1 är minst lika bra som AP2. Men där AP2 har potentialen att bli bättre. Så personligen skulle jag inte lägga så stor vikt vid AP1 eller AP2.

Så mitt råd blir

Begagnad välskött lågmilad Model S85D. Då är de ofta välutrustade, finns hyfsat bra utbud, vettiga priser, bra räckvidd. Alla har hårdvara för AP1. Ofta låga förmånsvärden.

Demokörd S75D där du kanske kan hitta en med bra rabatt. I praktiken likvärdiga prestanda och räckvidd med S85D. Du får det senaste utförandet av allt osv.

Demokörd eller begagnad X100D. Då får du vettig räckvidd och en flexibel bil. Se bara upp med olika säteskonfigurationer. Där många många inte går att ”fälla ner” sätesryggen om det är viktigt för dig. Var också på att vissa saknar dragkrok om det ärviltigt för dig. Har dragit ut på tiden att kunna få de eftermonterade.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

Leo skrev:
Fråga på bara!

Har haft en S P85 och har nu en X100D...
Tack för ett bra svar!

Kikar nog främst på bilar som är från slutet på 2016 och framåt med max runt 3000 mil så då finns det väl inga S85D vad jag vet utan det blir 75D och garantierna verkar bli bra då med. En stor anledning till att ha en nyare är dessutom att jag tycker faceliften gör att den ser mycket modernare ut.

Egentligen är Model X bara intressant för frun tycker den ser söt ut framifrån i vitt (som en isbjörn) och jag tycker den ser lite muppig ut (vilket enligt mig gör den snygg), gigantisk men ändå kompakt på något vis. Samt att den har falcondörrar osv, har inget behov av den alls egentligen så om den känns mindre sportig lär det bli en Model S.

Tack för funderingarna, låter som en begagnad eller demoex av en S75D skulle fungera bra helt enkelt. Så då kanske det lutar åt en sådan speciellt när de är billigare. Inte startat eget ännu så det blir ett privatköp nu och då spelar ju faktiskt kostnaden lite roll, nästa bil kanske kan bli fullsmetad och på bolag ;).

En fråga är var man hittar de demokörda till vettigt pris, tycker att de som Tesla lägger ut på sin sida inte alls är speciellt billiga i var fall.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Lessmog »

En aspekt om du köper beg är att bilar sålda fram till 15 jan 2017 (tror jag) har evig fri superladdning som följer bilen. Efter ett visst datum kostar det typ 1:90/kWh om man inte har referral, och den gäller väl bara nya och är personlig har jag för mig. Inga stora pengar men lite enklare admin.

Välkommen och lycka till!
Verdi

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Verdi »

Kolla noga på vilka sträckor du kör. De där extra milen man får med en 90D jämfört med en 75D gör rätt stor skillnad för våran del.

Vintertid kör vi rätt ofta en sträcka på 27 mil enkel väg. Senast kom vi fram med nästan tomt batteri. Motvind, modd och snöstorm gjorde att förbrukningen stack iväg. Visst kan man stanna och ladda men det är inte så kul med sovande barn i bilen.

På sommaren åker vi till Åhus utanför Kristianstad. Med 75D krävs 3 kortare laddstopp (Arboga, Ödeshög och Toftaholm) men med en 90D räcker det med ett långt stopp i Ödeshög. Rent generellt ökar flexibiliteten och möjligheten att hoppa över fler SuC med större batteri. Dessutom så har 90D bättre prestanda vid högre hastigheter och så laddar batteriet lite snabbare på SuC (400V istället för 350V).

Nu är detta inte på något sätt avgörande egentligen utan jag valde att byta bort min 75D av lite andra orsaker.

ps. Har du inte behov av storleken så välj inte en X. Den är långsammare, har sämre räckvidd och är dyrare. Ska man ha en X "måste" man nästan ha en X100D för att få samma räckvidd och prestanda som en S75D.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

Lessmog skrev:
En aspekt om du köper beg är att bilar sålda fram till 15 jan 2017 (tror jag) har evig fri superladdning som följer bilen. Efter ett visst datum kostar det typ 1:90/kWh om man inte har referral, och den gäller väl bara nya och är personlig har jag för mig. Inga stora pengar men lite enklare admin.

