TESLA S120D lanseras 1 september?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Laban »

e5m1r skrev:
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
5 vs 8 timmar måste ha varit extremfallet med köer vid snabbladdaren, möjligt att det också var en viss omväg för att ta sig dit. Problemet med verklig räckvidd kvarstår dock. 200 kWh låter mycket för elbilsentusiaster men 50 mils räckvidd är inte extremt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Zalman3 »

Har i jobbet ibland kört 80 mil på en dag i Norrland.
Laddat vid lunch och middag, tappat väldigt lite tid för laddning.
Har dock hänt en gång att jag hyrt bil, eftersom
Det inte finns annat än AC laddare, vilket blir 11kW laddning för mig, vilket tar för lång tid om man måste sitta och vänta.
Men det byggs snabbt 50kW DC laddare nu, även i Norrlands inland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av danni »

Laban skrev:
Såg precis:



Han har kört Tesla de senaste 5 åren men hyr i princip alltid en bensinbil för längre turer för att slippa ladda, speciellt eftersom det ofta är köer där han behöver ladda. Fem timmars resan tar åtta timmar med Teslan vilket han tycker är för mycket. Läste också en recension av Outlander PHEV för något år sedan där journalisten klagade på räckvidden, han vill kunna köra 60-70 mil till stugan utan att behöva tanka. Galet kanske men man kan heller inte automatiskt anta att alla har samma vanor som man själv har, eller ha en vilja att anpassa sitt sätt att köra med tätare pauser.

Nästa problem är verklig räckvidd, oavsett väder, vind, hastighet:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=20

Ex:
Upplever att jag kommer sjukt mycket längre med S än med X i motorvägsfart. Med X kommer jag 25-30mil, med S var det snarare 30-35mil och då har den ändå 21”.
150 kWh skulle då ge 50-60 mils räckvidd i Model S under samma förhållanden, 40-50 mil i Model X. För mig känns det inte som något extremt.
Hur sjutton bär man sig åt för att få en femtimmarsresa att ta åtta timmar på grund av laddning? Jag kör rätt ofta Göteborg-Stockholm och tillbaks. Det är ca fem timmar med fossilbil om man inte tar rast. Med Teslan är det max sex timmar, troligen runt 5:40. Eftersom vi brukade ta en matpaus även med fossilbilen skiljer det i verkligheten ingenting för just oss, men även om man inte brukar ta matpaus så är det knappast tre timmars skillnad.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Verdi

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )

Kanske är extremt mycket vanligare med köer på SuC i Kalifornien? Det är ju ändå Teslas hemmaplan. Men det låter mycket. När jag åker motsvarande resa här i Sverige så räknar jag med att det tar lika lång tid som med en bensinbil. Men då hade jag ändå stannat och ätit lunch så... Om man ska fram så fort som möjligt så skiljer det max en timme. Om det inte är köer då såklart.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
e5m1r skrev:
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )

Kanske är extremt mycket vanligare med köer på SuC i Kalifornien? Det är ju ändå Teslas hemmaplan. Men det låter mycket. När jag åker motsvarande resa här i Sverige så räknar jag med att det tar lika lång tid som med en bensinbil. Men då hade jag ändå stannat och ätit lunch så... Om man ska fram så fort som möjligt så skiljer det max en timme. Om det inte är köer då såklart.
Tror inte det är köer till SuC som gör det, han säger i videon att ibland är det också kö till SuC, dvs låter det inte som det han räknat med.

Vi pratar ju dessutom Kalifornien, optimala förhållanden och låg medelhastighet när man närmar sig staden så det kan inte vara så många mil. Läste i kommentarerna att han verkar ha en 60 kWh bil men inte ens det borde kunna göra det så illa.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla kommer svara på Audis lansering av E-tron med 150kW laddning.

"Tesla aims to release more powerful Supercharger V3 for quicker charging this summer"
https://electrek.co/2018/05/21/tesla-su ... ng-summer/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Prediktorn
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 aug 2016 17:09

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Prediktorn »

Kommer det innebära att även äldre modeller kan ladda snabbare, eller finns en begränsning i bilen också?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Zalman3 »

Prediktorn skrev:
Kommer det innebära att även äldre modeller kan ladda snabbare, eller finns en begränsning i bilen också?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Tror inte att gamla bilar kommer att kunna ladda snabbare.

