Förmånsbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kim
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 aug 2017 13:24

Förmånsbil

Inlägg av Kim »

Hej

Vurderar en förmånsbil och forsöker att hitta förventat restvärde efter tre år och 7500 mil samt lite andra frågor.

Jag tror kanske det ser bättre ut enn Autoplans kalkyl, och då får jag i såfall överskottet eller kan köpa ut bilen till det priset.


Ny pris 987 000
Autoplan restvärde 48%

Vad har ni för erfaringar?

Borda man också lkanske vänta med bil om det kommer en större uppgradering snart på interiör etc?
Om man får en kvartalsrabatt på lagerbil borde det ju se bra ut rent ekonomiskt. Har jämfört med en Volvo V90 T8 till 650 000 och Tesla blir ju nestan samma pris med miljöbilspremien.

Alla inspel mottas med tack
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Förmånsbil

Inlägg av danni »

Rör det sig om finansiell eller operationell leasing? Om det är finansiell leasing så bör du sätta restvärdet så lågt du kan, för att dra av så mycket moms som möjligt. När det gäller att köpa ut förmånsbilar ska du tänka på att Skatteverket vill att du som privatperson betalar marknadsmässigt pris, oavsett vad restvärdet i leasingen är på, de två hör alltså inte ihop alls. Restvärdet på 48% efter 7500 mil låter rimligt. Teslas garanterade restvärde är på 51% efter 6000 mil och sen ytterligare 16 kr per mil i avdrag. Om historien är något att döma av så kommer bilen ändå vara värd mycket mer än så, men man kan ju aldrig veta säkert.

Kan du ge mer detaljer kring upplägget? Är det egen firma, eller arbetsgivare? Är det traditionell tjänstebil, eller personalbil mot löneavdrag, eller något mellanting?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Kim
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 11 aug 2017 13:24

Re: Förmånsbil

Inlägg av Kim »

Er genom arbetsgivare vart dom legger til en 13 000 brutto på min lön.

Om bilen säljs för mer enn 48% efter tre år får jag det på mitt «bilkonto» till nästa bil. Säljs den för mindre täcker våran föräkring det.

Så om den säljs för mer och jag får det till nästa bil blir jo ekonomien i det lite bättre :)

Tack för svar
Skriv svar