Sida 1 av 2

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 13 mar 2018 21:45
av miksch
Svenssons skrev:
Själv sätter jag ner regen under vinterhalvåret. Dels för att jag inte vill ha någon oväntad planing och dels just för att använda bromsarna lite mer. Problemet finns dock hela året och jag hade detta problem för några veckor sedan. När det händer är det alltid första inbromsning på morgonen för mig. Sedan verkar problemet vara tillfälligt löst. Trampar man rejält på bromsen så verkar den ändå nypa relativt snabbt men det är ju inte vanligt att man panikbromsar i en korsning där man har koll eller som för mig där det är stopplikt.
Jepp. Har gjort det samme, og etter det er problemet blitt borte.

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 13 mar 2018 22:20
av JFAH
miksch skrev:
Svenssons skrev:
Själv sätter jag ner regen under vinterhalvåret. Dels för att jag inte vill ha någon oväntad planing och dels just för att använda bromsarna lite mer. Problemet finns dock hela året och jag hade detta problem för några veckor sedan. När det händer är det alltid första inbromsning på morgonen för mig. Sedan verkar problemet vara tillfälligt löst. Trampar man rejält på bromsen så verkar den ändå nypa relativt snabbt men det är ju inte vanligt att man panikbromsar i en korsning där man har koll eller som för mig där det är stopplikt.
Jepp. Har gjort det samme, og etter det er problemet blitt borte.
I lastbilar är det stående rekommendation att man bromsar dom med cirka 10-15 minuter mellanrum på landsväg när det är vått och runt nollan. Inte så mycket, bara tillräckligt för att få upp lite värme och ånga bort fukten. Kör man i tät trafik löser sig problemet ofta helt automagiskt. Elbilar kan tänkas ha mer bekymmer eftersom man helt enkelt inte behöver använda bromsarna så ofta. Som sagt, detta är ett broms problem och inte märkes relaterat.

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 07:38
av lem
JFAH skrev:
miksch skrev:
Svenssons skrev:
Själv sätter jag ner regen under vinterhalvåret. Dels för att jag inte vill ha någon oväntad planing och dels just för att använda bromsarna lite mer. Problemet finns dock hela året och jag hade detta problem för några veckor sedan. När det händer är det alltid första inbromsning på morgonen för mig. Sedan verkar problemet vara tillfälligt löst. Trampar man rejält på bromsen så verkar den ändå nypa relativt snabbt men det är ju inte vanligt att man panikbromsar i en korsning där man har koll eller som för mig där det är stopplikt.
Jepp. Har gjort det samme, og etter det er problemet blitt borte.
I lastbilar är det stående rekommendation att man bromsar dom med cirka 10-15 minuter mellanrum på landsväg när det är vått och runt nollan. Inte så mycket, bara tillräckligt för att få upp lite värme och ånga bort fukten. Kör man i tät trafik löser sig problemet ofta helt automagiskt. Elbilar kan tänkas ha mer bekymmer eftersom man helt enkelt inte behöver använda bromsarna så ofta. Som sagt, detta är ett broms problem och inte märkes relaterat.


Hur kommer det sig att mina två otäckaste bromsincidenter är upplevda med Teslan i år under regelbundet elbilskörande i tio år och ICE sedan 1976!

Detta ÄR ett Tesla problem!!! Men det är inte Teslas fel. Och man måste varna för denna situation!!
- tung bil
- nollgradigt
- slask o salt
- kört utan att bromsa
- bilen stått över natten
-> kolla att bromsar tar direkt du åker iväg annars kan du riskera att inte ha några bromsar!

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 07:46
av Gustafsson
Det är ett väldigt allvarligt problem skulle jag vilja påstå. Jag har bara haft det på Teslan och har upplevt det i några pulshöjande situationer. Inte på någon annan bil jag ägt. Toyota, Saab, Opel, Volvo, Lexus tex.

Visst kan man förebygga genom att bromsa, men vad händer om man lånar ut bilen till sina barn ?
Denna vinter har jag inte råkat ut för det än, men det har varit många minus och problemet kommer bara runt nollan eller några få plusgrader.
Vore bra med en permanent fix.

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 07:49
av chaffis75
dags för defroster slingor i bromsskivorna.. :roll: 8-)

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 08:06
av e5m1r
Gustafsson skrev:
Det är ett väldigt allvarligt problem skulle jag vilja påstå. Jag har bara haft det på Teslan och har upplevt det i några pulshöjande situationer. Inte på någon annan bil jag ägt. Toyota, Saab, Opel, Volvo, Lexus tex.

Visst kan man förebygga genom att bromsa, men vad händer om man lånar ut bilen till sina barn ?
Denna vinter har jag inte råkat ut för det än, men det har varit många minus och problemet kommer bara runt nollan eller några få plusgrader.
Vore bra med en permanent fix.
Problemet finns på bilar med stora bromsar oftast performace bilar av olika slag
Vissa tillverkare har löst det fenom mjukvara och att de anlägger bromsen då och då under färd och vissa förutsättningar för att få de torra
Så enkel fix för tesla egentligen
Om det är - x grader ska bromsen anläggas i x sec var x minut typ

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 08:10
av dstr
Fullt normalt, dock så är det betydligt värre på Teslan än på andra bilmodeller. Värst är väderomslag runt 0-gradigt.

2-3 rejäla inbromsningar så fungerar det som vanligt igen.

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 09:24
av Terra
Jag har ett liknande problem, se http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=11608 , men min bromspedal tar alltid långt ner och är svampig.

Hursomhelst jag ska få ett "Cold Weather Brake Package" till min bil från slutet av 2014, vet inte än om det kommer hjälpa mig men det borde väl kunna hjälpa just ingen bromsverkan vid kyla-problemet?

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 09:25
av Bjelke
Finns det någon bra förklaring till varför det inte händer om man har nya belägg/skivor?
Och varför blir det lika efter 10 minuters körning igen?
Missar man det här så kan man dö, känns sådär... Jag gled tex rakt ut på E4:an ca en halv billängd senast i början av vintern...

Motionerande av bromsar skrev vi ju om här för bara några dagar, stämmer det verkligen att Tesla fixat en programsnutt för det här? För det vore ju sjukt bra
lixom (och några andra märkens modeller har väl haft det i flera år nu?)

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 13:30
av JFAH
lem skrev:

Hur kommer det sig att mina två otäckaste bromsincidenter är upplevda med Teslan i år under regelbundet elbilskörande i tio år och ICE sedan 1976!

Detta ÄR ett Tesla problem!!! Men det är inte Teslas fel. Och man måste varna för denna situation!!
- tung bil
- nollgradigt
- slask o salt
- kört utan att bromsa
- bilen stått över natten
-> kolla att bromsar tar direkt du åker iväg annars kan du riskera att inte ha några bromsar!
Mer eller mindre det som står i körskoleboken... :-) Och de är oftast inte skrivna för tesla vad jag vet... Men som någon påpekat så finns det märken som motionerar bromsarna med automatik nuförtiden. Och det finns åtminstone ett par lastbilstillverkare som gör det också. Och det borde ju inte vara hela världen att få till det vi en ota.

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 19:23
av GiGurra
Har inte haft liknande problem, och har kört i slask, snö, kyla etc hela vintern.
2016 S90D/facelift.

Skulle inte våga köra en bil där bromsarna spontant inte funkar.

Nu har jag inte haft så jättemånga bilar, det här är "bara" min 4e totalt, och min första tesla, men har aldrig åkt på liknande problem.
Men ja, jag bromsar väl också emellanåt. :S

Får se när jag börjar pendla 2x7+ mil i teslan till sommaren, då blir det längre sträckor motorväg utan broms gissar jag. Eller ja, får väl se nästa vinter isf..

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 20:01
av lem
GiGurra skrev:
Har inte haft liknande problem, och har kört i slask, snö, kyla etc hela vintern.
2016 S90D/facelift.

Skulle inte våga köra en bil där bromsarna spontant inte funkar.

Nu har jag inte haft så jättemånga bilar, det här är "bara" min 4e totalt, och min första tesla, men har aldrig åkt på liknande problem.
Men ja, jag bromsar väl också emellanåt. :S

Får se när jag börjar pendla 2x7+ mil i teslan till sommaren, då blir det längre sträckor motorväg utan broms gissar jag. Eller ja, får väl se nästa vinter isf..

Jag körde 4 kmil tesla innan det hände!

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 20:38
av Schelin
Jag har aldrig upplevt det, så verkar inte vara alla Teslor. Kört 6500 mil. S75D sept 2016.

Tesla S75D

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 21:21
av eric
Schelin skrev:
Jag har aldrig upplevt det, så verkar inte vara alla Teslor. Kört 6500 mil. S75D sept 2016.
Intressant. Din bil byggdes nästan samtidigt som min (visserligen en S75 utan D), och jag har ofta detta problem. Kanske ska höra med Tesla om vad dom tror om att det är så stora variationer mellan bilarna. Det kan säkert ha att köra med körmönster, men att du aldrig upplevt det är lite för stor skillnad för att förklaras av bara det.

