Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
Moderator: Redaktion
Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
Hej.
Jag vill minnas att Tars eller Danni har en tråd som handlar om liknande byte och att det inte blev så hemskt ekonomiskt som man skulle kunna tro.
Jag har idag en helt fullutrustad 90D från 2016 med ca 10 000 mil på mätaren och funderar nu på att byta till en P100D demobil som jag har reserverat.
Är det någon som vet vilken tråd jag bör läsa i får ni gärna länka till den.
Jag kan även skicka över all info i PM om någon vänlig själ skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med kalkylen.
Jag vill minnas att Tars eller Danni har en tråd som handlar om liknande byte och att det inte blev så hemskt ekonomiskt som man skulle kunna tro.
Jag har idag en helt fullutrustad 90D från 2016 med ca 10 000 mil på mätaren och funderar nu på att byta till en P100D demobil som jag har reserverat.
Är det någon som vet vilken tråd jag bör läsa i får ni gärna länka till den.
Jag kan även skicka över all info i PM om någon vänlig själ skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med kalkylen.
Re: Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
Lägg upp den i säljtråden med bilder och spec
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
Jag kommer troligtvis byta in min gamla hos Tesla. Vad tror ni är rimligt att begära för den om jag säljer den privat? Blå med beige skinnklädsel, Pre-facelift med all utrustning såsom Ap, bakåtvända stolar, luftfjädring mm.e5m1r skrev:Lägg upp den i säljtråden med bilder och spec
Re: Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
Skickar du över info i ett PM kan jag räkna på det ikväll. Kom ihåg att skicka med info om du har den i eget bolag, vad kostar bilen, ev garanterat restvärde, hur mycket du kör, antar att du vill räkna jämförelsen med att fortsätta köra din nuvarande bil, hur lång tidshorizont framåt tänker du, hur laddar du (kostnad), marginalskatt, ev möjligheter att ta utdelning osv (om man ska kunna räkna om företagets kostnader till privata) mm
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
Oj, svårt att värdera. Jag har en 90D med facelift och all utrustning utom bakåtvända stolar. Den har gått 6000 mil och jag hoppas väl få runt 830' för den om jag skulle sälja nu. Din har ju rullat mer och är en pre facelift. 750 tkr kanske?
Jag räknar med att min 90D kostar mig ca 9-10 tkr/mån omräknat i privata pengar. Tror att en P100D hamnar uppåt 13-15 tkr i månaden. Alltså ca 50% dyrare.
Jag räknar med att min 90D kostar mig ca 9-10 tkr/mån omräknat i privata pengar. Tror att en P100D hamnar uppåt 13-15 tkr i månaden. Alltså ca 50% dyrare.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
Pre-facelift 90D med 10k mil, runt 600-650 kkr
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
Finns två st på blocket, men de har inte rullat så långt.Niclas skrev:Pre-facelift 90D med 10k mil, runt 600-650 kkr
849 tkr: https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 4.htm?aw=1
845 tkr: https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 1.htm?aw=1
Iofs är de osålda än men 600 tkr låter lågt. Men jag kanske underskattar miltalets påverkan?
Re: Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
Gick väl en Faceliftad 1900mil S90D på KVD igår för 816”?
Vet dock inte vad som skiljer i utrustningen jmf med den här förutom milen.
Tror dock att ”långmilarna” börjar skilja sig mer mot ”lågmilarna numera” då utbudet ökar.
Var liknande på BMW förr (15-25 år sen) fanns få begagnade och man fick väldigt bra betalt även för långmilarna.
Vet dock inte vad som skiljer i utrustningen jmf med den här förutom milen.
Tror dock att ”långmilarna” börjar skilja sig mer mot ”lågmilarna numera” då utbudet ökar.
Var liknande på BMW förr (15-25 år sen) fanns få begagnade och man fick väldigt bra betalt även för långmilarna.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
Den som såldes igår för 816’ va uttagen 2016-08 och hade 16-1700 mil så den har ganska mycket garantier kvar.Leo skrev:Gick väl en Faceliftad 1900mil S90D på KVD igår för 816”?
Vet dock inte vad som skiljer i utrustningen jmf med den här förutom milen.
Tror dock att ”långmilarna” börjar skilja sig mer mot ”lågmilarna numera” då utbudet ökar.
Var liknande på BMW förr (15-25 år sen) fanns få begagnade och man fick väldigt bra betalt även för långmilarna.
En privatägd långmilad S85 har legat till salu för 500k i flera månader utan att bli såld.
https://www.blocket.se/jamtland/Tesla_M ... ?ca=11&w=3
De som sålts har väll gått för en bit under 500k?
S90D har ofördelaktiga förmånsvärden så de blir rätt kalla som förmånsbilar i andra hand. Med utrustning hamnar de på 9-10-11000:-.
De S90D som ligger ute nu har 3 till 5000 mil på sig och priser runt 850’. Någon av dom har legat där ett tag. En av dom har face-lift.
Detta sett från en som funderar å kollar på begad tesla som förmånsbil.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Re: Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
Jag gick igenom förmånsvärdena utan extrautrustning förut en gång. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... %C3%A4rden
2014
60: 2 591:-
85: 2 991:-
P85: 4 691:-
P85+: 6 933:-
2015
60: 3 058:-
70: 4 308:-
70D: 4 208:-
85:
85D: 4 183:-
P85D: 6 925:-
90: 6 108:-
90D: 6 483:-
P90D: 9 641
2016
60, 70, 75: 3 933:-
60D, 70D, 75D: 5 083:-
85: 4 583:-
85D, 90D: 5 916:-
P85D, P90D: 10 025:-
2017
60, 75: 3 850:-
60D, 75D: 4 591:-
90D, 100D: 5 358:-
P100D: 10 841:-
90D -15 ligger ju rätt högt men inte -16 och -17 vad jag kan se.
2014
60: 2 591:-
85: 2 991:-
P85: 4 691:-
P85+: 6 933:-
2015
60: 3 058:-
70: 4 308:-
70D: 4 208:-
85:
85D: 4 183:-
P85D: 6 925:-
90: 6 108:-
90D: 6 483:-
P90D: 9 641
2016
60, 70, 75: 3 933:-
60D, 70D, 75D: 5 083:-
85: 4 583:-
85D, 90D: 5 916:-
P85D, P90D: 10 025:-
2017
60, 75: 3 850:-
60D, 75D: 4 591:-
90D, 100D: 5 358:-
P100D: 10 841:-
90D -15 ligger ju rätt högt men inte -16 och -17 vad jag kan se.
Re: Byta 90D till P100D, hur mycket dyrare blir det?
100 000 kronor mer än vad Tesla bjuder i inbyte. Lite mer om du säljer via bilhandlare.