Välkommen och lycka till!
Bra input, tack! Även om jag själv inte kommer ladda så mycket på superchargers att det kommer spela någon roll kan det ju alltid vara en bra selling point i framtiden, så finns det val kan man ju ta en som är någon månad äldre och få det.
Verdi skrev:
Kolla noga på vilka sträckor du kör. De där extra milen man får med en 90D jämfört med en 75D gör rätt stor skillnad för våran del.

Vintertid kör vi rätt ofta en sträcka på 27 mil enkel väg. Senast kom vi fram med nästan tomt batteri. Motvind, modd och snöstorm gjorde att förbrukningen stack iväg. Visst kan man stanna och ladda men det är inte så kul med sovande barn i bilen.

På sommaren åker vi till Åhus utanför Kristianstad. Med 75D krävs 3 kortare laddstopp (Arboga, Ödeshög och Toftaholm) men med en 90D räcker det med ett långt stopp i Ödeshög. Rent generellt ökar flexibiliteten och möjligheten att hoppa över fler SuC med större batteri. Dessutom så har 90D bättre prestanda vid högre hastigheter och så laddar batteriet lite snabbare på SuC (400V istället för 350V).

Nu är detta inte på något sätt avgörande egentligen utan jag valde att byta bort min 75D av lite andra orsaker.

ps. Har du inte behov av storleken så välj inte en X. Den är långsammare, har sämre räckvidd och är dyrare. Ska man ha en X "måste" man nästan ha en X100D för att få samma räckvidd och prestanda som en S75D.
Tack för informativt inlägg.

Tror den sträckan som jag kör som skulle bli värst är nog superchargern i Mora till Vemdalsskalet på vintern. Det ser dock inte ut som det är något större problem att komma 21 mil oavsett bilen. Rent generellt går bilen mestadels enkel väg 1 mil till jobb och sen tillbaka, samt några mil till familj utanför city på helger ibland. Sen några skidresor på vintern så det jobbigaste kanske skulle vara om man åker till säg Romme (även om det händer en går var tredje år typ) så skall man ju helst klara Gävle-Romme-Gävle som är typ 25 mil. Nu har vi som sagt inga barn så det är inte hela världen om man i värsta möjliga väder behöver ställa sig vid en Chademoladdare i en halvtimme om det nu skulle inträffa.

Har kikat en del på abetterrouteplanner.com och enligt den skall nog en S75D fungera räckviddsmässigt iaf just eftersom vi kör långt så sällan att om det tar en halvtimme extra spelar mindre roll.

Men du har märkt att S90D har extra räckvidd? Hur mycket blir det i praktiken då när man räknar på det inte borde bli mycket mer än 3 mil extra (9,2 kWh större batteri minus förlust på grund av vikt).
Verdi

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Men du har märkt att S90D har extra räckvidd? Hur mycket blir det i praktiken då när man räknar på det inte borde bli mycket mer än 3 mil extra (9,2 kWh större batteri minus förlust på grund av vikt).
Nej, körde aldrig min 75D på vintern så jag kan ju inte veta exakt. Däremot så ökade räckvidden på 90% typical från 350 km på 75D till 409 km på 90D. (100% kommer jag inte ihåg). Dock tycker jag det är svårt och tar lång tid att få upp batteriet i 100% nu på vintern. Men som sagt, skiljer 5-6 mil på sommaren och 3-5 mil på vintern. Det är fortfarande inte jättemycket och jag tror du klarar dig jättebra med en 75D.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Leo »

Vår vita X funderade jag på döpa till Orca eller vitvalen. Den är på sätt och vis gigantisk! Nu fick den till slut heta "Snövit" istället :D Snygg skulle jag nog inte säga med kanske "Cool" är rätta ordet? Kollar du yttermåtten på den så är den faktiskt rejält stor. Den är ungefär 5,04m x 2,27m. Så se till att du har plats att parkera smidigt. Samma sak manövrera i parkeringsgarage och på gatan. Inte alltid lätt att hitta parkering. Om inte annat ökar risken för dörruppslag och skrap med så stor bil.

Åk in till Tesla Showroom eller "Pop-up" där de passerar och fråga en säljare personligen. Att maila och ringa funkar så där. Då flera upplever att de ofta inte verkar ha tid att svara. Då kan de leta efter en lämplig bil åt dig i sina system eller hålla ögonen öppna efter att det dyker upp någon. Från tid till annan finns det helt klart fler begagnade/demo-bilar att köpa än de som syns på hemsidan.