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 21:36
av e5m1r
eric skrev:
Schelin skrev:
Jag har aldrig upplevt det, så verkar inte vara alla Teslor. Kört 6500 mil. S75D sept 2016.
Intressant. Din bil byggdes nästan samtidigt som min (visserligen en S75 utan D), och jag har ofta detta problem. Kanske ska höra med Tesla om vad dom tror om att det är så stora variationer mellan bilarna. Det kan säkert ha att köra med körmönster, men att du aldrig upplevt det är lite för stor skillnad för att förklaras av bara det.
Står bilen inne eller ute
Är det varmgarage
Jag fick liknande problem i korsning 20m bort från huset bilen står ute
Så först efter ca 2 år och 4000 mil
Största skillnaden är just att bilen innan stod i varmgarage

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 14 mar 2018 21:44
av eric
Min bil har aldrig någonsin stått i varmgarage, så det kan säkert ha med det att göra.

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 15 mar 2018 07:49
av lem
Det är ett antal faktorer som skall gälla så det inträffar ganska sällan. När det inträffar är det in i helvete så obehagligt och man blir helt ställd och överrumplad. Krock/olycka kommer ske/har skett!

Hur bör detta hanteras?:
- varning i brev ?
- datoriserad prognos /varning i display?
- teknisk ändring i bromsar?
- broms ”då o då” automatik?
- annat?

/Lars

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 15 mar 2018 08:17
av richo
Mistänker att någon/några av er har bytt bromsbelägg, har det avhjälpt detta fel? Jag tycker mina bromsar tar allmänt ganska dåligt trots performance bromsar och även jag har blivit överaskad någon gång med knappt någon bromsverkan på morgonen. Kan jag förvänta mig att nya bromsbelägg kommer lösa problemet? (Kör p85+ 2014)

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 15 mar 2018 09:24
av Bjelke
richo skrev:
Mistänker att någon/några av er har bytt bromsbelägg, har det avhjälpt detta fel? Jag tycker mina bromsar tar allmänt ganska dåligt trots performance bromsar och även jag har blivit överaskad någon gång med knappt någon bromsverkan på morgonen. Kan jag förvänta mig att nya bromsbelägg kommer lösa problemet? (Kör p85+ 2014)
Jag har haft problemet två vintrar i rad och båda gånger har dom bytt skivor/belägg och båda gånger blev det bra under en ganska lång tid dvs till nästa vinter.
Första vändan var det problemet med att dom inte funkade bra i många minusgrader och allt byttes till det sk "vinter package" som det skrivits om här flera omgångar, och
andra gången nu senast så byttes allt mot samma grejer igen och även då blev det bra (tills vidare antar jag att man får skriva här).
Skillnaden före/efter om man tittar på problemet strax över nollan kändes lika vid båda byten men självklar svårt att bestämma med tanke på att det gick ett år mellan varje byte...
Jag kör ca 5000mil/år.

Det där med performancebromsar pratade vi en hel del om på Väsby SC och det finns inget sådant enligt dom, teknikern plockade fram bromsok + belägg + skivor och det var exakt samma
detaljnummer på delarna. Det enda teknikern inte kunde svära på var om det skulle sitta en större kolv i oket men har var "nästan helt säker" på att det var exakt samma prylar även inuti oket.
Anledningen var att jag hade hört (här mest) att P85D-bilarna inte upplevde detta problem och att dom "performance-bromsar" som dom påstås ha kanske skulle vara bra att montera på
min bil så jag skulle slipa dö i en olycka typ, men det var alltså enligt Tesla (Väsby) exakt samma bromsas och den enda skillnaden var att "performance" är rödmålade...
Jag vet fortfarande inte om jag riktigt tror på det där men han (teknikern) kollade ju upp reservdelsnumren på delarna lixom (dom höll på och skruvade på en P85D just då).

Jag tror jag vet vad DSTR (mfl) skulle säga om det faktiskt är exakt samma bromsar...

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 15 mar 2018 09:44
av e5m1r
Bjelke skrev:
richo skrev:
Mistänker att någon/några av er har bytt bromsbelägg, har det avhjälpt detta fel? Jag tycker mina bromsar tar allmänt ganska dåligt trots performance bromsar och även jag har blivit överaskad någon gång med knappt någon bromsverkan på morgonen. Kan jag förvänta mig att nya bromsbelägg kommer lösa problemet? (Kör p85+ 2014)
Jag har haft problemet två vintrar i rad och båda gånger har dom bytt skivor/belägg och båda gånger blev det bra under en ganska lång tid dvs till nästa vinter.
Första vändan var det problemet med att dom inte funkade bra i många minusgrader och allt byttes till det sk "vinter package" som det skrivits om här flera omgångar, och
andra gången nu senast så byttes allt mot samma grejer igen och även då blev det bra (tills vidare antar jag att man får skriva här).
Skillnaden före/efter om man tittar på problemet strax över nollan kändes lika vid båda byten men självklar svårt att bestämma med tanke på att det gick ett år mellan varje byte...
Jag kör ca 5000mil/år.

