Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spezializten
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 aug 2017 08:04
Ort: Jönköping

Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av spezializten »

Är det bara jag som tycker att Model S 2017 sprider spolarvätskan otroligt dåligt, speciellt vid hastigheter över 70-80? Jag har väldigt svårt att få rent rutan nu när det är lite smutsigt ute. Blir lite komiskt att man inte får rent framför kameran och därmed får auto wipers funktion spratt och viftar som en tok.
Någon som har några tips!?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av Kriper »

Det är bara att bryta ihop och gå vidare. Skitkonstruktion.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av Yxel »

En glasbehandling gjorde susen för mig!
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av eric »

Japp, det fungerar dåligt över 50-70 km/h. Spolarvätskan träffar längst ner och studsar sedan över resten av vindrutan utan att göra rent.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av kler »

Yxel skrev:
En glasbehandling gjorde susen för mig!
Vad innebär det?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av Yxel »

kler skrev:
Yxel skrev:
En glasbehandling gjorde susen för mig!
Vad innebär det?
Firman som la på keramiskt lackskydd la även på något på rutan som gör att den blir mycket vatten och smutsavvisande.
Håller kanske inte så länge, men vintermånaderna borde man klara sig.

Blev själv förvånad när jag knappt behövde spola rutan. Trots körning i smutsiga förhållanden.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av Legato »

Kan rekommendera Aquapel. Kostar en hundralapp, går snabbt att sätta på och funkar riktigt bra!

http://www.waxdog.se/product.php?id_product=3
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av kler »

Yxel skrev:
kler skrev:
Yxel skrev:
En glasbehandling gjorde susen för mig!
Vad innebär det?
Firman som la på keramiskt lackskydd la även på något på rutan som gör att den blir mycket vatten och smutsavvisande.
Håller kanske inte så länge, men vintermånaderna borde man klara sig.

Blev själv förvånad när jag knappt behövde spola rutan. Trots körning i smutsiga förhållanden.
Ok, ska kolla upp!
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av lator »

Var det inte någon som hade gjort en enkel mod av spolningen med hjälp av några nya munstycken strategiskt monterade?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Johanb
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 okt 2016 18:34
Ort: Uppsala

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av Johanb »

Jag har monterat extra spolarmunstycken på torkararmen på en X, har kört ett tag nu och kan konstatera att det fungerar otroligt bra.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 18#p223818
| 2x Model 3 |
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av helix »

Jag hade "glastech" (DITEC) på en tidigare Model S. Visst, det blev bra på sätt och vis då vattendropparna rann av lättare och vindrutetorkarna kunde aktiveras senare. Det som däremot inte var lika kul var att vindrutetorkarna hackade på vindrutan så fort det inte var väldigt mycket vatten på vindrutan. Ungefär som att det var någon tröghet/motstånd på vindrutan.

Detta kanske bara var att jag hade otur och det finns bättre produkter som inte får samma konsekvenser? Har någon av er som har behandlat vindrutan upplevt att vindrutetorkarna hackar om man exempelvis kör en "swipe" när det bara duggregnar?

Kan för övrigt bara hålla med om att spridningen av spolarvätska på Model S är de sämsta jag haft på någon bil hittills och i motorvägsfart är det bara att glömma att få vindrutan ren om man inte typ tömmer hela behållaren med spolarvätska. "Made in California" där det inte finns salt på vägarna.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av e5m1r »

helix skrev:
Jag hade "glastech" (DITEC) på en tidigare Model S. Visst, det blev bra på sätt och vis då vattendropparna rann av lättare och vindrutetorkarna kunde aktiveras senare. Det som däremot inte var lika kul var att vindrutetorkarna hackade på vindrutan så fort det inte var väldigt mycket vatten på vindrutan. Ungefär som att det var någon tröghet/motstånd på vindrutan.

Detta kanske bara var att jag hade otur och det finns bättre produkter som inte får samma konsekvenser? Har någon av er som har behandlat vindrutan upplevt att vindrutetorkarna hackar om man exempelvis kör en "swipe" när det bara duggregnar?

Kan för övrigt bara hålla med om att spridningen av spolarvätska på Model S är de sämsta jag haft på någon bil hittills och i motorvägsfart är det bara att glömma att få vindrutan ren om man inte typ tömmer hela behållaren med spolarvätska. "Made in California" där det inte finns salt på vägarna.
X sägs vara sämre :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av Bjelke »

helix skrev:
Jag hade "glastech" (DITEC) på en tidigare Model S. Visst, det blev bra på sätt och vis då vattendropparna rann av lättare och vindrutetorkarna kunde aktiveras senare. Det som däremot inte var lika kul var att vindrutetorkarna hackade på vindrutan så fort det inte var väldigt mycket vatten på vindrutan. Ungefär som att det var någon tröghet/motstånd på vindrutan.