Som jag skrev så är en S bättre på det mesta än en X. Förutom på det som är unikt för X.

Kan hålla med om att den nya fronten oftast gör sig bättre. Personligen tycker jag den äldre fronten är helt ok i mörka färger. Då smälter den svarta ovala fronten in lite mot lacken. På bilden ser du vår mörkblå P85 där jag tycker att det ser bra ut även med den gamla fronten. På vita färger däremot så ser det verkligen ut som en stor rund mun då den verkligen blir framträdande.

Räckvidden på vår P85 med 19" var i praktiken för oss ungefär strax under 35 mil i genomsnitt på årsbasis. En S75D bör få i närheten av det. Men är räckvidd viktigt är så klart S100D kungen. S90D har förvånansvärt lite "extra räckvidd" jämfört med S85D och S75D. Men 25mil ska du klara galant oavsett S75/85/90. Med en X75 så kan 25 mil kanske vara på gränsen vintertid men det bör inte vara några större svårigheter att anpassa farten lite så det funkar i så fall.

Mest prisvärd är nog helt klart en S75D i så fall. Den extra räckvidd du får med 90/100 kostar rejält med slantar och kanske är det en sån du ska sikta på då du byter bil nästa gång? Då hinner du också känna efter vad du tycker om olika tillval om det är något du saknar eller något du haft som känns onödigt. Skulle tro att "värdefallet" i kronor är minst på en Demokörd S75D eller möjligtvis om du ändå tittar på en äldre S85D. Tänk dock på att försäkringen kan dra iväg på en del exemplar.

Då du tänker köpa privat har du nog en prisfördel att leta efter en välutrustad tidigare privatkörd/momssmittad S då de kan ligga aningens lägre i pris än en leasbar med lågt förmånsvärde. Kan ju vara ide att fundera på en P85D i så fall där du får väldigt mycket för pengarna om du hittar rätt exemplar till rätt pris.
IMG_5124.JPG
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Men du har märkt att S90D har extra räckvidd? Hur mycket blir det i praktiken då när man räknar på det inte borde bli mycket mer än 3 mil extra (9,2 kWh större batteri minus förlust på grund av vikt).
Nej, körde aldrig min 75D på vintern så jag kan ju inte veta exakt. Däremot så ökade räckvidden på 90% typical från 350 km på 75D till 409 km på 90D. (100% kommer jag inte ihåg). Dock tycker jag det är svårt och tar lång tid att få upp batteriet i 100% nu på vintern. Men som sagt, skiljer 5-6 mil på sommaren och 3-5 mil på vintern. Det är fortfarande inte jättemycket och jag tror du klarar dig jättebra med en 75D.
Okej! Lutar starkt åt en 75D nu då jag inte tror jag behöver mer. Kör som sagt inte så mycket långresor så när jag väl gör det kan jag överleva att stanna lite längre vid laddarna.
Leo skrev:
Vår vita X funderade jag på döpa till Orca eller vitvalen. Den är på sätt och vis gigantisk! Nu fick den till slut heta "Snövit" istället :D Snygg skulle jag nog inte säga med kanske "Cool" är rätta ordet? Kollar du yttermåtten på den så är den faktiskt rejält stor. Den är ungefär 5,04m x 2,27m. Så se till att du har plats att parkera smidigt. Samma sak manövrera i parkeringsgarage och på gatan. Inte alltid lätt att hitta parkering. Om inte annat ökar risken för dörruppslag och skrap med så stor bil.

...
Ja cool är nog ett bättre ord. Model S verkar vara rätt stor den också för någon som mig som mest haft bilar i samma storleksklass som BMW 3-serien/Audi A4 och under.

Tänkte åka förbi Tesla i helgen och prata med dem, sist jag var där sa de att man lika gärna kunde boka provkörningar via deras hemsida men det verkade fungera sådär. Låter bra om de kan se andra bilar än de som ligger ute, jag är ju lat så att köpa via Tesla och kanske byta in min nuvarande bil är ju att föredra för mig om det inte kostar båda armarna extra.

Ja jag håller helt med dig att den äldre fronten inte alls gör sig så illa på den länkade bilen. Känner dock på mig att jag kommer ångra mig om jag inte tar den nya fronten, frun har ju även vetorätt och hon tycker den nya ser mycket snyggare ut.

