Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Moderator: Redaktion
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Har inte haft liknande problem, och har kört i slask, snö, kyla etc hela vintern.
2016 S90D/facelift.
Skulle inte våga köra en bil där bromsarna spontant inte funkar.
Nu har jag inte haft så jättemånga bilar, det här är "bara" min 4e totalt, och min första tesla, men har aldrig åkt på liknande problem.
Men ja, jag bromsar väl också emellanåt. :S
Får se när jag börjar pendla 2x7+ mil i teslan till sommaren, då blir det längre sträckor motorväg utan broms gissar jag. Eller ja, får väl se nästa vinter isf..
2016 S90D/facelift.
Skulle inte våga köra en bil där bromsarna spontant inte funkar.
Nu har jag inte haft så jättemånga bilar, det här är "bara" min 4e totalt, och min första tesla, men har aldrig åkt på liknande problem.
Men ja, jag bromsar väl också emellanåt. :S
Får se när jag börjar pendla 2x7+ mil i teslan till sommaren, då blir det längre sträckor motorväg utan broms gissar jag. Eller ja, får väl se nästa vinter isf..
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
GiGurra skrev:Har inte haft liknande problem, och har kört i slask, snö, kyla etc hela vintern.
2016 S90D/facelift.
Skulle inte våga köra en bil där bromsarna spontant inte funkar.
Nu har jag inte haft så jättemånga bilar, det här är "bara" min 4e totalt, och min första tesla, men har aldrig åkt på liknande problem.
Men ja, jag bromsar väl också emellanåt. :S
Får se när jag börjar pendla 2x7+ mil i teslan till sommaren, då blir det längre sträckor motorväg utan broms gissar jag. Eller ja, får väl se nästa vinter isf..
Jag körde 4 kmil tesla innan det hände!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Jag har aldrig upplevt det, så verkar inte vara alla Teslor. Kört 6500 mil. S75D sept 2016.
Tesla S75D
Tesla S75D
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Intressant. Din bil byggdes nästan samtidigt som min (visserligen en S75 utan D), och jag har ofta detta problem. Kanske ska höra med Tesla om vad dom tror om att det är så stora variationer mellan bilarna. Det kan säkert ha att köra med körmönster, men att du aldrig upplevt det är lite för stor skillnad för att förklaras av bara det.Schelin skrev:Jag har aldrig upplevt det, så verkar inte vara alla Teslor. Kört 6500 mil. S75D sept 2016.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Står bilen inne eller uteeric skrev:Intressant. Din bil byggdes nästan samtidigt som min (visserligen en S75 utan D), och jag har ofta detta problem. Kanske ska höra med Tesla om vad dom tror om att det är så stora variationer mellan bilarna. Det kan säkert ha att köra med körmönster, men att du aldrig upplevt det är lite för stor skillnad för att förklaras av bara det.Schelin skrev:Jag har aldrig upplevt det, så verkar inte vara alla Teslor. Kört 6500 mil. S75D sept 2016.
Är det varmgarage
Jag fick liknande problem i korsning 20m bort från huset bilen står ute
Så först efter ca 2 år och 4000 mil
Största skillnaden är just att bilen innan stod i varmgarage
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Min bil har aldrig någonsin stått i varmgarage, så det kan säkert ha med det att göra.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Det är ett antal faktorer som skall gälla så det inträffar ganska sällan. När det inträffar är det in i helvete så obehagligt och man blir helt ställd och överrumplad. Krock/olycka kommer ske/har skett!
Hur bör detta hanteras?:
- varning i brev ?
- datoriserad prognos /varning i display?
- teknisk ändring i bromsar?
- broms ”då o då” automatik?
- annat?
/Lars
Hur bör detta hanteras?:
- varning i brev ?
- datoriserad prognos /varning i display?
- teknisk ändring i bromsar?
- broms ”då o då” automatik?
- annat?
/Lars
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Mistänker att någon/några av er har bytt bromsbelägg, har det avhjälpt detta fel? Jag tycker mina bromsar tar allmänt ganska dåligt trots performance bromsar och även jag har blivit överaskad någon gång med knappt någon bromsverkan på morgonen. Kan jag förvänta mig att nya bromsbelägg kommer lösa problemet? (Kör p85+ 2014)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Jag har haft problemet två vintrar i rad och båda gånger har dom bytt skivor/belägg och båda gånger blev det bra under en ganska lång tid dvs till nästa vinter.richo skrev:Mistänker att någon/några av er har bytt bromsbelägg, har det avhjälpt detta fel? Jag tycker mina bromsar tar allmänt ganska dåligt trots performance bromsar och även jag har blivit överaskad någon gång med knappt någon bromsverkan på morgonen. Kan jag förvänta mig att nya bromsbelägg kommer lösa problemet? (Kör p85+ 2014)
Första vändan var det problemet med att dom inte funkade bra i många minusgrader och allt byttes till det sk "vinter package" som det skrivits om här flera omgångar, och
andra gången nu senast så byttes allt mot samma grejer igen och även då blev det bra (tills vidare antar jag att man får skriva här).
Skillnaden före/efter om man tittar på problemet strax över nollan kändes lika vid båda byten men självklar svårt att bestämma med tanke på att det gick ett år mellan varje byte...
Jag kör ca 5000mil/år.
Det där med performancebromsar pratade vi en hel del om på Väsby SC och det finns inget sådant enligt dom, teknikern plockade fram bromsok + belägg + skivor och det var exakt samma
detaljnummer på delarna. Det enda teknikern inte kunde svära på var om det skulle sitta en större kolv i oket men har var "nästan helt säker" på att det var exakt samma prylar även inuti oket.
Anledningen var att jag hade hört (här mest) att P85D-bilarna inte upplevde detta problem och att dom "performance-bromsar" som dom påstås ha kanske skulle vara bra att montera på
min bil så jag skulle slipa dö i en olycka typ, men det var alltså enligt Tesla (Väsby) exakt samma bromsas och den enda skillnaden var att "performance" är rödmålade...
Jag vet fortfarande inte om jag riktigt tror på det där men han (teknikern) kollade ju upp reservdelsnumren på delarna lixom (dom höll på och skruvade på en P85D just då).
Jag tror jag vet vad DSTR (mfl) skulle säga om det faktiskt är exakt samma bromsar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Innan var det inte skillnad men nu är det detBjelke skrev:Jag har haft problemet två vintrar i rad och båda gånger har dom bytt skivor/belägg och båda gånger blev det bra under en ganska lång tid dvs till nästa vinter.richo skrev:Mistänker att någon/några av er har bytt bromsbelägg, har det avhjälpt detta fel? Jag tycker mina bromsar tar allmänt ganska dåligt trots performance bromsar och även jag har blivit överaskad någon gång med knappt någon bromsverkan på morgonen. Kan jag förvänta mig att nya bromsbelägg kommer lösa problemet? (Kör p85+ 2014)
Första vändan var det problemet med att dom inte funkade bra i många minusgrader och allt byttes till det sk "vinter package" som det skrivits om här flera omgångar, och
andra gången nu senast så byttes allt mot samma grejer igen och även då blev det bra (tills vidare antar jag att man får skriva här).
Skillnaden före/efter om man tittar på problemet strax över nollan kändes lika vid båda byten men självklar svårt att bestämma med tanke på att det gick ett år mellan varje byte...
Jag kör ca 5000mil/år.
Det där med performancebromsar pratade vi en hel del om på Väsby SC och det finns inget sådant enligt dom, teknikern plockade fram bromsok + belägg + skivor och det var exakt samma
detaljnummer på delarna. Det enda teknikern inte kunde svära på var om det skulle sitta en större kolv i oket men har var "nästan helt säker" på att det var exakt samma prylar även inuti oket.
Anledningen var att jag hade hört (här mest) att P85D-bilarna inte upplevde detta problem och att dom "performance-bromsar" som dom påstås ha kanske skulle vara bra att montera på
min bil så jag skulle slipa dö i en olycka typ, men det var alltså enligt Tesla (Väsby) exakt samma bromsas och den enda skillnaden var att "performance" är rödmålade...
Jag vet fortfarande inte om jag riktigt tror på det där men han (teknikern) kollade ju upp reservdelsnumren på delarna lixom (dom höll på och skruvade på en P85D just då).
Jag tror jag vet vad DSTR (mfl) skulle säga om det faktiskt är exakt samma bromsar...
Färre kolvar på icke performance nu för tiden kom nån gång med facelift AP2
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Det är exakt samma - jag beställde min P85D med svarta ok eftersom jag tycker röda är lite fånigt eftersom det bara är en visuell statusmarkering som var fulare än de vanliga svarta. Man kunde välja bort det vid beställning när det begav sig...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
VAG, iallafall volksvagen och ommjag,minnsmrätt audi hade liknande problem för ca 15 år sedan. Jaf upplevde det själv i/med min vw polo.
Om jag minns korrekt så gavs det geniala rådet att man skulle bromsa lite innan. Ja innan man eg behöver det, (och kanske innan man ens vet om att man behöver bromsa ...)
Rutin är att i fuktigt väder i slasktemperatur/runt nollan o,kallare alltid ALLTID starta sin körning med en inplanerad,obehövd inbromsning. Skrubbar bromsskivorna rena o torra och ger dem lite värme. Vhatever som nu behövs för att återfå bromskraften till 100%
Jag vill minnas att man behöver bromsa 1 varv (hjulrullning) för att få bort det värsta och ett varv till för att det skall bli rent ordentligt. 13 tum hjul på polp kommer man några meter med, kan tänka mig att teslas hjulomkrets är minst 50% mer... det är alltså enligt mina erfarenheter först på hårdinbromsningens tredje varv som bilen verkligen bromsas in i princip oavsett hur hårt man trycker på bromspedalen. På polo fortfarande, och när det är 'rätt" förutsättningar.
Har för mig att det var snack om och ev byte av bromssköld eller nått liknande, men minns inte nu i skrivande stund.
Att enbart tesla skulle vara drabbat av detta bromsstörande väderfenomen är ej sant alltså, även om de andra tillverkarna haft många årtionden på sig att finslipa o justera på åtgärder mm.
Mvh PP
Om jag minns korrekt så gavs det geniala rådet att man skulle bromsa lite innan. Ja innan man eg behöver det, (och kanske innan man ens vet om att man behöver bromsa ...)
Rutin är att i fuktigt väder i slasktemperatur/runt nollan o,kallare alltid ALLTID starta sin körning med en inplanerad,obehövd inbromsning. Skrubbar bromsskivorna rena o torra och ger dem lite värme. Vhatever som nu behövs för att återfå bromskraften till 100%
Jag vill minnas att man behöver bromsa 1 varv (hjulrullning) för att få bort det värsta och ett varv till för att det skall bli rent ordentligt. 13 tum hjul på polp kommer man några meter med, kan tänka mig att teslas hjulomkrets är minst 50% mer... det är alltså enligt mina erfarenheter först på hårdinbromsningens tredje varv som bilen verkligen bromsas in i princip oavsett hur hårt man trycker på bromspedalen. På polo fortfarande, och när det är 'rätt" förutsättningar.
Har för mig att det var snack om och ev byte av bromssköld eller nått liknande, men minns inte nu i skrivande stund.
Att enbart tesla skulle vara drabbat av detta bromsstörande väderfenomen är ej sant alltså, även om de andra tillverkarna haft många årtionden på sig att finslipa o justera på åtgärder mm.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Min P85D har grå bromsok.
Det är samma ok/belägg - oavsett färg, iaf på de äldre.
Det är samma ok/belägg - oavsett färg, iaf på de äldre.
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Precis på de äldre Alla nosecone bilar kanske tidiga facelift också men sen bytte dem och det synliga är att det är inte separat ok för handbroms på icke p bilardstr skrev:Min P85D har grå bromsok.
Det är samma ok/belägg - oavsett färg, iaf på de äldre.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Då kan vi iaf konstatera att "richo" (och alla andra äldre bilar) inte har performance-bromsar efter det inte fanns fram till "nån gång för typ ett år sedan lite drygt"...
Men det han skrev förstärker det jag tänkte, att det på den tiden pratades om just performance-bromsar på P-bilarna, men jag kanske minns lite fel när jag tror att
det tom antyddes på Teslas beställningssida på den tiden, och snarare bara går på vad man hörde (mest här på forumet kanske).
Minns jag rätt att "performance" numera är ungefär detsamma som alla bromsar före det infördes och övriga "vanliga" numera är en lite enklare variant?
Dvs att man döpte om standard till "performance" och samtidigt införde en lite enklare broms på övriga bilar...
Men det han skrev förstärker det jag tänkte, att det på den tiden pratades om just performance-bromsar på P-bilarna, men jag kanske minns lite fel när jag tror att
det tom antyddes på Teslas beställningssida på den tiden, och snarare bara går på vad man hörde (mest här på forumet kanske).
Minns jag rätt att "performance" numera är ungefär detsamma som alla bromsar före det infördes och övriga "vanliga" numera är en lite enklare variant?
Dvs att man döpte om standard till "performance" och samtidigt införde en lite enklare broms på övriga bilar...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!
Ute, har ca 500m innan jag kanske behöver bromsa första gången.e5m1r skrev:Står bilen inne eller uteeric skrev:Intressant. Din bil byggdes nästan samtidigt som min (visserligen en S75 utan D), och jag har ofta detta problem. Kanske ska höra med Tesla om vad dom tror om att det är så stora variationer mellan bilarna. Det kan säkert ha att köra med körmönster, men att du aldrig upplevt det är lite för stor skillnad för att förklaras av bara det.Schelin skrev:Jag har aldrig upplevt det, så verkar inte vara alla Teslor. Kört 6500 mil. S75D sept 2016.
Är det varmgarage
Jag fick liknande problem i korsning 20m bort från huset bilen står ute
Så först efter ca 2 år och 4000 mil
Största skillnaden är just att bilen innan stod i varmgarage
Tesla S75D