Varför läcker bagageluckan?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av dstr »

Det var ju ett vanligt fel på äldre bilar, som fixades på garantin.

Nu har min plötsligt börjat läcka. Kan det vara limningen på rutan som släppt? Eller är det något annat som händer?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av Bjelke »

Säkert samma grundorsak men jag minns inte riktigt exakt vad som var orsaken även om
jag också hade det då...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av leiflodde »

Tackluckan har läckt någon gång men aldrig backluckan (har en old car 2014 12) men kanske kommer imorgon.

Däremot är infästningen (skruven) i bakluckan rejält rostig och undrar om andra har samma fenomen?
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av Plinder »

Hos mig läcker det in från vänstra handtaget på insidan av bakluckan när jag öppnar densamma. Antar att det rinner in någonstans runt rutan. Försökt boka servicetid (dags för service ändå) via mail men inget svar ännu.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av e5m1r »

Plinder skrev:
Hos mig läcker det in från vänstra handtaget på insidan av bakluckan när jag öppnar densamma. Antar att det rinner in någonstans runt rutan. Försökt boka servicetid (dags för service ändå) via mail men inget svar ännu.
De har funnits flera orsaker
Dålig lim kring rutan
Chrome listen på luckan ( den det står tesla på )
Avsaknad av avrinningshål på bakluckan
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av Lessmog »

Misstänker att det också kan förekomma kondens inuti bakluckan eller från rutan som rinner ner. Satte in en Torrboll under vintern och det verkar ha hjälpt, lite. Men den blir snabbt obalanserad när bollen absorberar vatten, så jag vände helt enkelt inte upp själva saltbollen och fixerade den i ena sidobrunnen medelst diverse flaskor (avfettning, fönsterputs, WD40) etc.

Kondensfukt i baklysena har väl typ alla?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av dstr »

Lessmog skrev:
Misstänker att det också kan förekomma kondens inuti bakluckan eller från rutan som rinner ner. Satte in en Torrboll under vintern och det verkar ha hjälpt, lite. Men den blir snabbt obalanserad när bollen absorberar vatten, så jag vände helt enkelt inte upp själva saltbollen och fixerade den i ena sidobrunnen medelst diverse flaskor (avfettning, fönsterputs, WD40) etc.

Kondensfukt i baklysena har väl typ alla?
Det är var inte kondens. När jag öppnade luckan efter ihållande regn så rann det ur decilitervis med vatten "inifrån" luckan.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av e5m1r »

Det finns två plast pluttar på plåten på var sida av luckan
På bilar där denna är helt täpt samlas kondens vatten inne i luckan
På senare bilar har dessa pluttar hål som tillåter avrinning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Lotta
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 sep 2014 08:43
Ort: Helsingborg

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av Lotta »

Har samma problem att bakluckan fylls med vatten som rinner ut då man öppnar den. Vad var lösningen dstr?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av dstr »

Lotta skrev:
Har samma problem att bakluckan fylls med vatten som rinner ut då man öppnar den. Vad var lösningen dstr?
Har inte hittat någon. Drabbar mig inte så ofta. Det känns det är värre när bilen lutar åt något håll, men jag har inte klurat ut hur/vad ännu.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av Kriper »

Ring Tesla SC så fixar dom detta läckage. Min bil tog in vatten förra sommaren efter ett rejält skyfall i norra Tyskland. Ringde direkt till SC i Bredden och fick en tid ett par dagar senare. Nu har det varit tätt i ett år och garantin har gått ut så det är bara att hålla tummarna.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
di94der
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 jan 2015 18:54
Ort: Älvsjö

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av di94der »

Jag hade samma problem. Löstes med omlimning av bakrutan.

På min 2014 kom det rätt snabbt.

/D
------------------
Model S 85
1300 mil och klättrar stadigt
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Varför läcker bagageluckan?

Inlägg av e5m1r »

Det beror på var vattnet hamnargivetvis ska det inte läcka på limningen men vanligtvis läcker det in vatten i både dörrar och bagageluckor därför har man avrinningshål
Tesla har på vissa bilar gummipluttar utan hål i sig så avrinning är ej möjlig och om det kommer mycket regn under kort tid blir det för mycket vatten och den börjar rina över och komer ut vid handtaget innifrån eller vid el bakluckand knapp
Så kolla efter avrinningshål finns på varsida om låset
Se att vattnet kan rinna av där
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar