Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inläggav Teslaägare lem » 13 mar 2018 11:59

Hej!

Bil stått ute i nollgradigt over natt.

- Bromspedal tar långt ner och svampig
- Bromsverkan nära noll. Glider ut i första korsningen men smäller inte tack vare snabbreagerande granne som väjer!
- Tar i med båda fötterna. Först ingen bromsverkan (känns som evigheteter) , sedan nyper bromsarna.
- Kör 100 - 200 m - Allt normalt, broms tar högre (normalt) och servokänsla normal.

Kontaktat service. Vad är felet?
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Inläggav Teslaägare jjmaskin » 13 mar 2018 12:06

Det kan bli så om det är fuktigt på skivorna när man parkerar eller även om man kör länge i slask utan att röra bromsen. Det är ett väldiskuterat ämne . Jag har en sen -14 S och då sa dom att det var föratt det inte var ”nordiska belägg ” så bytte dom men det är samma än ibland. Kan ev ha med vägsaltet att göra. Provbromsa alltid vid väder kring nollan, om du känner på bromsskivorna när det händer så är det som något svart klet men försvinner efter nån bromsning
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jjmaskin » 13 mar 2018 12:17

sök ” bromsförmåga begränsad” på forumet tex
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inläggav Mickep » 13 mar 2018 13:45

Sådant kan hända alla bilar. det är därför man skall provbromsa t.ex. efter tvätt.
Har varit med om det när det har varit riktigt kallt, att bromsarna inte tagit. efter en kort stund så fungerar de igen. bromsa hårt skall man göra ibland för att hålla dem alerta. (men på säkra ställen)
om det däremot inte är acceptabla under längre period skall man givetvis lämna in den.
Mickep

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 13 mar 2018 14:56

När det händer - känn på bromsskivorna med ett finger - brun såphal beläggning ? Det blir det på min med samma symptom. Dock länge sedan nu. Det är inte is. Se tidigare trådar som sagt. Livsfarligt är det hur som helst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare lem » 13 mar 2018 15:33

jjmaskin skrev:sök ” bromsförmåga begränsad” på forumet tex

Tackar! Jag hade missat tråden! Måste varna frugan !
Detta kommer leda till krockar!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inläggav Teslaägare jjmaskin » 13 mar 2018 16:28

Jag har en kille anställd och till honom har vi en Passat GTE ( hybrid), var kanske lite snål som inte köpte en Tesla till. Den beter sig precis likadant om man kör hem lugnt i nollan-nån plusgrad och skivorna blir blöta, på morgonen så tar inte bromsarna heller. Kanske beter sig en ICE-bil annorlunda för bromsskivorna blir varmare och det dunstar bort mer/fortare och det ger mindre brun/svart belägning
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inläggav JFAH » 13 mar 2018 17:30

Det är ett broms problem. Inte ett tesla problem. Skivbromsar beter sig så här om man inte motionerar dem regelbundet. Möjligen kan man hävda att motionerandet blir mindre i en elbil och det därför beter sig så oftare :-).

Även i min gamla dieseldroska så värmer jag bromsarna lite nu och då när jag kör så man känna sig säker på dem när man behöver dem.
JFAH

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 mar 2018 18:57

Själv sätter jag ner regen under vinterhalvåret. Dels för att jag inte vill ha någon oväntad planing och dels just för att använda bromsarna lite mer. Problemet finns dock hela året och jag hade detta problem för några veckor sedan. När det händer är det alltid första inbromsning på morgonen för mig. Sedan verkar problemet vara tillfälligt löst. Trampar man rejält på bromsen så verkar den ändå nypa relativt snabbt men det är ju inte vanligt att man panikbromsar i en korsning där man har koll eller som för mig där det är stopplikt.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Kilowatt » 13 mar 2018 20:21

Trots att man vet om detta är det lätt hänt att man glömmer av sig. Idag kändes det som jag skulle smälla på motorvägen när framförvarande trafik stötte på kö och det blev ganska tvär inbromsning. Teslan ville knappt bromsa alls trots att jag pressade på pedalen nästan fullt, men strax kom bromsverkan tillbaka och det hela blev lite mer chill.
Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2xModel 3 reserverade 31 Mars 2016.
1xSolar Roof och 2xPowerwall reserverade maj 2017 <avbeställda maj 2018>
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Nästa

Återgå till Model S