Är kostnaden olinjär vid laddning
Moderator: Redaktion
Är kostnaden olinjär vid laddning
Genom att det går fortare att ladda i början, innebär det att det kostar mer i början av laddningen mot i slutet då det går sakta?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Beror ju på om du betalar per tid eller per kwh.
Olika laddare har olika betalningslösningar.
När du laddar hemma är det såklart per kwh men då är det också rätt linjärt då hastigheten aldrig är speciellt hög.
Olika laddare har olika betalningslösningar.
När du laddar hemma är det såklart per kwh men då är det också rätt linjärt då hastigheten aldrig är speciellt hög.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Laddar man med kallt batteri på Chademo så kan det vara väldigt dyrt då effekten kan ha svårt att nå lver 20kw.
Bäst effekt vid chademo får man runt 50-70% och varmt batteri. Vår X75D laddar då med 40kw effket.
Ex. Betalar man 2,50:- per minut för 40kw effekt blir det ca 3,80:- per kWh.
Och det dubbla vid kallt batteri..
Bäst effekt vid chademo får man runt 50-70% och varmt batteri. Vår X75D laddar då med 40kw effket.
Ex. Betalar man 2,50:- per minut för 40kw effekt blir det ca 3,80:- per kWh.
Och det dubbla vid kallt batteri..
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Om du inte laddar hos nån som tar betalt per kwh... Då kvittar det som sagt hur snabbt du laddar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Jag försöker ta det igen. Vad kostar det att ladda mellan 0-50% av batteriets kapacitet och vad kostar det att ladda 50-100% av kapaciteten. Den första biten tar väsentligt kortare tid. Innebär det en lägre kostnad för 0-50 jämfört med 50-100, eller är det samma kostnad? Utgå från att jag laddar hemma i resonemanget och kronorna är ointressanta, det är principen jag är ute efter.
Jag skulle tro att det är samma för man betalar per kw till elbolaget. Det rusar fler elektroner in i batteriet 0-50, men de går långsammare 50-100. Mao det kostar mindre i slutet.
Stämmer det?
Jag skulle tro att det är samma för man betalar per kw till elbolaget. Det rusar fler elektroner in i batteriet 0-50, men de går långsammare 50-100. Mao det kostar mindre i slutet.
Stämmer det?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Nej, det blir samma kostnad hela tiden.
I början kan man ladda med högre effekt, då får du i fler kWh på kortare tid. Sedan laddar man med lägre effekt på slutet, men det tar även längre tid, så antalet kWh blir densamma.
I början kan man ladda med högre effekt, då får du i fler kWh på kortare tid. Sedan laddar man med lägre effekt på slutet, men det tar även längre tid, så antalet kWh blir densamma.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Beställt Model Y LR Blå 20"
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Fast laddar du hemma tar de första 50% lika länge som de sista. Om du inte har 40kw Chademo eller mer hemma men det har jag svårt att tro
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Om du laddar med pris per kWRennwagen skrev:Jag försöker ta det igen. Vad kostar det att ladda mellan 0-50% av batteriets kapacitet och vad kostar det att ladda 50-100% av kapaciteten. Den första biten tar väsentligt kortare tid. Innebär det en lägre kostnad för 0-50 jämfört med 50-100, eller är det samma kostnad? Utgå från att jag laddar hemma i resonemanget och kronorna är ointressanta, det är principen jag är ute efter.
Jag skulle tro att det är samma för man betalar per kw till elbolaget. Det rusar fler elektroner in i batteriet 0-50, men de går långsammare 50-100. Mao det kostar mindre i slutet.
Stämmer det?
Kostnaden är högre i början än mot slutet, men det beror ju på att du får i mera kW per min i början än mot slutet. Men kostnaden per kW är konstant hela tiden.
Med denna metod kvittar det när du laddar
Om du betalar laddningen per min.
Så blir Kostnaden lika hela tiden, men kostnaden per kW är betydligt billigare i början än mot slutet eftersom laddhastigheten är högre i början.
Med denna metod är det bäst att ladda beroende på vilket batteri du har ca 0-60 %, efter detta så blir kostnaden betydligt mera
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
ms 76132 "Eleamore"
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Förutsatt att priset är per kWh och inte per minut. Är det per minut man betalar för så blir priset det dubbla och detta oavsett om orsaken till långsammare laddning ligger hos laddaren eller bilen. Det är därför Forums lösning med betalning per minut är så förkastlig. Man vet inte vad man får på en timme, man vet bara vad man betalar. Varan man vill köpa är ju kWh och inte minuter.12man skrev:Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Således om du betalar per minut ökar laddpriset närmast exponentiellt mot slutet - de sista kWh blir verkligen kostbara...På sitt sätt bra för att inte uppmuntra segladdning de sista 10 %...men andra nackdelar förstås som skrivits spaltmeter om tidigare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Den ändå gången per minut är ok är när det är parkeringsplatsen man betalar för och elen är gratis.Svenssons skrev:Förutsatt att priset är per kWh och inte per minut. Är det per minut man betalar för så blir priset det dubbla och detta oavsett om orsaken till långsammare laddning ligger hos laddaren eller bilen. Det är därför Forums lösning med betalning per minut är så förkastlig. Man vet inte vad man får på en timme, man vet bara vad man betalar. Varan man vill köpa är ju kWh och inte minuter.12man skrev:Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Fortsätter..Rennwagen skrev:Jag försöker ta det igen. Vad kostar d.....ma kostnad? Utgå från att jag laddar hemma i resonemanget och kronorna är ointressanta, det är principen jag är ute efter.
