Är kostnaden olinjär vid laddning
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Således om du betalar per minut ökar laddpriset närmast exponentiellt mot slutet - de sista kWh blir verkligen kostbara...På sitt sätt bra för att inte uppmuntra segladdning de sista 10 %...men andra nackdelar förstås som skrivits spaltmeter om tidigare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Den ändå gången per minut är ok är när det är parkeringsplatsen man betalar för och elen är gratis.Svenssons skrev:Förutsatt att priset är per kWh och inte per minut. Är det per minut man betalar för så blir priset det dubbla och detta oavsett om orsaken till långsammare laddning ligger hos laddaren eller bilen. Det är därför Forums lösning med betalning per minut är så förkastlig. Man vet inte vad man får på en timme, man vet bara vad man betalar. Varan man vill köpa är ju kWh och inte minuter.12man skrev:Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Fortsätter..Rennwagen skrev:Jag försöker ta det igen. Vad kostar d.....ma kostnad? Utgå från att jag laddar hemma i resonemanget och kronorna är ointressanta, det är principen jag är ute efter.
Jag skulle tro att ......et.
Stämmer det?
När du laddar AC(växelström) så kan Teslan inte ladda snabbare än 11/16/22kW beroende på hur ung eller utrustad den är. Denna effekt är för låg för att begränsas av batteriet mellan 10-9?% av laddnivå.
Men laddaren i bilen och ev. behov av värmning av batteriet drar ju lite effekt, så skulle du kunna dra ner strömmen under 5A(osäker hur långt ner den kan ställas) så skulle lägre andel kommer dig tillgodo som körsträcka.
DC(likström) laddning är en helt annan sak...
Vid all laddning ute på stan och när el och parkeringsbolagen väljer att tillämpa tidstaxa kan det bli rejält kostsamt, du kan komma upp i 30:-/mil och mer, då måste man tänka till, å andra sidan finns det ställen där en kopp kaffe kostar 100 kronor så...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Är det å andra sidan ditt fel att det går långsamt, t ex att ditt batteri är fruset eller litet som på en Outlander, så är det inte rimligt att du ska blockera snabbladdning trots att du inte kan ta emot effekten. Där har minutdebitering en poäng.Svenssons skrev:Förutsatt att priset är per kWh och inte per minut. Är det per minut man betalar för så blir priset det dubbla och detta oavsett om orsaken till långsammare laddning ligger hos laddaren eller bilen. Det är därför Forums lösning med betalning per minut är så förkastlig. Man vet inte vad man får på en timme, man vet bara vad man betalar. Varan man vill köpa är ju kWh och inte minuter.12man skrev:Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Visst är det så även ifall problemet med fruset batteri är tillfälligt. Problemet med laddningen där kostnaden är per kWh är ju att det inte kostar något allas att stå kvar med laddkabeln i trotts att inget laddas. Operatören får inget betalt alls och platsen kan inte nyttjas av någon som behöver den.bylund skrev:Är det å andra sidan ditt fel att det går långsamt, t ex att ditt batteri är fruset eller litet som på en Outlander, så är det inte rimligt att du ska blockera snabbladdning trots att du inte kan ta emot effekten. Där har minutdebitering en poäng.Svenssons skrev:Förutsatt att priset är per kWh och inte per minut. Är det per minut man betalar för så blir priset det dubbla och detta oavsett om orsaken till långsammare laddning ligger hos laddaren eller bilen. Det är därför Forums lösning med betalning per minut är så förkastlig. Man vet inte vad man får på en timme, man vet bara vad man betalar. Varan man vill köpa är ju kWh och inte minuter.12man skrev:Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
Det är ju endast snabbladdare som dessa problem gäller för, växelströmsladdning är ju mer tänkt som destinationsladdning där man kan stå några timmar.
Vid snabbladdning skulle det kanske inte vara fel att förutom en taxa per kWh börja ta minuttaxa men först efter en halvtimme. På en halvtimme bör man ha fått hyfsad laddning (kring 20 kWh). Att det då börjar kosta lite mer gör ju att man blir mer benägen att flytta sig och kanske tänker till om man har behov av en snabbladdare om man ändå får ut samma effekt från en destinationsladdstolpe.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Det är ungefär den modellen Tesla har valt numera. Står man kvar på superladdaren fast bilen är klar (OCH ALLA STOLPAR ÄR UPPTAGNA) så får man betala några kronor per minut via sitt Tesla-konto, efter en viss respit, 5 eller 10 minuter har jag för mig. Det skulle vara bra att ha en app som visar om stället är fullt i realtid, ifall man behöver skynda sig tillbaka. Jag brukar traska in till Karlstad och fika ...Vid snabbladdning skulle det kanske inte vara fel att förutom en taxa per kWh börja ta minuttaxa men först efter en halvtimme. På en halvtimme bör man ha fått hyfsad laddning (kring 20 kWh). Att det då börjar kosta lite mer gör ju att man blir mer benägen att flytta sig och kanske tänker till om man har behov av en snabbladdare om man ändå får ut samma effekt från en destinationsladdstolpe.
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Såja, tack för alla belysande svar och resonemang. Detta var till nytta för oss alla, både hemmaladdare och bortaladdare.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016