Detta kanske bara var att jag hade otur och det finns bättre produkter som inte får samma konsekvenser? Har någon av er som har behandlat vindrutan upplevt att vindrutetorkarna hackar om man exempelvis kör en "swipe" när det bara duggregnar?
...
Det som Bollnäs bilvård la på min ruta funkar svinbra (och verkar hålla riktigt länge oxo), men jag känner igen fenomenet med "hackande" från andra bilar jag haft behandling på
rutan på...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av kler »

Jag måste bara slänga in i debatten att jag kört min X sen i torsdags, och jag tycker nog att det spolar jämnt över rutan.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av Tjell »

kler skrev:
Jag måste bara slänga in i debatten att jag kört min X sen i torsdags, och jag tycker nog att det spolar jämnt över rutan.
Ojämn monteringskvalitet?

Spolningen på vår S är apdålig, sämsta jag nånsin haft! Måste testa med den där spolmunstyckesersättaren, jag har länge tänkt i samma banor.

Har haft RainX på ett par bilar tidigare och det har funkat klockrent, iaf för det soppan är avsedd för.

Har också haft Sikträfflan på flera bilar = fantastiskt bra grej, torkarbladen håller betydligt (!) längre. (Ryds Bilglas i Borås har grejer, kunskap och erfarenhet.) Har inte tagit reda på om det går att fräsa in en Sikträffla på en Teslaruta ännu...
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Johanb
Teslaägare
Inlägg: 50
Blev medlem: 02 okt 2016 18:34
Ort: Uppsala

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av Johanb »

Torkarbladsrengörare som klistras på rutan verkar finnas fortfarande, kolla med Safesight i Uppsala
http://www.safesight.com/produkter/torkarblad.asp
| 2x Model 3 |
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av Tjell »

Johanb skrev:
Torkarbladsrengörare som klistras på rutan verkar finnas fortfarande, kolla med Safesight i Uppsala
http://www.safesight.com/produkter/torkarblad.asp
Har haft det också och kan säga att det funkar hyfsat - ett tag, kanske ett år eller så.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av Jojo »

Alltså, jag varken kan eller vill klaga, på min bil fungerar det nu (nästan) klanderfritt i snart tre år. Visst blir sprutmönstret annorlunda i hög hastighet jämfört med snigelfart, men det är ju inte förvånansvärt. Jag har haft bilar med definitivt sämre spolning på rutan.
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av erbo73 »

Kan ju bara konstatera att min Model S är den första bilen jag ägt sedan min Peugeot 205 på tidigt 90-tal jag med en grov nål behövt justera spolningen på. Spolningen är inte ens värdig en Dacia.

Alla andra bilar jag ägt tidigare (förutom nämnda Peugeot) har det ju blivit som en spray över hela rutan när man spolat, inte 4 st koncentrerade strålar som på Tesla.
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av johan_w »

Håller med sistnämnda! Torkare och spolning är typ som jag minns mina Volvo 740/940! Med undantag för att de gick att justera!!

I kombination med likvärdiga halv/helljus som ovan nämnda bilar blir det sådär mörka vinterkvällar!

Enligt SC gick inte de som sitter justera? Har en S90D
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av thebishop »

Om folk undrar om jag är nöjd med bilen brukar jag svara absolut. Det finns dock ett par undantag som är hål i huvudet designmässigt:

1. Vinderutetorkning/spolning - funkar bara under 20km/h (detta efter justering hos SC, innan var det ännu sämre...)
2. Backkameran på vintern/hösten (funkar i fem minuter innan den är igengeggad)

Har aldrig upplevt liknande dålig spolning på någon av mina gamla bilar (dock svenskbyggda och designade, så testade för nordiska förhållanden - jag tror inte ens att det nödvändigtvis når bort till Kalifornien hur dåligt det funkar, trots norska marknaden - det kan ju inte vara så svårfixat kan man tycka...)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av johan_w »

Lägg till

3. Ljus (halv såväl som helljus) som en genomsnittlig fransk bil på 90-talet! Folk blinkar ju knappt om man bländar dem med ”hel”ljuset :-)

Annars är det en fantastisk bil som jag aldrig vill byta mot något annat.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av thebishop »

Japp, den glömde jag!

Och.

4. Den spelar musik per automatik när man sätter sig i bilen trots den var avstängd när jag parkerar... (wtf! :-)

Annars håller jag med, trots dessa saker är bilen grym och jag är supernöjd!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av tehjimos »

3ans punkt förstår jag inte ;) :roll:
dasdsadada.png
asdadasda.png
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Spridning av spolarvätska och svårt att få rent rutan

Inlägg av johan_w »

Med den rampen så är helljuset inga problem, ”halv”-ljuset är dock ganska sådär!

Vet du om allt är klart för att koppla listen så Tesla accepterar den? Vad säger de på SC när du kommer med dem?
Skriv svar