Vilka tillbehör tror du påverkar andrahandsvärdet mest

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Vilka tillbehör tror du påverkar andrahandsvärdet mest

Inlägg av dstr »

Mats skrev:
om en två i övrigt identiska tesla kostar 1 miljon och en med premiumpaket 1050000:- Och jag väljer mellan dessa två identiska bilar när dom är 4 år och kostar 500.000kr vs 525.000kr kanske jag skulle ta den utan premiumpaketet. Och lägga 25000 på vinterhjul.
Tesla har ju stökat till det kring detta. Vad är ett premiumpaket?

Jag hade tagit den MED elektrisk baklucka. Den var väl inte standard under en tid? Är den det igen?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Vilka tillbehör tror du påverkar andrahandsvärdet mest

Inlägg av OfarligTesla »

Om vi pratar nuvarande så skulle jag inte kika på bilar utan premiuminteriören (utan den får man tygtak istället för alcantara) eller premiumpaket så dessa skulle för mig påverka andrahandsvärdet mest då tror många inte ens skulle köpa bilen om det inte fanns. Utan autopiloten aktiverad gör ju att man måste räkna in kostnaden för att aktivera den när man köper begagnat så det sänker ju också.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilka tillbehör tror du påverkar andrahandsvärdet mest

Inlägg av bylund »

Och för mig skulle en bil med alcantara sänka värdet jämfört med vanligt tyg.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilka tillbehör tror du påverkar andrahandsvärdet mest

Inlägg av Legato »

Tillbehör = ökat förmånsvärde.

Köper man begagnat på företaget så blir ju förmånsvärde en ännu större del av totalkostnaden. Personligen tycker jag bilarna numera har allt man vill ha bortsett från AP... Jag tror också AP är det enda tillbehör vars andrahandsvärde inte minskar snabbare än bilens.

Personligen tycker jag tygklädseln är superfin och att Premiumpaketet är onödigt (det enda av värde där är premium HiFin, och den gör bara stor skillnad i X).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vilka tillbehör tror du påverkar andrahandsvärdet mest

Inlägg av Jensa »

Soltaket skulle jag sätta högst upp på listan, men det pga att takräcke är ett måste. Bilar utan det gick bort för mig när jag letade begagnat. Alla begagnade gick faktiskt bort i mitt val då de var för välutrustade = högt förmånsvärde. Blev en ny S60 (med soltak) som senare blev en 75.

Som Legato är inne på, för de som vill leasa begagnat på företaget kan förmånsvärdet spela stor roll.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Vilka tillbehör tror du påverkar andrahandsvärdet mest

Inlägg av Julleruff »

Jensa skrev:
Soltaket skulle jag sätta högst upp på listan, men det pga att takräcke är ett måste. Bilar utan det gick bort för mig när jag letade begagnat. Alla begagnade gick faktiskt bort i mitt val då de var för välutrustade = högt förmånsvärde. Blev en ny S60 (med soltak) som senare blev en 75.

Som Legato är inne på, för de som vill leasa begagnat på företaget kan förmånsvärdet spela stor roll.
Ja förmånsvärdet är väldigt viktigt för företagare som vill ha begagnat. En 2015 85d har ett bra förmånsvärde i grunden t e x men de allra flesta som är till salu ”har allt utom bakåtvänt extrasäte” å då är det intressantare med en ny 75D med bara AP, halvförsäkring å fulla garantier. Så som jag resonerar då.

Försäkringen är ju också en stor det av kostnaden för teslaägandet så då blir P-modeller mindre intressant. Helförsäkring med lite extra mil per år hamnar ofta på 2500-3000:-/månad så det blir också en viktigt faktor för egenföretagare.

Ska man köpa privat vill man ju bara ha så mycket godis som möjligt på bilen.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Skriv svar