Däremot kanske nya stolpar klarar 400kw, som delas på 1A och 1B.
Och att nya max laddningshastighet blir 250kW per bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Däremot kanske nya stolpar klarar 400kw, som delas på 1A och 1B.
Och att nya max laddningshastighet blir 250kW per bil.
Här är ett exempel där Model 3 laddar med 119 kW:



Officiellt är packet på 75 kWh så ett 120 kW pack med samma celler skulle klara ~190 kW. Så 200-250 kW känns rimligt med lite större batteripack. Roadstern skulle klara 317 kW cellmässigt men det finns kanske inte någon större vits med att anpassa alla laddarna för den. Speciellt eftersom man knappt behöver snabbladda med dess enorma räckvidd. Får den celler med högre energidensitet så blir kanske också C värdet lite lägre/cell.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
Tror inte att gamla bilar kommer att kunna ladda snabbare.

Däremot kanske nya stolpar klarar 400kw, som delas på 1A och 1B.
Och att nya max laddningshastighet blir 250kW per bil.
Jag skulle kunna tänka mig att de kan höja laddhastigheten något även för gamla bilar, tror de spelade på säkra sidan när de satte gränserna och degraderingen för bilar som snabbladdat massvis verkar ju inte vara markant högre än för bilar som inte gjort det. Om de nu har massvis med data på detta är det inte helt otroligt om de bestämmer sig för att höja lite. De lär ju inte sätta 200+ kW såklart men lite mer kan vi kanske få se.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Franz »

Prediktorn skrev:
Kommer det innebära att även äldre modeller kan ladda snabbare, eller finns en begränsning i bilen också?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Givetvis måste ju kylningen vara tillräckligt dimensionerad och är batteriet för kallt hjälper det ju inte men här är en graf för laddningen av 100D under bra förhållanden:
Bild

Ser väl ut som att den borde kunna fixa en bit över 120 kW vid under 50% om det är batteriet som begränsar (och inte kablage, kylning etc.)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Prediktorn
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 aug 2016 17:09

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Prediktorn »

Franz skrev:
Prediktorn skrev:
Kommer det innebära att även äldre modeller kan ladda snabbare, eller finns en begränsning i bilen också?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Givetvis måste ju kylningen vara tillräckligt dimensionerad och är batteriet för kallt hjälper det ju inte men här är en graf för laddningen av 100D under bra förhållanden:
Bild

Ser väl ut som att den borde kunna fixa en bit över 120 kW vid under 50% om det är batteriet som begränsar (och inte kablage, kylning etc.)
Intressant, data från din egna bil?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Bjelke »

OfarligTesla skrev:
Zalman3 skrev:
Tror inte att gamla bilar kommer att kunna ladda snabbare.

Däremot kanske nya stolpar klarar 400kw, som delas på 1A och 1B.
Och att nya max laddningshastighet blir 250kW per bil.
Jag skulle kunna tänka mig att de kan höja laddhastigheten något även för gamla bilar, tror de spelade på säkra sidan när de satte gränserna och degraderingen för bilar som snabbladdat massvis verkar ju inte vara markant högre än för bilar som inte gjort det. Om de nu har massvis med data på detta är det inte helt otroligt om de bestämmer sig för att höja lite. De lär ju inte sätta 200+ kW såklart men lite mer kan vi kanske få se.
Enligt Tibors artikel förut så verkar det ju tom som om
dom som superladdar mycket får lägre degradering...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Tars »

Vet ej om det har diskuterats, men jag tror inte det kommer något 120 kWh batteri i år.

Däremot så tror jag väldigt starkt på att den kommer få dörrfack, smartare interiör av något slag, dragkrok samt självstängande/öppnande dörrar som på x:en.

Batteriet kommer lagom till nästa år. Lagom innan roadstern kommer.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av OfarligTesla »

Tars skrev:
Vet ej om det har diskuterats, men jag tror inte det kommer något 120 kWh batteri i år.

Däremot så tror jag väldigt starkt på att den kommer få dörrfack, smartare interiör av något slag, dragkrok samt självstängande/öppnande dörrar som på x:en.

Batteriet kommer lagom till nästa år. Lagom innan roadstern kommer.
Håller med dig, tyvärr även vad gäller dörrarna då hag hellre skulle se softclose/öppnande med knapp än helt motoriserade dörrar.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av point1 »

e5m1r skrev:
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10237
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Legato »

point1 skrev:
e5m1r skrev:
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av point1 »

Legato skrev:
point1 skrev:
e5m1r skrev:
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...
En 5 timmars resa (ospecificerad längd) där bilen drar 350-500 Wh/km så mycket så kan du lätt ta slut batteriet på 15 mil. Om du dessutom inte har supertätt mellan laddare så kommer du behöva ladda ganska länge och ofta. Prova själv med cyklar på taket, det är inte kul med en Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10237
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Legato »

point1 skrev:
Legato skrev:
point1 skrev:
e5m1r skrev:
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...
En 5 timmars resa (ospecificerad längd) där bilen drar 350-500 Wh/km så mycket så kan du lätt ta slut batteriet på 15 mil. Om du dessutom inte har supertätt mellan laddare så kommer du behöva ladda ganska länge och ofta. Prova själv med cyklar på taket, det är inte kul med en Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
15 mil per laddning med 6 laddningar totalt ger då 90 mil på 5 timmar. Låter som en extremt skev utgångspunkt att snitthastigheten skulle varit 180 km/h...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av point1 »

Legato skrev:
point1 skrev:
Legato skrev:
point1 skrev:
e5m1r skrev:
Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...
En 5 timmars resa (ospecificerad längd) där bilen drar 350-500 Wh/km så mycket så kan du lätt ta slut batteriet på 15 mil. Om du dessutom inte har supertätt mellan laddare så kommer du behöva ladda ganska länge och ofta. Prova själv med cyklar på taket, det är inte kul med en Tesla.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
15 mil per laddning med 6 laddningar totalt ger då 90 mil på 5 timmar. Låter som en extremt skev utgångspunkt att snitthastigheten skulle varit 180 km/h...
Vet inte hur du räknar men laddtid ca 50 minuter per 15 mil. Låt säga att du håller 140 km/h. Blir 70 mil på 5 timmar. Sen minus 20 mil om bilen verkligen är fulladdad (S85). Så 50 mil / 15 då får du ladda 3-4 gånger. Vilket blir +3 timmar. Kan man ladda när man kommer fram blir det förstås enklare då kan man ju dra av ett laddtillfälle. Men det kan man inte överallt tyvärr.

En Model S100 är absolut tillräcklig om man bara ska köra runt utan cyklar eller skidor på taket. Men ska du upp till fjällen med takbox, eller åka på långresa med cyklar på taket så vill man ha mer räckvidd. Har gjort 3 roadtrips till södra Frankrike, Italien och Spanien och jättemånga resor till svenska fjällen och jag skulle vara nöjd om jag hade ett batteri på kanske 150 kWh om det gick att ladda snabbare. Det skulle ge ok räckvidd även med packning utanför bilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
I Am Titanium
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 08 jan 2016 16:43
Ort: Sundsvall

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av I Am Titanium »

Tror inte det blir några större batterier, läste någonstans när 100 kom ut att Elon sa att det inte kommer större. Jag tror att dom blir mindre i framtiden men tätare och mer effekt och framförallt lättare. Åtminstone till personbilarna, men till Semi'n blir det större.

http://www.thedrive.com/news/7446/tesla ... -musk-says
Använd min referallänk och få gratis laddning i 6 månader på Tesla Supercharger! Referral Link http://---
TMS 70D 2016
TMS 75D 2019
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Zalman3 »

Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.

BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil."
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5480
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av OfarligTesla »

Zalman3 skrev:
Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.

BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil."
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
Ja, om 3-4 år lär nog även Tesla gå upp när BMWs varianter kommer.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Pontus »

Zalman3 skrev:
Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.

BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil."
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
Hur räknar dom då?
60 kWh / 45 mil = 0,133 Wh/km
90 kWh / 55 mil = 0,164 Wh/km
120 kWh / 70 mil = 0,171 Wh/km
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.

BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil."
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
Hur räknar dom då?
60 kWh / 45 mil = 0,133 Wh/km
90 kWh / 55 mil = 0,164 Wh/km
120 kWh / 70 mil = 0,171 Wh/km
Funkar skitbra i marknadsföring men knappast i praktiken :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar