Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Addex86 »

Hej!

Hämtade min model S den 26 mars i år, i fredags 4 maj på kvällen så gav handtaget på förardörren upp.
Ringde supporten som sa att det verkar vara mekaniskt fel, måste in och byta på SC.
Ringde SC måndag morgon och dom kollar lite loggar och beställer nytt handtag, dom har dock ingen aning om hur lång leveranstid det är.
Så nu måste jag alltså krypa in genom passagerardörren tills jag fått handtaget utbytt.
Känns ju sådär, och ingen vidare reklam för märket.

Borde man få lånebil för detta?
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Remuz »

Lånebil får man om bilen man har är farlig att köra. Dvs bärgning. Annars får du låne när du lämnar in den såklart
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Teslaspolen »

Kan bara säga att sådana där problem ser verkligen inte bra ut. Ska ju inte få vara så alls.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av lator »

Bara undrar, köpte du en ny bil eller en begagnad? Det verkar ju uselt om ett dörrhandtag ska ge upp på bara någon månad... :( Visserligen ett känt fel men det brukar ju hålla åtminstone några år. Sen går det ju ganska enkelt laga det själv men det vill man ju inte när man har garanti...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av danni »

Det är lite av ett standardfel, tyvärr. Det har hänt mig två gånger, och andra gången var handtaget restnoterat så jag fick vänta flera veckor. Som tur är var det aldrig förardörren så det gick att leva med.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Kirre »

Hände mig också för en månad sedan, och just förardörren. Ringde supporten och de ville att jag skulle komma in med bilen. Tänkte dock att jag provar med en hard reset och det hjälpte faktiskt. Har fungerat sedan dess.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Addex86 »

lator skrev:
Bara undrar, köpte du en ny bil eller en begagnad? Det verkar ju uselt om ett dörrhandtag ska ge upp på bara någon månad... :( Visserligen ett känt fel men det brukar ju hålla åtminstone några år. Sen går det ju ganska enkelt laga det själv men det vill man ju inte när man har garanti...
Köpte bilen ny, beställde i december.
Ja, jag har läst om det, men trodde inte att det skulle hända efter drygt en månad.
Hade tänkt visa den för en vän som funderar på att beställa en Jaguar, men det får vänta tills detta är fixat.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av lator »

Addex86 skrev:
lator skrev:
Bara undrar, köpte du en ny bil eller en begagnad? Det verkar ju uselt om ett dörrhandtag ska ge upp på bara någon månad... :( Visserligen ett känt fel men det brukar ju hålla åtminstone några år. Sen går det ju ganska enkelt laga det själv men det vill man ju inte när man har garanti...
Köpte bilen ny, beställde i december.
Ja, jag har läst om det, men trodde inte att det skulle hända efter drygt en månad.
Hade tänkt visa den för en vän som funderar på att beställa en Jaguar, men det får vänta tills detta är fixat.
Då tycker jag att de får stå för lånebil tills de har fixat det. Bilen är ju ny! Du ska inte behöva krypa in i din nya bil... :evil:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Verdi

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Verdi »

Teslaspolen skrev:
Kan bara säga att sådana där problem ser verkligen inte bra ut. Ska ju inte få vara så alls.

Är tyvärr ganska vanligt. Har krånglat flera ggr på min bil. Både för föregående ägare och för mig.
Verdi

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Verdi »

Addex86 skrev:
Hej!

Hämtade min model S den 26 mars i år, i fredags 4 maj på kvällen så gav handtaget på förardörren upp.
Ringde supporten som sa att det verkar vara mekaniskt fel, måste in och byta på SC.
Ringde SC måndag morgon och dom kollar lite loggar och beställer nytt handtag, dom har dock ingen aning om hur lång leveranstid det är.
Så nu måste jag alltså krypa in genom passagerardörren tills jag fått handtaget utbytt.
Känns ju sådär, och ingen vidare reklam för märket.

Borde man få lånebil för detta?

Du behöver ju inte krypa in hela vägen. Det går ju att öppna förardörren inifrån. :)
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Ric »

Addex86 skrev:
Köpte bilen ny, beställde i december.
Ja, jag har läst om det, men trodde inte att det skulle hända efter drygt en månad.
Hade tänkt visa den för en vän som funderar på att beställa en Jaguar, men det får vänta tills detta är fixat.
Om det är en god vän så rekommenderar jag att visa bilen nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Bara undrar, köpte du en ny bil eller en begagnad? Det verkar ju uselt om ett dörrhandtag ska ge upp på bara någon månad... :( Visserligen ett känt fel men det brukar ju hålla åtminstone några år. Sen går det ju ganska enkelt laga det själv men det vill man ju inte när man har garanti...
Du råkar inte minnas tråden där "ngn" visar med bilder och allt hur man byter micro-brytaren (eller någon annan del), jag minns inte och hittar den inte just nu :(

Edit: här är den :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=8856
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av OfarligTesla »

Mitt ena dörrahandtag (passagerare bak) är lite segt, dvs öppnas det inte direkt när man drar i det. Kommer säkert gå sönder rätt snabbt, funderar på att ringa SC om det. Fick min bil i början av april och kan inte minnas att det var så från början.
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Addex86 »

Verdi skrev:
Addex86 skrev:
Hej!

Hämtade min model S den 26 mars i år, i fredags 4 maj på kvällen så gav handtaget på förardörren upp.
Ringde supporten som sa att det verkar vara mekaniskt fel, måste in och byta på SC.
Ringde SC måndag morgon och dom kollar lite loggar och beställer nytt handtag, dom har dock ingen aning om hur lång leveranstid det är.
Så nu måste jag alltså krypa in genom passagerardörren tills jag fått handtaget utbytt.
Känns ju sådär, och ingen vidare reklam för märket.

Borde man få lånebil för detta?

Du behöver ju inte krypa in hela vägen. Det går ju att öppna förardörren inifrån. :)
Ja, det är så jag gör, öppnar från passagerarsidan och går sedan runt. Folk undrar ju dock vad man håller på med.
Jag lyckades pilla ut handtaget igår, men brytaren som känner av när man "drar till" i handtaget verkar också ha gett upp.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Gustafsson »

Osannolikt med utmattningsskada, lös kontakt/ dålig montering ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Verdi »

Addex86 skrev:
Verdi skrev:
Addex86 skrev:
Hej!

Hämtade min model S den 26 mars i år, i fredags 4 maj på kvällen så gav handtaget på förardörren upp.
Ringde supporten som sa att det verkar vara mekaniskt fel, måste in och byta på SC.
Ringde SC måndag morgon och dom kollar lite loggar och beställer nytt handtag, dom har dock ingen aning om hur lång leveranstid det är.
Så nu måste jag alltså krypa in genom passagerardörren tills jag fått handtaget utbytt.
Känns ju sådär, och ingen vidare reklam för märket.

Borde man få lånebil för detta?

Du behöver ju inte krypa in hela vägen. Det går ju att öppna förardörren inifrån. :)
Ja, det är så jag gör, öppnar från passagerarsidan och går sedan runt. Folk undrar ju dock vad man håller på med.
Jag lyckades pilla ut handtaget igår, men brytaren som känner av när man "drar till" i handtaget verkar också ha gett upp.
Knyt en fiskelina eller nåt runt handtaget om du får ut det så har du nåt att dra i sen. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Bjelke »

Dom hade svårt att få fram mikrobrytare så det fick bli ett komplett handtag istället, min höger
bak har gett upp... Handtaget kostar tydligen 4300kr-ish + moms, inte så blodigt för att få hela nytt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Remuz »

Inte så blodigt, bara dubbla vad min första bil kostade för 19år sedan :) Den var dock INTE ny
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Mitt ena dörrahandtag (passagerare bak) är lite segt, dvs öppnas det inte direkt när man drar i det. Kommer säkert gå sönder rätt snabbt, funderar på att ringa SC om det. Fick min bil i början av april och kan inte minnas att det var så från början.
Ett vanligt fel just höger bak. Hade jag också. Det krävdes både tur och våld för att komma in i bilen den vägen. Jag fick handtaget bytt vid ett av mina många besök hos SC.
Men jag öppnar den dörren ändå aldrig. Jag körde omkring med ett icke fungerande handtag i flera månader, och om tänker efter så har jag nog aldrig kollat om de verkligen har fixat det. Jag sitter liksom aldrig där bak.
Hade det varit förarsidan hade det nog varit lite mer angeläget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Ett vanligt fel just höger bak. Hade jag också. Det krävdes både tur och våld för att komma in i bilen den vägen. Jag fick handtaget bytt vid ett av mina många besök hos SC.
Men jag öppnar den dörren ändå aldrig. Jag körde omkring med ett icke fungerande handtag i flera månader, och om tänker efter så har jag nog aldrig kollat om de verkligen har fixat det. Jag sitter liksom aldrig där bak.
Hade det varit förarsidan hade det nog varit lite mer angeläget.
Min fungerar utan större problem, blir bara lite konstigt då det är en halv sekunds fördröjning från man drar i handtaget tills den låser upp så man hinner rycka lite i dörren innan den faktiskt öppnar. Helt annorlunda från de andra handtagen. Ska nog säga åt dem att byta ut det.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av thebishop »

Du bör byta det, det kommer att lägga av.

Jag har nu bytt tre utav fyra handtag, så har varit med om att det segade sådär på ett av dem - det blev bara sämre och sämre tills det bara öppnade en gång av tio när det var dags för byte...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av OfarligTesla »

thebishop skrev:
Du bör byta det, det kommer att lägga av.

Jag har nu bytt tre utav fyra handtag, så har varit med om att det segade sådär på ett av dem - det blev bara sämre och sämre tills det bara öppnade en gång av tio när det var dags för byte...
Tack för tipset, får ringa dem imorn och se vad de säger.
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av Addex86 »

Nu har det gått en vecka sedan jag kontaktade Tesla angående handtaget, har inte hört en ljud från dem än.
Någon som vet hur lång leveranstid det är på handtagen?
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av EnTraktor »

Jag fick vänta ca 3 veckor. Dom ringde att det kommit när jag var på väg till Karlskrona för att köra på färjan för en 2 månaders Europa resa. Så nu får jag vänta 2 mån till för att få det bytt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Första problemet, dörrhandtag slutat fungera

Inlägg av mati »

Addex86 skrev:
Nu har det gått en vecka sedan jag kontaktade Tesla angående handtaget, har inte hört en ljud från dem än.
Någon som vet hur lång leveranstid det är på handtagen?
Ring Tesla och fråga. Tyvärr har det blivit så att man ibland måste hålla på och flåsa i nacken på dem om det ska hända nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar