Rost efter en säsong

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Rost efter en säsong

Inlägg av Wir »

Är det vanligt att det blir rost på chrome-listerna/dörrarna redan efter en vinter?

Det är många små skador efter stenskott (antar att det är pga avsaknaden av stänkskydd). Vid vissa av skadorna var det lite rost. Både på chromelisterna nertill samt dörrarna fram och vid hjulen. Det gick att ta bort, men risken är att det kommer tillbaka när det väl börjat rosta.

Trodde aluminum skulle tåla rost bättre än stål, har inte råkat ut för detta på någon tidigare bil. Bilen är från 2017 (uttagen i september).

Bytte till vinterdäck i oktober, såg då att det var rost vid hjulen. Tänkte ta upp det när det är dags för service eftersom jag har långt till SC.

Någon annan som råkat ut för rost i karossen / hur har ni löst det?

Bilen är lackbehandlad med ditec ceramic ultra.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Rost efter en säsong

Inlägg av Tars »

Tror det är flygrost, Mao inte bilen som rostar utan det är från vägbanan som klistrat sig fast på bilen. Sitter som f**n, men går bort efter en ordentlig tvätt.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 21 okt 2016 20:49
Ort: Oslo

Re: Rost efter en säsong

Inlägg av ALDA »

Det är flygrost ja, tas bort med Iron-X, som löser upp metallpartiklarna som sitter "fastrostade".
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Rost efter en säsong

Inlägg av Toja »

aluminium rostar inte, men oxiderar. (förvisso är rost också oxidering, men kallas rost)
DVS den blir inte rödbrun. det blir som vitt pulver.
Men aluminium oxiderar väldigt långsamt.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Rost efter en säsong

Inlägg av Wir »

Aha, grymt! Tackar, då är jag inte orolig längre :)

Det gick bort, men trodde det kom från skadorna av stenskotten.

Skriver oftast här när jag tycker något är fel/dåligt, men jag är verkligen helnöjd med bilen. Får fortfarande ett leende när jag kör den och ser fram emot att köra.

Tänkte det kan vara bra att inte bara skriva och klaga varje gång man skriver något :roll:
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Rost efter en säsong

Inlägg av Wir »

Angående rosten vid däcken så var det likadant på en annan ny bil av ett helt annat märke. Så det är inte relaterat till Tesla. Tänkte ändå ta upp det vid service och se vad SC säger.

Så inget av rostproblemen jag hade var relaterade till Tesla. Så fort något strular/är fel tror jag alltid det är Teslas fel :roll:
Model S 90D -17
Skriv svar