Jag skulle tro att ......et.
Stämmer det?
När du laddar AC(växelström) så kan Teslan inte ladda snabbare än 11/16/22kW beroende på hur ung eller utrustad den är. Denna effekt är för låg för att begränsas av batteriet mellan 10-9?% av laddnivå.
Men laddaren i bilen och ev. behov av värmning av batteriet drar ju lite effekt, så skulle du kunna dra ner strömmen under 5A(osäker hur långt ner den kan ställas) så skulle lägre andel kommer dig tillgodo som körsträcka.
DC(likström) laddning är en helt annan sak...
Vid all laddning ute på stan och när el och parkeringsbolagen väljer att tillämpa tidstaxa kan det bli rejält kostsamt, du kan komma upp i 30:-/mil och mer, då måste man tänka till, å andra sidan finns det ställen där en kopp kaffe kostar 100 kronor så...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Är det å andra sidan ditt fel att det går långsamt, t ex att ditt batteri är fruset eller litet som på en Outlander, så är det inte rimligt att du ska blockera snabbladdning trots att du inte kan ta emot effekten. Där har minutdebitering en poäng.Svenssons skrev:Förutsatt att priset är per kWh och inte per minut. Är det per minut man betalar för så blir priset det dubbla och detta oavsett om orsaken till långsammare laddning ligger hos laddaren eller bilen. Det är därför Forums lösning med betalning per minut är så förkastlig. Man vet inte vad man får på en timme, man vet bara vad man betalar. Varan man vill köpa är ju kWh och inte minuter.12man skrev:Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Visst är det så även ifall problemet med fruset batteri är tillfälligt. Problemet med laddningen där kostnaden är per kWh är ju att det inte kostar något allas att stå kvar med laddkabeln i trotts att inget laddas. Operatören får inget betalt alls och platsen kan inte nyttjas av någon som behöver den.bylund skrev:Är det å andra sidan ditt fel att det går långsamt, t ex att ditt batteri är fruset eller litet som på en Outlander, så är det inte rimligt att du ska blockera snabbladdning trots att du inte kan ta emot effekten. Där har minutdebitering en poäng.Svenssons skrev:Förutsatt att priset är per kWh och inte per minut. Är det per minut man betalar för så blir priset det dubbla och detta oavsett om orsaken till långsammare laddning ligger hos laddaren eller bilen. Det är därför Forums lösning med betalning per minut är så förkastlig. Man vet inte vad man får på en timme, man vet bara vad man betalar. Varan man vill köpa är ju kWh och inte minuter.12man skrev:Du betalar inte per kW, du betalar per kWh
Dvs laddar du med 2 kW i 1 timme eller 1 kW i 2 timmar är det kostnadsekvivalent
Det är ju endast snabbladdare som dessa problem gäller för, växelströmsladdning är ju mer tänkt som destinationsladdning där man kan stå några timmar.
Vid snabbladdning skulle det kanske inte vara fel att förutom en taxa per kWh börja ta minuttaxa men först efter en halvtimme. På en halvtimme bör man ha fått hyfsad laddning (kring 20 kWh). Att det då börjar kosta lite mer gör ju att man blir mer benägen att flytta sig och kanske tänker till om man har behov av en snabbladdare om man ändå får ut samma effekt från en destinationsladdstolpe.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Det är ungefär den modellen Tesla har valt numera. Står man kvar på superladdaren fast bilen är klar (OCH ALLA STOLPAR ÄR UPPTAGNA) så får man betala några kronor per minut via sitt Tesla-konto, efter en viss respit, 5 eller 10 minuter har jag för mig. Det skulle vara bra att ha en app som visar om stället är fullt i realtid, ifall man behöver skynda sig tillbaka. Jag brukar traska in till Karlstad och fika ...Vid snabbladdning skulle det kanske inte vara fel att förutom en taxa per kWh börja ta minuttaxa men först efter en halvtimme. På en halvtimme bör man ha fått hyfsad laddning (kring 20 kWh). Att det då börjar kosta lite mer gör ju att man blir mer benägen att flytta sig och kanske tänker till om man har behov av en snabbladdare om man ändå får ut samma effekt från en destinationsladdstolpe.
Re: Är kostnaden olinjär vid laddning
Såja, tack för alla belysande svar och resonemang. Detta var till nytta för oss alla, både hemmaladdare och bortaladdare.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016