Larmet gick?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Larmet gick?

Inlägg av Kilowatt »

I morse gick larmet på min bil helt oförklarligt. Jag gick upp och tittade till bilen direkt och kan inte förstå vad som skulle kunna ha utlöst det. Känns som ett falsklarm. Nån mer som upplevt samma sak?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Larmet gick?

Inlägg av mans71 »

Ja runt halv nio gick det helt oförklarigt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Larmet gick?

Inlägg av Teslaspolen »

Jaså, har det där börjat nu igen? Finns en tråd någonstans på forumet om man söker på det här.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Larmet gick?

Inlägg av e5m1r »

Det har spårats till allt ifrån läckande luftfjädring till dålig jordning eller lös fluga i coupen
Börja med tesla så de kollar vad som triggat larmet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Larmet gick?

Inlägg av dstr »

Hände mig nyligen. Såg inget när jag tittade till bilen.

När jag skulle åka iväg vid ett senare tillfälle så såg jag att mobilhållaren lossnat och trillat ner på golvet...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10305
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Larmet gick?

Inlägg av Legato »

Samma problem inatt ståendes i ett parkeringshus i Malmö så blev lite nojig. Visade sig dock vara någon form av flygande insekt som orsakat det...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Larmet gick?

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
Samma problem inatt ståendes i ett parkeringshus i Malmö så blev lite nojig. Visade sig dock vara någon form av flygande insekt som orsakat det...
Visst är det märkligt att insekter triggar larmet samtidigt som ägare haft den lilla rutan bak krossad utan att larmet går
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Larmet gick?

Inlägg av GiGurra »

I mitt fall hände det flera ggr. SC lyckades till slut hitta boven (i mitt fall). Luftfjädringen läckte lite. Inte tillräckligt för att påverka köregenskaperna märkbart, men fronten på bilen sänktes marginellt varje natt bilen stod parkerad, och ibland tillräckligt för att trigga larmet.

Behöver ju inte alls vara samma orsak i ditt fall, men om du spontant hamnar i "jack mode" ibland vid parkering, så är det värt en undersökning!
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 372
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Larmet gick?

Inlägg av Nyren »

Jag tror inte alls på några insekter eller läckande luftfjädring. Det hände mig också i går morse utan någon anledning. Jag har inte ens luftfjädring. Det här är nån bugg i systemet.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Larmet gick?

Inlägg av Kilowatt »

Hm, jag har eventuellt hittat problemet.

När jag var ute och körde igår så fick jag flera korta larm på displayen om att frunken var öppen. När jag stannade och öppnade/stängde så försvann detta meddelande.

Kanske en glappande sensor för frunken? Om den bråkade vid larmad så kan det utlöst larmet?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Larmet gick?

Inlägg av Kilowatt »

Hm, nja, det verkar handla mer om dålig jordning. Jag får allsköns märkliga fel nu och Tesla själva misstänker jordningsbulten som kan spöka. Vet inte om det är korrosion eller nåt sånt?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Skriv svar