Värt att skaffa Chademo-adapter?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av ezitsuj »

Jag har surfat runt i 2 dagar nu och velat hur jag ska göra men kan inte bestämma mig.

Som jag förstår det så kan bilar från 2016 och framåt bara ladda med 16kW när man kör typ 2?

Vidare så verkar ju de flesta typ 2 vara gratis att ladda med , medan Chademo kostar 2 kr i minuten ca.

Så hur resonerar ni? Hur många km i timmen får man med Chademo vs type 2?

Vet ni även om SC brukar ha adaptrar hemma eller är det beställningsvara?
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Sandor
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 08 feb 2018 22:11
Ort: Bollnäs

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av Sandor »

Jag laddar en del på olika ställen. Med typ 2 är de flesta ställen inte så bra kräm i. Men runt 50 km i timmen på de bättre ställen.
Med CHAdeMO kommer jag upp i runt 200 km i timmen på min X90D.

Jag försöker ladda CHAdeMO på Ok/Q8. Finns inte lika många men där de har så är de gratis. Deras sätt att klimatkompensera.

När jag köpte på SC hade de hemma men ibland kan det vara väntetid ifall de hunnit sälja slut innan fler kommit in.
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av Remuz »

Jag använder min Chademo ganska mycket, men allas mönster är olika. Inser att nu när det blivit varmt så har jag inte använt den en enda gång
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 01 jun 2015 09:24
Ort: Gråbo

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av eric »

16kW gäller bara om du köpt ”dubbel-laddare” till bilen, annars gäller 11kW.

Om du behöver en CHAdeMO eller ej kan nog bara ditt eget körmönster avgöra. Jag hade inte klarat mig utan, men jag vet andra som aldrig någonsin behövt en. Jag skulle föreslå att du väntar med att köp en om du är osäker, det är lätt att köpa till i efterhand om det visar sig att du behöver en.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av Teslaspolen »

Beror som sagt helt på hur man kör. Vi som åker omkring mest hemma klarar oss finfint utan (även om vi äger en). Vi bar dock på semester i Norge och bilade runt; och då var CHAdeMO-adaptern avgörande för om det hade fungerat eller inte då SuC inte finns överallt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av HelectriC »

eric skrev:
16kW gäller bara om du köpt ”dubbel-laddare” till bilen, annars gäller 11kW.

Om du behöver en CHAdeMO eller ej kan nog bara ditt eget körmönster avgöra. Jag hade inte klarat mig utan, men jag vet andra som aldrig någonsin behövt en. Jag skulle föreslå att du väntar med att köp en om du är osäker, det är lätt att köpa till i efterhand om det visar sig att du behöver en.
nej, alla bilar har 16,5kW nu för tiden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av Svenssons »

Använder också min Chademo-adapter en hel del. Här i sydöstra Sverige finns det inte särskilt många SuperChargers men en hel del Chademo och flera av dessa är gratis. Både OK-Q8 och Lidel verkar sätta upp gratis-Chademo utanför sina lokaler så jag laddar lite då och då på t.ex. Lidel Växjö och OK-Q8 i Värnamo och Landvetter. Hastigheten är väl bara lite drygt en tredjedel av Supercharger men den är tre gånger så snabb som Typ 2 16,5 kW. Typ 2 undviker jag helt att ladda vid om det går när jag är på resande fot. Då är det endast SuperCharger eller Chademo som gäller. Typ 2 fungerar dock utmärkt som destinationsladdning om man stannar några timmar på en plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av ezitsuj »

Jag tänker att när jag är hem till Hedemora där jag kommer ifrån och vill typ visa bilen för massa barndomsvänner, så är det gött att kunna tanka tillbaka körda mil på en halvtimma med chademo istället för långsam typ 2.. Skön försäkring ifall man måste åka nånstans oförutsett med
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av mati »

