Spricka i vindruta

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

LinusChr
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 sep 2017 21:52

Spricka i vindruta

Inlägg av LinusChr »

Fler som fått fina sprickor i vinter? ;)
Min på bild, sitter snyggt i synfältet.
3B866DF9-5F88-43CD-A927-081D871C7D74.jpeg
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av leiflodde »

Har också fått en spricka men sitter inte så illa. Byter Tesla själv?
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Hedman »

Fick en mellan Borås och Jönköping. Finns inga rutor att tillgå så jag har väntat sedan januari på att få det lagat... :(
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av leiflodde »

Hedman skrev:
Fick en mellan Borås och Jönköping. Finns inga rutor att tillgå så jag har väntat sedan januari på att få det lagat... :(
Ringer man en vanlig rutbytare eller Tesla?
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Hedman »

Försäkringsbolaget och de säger till vem du kan vända dig till. Tesla rekommenderade en firma i Mölndal för de gör inga rutbyten själva, men jag undviker gärna den körningen om jag kan.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Verdi

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Verdi »

Min är också sprucken. Dock långt ner på passagerarsidan så det stör inte. Ska fixa till våren. Nämnde det när bilen ändå skulle in till SC men de sa att de inte gör några byten utan man får vända sig till vanliga bilglasfirmor.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av thebishop »

Tydligen minst 8 veckors väntan på ny ruta för AP1-bilar... glasfirman kan inte få rutor från tesla..

Hoppas på att få min egen bytt i maj (och har väntat några veckor redan...)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
LinusChr
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 sep 2017 21:52

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av LinusChr »

Jag blev skickad till Autokliniken i Malmö, väntar på besked när rutan finns tillgänglig.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Remuz »

Med tanke på att AP spårar ur spontant och måste in för synk av kamera och radar så känns det osannolikt att någon kan byta ruta utan att paja AP. Jag hade tur, min spricka på X var liten så Ryds bilglas kunde laga den. Ett ärr är kvar i rutan, men det är rejält bättre än att byta hela rutan.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Fredric83 »

Min sprack till följd av stenskott i början av februari. Bokade tid på Carglass i Helsingborg, tog en vecka för dem att få hem rutan.
Carglass har tydligen avtal med Tesla och har därför "lättare" att få fram en ruta jämfört med andra aktörer.

tyckte själv det gick smidigt och inte har jag behövt kalibrera om AP heller... de gjorde ett super jobb, inget kladd och bilen var renare innuti när jag hämtade den än när jag lämnade den :)
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Svenssons »

Fick ett dubbskott idag så jag ska nog in och fylla igen lite småhål som jag har innan det blir en spricka. Inte så lätt eller billigt att byta rutan på Model X misstänker jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Verdi »

Fredric83 skrev:
Min sprack till följd av stenskott i början av februari. Bokade tid på Carglass i Helsingborg, tog en vecka för dem att få hem rutan.
Carglass har tydligen avtal med Tesla och har därför "lättare" att få fram en ruta jämfört med andra aktörer.

tyckte själv det gick smidigt och inte har jag behövt kalibrera om AP heller... de gjorde ett super jobb, inget kladd och bilen var renare innuti när jag hämtade den än när jag lämnade den :)

Tack för tipset. Bokade carglass på webben och fick tid nu på torsdag. Angav mitt regnummer och har fått bekräftelse. Är jag för optimistisk om jag antar att de har kollat att de har en ruta åt mig? Har försökt ringa och dubbelkolla men de svarar ju aldrig...
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Fredric83 »

Verdi skrev:
Fredric83 skrev:
Min sprack till följd av stenskott i början av februari. Bokade tid på Carglass i Helsingborg, tog en vecka för dem att få hem rutan.
Carglass har tydligen avtal med Tesla och har därför "lättare" att få fram en ruta jämfört med andra aktörer.

tyckte själv det gick smidigt och inte har jag behövt kalibrera om AP heller... de gjorde ett super jobb, inget kladd och bilen var renare innuti när jag hämtade den än när jag lämnade den :)

Tack för tipset. Bokade carglass på webben och fick tid nu på torsdag. Angav mitt regnummer och har fått bekräftelse. Är jag för optimistisk om jag antar att de har kollat att de har en ruta åt mig? Har försökt ringa och dubbelkolla men de svarar ju aldrig...
De ringde mig från huvudkontoret i Sthlm och frågade vilken utrustning jag hade i bilen för att få hem rätt ruta (finns tydligen 8! olika rutor till MS. Det gjorde de några timmar efter att jag bokat tid online och fått bekräftelse.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av lobbin »

Fredric83 skrev:
De ringde mig från huvudkontoret i Sthlm och frågade vilken utrustning jag hade i bilen för att få hem rätt ruta (finns tydligen 8! olika rutor till MS. Det gjorde de några timmar efter att jag bokat tid online och fått bekräftelse.
Det här tycker jag är så jäkla kass. Varför ska jag som kund behöva hålla koll på alla parametrar som behövs?
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Fredric83 »

lobbin skrev:
Fredric83 skrev:
De ringde mig från huvudkontoret i Sthlm och frågade vilken utrustning jag hade i bilen för att få hem rätt ruta (finns tydligen 8! olika rutor till MS. Det gjorde de några timmar efter att jag bokat tid online och fått bekräftelse.
Det här tycker jag är så jäkla kass. Varför ska jag som kund behöva hålla koll på alla parametrar som behövs?
Själv är jag lite kluven i den frågan. Jag ser hellre att de ringer och frågar om jag har AP, Vinterpack o.s.v för att få rätt ruta, än att de "tror" sig veta och beställer fel.
Det genererar mer problem för mig än ett två minuters samtal där jag svarar på några frågor... samtidigt kan jag tycka att om jag anget mit regnummer när jag bokar så borde de veta.
Nja jag vet inte, det stör mig inte nämnvärt att de ringde faktiskt.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Verdi

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Verdi »

Fredric83 skrev:
lobbin skrev:
Fredric83 skrev:
De ringde mig från huvudkontoret i Sthlm och frågade vilken utrustning jag hade i bilen för att få hem rätt ruta (finns tydligen 8! olika rutor till MS. Det gjorde de några timmar efter att jag bokat tid online och fått bekräftelse.
Det här tycker jag är så jäkla kass. Varför ska jag som kund behöva hålla koll på alla parametrar som behövs?
Själv är jag lite kluven i den frågan. Jag ser hellre att de ringer och frågar om jag har AP, Vinterpack o.s.v för att få rätt ruta, än att de "tror" sig veta och beställer fel.
Det genererar mer problem för mig än ett två minuters samtal där jag svarar på några frågor... samtidigt kan jag tycka att om jag anget mit regnummer när jag bokar så borde de veta.
Nja jag vet inte, det stör mig inte nämnvärt att de ringde faktiskt.

De ringde precis nu faktiskt.

Ska finnas en ruta om man har en enkel kamera och en ruta om man har "trippelkamera". Har jag bara en kamera så var det en veckas leveranstid. Har jag tre kameror så vet de inte. Tesla har produktionsstopp... Jag frågade om det inte gick att avgöra med hjälp av produktionsdatum men inte. Min bil "låg på gränsen". Jag sa även att jag har AP1 men det var tydligen inte heller avgörande för hur många kameror man har.

Tror Carglass är oskyldiga. Finns väl helt enkelt ingen tillräckligt bra databas att kolla såna detaljer i. Återigen så är man bortskämd när det kommer till BMW. http://www.realoem.com/ och https://www.bmwvin.com/ kommer man väldigt långt med när det gäller att kolla upp artikelnummer, utrustningslistor osv. Nån som vet om Tesla erbjuder nåt liknande? Som kund så upplever jag Tesla som rätt ostrukturerade eftersom de gör ändringar löpande. Tycker ändå de borde ha dokumenterat exakt vad som gäller för varje bil. Frågan är om den databasen är publik.
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 12 nov 2014 07:54

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Idesta »

Jag skickade OEM nummer som är tryckt på rutan till Carglass, de i Stockholm ville inte beställa baserat på reg nummer, modell och AP nivå så kanske säkrast att stämma av de med Carglass? Det är något av numren i nederkant där Tesla logon syns. Carglass Södermalm fick fram AP2 rutan till Model S på några dagar till mig.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Kriper »

Ryds bilglas i Upplands Väsby gjorde ett bra arbete när de bytte vindruta på vår Zelda. Leveransen med rutor från Holland var alla förstörda i leveransen och bokningen på onsdagen blev tre dagar med lånebil. Då Ryds lånat ut skåpbilen till oss så blev teknikern tvungen att riva ut barnstolarna i sin egen bil för att frakta den blixtinkalalade rutan från Tesla SC till bilglasverkstaden. Fredag eftermiddag var bilen klar med nymonterad vindruta. Jag har 35 % självrisk som täcktes av OKQ8 Backup+ som täcker upp till 3000 spänn. Slutet gott! Tack till Ryds bilglas och till Tesla SC som prioriterade att göra vår bil körklar så fort det bara gick. Bra jobbat!
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av leiflodde »

Fredric83 skrev:
Min sprack till följd av stenskott i början av februari. Bokade tid på Carglass i Helsingborg, tog en vecka för dem att få hem rutan.
Carglass har tydligen avtal med Tesla och har därför "lättare" att få fram en ruta jämfört med andra aktörer.

tyckte själv det gick smidigt och inte har jag behövt kalibrera om AP heller... de gjorde ett super jobb, inget kladd och bilen var renare innuti när jag hämtade den än när jag lämnade den :)
Skumt skall byta min ruta och bilen skall till Tesla för kalibrering efteråt. Har AP1.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Fredric83 »

leiflodde skrev:
Fredric83 skrev:
Min sprack till följd av stenskott i början av februari. Bokade tid på Carglass i Helsingborg, tog en vecka för dem att få hem rutan.
Carglass har tydligen avtal med Tesla och har därför "lättare" att få fram en ruta jämfört med andra aktörer.

tyckte själv det gick smidigt och inte har jag behövt kalibrera om AP heller... de gjorde ett super jobb, inget kladd och bilen var renare innuti när jag hämtade den än när jag lämnade den :)
Skumt skall byta min ruta och bilen skall till Tesla för kalibrering efteråt. Har AP1.
Jag fick skriva på ett papper där jag godkännde att de på Carglass inte fick kalibrera och om det behövdes så fick jag själv fixa via Tesla. Men den fungerar precis lika bra idag som innan jag bytte ruta (eller bättre med senate uppdateringen) och bilen har aldrig sagt något om att det behövs kalibrering. men kan vara att AP1 är kännsligare än AP2?
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Verdi

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av Verdi »

Jag bytte min igår. Verkar fungera som det ska utan kalibrering. Dock hörde frun av sig nu och skrev "Maneten lyser" vilket alltså betyder att helljusautomatiken kanske spökar. :D Får se. I värsta fall får jag väl köra ner till UV.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av jonas »

Fick ett dubb på rutan nästan längst ner i mitten. På morgonen efter hade jag en spricka på 30cm. Tycker det verkar vara väldigt känsliga rutor på Tesla, detta är 5e eller 6e rutan jag byter. Har klarat mig nu i nästan 1 år, längst hittills. Dubbdäck borde förbjudas :-(.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Spricka i vindruta

Inlägg av MangeT »

Tror inte att de flesta stenskott kommer från dubb i dubbdäck utan från grus som fastnat i däcket och sedan lossnar när bilen kör fortare.
Se alltid upp med bilar som kommer på från en påfart när du kör på motorväg eller större väg.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Skriv svar