Hur laddar ni hemma?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av macksie »

hed skrev:
Vad rekommenderar ni för kabel till fast installation? WCn ska sitta utomhus på garageväggen med sladd in i hålet på baksidan från garaget. 3 fas skarvsladd som slaktas?
Finns lite olika alternativ, du bör fråga en elektriker. Tänk på att du inte får göra fasta installationer själv.

Med det ur vägen
Jag har förlagt min i mark och valde N1XV för att den får monteras i stort sett överallt, iallafallhemma
https://www.elbutik.se/product.html/n1x ... kraftkabel

Du behöver fem ledare.
Vilken kabelarea du behöver beror på hur du tänker säkra av den.
16A brukar vanligen vara minst 2,5mm2 per ledare, finns undantag, rådfråga din elektriker, ingen dum ide att gå upp ett snäpp eftersom du kommer ha kontinuerligt hög last.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av hed »

macksie skrev:
hed skrev:
Vad rekommenderar ni för kabel till fast installation? WCn ska sitta utomhus på garageväggen med sladd in i hålet på baksidan från garaget. 3 fas skarvsladd som slaktas?
Finns lite olika alternativ, du bör fråga en elektriker. Tänk på att du inte får göra fasta installationer själv.

Med det ur vägen
Jag har förlagt min i mark och valde N1XV för att den får monteras i stort sett överallt, iallafallhemma
https://www.elbutik.se/product.html/n1x ... kraftkabel

Du behöver fem ledare.
Vilken kabelarea du behöver beror på hur du tänker säkra av den.
16A brukar vanligen vara minst 2,5mm2 per ledare, finns undantag, rådfråga din elektriker, ingen dum ide att gå upp ett snäpp eftersom du kommer ha kontinuerligt hög last.
Tack för svaret. Jag har en polares polare som är elektriker som ska göra jobbet. Tänkte bara köpa hem allt materiel som behövs. Letade efter vad som var större än 5G2.5, verkar vara 5G6-kablar då?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av Leo »

Beror även på hur lång kabeln ska vara. Säg 1-20m så är det nog tillräckligt med 5x 2,5mm2 för att köra 16A (11kW).

Ska du dra längre så är steget upp i grovlek=pris/m ganska stort.

Be din kompis kolla med sin elektrikerkompis. Berätta hur långt det är till elcentralen ungefär och att du vill ha 16A 3-fas framdraget så blir det säkert enklast.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 jun 2017 12:02
Ort: Upplands Väsby

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av Engen »

Hedman skrev:
Kopplade in allt själv och drog själv ny kabel från en säkerhetsbrytare i garage. Kopplade in en typ b jordfelsbrytare mellan säkerhetsbrytaren och wall connector. Mitt jobb kontrollerades av svärfar som har allmän behörighet, själv har jag särskild behörighet. Kostnad, wc, sladd, och säkerhetsbrytaren ca 8,5kkr.
Hedman, vilket märke är det på jordfelsbrytaren som du köpte?
MS LR -22/23 Pearl White Next gen - Nöjd!
S75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av hed »

Leo skrev:
Beror även på hur lång kabeln ska vara. Säg 1-20m så är det nog tillräckligt med 5x 2,5mm2 för att köra 16A (11kW).

Ska du dra längre så är steget upp i grovlek=pris/m ganska stort.

Be din kompis kolla med sin elektrikerkompis. Berätta hur långt det är till elcentralen ungefär och att du vill ha 16A 3-fas framdraget så blir det säkert enklast.
Yes will do.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av Arild »

frebac skrev:
Får en clever installerad efter påsk så får återkomma med en review
Hur gick det med laddaren från CLEVER?
Vore kul att läsa, se bild på installationen.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
hanst
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 28 mar 2017 23:37
Ort: Täby

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av hanst »

Vi har en wc och kör 3x6 A, änn så länge har det räckt då vi kör ganska lite till vardags. Laddar till 70% på vardagarna.
MS LR -23
MS 100D -18
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av Bjelke »

Arild skrev:
frebac skrev:
Får en clever installerad efter påsk så får återkomma med en review
Hur gick det med laddaren från CLEVER?
Vore kul att läsa, se bild på installationen.
Jag är oxå nyfiken då jag skaffat deras "koll"-abonnemang =ladda fritt på laddarna och funderar
såklart på att även byta upp till fri laddning hemma osv (200kr till i månaden lixom).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av Generalbogge »

Jag kör med en Halo laddbox ifrån Chargeamps. En fas 16A ger den. Ger 15km i timmen ungefär. Köpte den när jag tidigare hade en Mitsubishi PHEV, så den får duga ett tag till. Har laddmöjlighet på jobbet, så behöver oftast inte ladda så mycket hemma. Och om man ska iväg norr över, så har jag ganska nära till SuC Löddeköpinge, om man inte hunnit få tillräckligt med kräm.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av Kulingen »

Har inget laddställe hemma
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Tesla-KjelleGBG
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 jun 2017 11:22
Ort: Kärna
Kontakt:

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av Tesla-KjelleGBG »

Konstigt, fick en offert på 13-14,000kr för installation av ETB El & Larm Lidingö...
blir att leta efter annan elektriker
Priset kommer självklart att variera kraftigt beroende på omständigherna.
Jag skulle vilja rekommendera starkt att ni både säkrar upp huset till minst 20A och ser till att låta installera både en separat elmätare och en separat jordfelsbrytare.

Jordfelsbrytaren är väl given varför den ska finnas, men mätaren kanske kräver sin förklaring.
Eftersom alla hus energideklareras blir siffrorna helt kajko om man inte gör så här. Dessutom kan det i förlängningen innebära sänkt värde på huset om det inte tydligt går att se vad som är vad på elräkningen.
Från nyss måste ju till och med elpannor ligga på separat mätning av samma skäl.

Slutsats: Den gamla sanningen att ”det är dyrt att köpa billigt” stämmer verkligen in här.
Var kritiska konsumenter, och se till att fråga efter rätt saker.
Tesla Model S 75D, svart med gräddfärgad inredning.
Bilen lystrar till namnet Svarta Guldet och jag älskar den!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av 12man »

Tesla-KjelleGBG skrev:
...
Jordfelsbrytaren är väl given varför den ska finnas, men mätaren kanske kräver sin förklaring.
Eftersom alla hus energideklareras blir siffrorna helt kajko om man inte gör så här. Dessutom kan det i förlängningen innebära sänkt värde på huset om det inte tydligt går att se vad som är vad på elräkningen.
separat på räkningen hur fixar man det vettigt? separat abonnemang visst, men det är ju minst en 4-5ksek/år, sen den där energideklarationen...
Tesla-KjelleGBG skrev:
Från nyss måste ju till och med elpannor ligga på separat mätning av samma skäl.
vaddå när? elsäkerhetsverket verkar ju gått ini crazy_mode,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av Remuz »

Separat mätning är lätt med tesla, teslafi.com bara
P85D svart/svart med gratis SuC
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av 12man »

Får du med alla laddförluster med teslafi?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Tesla-KjelleGBG
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 jun 2017 11:22
Ort: Kärna
Kontakt:

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av Tesla-KjelleGBG »

12man skrev:
Tesla-KjelleGBG skrev:
...
Jordfelsbrytaren är väl given varför den ska finnas, men mätaren kanske kräver sin förklaring.
Eftersom alla hus energideklareras blir siffrorna helt kajko om man inte gör så här. Dessutom kan det i förlängningen innebära sänkt värde på huset om det inte tydligt går att se vad som är vad på elräkningen.
separat på räkningen hur fixar man det vettigt? separat abonnemang visst, men det är ju minst en 4-5ksek/år, sen den där energideklarationen...
Förtydligar: Jag har inget separat abonnemang, men jag har en mätare på Teslaladdaren så jag exakt kan se vad den har förbrukat så att energideklarationen blir korrekt.
Tesla-KjelleGBG skrev:
Från nyss måste ju till och med elpannor ligga på separat mätning av samma skäl.
vaddå när? elsäkerhetsverket verkar ju gått ini crazy_mode,
Detta gäller nybyggda hus sen årsskiftet tror jag det var. Syftet är att få ner energiförbrukningen som jag förstått det, och det är ju vettigt tänkt. Bättre med solceller och jordvärme än många andra varianter.
Tesla Model S 75D, svart med gräddfärgad inredning.
Bilen lystrar till namnet Svarta Guldet och jag älskar den!
Användarvisningsbild
Tesla-KjelleGBG
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 22 jun 2017 11:22
Ort: Kärna
Kontakt:

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av Tesla-KjelleGBG »

Så här ser det ut. Elektrikern i fråga heter Mattias Fahlberg och är en mästare på just elbilsladddning, refererar gärna till honom om ni bor i Göteborg-Kungälvsområdet.

Bild

Bild

Bild
Tesla Model S 75D, svart med gräddfärgad inredning.
Bilen lystrar till namnet Svarta Guldet och jag älskar den!
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Hur laddar ni hemma?

Inlägg av Arild »

Generalbogge skrev:
Jag kör med en Halo laddbox ifrån Chargeamps. En fas 16A ger den. Ger 15km i timmen ungefär. Köpte den när jag tidigare hade en Mitsubishi PHEV, så den får duga ett tag till. Har laddmöjlighet på jobbet, så behöver oftast inte ladda så mycket hemma. Och om man ska iväg norr över, så har jag ganska nära till SuC Löddeköpinge, om man inte hunnit få tillräckligt med kräm.
Kul att höra. :) Snart får du en SuC i Skurup, som blir ännu närmare. ;)
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Skriv svar