Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av thebishop »

Börjar bli dags med nya sommardäck för bilen, någon som har praktisk erfarenhet av Michelin ps4?

Det sitter ju ps3 på från fabrik och borde ju vara en rimlig väg framåt (premierar bromssträcka, väghållning, ljudnivå/komfort, allt annat - i den ordningen), men andra alternativ kan ju också vara intressanta (så länge de är nära ps3 i prestanda)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av Niklas Z »

Är det Michelin Pilot Sport 4 eller Michelin Pilot Sport 4S du tänker dig?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av thebishop »

Vanliga ps4 - ps4s finns inte i rätt dimensioner såvitt jag kan se.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av Legato »

Är nyfiken jag också...

Är också nyfiken om någon testat GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 2?

Det har CAA rating, dvs ska vara ännu lite tystare än Michelins däck. Det har också fälgskydd vilket jag gillar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
Är nyfiken jag också...

Är också nyfiken om någon testat GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 2?

Det har CAA rating, dvs ska vara ännu lite tystare än Michelins däck. Det har också fälgskydd vilket jag gillar.
Jag körde min BMW 6 serie på Dunlop SP Sport Maxx GT så sköna stabila tysta och bra grepp
Kommer prova de på teslan när det är dax för nya sommar däck
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av thebishop »

Tack för tipset, Kikar nu också på GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 3 som ett annat alternativ (förmodligen marginellt sämre broms/väghållning, men kanske också tystare och något billigare än ps4)...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av z balata »

Jag har pratat med Tesla. De rekommenderar Michelin Primacy. Sedan har jag chattat med Michelin. De ger mig två alternativ. PS3 eller Primacy 3. De säger att det senare har mer komfort och lägre ljudnivå. 69 dB istället för 71 dB. Det är ju en avsevärd skillnad. Vad anser ni att man missar om man köper Primacy? Finns det risk att det känns "sunkigare" att köra med :?:
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av nicklasandersson »

Jag kommer att gå på Good Year Eagle F1 Asymetric denna säsongen. Tesla tycker att de är ok enligt mail och jag vill inte ha Michelindäcken, tycker att de äts för fort och GY-däcken verkar tystare. Även min däckfirma rekommenderade Good Year-däcken.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av thebishop »

Det blev ps4 för mig till sist ändå. Kommer inte kunna köra med dem förrän i maj, men återkommer då om någon är nyfiken på dem.

Primacy vs ps4 - det sannolika är att primacy är tystare och komfortablare, medans ps4 ger bättre grepp och kortare bromssträcka - så det är nog mest en tradeoff beroende på körstil och preferenser... jag har själv alltid valt ”max performance summer Tires” för att minimera bromssträckor (och lite roligare när det är kurvigt...).
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av Legato »

nicklasandersson skrev:
Jag kommer att gå på Good Year Eagle F1 Asymetric denna säsongen. Tesla tycker att de är ok enligt mail och jag vill inte ha Michelindäcken, tycker att de äts för fort och GY-däcken verkar tystare. Även min däckfirma rekommenderade Good Year-däcken.
Asymmetric 2 menar du antar jag? Asymmetric 1 är ju rätt gamla numera. Asymmetric 3 klarar ju tyvärr inte belastningen.

Blev sådana för mig också! Slutade med att jag tog SCT-varianten fram och "vanliga" bak. På pappret ger ju båda 69 decibel, men på framdäcken var prisskillnaden liten (400:- extra, mot 1300:- bak per däck).

Blir spännande att se hur de är, inte läst några "Teslarecensioner" på dem!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av thebishop »

Ok, har nu äntligen fått däck och kört med ps4 - måste säga att jag är positivt överraskad vad gäller ljudnivå - förut reagerade jag alltid på hur bullrig bilen blev när man bytte från de mjuka R2 till PS3 på vårkanten - det var en marginell skillnad nu vid bytet från R2 till ps4, vilket även med hänsyn taget till att däcken är helt nya tyder på att de fått ner ljudnivån märkbart jmf med ps3 - ivf på typen av asfalt vi har i närområdet :-)

I övrigt känns ps4 minst lika bra - stabila och bra grepp - ångrar inte valet. Får se hur många mil de håller sen, men det är en annan femma...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av Bjelke »

Oj :)
Det var ju ganska oväntat med ljudnivån, speciellt på helt nya däck som du säger :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: Michelin pilot sport 4 19” - erfarenheter?

Inlägg av nicklasandersson »

Legato skrev:
nicklasandersson skrev:
Jag kommer att gå på Good Year Eagle F1 Asymetric denna säsongen. Tesla tycker att de är ok enligt mail och jag vill inte ha Michelindäcken, tycker att de äts för fort och GY-däcken verkar tystare. Även min däckfirma rekommenderade Good Year-däcken.
Asymmetric 2 menar du antar jag? Asymmetric 1 är ju rätt gamla numera. Asymmetric 3 klarar ju tyvärr inte belastningen.

Blev sådana för mig också! Slutade med att jag tog SCT-varianten fram och "vanliga" bak. På pappret ger ju båda 69 decibel, men på framdäcken var prisskillnaden liten (400:- extra, mot 1300:- bak per däck).

Blir spännande att se hur de är, inte läst några "Teslarecensioner" på dem!
Det menade jag säkert ;)
Känns tyst med nya däcken och jag känner mig nöjd!

Dessutom fick servicecentret ordning på mitt otäta fönster igår efter 18 månader och 4300 mil så nu är det oerhört tyst i bilen.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Skriv svar