Precis, och det är därför jag saknar min +12a. Jag vill inte höja mastern utan bara få liiite mer bas vid oförändrad huvudvolym.Generalbogge skrev:Så upplever inte jag det. Jag provade att sätta alla "reglagen" till -8, och sedan höja volymen. Men det blir inte alls samma ljud, som om du har 0 på alla, men sänker volymen. Det låter då mer som ljudet är instängt eller något åt det hållet.danni skrev:
För att ta ett exempel, säg för enkelhetens skull att du hade equalizern på +12 för bas och 0 för resten. Numera kan du max sätta +8 för bas, men om du då sätter +8 för bas och -4 på resten, så får du en exakt identisk equalizerkurva som tidigare, bara med lägre volym, vilket du kan kompensera för genom att höja mastervolymen. Enda gången det inte gäller är när du redan är uppe på volym 11 (alltså maxvolymen) och härjar, och det är man väl rätt sällan, ärligt talat?
Ny sämre Equalizer!
Moderator: Redaktion
Re: Ny sämre Equalizer!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ny sämre Equalizer!
I min bil är Dolbyinställningen det enda vettiga. 0 på allt i equalizern ger fortfarande en trög och skakande bas, sätter jag på Dolby blir sen någorlunda snabb och snärtig iaf. Måste säga att ljudsystemet var en besvikelse.danni skrev:Dolby-inställningen har alltid varit skit och förstört ljudet. Håll den avstängd.
Låter som jag måste leka lite mer med equalizern i min bil. När jag fått tillbaks den från SC Mölndal som har den till låns för stunden
Re: Ny sämre Equalizer!
ljudkälla?OfarligTesla skrev:I min bil är Dolbyinställningen det enda vettiga. 0 på allt i equalizern ger fortfarande en trög och skakande bas, sätter jag på Dolby blir sen någorlunda snabb och snärtig iaf. Måste säga att ljudsystemet var en besvikelse.danni skrev:Dolby-inställningen har alltid varit skit och förstört ljudet. Håll den avstängd.
Låter som jag måste leka lite mer med equalizern i min bil. När jag fått tillbaks den från SC Mölndal som har den till låns för stunden :mrgreen:
ms 76132 "Eleamore"
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ny sämre Equalizer!
Spotify i bilen.12man skrev:ljudkälla?OfarligTesla skrev:I min bil är Dolbyinställningen det enda vettiga. 0 på allt i equalizern ger fortfarande en trög och skakande bas, sätter jag på Dolby blir sen någorlunda snabb och snärtig iaf. Måste säga att ljudsystemet var en besvikelse.danni skrev:Dolby-inställningen har alltid varit skit och förstört ljudet. Håll den avstängd.
Låter som jag måste leka lite mer med equalizern i min bil. När jag fått tillbaks den från SC Mölndal som har den till låns för stunden
Re: Ny sämre Equalizer!
Testa att lägga några flacs av musik du känner till väl, på en mnnespinne
ms 76132 "Eleamore"
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Ny sämre Equalizer!
Tycker jag inte skall behövas för att få det att låta vettigt, har mer eller mindre gått över till Spotify även hemma just för smidigheten, även om man såklart tappar i kvalité låter det bra. Till och med bluetooth från telefonen i min Audi lät bättre än detta.12man skrev:Testa att lägga några flacs av musik du känner till väl, på en mnnespinne
Re: Ny sämre Equalizer!
Det är absolut så. Varje justering från 0 i en vanlig eq ger även per definition fasförskjutning som i sig degraderar ljudet (om den inte motverkar en fasförskjutning som var där innan). Att sätta några frekvensband på -8 ger ju inte heller en jämn frekvensgång utan en ganska vågig.Generalbogge skrev:Så upplever inte jag det. Jag provade att sätta alla "reglagen" till -8, och sedan höja volymen. Men det blir inte alls samma ljud, som om du har 0 på alla, men sänker volymen. Det låter då mer som ljudet är instängt eller något åt det hållet.danni skrev:
För att ta ett exempel, säg för enkelhetens skull att du hade equalizern på +12 för bas och 0 för resten. Numera kan du max sätta +8 för bas, men om du då sätter +8 för bas och -4 på resten, så får du en exakt identisk equalizerkurva som tidigare, bara med lägre volym, vilket du kan kompensera för genom att höja mastervolymen. Enda gången det inte gäller är när du redan är uppe på volym 11 (alltså maxvolymen) och härjar, och det är man väl rätt sällan, ärligt talat?
I en annan tid när jag sysslade lite med ljud så hade man några tumregler.
- Rör aldrig med än 3-4 av 31 band på en grafisk eq.
- Dra aldrig mer än 3-4 dB.
- Jobba alltid från 0 och neråt.
Om man inte löser det med ovanstående så är det i regel andra problem som bör lösas först. Bryta mot dessa regler gör man bara om man har god förståelse för varför man "måste". Tänk på att +3 dB är dubbla effekten tex. 8000 W istället för 4000 W.
Det de inte har löst i designen av ljudsystemet blir sällan bättre av att leka med en 5-bands grafisk eq. Det kan dock bli ganska annorlunda om det är det man är ute efter.
Sen ska jag vara ärlig och medge att jag också pillar lite på eqn i Teslan och andra bilar ibland och tror att jag ska uppnå något
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Ny sämre Equalizer!
Som svar på trådskaparens direkta fråga; ja, jag har till och med spontant reagerat på detta.erbo73 skrev:Sällan blir något sämre i en Tesla med uppdateringar, men nu har de gjort bort sig. Reagerade på att ljudet enl min uppfattning blivit sämre den senaste tiden, och mycket riktigt, när jag kollade i equalizern har de dragit ner maxjusteringen från 12 till 8! Då jag kör ganska bastungt är det en rejäl skillnad! Nån mer som reagerat på detta?
När jag en morgon i förra veckan skulle iväg på precis samma tripp som kvällen innan och med precis samma dunk-dunk för att starta dagen, märkte jag att man inte längre "känner" musiken.
Tänkte inte alls på att jag kvällen innan lagt in 2018.14.2. Efter att kollat på eq:n, kom jag ihåg den nya uppdateringen och att det pratats om +8 istället för 12.
Precis sopdåligt att man fått sin ljudupplevelse försämrad. Ja, det är sk. premiumljud, vilket i sig inte alls är tillräckligt pump för min smak. MEN att försämra något som är så pass viktigt för mig som ägare är inte ok.
Körde följande eq inställningar innan uppdateringen:
+12
+6
0
+2
+4
Vad gör man nu? Knyter näven i fickan och muttrar lite I-landsproblem...eller ska man trycka på någons knappar för att få detta ogjort? Tips?
Kanske äntligen får bli en riktig subba för att få till det rätta trycket i kroppen!? ...hade det varit 15 år sedan, så kanske man haft drivet att installera steg o låda...nu vill man att det bara ska fungera!
En intressant fråga är såklart; Varför gjorde de denna ändring? Har användare poppat sönder för många högtalare tro och vill få de utbytta på garantin?
Man hör ju när de slår igenom...då får man lägga sig en bit under.
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny sämre Equalizer!
Prova följande:
+8
+2
-4
-2
0
Eller sänk den ännu mer:
+4
-2
-8
-6
-4
Equalizers funkar bättre nedåt. Sen kan du höja volymen när du vill ha mer pump.
+8
+2
-4
-2
0
Eller sänk den ännu mer:
+4
-2
-8
-6
-4
Equalizers funkar bättre nedåt. Sen kan du höja volymen när du vill ha mer pump.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ny sämre Equalizer!
Blev t.o.m så att jag konstaterade att min i8:as ljud upplevdes riktigt bra nu när jag tog fram den. Nånting med fylligheten i Teslans system har förändrats efter uppdateringen (hur man än skruvar på EQ:n). Har man månne blivit lite lurad över Tesla-ljudsystemets prislapp och ”tvingat” sig själv att tycka det är så bra?
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Ny sämre Equalizer!
Jag tycker det är helt okay men inte det bästa jag hört. I X är det mycket bättre än i S. De här inställningarna kör jag just nu, tycker det funkar bra med snudd på för tung bas i många låtar:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Ny sämre Equalizer!
Tesla borde skämmas.
Nu blev min S sämre än köksradion.
Dags att överväga alternativ för uppgradering av HW.
Ljudet var det enda jag kompromissade på vid inköpet, men så går det när man snålar
/Gralle
Nu blev min S sämre än köksradion.
Dags att överväga alternativ för uppgradering av HW.
Ljudet var det enda jag kompromissade på vid inköpet, men så går det när man snålar
/Gralle
Model S85D
Ny sämre Equalizer!
Exakt så. Om den är designad som professionella digitala EQs är i studiomiljö.erbo73 skrev:Premium här också. Låter det så här i demobilarna tror jag det blir svårt att övertyga folk om premiumljudets förträfflighet.Gretsch skrev:Har ni premium ljudanläggning eller standard ? Tänkte om dom drar ner på ljudkvaliteten på standard för att folk ska välja premium när dom beställer.
Men har man otur fungerar det mer som en analog EQ där man drar i toppar i frekvensområdena (beror bl.a. på EQns q-värde, vilket är statiskt satt i teslan).
Generellt är jag inte särkilt imponerad av ljudet i min Model S, och då har jag ändå premiumljud. Att jag - och många andra -behöver vrida så pass extremt på EQn att skalan inte räcker till är illavarslande tycker jag.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Ny sämre Equalizer!
Verkar som om Tesla lyssnat på kritiken.
I uppdateringen 2018.18.2, så är nu intervallen tillbaka på maxnivå + eller - 12.
Men om det är någon skillnad på tidigare max och nuvarande max, har jag svårt att avgöra. Någon som ännu inte uppdaterat kanske kan kontrollera noggrannare när det är dags att uppdatera.
I uppdateringen 2018.18.2, så är nu intervallen tillbaka på maxnivå + eller - 12.
Men om det är någon skillnad på tidigare max och nuvarande max, har jag svårt att avgöra. Någon som ännu inte uppdaterat kanske kan kontrollera noggrannare när det är dags att uppdatera.
Model S 90D -2017 Titanium