Ladd problem!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av e5m1r »

Tjell skrev:
200 i vinterväglag?
Måste ju hinna fram innan batteriet blir tomt Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Rich-hard2
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
Ort: Avesta

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Rich-hard2 »

Tjell skrev:
200 i vinterväglag?
Njaaa, men det kändes som det iaf med vingliga vinterdäck hehe
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Kulingen »

e5m1r skrev:
Tjell skrev:
200 i vinterväglag?
Måste ju hinna fram innan batteriet blir tomt Bild
Haha den var bra :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Swepete
Inlägg: 8
Blev medlem: 18 dec 2017 20:18

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Swepete »

Bor uppe i Piteå och laddar med teslas väggladdare. Fungerar super bra för mig, även när det är -30C ute!
Användarvisningsbild
Rich-hard2
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
Ort: Avesta

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Rich-hard2 »

Swepete skrev:
Bor uppe i Piteå och laddar med teslas väggladdare. Fungerar super bra för mig, även när det är -30C ute!
Tack !! Ännu ett bevis på att min laddsladd är trasig
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Simon »

Har haft samma problem när temperaturen gick under -10°C.
Har frångått min vana att schemalägga laddningen till efter midnatt, för då händer det att laddningen fortfarande inte har börjat på morgonen. I stället laddar jag direkt när jag kommer hem och batteriet är varmt efter hemfärden.
Problemet har då varit att jag inte vågar använda för mycket annan elutrustning samtidigt.
Min nya strategi är att påbörja laddning direkt när jag kommer hem, och ställa in strömmen till några få ampere (6A, trefas i mitt fall) och låta den gå hela natten. Fördelen med detta är att batteriet inte är genomkylt på morgonen när jag ska åka, utan tar emot lite laddbroms redan från start.

Några fler erfarenheter och goda idéer?
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag laddar oftast till 80% när jag kommer hem. Nästa morgon ställer jag ibland upp gränsen för att värma batteriet och ladda lite till när jag kliver upp. Det är aldrig några problem oavsett utetemp. Om jag även slår igång förvärmningen så räcker inte mina 3x10A till nån laddning utan det blir bara kupevärme men det kan ju inte vara det som hänt vid schemalagd laddning.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av mattiasottosson »

Alltid bra att ladda när batteriet är varmt på vintern. Kan vara bra att planera in även vid långresor. Tex om man kör förbi en SuC på vägen till en destination med varmt pack är det förmodligen att ta den då, än på vägen tillbaka hem när batteriet har blivit kallt.

1-fas är lite kämpigt med förvärmning, gäller att planera lite extra och buffra lite för det. Går trots allt åt 6+6 kw som max med batterivärmaren + kupé på fullt blås.

Har däremot inte upplevt att varit några problem att få igång laddningen med 1-fas nu när det varit lite kyligare (typ nedåt -13 - -15), bara att det kan ta ett litet tag innan man får upp någon fart.

Hur är det med range mode påslaget och laddning med superkallt pack? Startar batterivärmaren i alla fall då?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av oscfor »

mattiasottosson skrev:
Alltid bra att ladda när batteriet är varmt på vintern. Kan vara bra att planera in även vid långresor. Tex om man kör förbi en SuC på vägen till en destination med varmt pack är det förmodligen att ta den då, än på vägen tillbaka hem när batteriet har blivit kallt.

1-fas är lite kämpigt med förvärmning, gäller att planera lite extra och buffra lite för det. Går trots allt åt 6+6 kw som max med batterivärmaren + kupé på fullt blås.

Har däremot inte upplevt att varit några problem att få igång laddningen med 1-fas nu när det varit lite kyligare (typ nedåt -13 - -15), bara att det kan ta ett litet tag innan man får upp någon fart.

Hur är det med range mode påslaget och laddning med superkallt pack? Startar batterivärmaren i alla fall då?
Nope, range mode stänger av batterivärmning.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av bylund »

Rimligen värmer den batteriet till över 0°C innan den börjar ladda även med range mode. Annars är alternativen att den inte laddar alls eller att den skadar batteriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av ALDA »

bylund skrev:
Rimligen värmer den batteriet till över 0°C innan den börjar ladda även med range mode. Annars är alternativen att den inte laddar alls eller att den skadar batteriet.
Tror inte du får någon batterivärming oavsett hur kallt det är med range mode på. Och batteriet skades inte av att användas i kraftig kyla - du får bara reducerad kapacitet.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av bylund »

Det skadas om du laddar det när det är fruset. Därför menar jag att det antingen värms, inte laddas eller skadas om man försöker ladda när det är fruset.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av ALDA »

bylund skrev:
Det skadas om du laddar det när det är fruset. Därför menar jag att det antingen värms, inte laddas eller skadas om man försöker ladda när det är fruset.
Blir lite osäker på om batterivärming verkligen aktiveras eller inte, om man har range mode på. Det jag vet är att man tryggt kan starta laddning med fruset batteri utan att vara rädd för att skada batteriet - bilen reglerar nämligen detta själv genom att börja med att värma batteriet innan laddning startar när man pluggar in bilen och börjar ladda.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av bylund »

Ja, det är ju det jag menar. Men det hävdades med säkerhet ovan att batteriet inte värms med rangemode på. Och jag menar att det vore orimligt. Men inte omöjligt, men konsekvensen av att inte värma om man försöker ladda skulle vara batteriskada eller att inte ladda batteriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Svenssons »

Frågan var väl om range mode påverkar batterivärmningen under laddning och det bör den inte göra. Range Mode bör bara påverka körningen. Har man range mode påslaget och börjar laddning bör det fungera exakt som om man inte har range mode påslaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Enligt supporten på Tesla så är regenereringen aktiv från -12 grader C i batteritemp och uppåt. Det bör alltså även gå att ladda batteriet i -12 om det görs försiktigt. Min obekräftade känsla är att man laddar batteriet direkt även vid lägre temperaturer men med begränsad ström.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Svenssons »

Kraftverksdoktorn skrev:
Enligt supporten på Tesla så är regenereringen aktiv från -12 grader C i batteritemp och uppåt. Det bör alltså även gå att ladda batteriet i -12 om det görs försiktigt. Min obekräftade känsla är att man laddar batteriet direkt även vid lägre temperaturer men med begränsad ström.
Visst kan det ske en viss laddning från start, det är ju också ett sätt att värma battericellerna. Resterande effekt kan ju gå till uppvärmning för att kunna snabba på laddhastigheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Leo »

Stod i kallare än -30 häromdagen. Med 1-fas 10A tog batteriet emot ungefär 1kW/timme dvs motsvarande 1-fas 5A. Så resten antar jag gick åt till uppvärmning av batteriet eller så ställde bilen ner strömstyrkan till 5A även fast jag ställt in 10A.

När jag ställde den på 3-fas laddning 9A dagen efteråt så laddade den snabbt upp till de 85% som jag önskade på ett par timmar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Remuz »

Batteriet förvärms inte med appförvärmningen om man har range mode on. Vid laddning tar nog bilen hand om allt, Dvs värmer om det behövs
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av bylund »

Och i denna tråd som handlar om laddproblem är det ju just vad som sker vid laddning som är intressant.

Om det inte sker vid laddning med range mode på så skulle det vara en rätt allvarlig bugg (vilket såklart inte är uteslutet).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av mattiasottosson »

bylund skrev:
Och i denna tråd som handlar om laddproblem är det ju just vad som sker vid laddning som är intressant.

Om det inte sker vid laddning med range mode på så skulle det vara en rätt allvarlig bugg (vilket såklart inte är uteslutet).
Precis, med förvärmning via appen är en annan sak.
Jag kör ofta med range mode på, just för att jag bor i lägenhet och saknar bra laddmöjligheter, förutom via min superlånga skarvsladd som jag drar fram ibland.
Nu på vintern och vid korta resor, där man inte ska ladda, känns det helt enkelt onödigt att värma batteriet.

När jag har laddmöjlighet slår jag oftast av range mode, eftersom det inte gör något med den extra energi som går åt till batterivärmaren utan snarare är fint med ett varmare pack vid start.

Problemet är att jag glömmer att slå av ibland och det är där frågeställningen kommer in i bilden. Om batterivärmaren inte skulle starta med range mode på, kanske det kan förklara varför vissa har problem att ladda vid låg temperatur. Att batteriet helt enkelt är för kallt för att ta emot laddning, vilket hade löst sig (snabbare) om värmaren hade kört igång initialt?

Men... såg en intressant och märklig grej igår. Toppade upp precis innan avfärd med 230 /10A och drog igång förvärmningen mer eller mindre samtidigt. Till min förvåning såg jag att preheat-symbolen dök upp i appen, vilket jag tyckte var konstigt eftersom jag trodde att jag hade range mode på. Körde iväg, tänkte på slå på range mode igen, men det var redan påslaget. Lite udda?
Senast redigerad av mattiasottosson, redigerad totalt 2 gång.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Remuz »

Jag nämnde det för att jag gissar att folk diskuterade olika saker.

När jag satte i 3x15A igår (-11) så hade jag hissnande 23km/h laddfart i en halvtimme ungefär. Normalt är 42km/h
P85D svart/svart med gratis SuC
svalkein
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 okt 2017 13:05
Ort: Vasa, Finland

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av svalkein »

Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Model S75 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Bjelke »

svalkein skrev:
Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Borde inte bilen ge någon felkod/larm då? Skulle det inte funka när det är typ 30 grader kallt så lär inte batteriet
må så bra lixom... Fast om batteriet blir för kallt så kanske den larmar åtminstone...eller? Nån som vet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
svalkein
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 okt 2017 13:05
Ort: Vasa, Finland

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av svalkein »

Bjelke skrev:
svalkein skrev:
Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Borde inte bilen ge någon felkod/larm då? Skulle det inte funka när det är typ 30 grader kallt så lär inte batteriet
må så bra lixom... Fast om batteriet blir för kallt så kanske den larmar åtminstone...eller? Nån som vet?
Inga felkoder el dylikt. Började ana att något är på tok för ett par veckor sedan; satt på pre-heatingen med appen men batteri-ikonen dök inte upp på skärmen (trots att det var mellan -15och -20c kallt) då den vid mildare temperaturer nog uppstått. Den gångna veckan då bilen stått från morgon till eftermiddag har jag efter jobbet varit tvungen att köra 2-3 mil extra för att batteriet blivit tillräckligt varmt att ta emot ström.
Model S75 2016
Skriv svar