Det där med performancebromsar pratade vi en hel del om på Väsby SC och det finns inget sådant enligt dom, teknikern plockade fram bromsok + belägg + skivor och det var exakt samma
detaljnummer på delarna. Det enda teknikern inte kunde svära på var om det skulle sitta en större kolv i oket men har var "nästan helt säker" på att det var exakt samma prylar även inuti oket.
Anledningen var att jag hade hört (här mest) att P85D-bilarna inte upplevde detta problem och att dom "performance-bromsar" som dom påstås ha kanske skulle vara bra att montera på
min bil så jag skulle slipa dö i en olycka typ, men det var alltså enligt Tesla (Väsby) exakt samma bromsas och den enda skillnaden var att "performance" är rödmålade...
Jag vet fortfarande inte om jag riktigt tror på det där men han (teknikern) kollade ju upp reservdelsnumren på delarna lixom (dom höll på och skruvade på en P85D just då).

Jag tror jag vet vad DSTR (mfl) skulle säga om det faktiskt är exakt samma bromsar...
Innan var det inte skillnad men nu är det det
Färre kolvar på icke performance nu för tiden kom nån gång med facelift AP2

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 15 mar 2018 10:03
av thebishop
Det är exakt samma - jag beställde min P85D med svarta ok eftersom jag tycker röda är lite fånigt eftersom det bara är en visuell statusmarkering som var fulare än de vanliga svarta. Man kunde välja bort det vid beställning när det begav sig...

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 15 mar 2018 11:25
av PoloPrinsen
VAG, iallafall volksvagen och ommjag,minnsmrätt audi hade liknande problem för ca 15 år sedan. Jaf upplevde det själv i/med min vw polo.

Om jag minns korrekt så gavs det geniala rådet att man skulle bromsa lite innan. Ja innan man eg behöver det, (och kanske innan man ens vet om att man behöver bromsa ...)

Rutin är att i fuktigt väder i slasktemperatur/runt nollan o,kallare alltid ALLTID starta sin körning med en inplanerad,obehövd inbromsning. Skrubbar bromsskivorna rena o torra och ger dem lite värme. Vhatever som nu behövs för att återfå bromskraften till 100%

Jag vill minnas att man behöver bromsa 1 varv (hjulrullning) för att få bort det värsta och ett varv till för att det skall bli rent ordentligt. 13 tum hjul på polp kommer man några meter med, kan tänka mig att teslas hjulomkrets är minst 50% mer... det är alltså enligt mina erfarenheter först på hårdinbromsningens tredje varv som bilen verkligen bromsas in i princip oavsett hur hårt man trycker på bromspedalen. På polo fortfarande, och när det är 'rätt" förutsättningar.

Har för mig att det var snack om och ev byte av bromssköld eller nått liknande, men minns inte nu i skrivande stund.

Att enbart tesla skulle vara drabbat av detta bromsstörande väderfenomen är ej sant alltså, även om de andra tillverkarna haft många årtionden på sig att finslipa o justera på åtgärder mm.
Mvh PP

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 15 mar 2018 17:38
av dstr
Min P85D har grå bromsok.

Det är samma ok/belägg - oavsett färg, iaf på de äldre.

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 15 mar 2018 23:22
av e5m1r
dstr skrev:
Min P85D har grå bromsok.

Det är samma ok/belägg - oavsett färg, iaf på de äldre.
Precis på de äldre Alla nosecone bilar kanske tidiga facelift också men sen bytte dem och det synliga är att det är inte separat ok för handbroms på icke p bilar

Re: Bromsarna tar inte vid kall bil! Gled ut i korsning!

Postat: 16 mar 2018 06:41
av Bjelke
Då kan vi iaf konstatera att "richo" (och alla andra äldre bilar) inte har performance-bromsar efter det inte fanns fram till "nån gång för typ ett år sedan lite drygt"...
Men det han skrev förstärker det jag tänkte, att det på den tiden pratades om just performance-bromsar på P-bilarna, men jag kanske minns lite fel när jag tror att
det tom antyddes på Teslas beställningssida på den tiden, och snarare bara går på vad man hörde (mest här på forumet kanske).

Minns jag rätt att "performance" numera är ungefär detsamma som alla bromsar före det infördes och övriga "vanliga" numera är en lite enklare variant?
Dvs att man döpte om standard till "performance" och samtidigt införde en lite enklare broms på övriga bilar...