Kan jag få ut 30-35 mil lär jag vara mer än nöjd så då borde nog en 75D fungera, är som sagt inte rädd för att stanna lite extra eller vid en chademo. Är annars en person som köper 128 GB lagring på min iPad och använder 16 GB men när det gäller Teslor handlar det om lite större summor om man köper mer än man behöver.

Jag får helt enkelt prata med Tesla och se vad som finns, i annat fall scanna blocket framöver. En dålig affär rent ekonomiskt gör jag nog oavsett :).

EDIT: Måste säga tack till alla åter igen, känns väldigt trevligt att få så mycket hjälp av kunniga personer. Gör ju också att köpet känns bättre om man vet att det finns trevliga människor att diskutera ett gemensamt intresse med på nätet.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av bjelkeman »

Bra svar. Själv är jag jätte nöjd med min S75D.

Vill bara tillägga att om du tittar på en begagnad S75D så kolla om den är "Uncorked", d.v.s. man har lagt in ny firmware så att man kan accelerera snabbare, går från ~5.5 sek 0-100 till ~4.5 sek. Inte alla bilar har den hårdvara som krävs för det, och det går inte att byta hårdvaran enligt Tesla. Ganska stor skillnad tycker jag att det blev. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av johan_w »

Jag satt som du och tittade på olika modeller. Konstaterade att S100D blev väl dyr just nu, då jag dessutom tänker att det kan komma lite uppdateringar framöver jag vill ha (bättre ljus mm). Var väldigt nära en ny S75D istället som med AP2, lack, vinterdäck, skinn mm blev en liten bit över miljonen.

Hittade dock en lätt begagnad S90D på blocket (och på forumet såg jag sedan) med 2000 mil uttagen feb -17 (beställd innan så fri SuC) och landade den för 895’ och då hade jag med däck, adaptrar mm. Min tanke är att den dessutom faller mindre på ett år än en ny S75D.

Rätt eller fel vet jag inte :-)

Kolla Shiftgear, tycker han förmedlar ganska många till synes vettiga objekt till vad jag tycker rimliga priser.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Remuz »

Har sagt det många gånger förr. Räckviddsångest har man bara innan man kört tesla. Ev kan man ha det på första långresan, men sedan är den bortblåst. Klarade mig fint med X60D. Kommer ungefär lika långt med men X90D bara det att jag inte är lika lätt på högerfoten.

Gällande ap1/Ap2 tycker jag, som haft en X med ap1 och nu har en x med Ap2, att Ap2 nu är ikapp och möjligen har gått om ap1. Jag har varit extremt missnöjd med Ap2 men är inte det längre. Valet mellan S och X är svårt. Jag gillar ATt man i X sitter högre. Sedan är dörrarna ultimata med småbarn. Rymden i X är svår att matcha (6sits). Jag gillar dock nya glastaket på S, ger massa rymd.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

Tack för de senaste svaren!

Har iaf planerat in en provkörning så får vi se vart det landar efter den.

Har i var fall kommit fram till att jag förmodligen inte kommer orka vänta på en leverans i juni så det är väl begagnad, demo eller lagerbil som gäller för mig i så fall. Men jag tar provkörningen först och ser om jag blir förälskad eller ej.

Har bestämt mig för att för en gångs skull inte försöka göra det till ett rationellt beslut :p.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Bjelke »

Förälskad lär du nog bli iaf ;)
Svårt att inte bli det efter en provkörning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Gustafsson »

Batteristorleken är inte så viktig för Teslorna tycker jag. Min 70 D går alltid att köra > 30 mil med utom vid slask o mycket snömodd, då jag kan behöva ladda extra nånstans. Om sommaren går det att köra 34-35 mil om man håller fartgränserna rimligt br. Bilen laddar fortare än de nyare batterierna (100 modellerna undantaget) när batteriet är nästan tomt. Jag åker varje månad på 90-100 mila resor och ser att jag stannar på samma superchargers som de med större batteri.
Så 75 räcker nog till och blir över.
Själv beställt 100D pga bra förmånsvärde och mer framtidssäker, men som privatköp är den inte så prisvärd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av GiGurra »