Om du behöver en Chademo-adapter bara någon enstaka gång är det nog bättre att låna en, t.ex. här via forumet. Det brukar lösa sig snabbt och smidigt.
Första året med Tesla hade jag ingen Chademo-Adapter, däremot så kunde bilen ladda med 22kW AC vilket kompenserade en del. Enda gången jag var osäker om jag skulle klara mig utan fick jag låna en adapter utav en vänlig forummedlem. Och det var faktiskt väldigt bra.
För ett år sedan köpte jag en egen i samband med att jag bytte till en bil som bara kunde ladda 16kW AC. Jag har använt den tre gånger sedan dess. En fjärde gång när jag verkligen hade behövt den, var laddaren trasig och jag fick slöladda med typ2. Och det funkade ju det också. Chademo är ju "bara" 2 till 2,5 gånger snabbare. Du får inte 50kW ändå.
Mitt råd är att inte köpa en Chademo-adapter bara för att den kan vara bra att ha. Den är lite för dyr för att bara ligga i frunken. Kolla noga vilka vägar du brukar köra. Finns det SuC där är det lugnt. Klarar du dig med gratis destinationsladdning med 16kW är det ännu bättre. Låna en om det skulle krisa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av Svenssons »

Du har två stycken Chademo i Hedemora. Tyvärr är bägge Charge & Drive-laddare så de är inte gratis men det lär väl inte vara många gånger per år som du kommer använda dessa så totalkostnaden lär inte bli stor och inte större än om du hade tankat bensin eller diesel istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av ezitsuj »

mati skrev:
Om du behöver en Chademo-adapter bara någon enstaka gång är det nog bättre att låna en, t.ex. här via forumet. Det brukar lösa sig snabbt och smidigt.
Första året med Tesla hade jag ingen Chademo-Adapter, däremot så kunde bilen ladda med 22kW AC vilket kompenserade en del. Enda gången jag var osäker om jag skulle klara mig utan fick jag låna en adapter utav en vänlig forummedlem. Och det var faktiskt väldigt bra.
För ett år sedan köpte jag en egen i samband med att jag bytte till en bil som bara kunde ladda 16kW AC. Jag har använt den tre gånger sedan dess. En fjärde gång när jag verkligen hade behövt den, var laddaren trasig och jag fick slöladda med typ2. Och det funkade ju det också. Chademo är ju "bara" 2 till 2,5 gånger snabbare. Du får inte 50kW ändå.
Mitt råd är att inte köpa en Chademo-adapter bara för att den kan vara bra att ha. Den är lite för dyr för att bara ligga i frunken. Kolla noga vilka vägar du brukar köra. Finns det SuC där är det lugnt. Klarar du dig med gratis destinationsladdning med 16kW är det ännu bättre. Låna en om det skulle krisa.
Bra input. Jag har dock en känsla av att när vi ska semestra i sommar kan den komma väl till pass. Lutar åt ett köp då jag hatar att låna prylar hehe... Låna ut går bra dock! :lol:
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av ezitsuj »

Svenssons skrev:
Du har två stycken Chademo i Hedemora. Tyvärr är bägge Charge & Drive-laddare så de är inte gratis men det lär väl inte vara många gånger per år som du kommer använda dessa så totalkostnaden lär inte bli stor och inte större än om du hade tankat bensin eller diesel istället.
Nej precis. Vad kostar det att ladda 40% av en 100d?
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10258
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av Legato »

Ångrar bara att jag inte köpte min tidigare...

Väldigt billig flexibilitet. Väldigt många Chademo-laddare är ju dessutom gratis.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av ezitsuj »

Legato skrev:
Ångrar bara att jag inte köpte min tidigare...

Väldigt billig flexibilitet. Väldigt många Chademo-laddare är ju dessutom gratis.
Ja flexibilitet är viktigt. Jag har säkert onödigt med räckviddsångest dock. Sc hade en hemma så den är inköpt nu
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av Svenssons »

Kör jag Göteborg-Kalmar via Falkenberg eller Ulricehamn så går det snabbare att ladda med Chademo i t.ex. Växjö än att toppfylla i Falkenberg/Ulricehamn. Min laddning vid SuperChargern är ju lägre än Chademon och min bil är inte direkt effektiv nog att ta sig hela vägen till Kalmar utan toppladdning eller extra laddning längs vägen. Då funkar det bra med en bensträckare och kaffepaus efter ett par timmars körning, något som jag antagligen skulle tagit även ifall jag hade haft energi kvar för att ta mig hela vägen. Chademo ökar valmöjligheten för laddstopp rejält, flera hundratals fler laddplatser med snabbladdare i Sverige förutom de 26 SuperChargers som finns i Sverige (Uppladdning.nu har 759 st Chademo men det gäller även utanför Sverige).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av ezitsuj »

Svenssons skrev:
Kör jag Göteborg-Kalmar via Falkenberg eller Ulricehamn så går det snabbare att ladda med Chademo i t.ex. Växjö än att toppfylla i Falkenberg/Ulricehamn. Min laddning vid SuperChargern är ju lägre än Chademon och min bil är inte direkt effektiv nog att ta sig hela vägen till Kalmar utan toppladdning eller extra laddning längs vägen. Då funkar det bra med en bensträckare och kaffepaus efter ett par timmars körning, något som jag antagligen skulle tagit även ifall jag hade haft energi kvar för att ta mig hela vägen. Chademo ökar valmöjligheten för laddstopp rejält, flera hundratals fler laddplatser med snabbladdare i Sverige förutom de 26 SuperChargers som finns i Sverige (Uppladdning.nu har 759 st Chademo men det gäller även utanför Sverige).
Ja ju mer jag tänker på det desto mer uppenbart blir det.

Denna ligger ca 12km från min mors hus i Dalarna.

http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... 8249&ln=sv

Är dessutom gratis så det är ju perfekt
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av danni »

Det hänger helt på hur ofta du åker utanför Supercharger-nätverkets täckning, eller gör obekväma tur-och-retur-resor där laddarna ligger olämpligt. Jag köpte min CHAdeMO-adapter för att jag är uppvuxen i Gränna och har släkt och vänner i de trakterna, men bor i Göteborg. En tur till Gränna med lite omkringresande och sen tillbaks till Göteborg går inte riktigt på en laddning, så därför hade jag CHAdeMO för att fylla på lite snabbt i Jönköping inför hemfärden. Men nu när SuC Ulricehamn finns lär den inte bli använd mycket. Jag tror faktiskt det är över ett år sen jag använde den sist, totalt kanske jag använt den fem gånger. Det blir dyra laddtillfällen!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av Gustafsson »

Dyr i inköp kanske, men tappar ju inte värdet och går att sälja igen när man inte behöver den. Dock väldigt bra att ha om man hamnar i trakter utan ännu snabbare elektroner...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av Satellite65 »

Häruppe i norr är det ett måste med chademo-adaptern, jag laddar mer chademo än SuC.
Den är även bra att ha med som backup på långresor, den ger helt enkelt fler valmöjligheter och outs i olika situationer.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av hed »

När man tänker på hur mycket bilen kostar så känns en adapter för 5030:- (ink moms) som en piss i sjön :) Jag beställde en igår som jag hämtar ut tillsammans med bilen i juni. Känns som det faktiskt kan vara bra att ha en sådan.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 402
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av Richardk »

En fördel till som många inte tänker på är att om man kommer till en laddare och har en chademoadapter så har man dubbelt så stor chans att kunna ladda. Det kan var upptaget på antingen type 2 uttaget eller chademouttaget men med dubbelladdare och chademoadapter så ökar chansen att kunna ladda.
Användarvisningsbild
Speed
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 13 mar 2016 18:41
Ort: Lund

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av Speed »

Hej!
Jag har en oanvänd Chademo-adapter i orginallåda som är till salu.
Pris 4000:-+ ev. frakt (kan också hämtas i Lund).
Vid intresse, svara med någon form av kontaktuppgift så hör jag av mig.
..............
Såld!
Senast redigerad av Speed, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Värt att skaffa Chademo-adapter?

Inlägg av ezitsuj »

Richardk skrev:
En fördel till som många inte tänker på är att om man kommer till en laddare och har en chademoadapter så har man dubbelt så stor chans att kunna ladda. Det kan var upptaget på antingen type 2 uttaget eller chademouttaget men med dubbelladdare och chademoadapter så ökar chansen att kunna ladda.
Ja det är ju väldigt bra!

Testade att ladda chademo ikväll på OKQ8 i häggvik.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 8b662efc4f

Laddade upp en bild med :) ca 23 mil i timmen.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Skriv svar