Köpte en begagnad S90D själv. Hade jag vetat allt jag vet idag skulle jag valt en S85, S85D eller SP85D. Man kommer i genomsnitt inte något längre öht med 90D.
Ovan baserat på egna erfarenheter med ett gäng lånebilar när min varit inne för fix - den roligaste helt klart P85D @ Ludicrous :)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av jpetters »

P85D(L) skulle jag köpa om jag inte redan hade två Model S i familjen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Hedman »

Kolla lite på hur du tänkt nyttja den innan du bestämmer dig för 75 eller 100 batteri. Ska du köra på motorvägar och runt 150 så sjunker räckvidden rejält. Testa gärna abetterrouteplanner.com mot dina långresor. Min senaste långkörning diffade 2kwh positivt på 100mil. Jag hade förstås skruvat på inställningarrna så de stämmer mot gällande körförhållanden. Men skrämmande exakt förbrukning även vid varje varje laddning. Körde från Halmstad till Kinding i Tyskland.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Legato »

jpetters skrev:
P85D(L) skulle jag köpa om jag inte redan hade två Model S i familjen.
Det skulle jag också gjort om jag köpte privat...

På företag är ny S75D bästa valet imo.

Gällande räckvidd så tycker jag alla Teslor har mer än tillräckligt, men det beror ju givetvis hur och var man kör. Gillar man att köra väldigt fort, eller väldigt ofta åker långt så är givetvis ett stort batteri klokt att välja :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

Har varit och provkört nu och tror att det landar i att köpa en ny lagerbil. Frågan är vilken färg man skall satsa på, det jag har mest varit inne på är blå eller grå men är lite osäker. Vit har seglat upp lite för frun gillar det men det är svårt. Sen är det ju även valet mellan de vanliga 19" fälgarna och de grå 19" fälgarna, frågan är om det är värt det.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av MangeT »

Glöm inte att fundera på om du ska ha panorama eller ej. Vill du kunna öppna eller ha takräcke : panorama. Annars ska glastaket vara fantastiskt vad jag förstår.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av OfarligTesla »

MangeT skrev:
Glöm inte att fundera på om du ska ha panorama eller ej. Vill du kunna öppna eller ha takräcke : panorama. Annars ska glastaket vara fantastiskt vad jag förstår.
Ja, ser ut som det blir 75D, premiumpaket, premiuminteriör (svart läder, svart alcantaratak samt ådrat askträ), autopilot, glastak. Mest för jag inte orkar takräcke och för att glastaket ser bättre ut.

EDIT: Så den stora frågan är vilken färg, gillar normalt blå bilar men har en metallic grå idag.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Zoidberg »

Blå är så jäkla snygg!
Kolla bara min X-bil (min förra S).
CF01C177-982E-4CD9-9441-16674AC4A67C.jpeg
Nu har vi en X... på rikitgt
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av e5m1r »

OfarligTesla skrev:
Har varit och provkört nu och tror att det landar i att köpa en ny lagerbil. Frågan är vilken färg man skall satsa på, det jag har mest varit inne på är blå eller grå men är lite osäker. Vit har seglat upp lite för frun gillar det men det är svårt. Sen är det ju även valet mellan de vanliga 19" fälgarna och de grå 19" fälgarna, frågan är om det är värt det.
Lagerbil är klokt val speciellt om man hittar ”rätt” och behöver inte kompromissa med utrustning och färg
Du får vad du ser ( om du beställer bil kan det hända saker i utrustning och utseende tills tillverkning ) för det mesta är inte detta negativt men kan vara smaksak
Priset ör nedsatt så du tjänar nån krona på lager bil
Tesla betalar ut supermiljöbilspremie till nya ägaren så räkna med att du får 40k tillbaka
På en lagerbil kan du använda referralkod som varje ägare har detta kommer ge dig fri supercharging samt 4500kr i ytterligare rabatt ( fråga valfri ägare på pm så får du en kod )

Vad det gäller färg så är min personliga åsikt så här
Svart helt ok
Vit glimrar fint i solen och drar till sig blickar ( lite skryt )
Blå snygg smälter in fint
Grå ( midnight ) snygg anonym färg tål smuts bra
Silver tråkig
Röd den snabbaste färgen :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Funderingar från en potentiell rekryt

Inlägg av Bjelke »

Eller en svart som är läckert i sig och sedan en folie på det :mrgreen: , totalpriset blir ungefär detsamma ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar