5 vs 8 timmar måste ha varit extremfallet med köer vid snabbladdaren, möjligt att det också var en viss omväg för att ta sig dit. Problemet med verklig räckvidd kvarstår dock. 200 kWh låter mycket för elbilsentusiaster men 50 mils räckvidd är inte extremt.e5m1r skrev:Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
TESLA S120D lanseras 1 september?
Moderator: Redaktion
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Har i jobbet ibland kört 80 mil på en dag i Norrland.
Laddat vid lunch och middag, tappat väldigt lite tid för laddning.
Har dock hänt en gång att jag hyrt bil, eftersom
Det inte finns annat än AC laddare, vilket blir 11kW laddning för mig, vilket tar för lång tid om man måste sitta och vänta.
Men det byggs snabbt 50kW DC laddare nu, även i Norrlands inland.
Laddat vid lunch och middag, tappat väldigt lite tid för laddning.
Har dock hänt en gång att jag hyrt bil, eftersom
Det inte finns annat än AC laddare, vilket blir 11kW laddning för mig, vilket tar för lång tid om man måste sitta och vänta.
Men det byggs snabbt 50kW DC laddare nu, även i Norrlands inland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Hur sjutton bär man sig åt för att få en femtimmarsresa att ta åtta timmar på grund av laddning? Jag kör rätt ofta Göteborg-Stockholm och tillbaks. Det är ca fem timmar med fossilbil om man inte tar rast. Med Teslan är det max sex timmar, troligen runt 5:40. Eftersom vi brukade ta en matpaus även med fossilbilen skiljer det i verkligheten ingenting för just oss, men även om man inte brukar ta matpaus så är det knappast tre timmars skillnad.Laban skrev:Såg precis:
Han har kört Tesla de senaste 5 åren men hyr i princip alltid en bensinbil för längre turer för att slippa ladda, speciellt eftersom det ofta är köer där han behöver ladda. Fem timmars resan tar åtta timmar med Teslan vilket han tycker är för mycket. Läste också en recension av Outlander PHEV för något år sedan där journalisten klagade på räckvidden, han vill kunna köra 60-70 mil till stugan utan att behöva tanka. Galet kanske men man kan heller inte automatiskt anta att alla har samma vanor som man själv har, eller ha en vilja att anpassa sitt sätt att köra med tätare pauser.
Nästa problem är verklig räckvidd, oavsett väder, vind, hastighet:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 6&start=20
Ex:
150 kWh skulle då ge 50-60 mils räckvidd i Model S under samma förhållanden, 40-50 mil i Model X. För mig känns det inte som något extremt.Upplever att jag kommer sjukt mycket längre med S än med X i motorvägsfart. Med X kommer jag 25-30mil, med S var det snarare 30-35mil och då har den ändå 21”.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
e5m1r skrev:Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Kanske är extremt mycket vanligare med köer på SuC i Kalifornien? Det är ju ändå Teslas hemmaplan. Men det låter mycket. När jag åker motsvarande resa här i Sverige så räknar jag med att det tar lika lång tid som med en bensinbil. Men då hade jag ändå stannat och ätit lunch så... Om man ska fram så fort som möjligt så skiljer det max en timme. Om det inte är köer då såklart.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Tror inte det är köer till SuC som gör det, han säger i videon att ibland är det också kö till SuC, dvs låter det inte som det han räknat med.Verdi skrev:e5m1r skrev:Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Kanske är extremt mycket vanligare med köer på SuC i Kalifornien? Det är ju ändå Teslas hemmaplan. Men det låter mycket. När jag åker motsvarande resa här i Sverige så räknar jag med att det tar lika lång tid som med en bensinbil. Men då hade jag ändå stannat och ätit lunch så... Om man ska fram så fort som möjligt så skiljer det max en timme. Om det inte är köer då såklart.
Vi pratar ju dessutom Kalifornien, optimala förhållanden och låg medelhastighet när man närmar sig staden så det kan inte vara så många mil. Läste i kommentarerna att han verkar ha en 60 kWh bil men inte ens det borde kunna göra det så illa.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Tesla kommer svara på Audis lansering av E-tron med 150kW laddning.
"Tesla aims to release more powerful Supercharger V3 for quicker charging this summer"
https://electrek.co/2018/05/21/tesla-su ... ng-summer/
"Tesla aims to release more powerful Supercharger V3 for quicker charging this summer"
https://electrek.co/2018/05/21/tesla-su ... ng-summer/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Prediktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 08 aug 2016 17:09
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Kommer det innebära att även äldre modeller kan ladda snabbare, eller finns en begränsning i bilen också?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Tror inte att gamla bilar kommer att kunna ladda snabbare.Prediktorn skrev:Kommer det innebära att även äldre modeller kan ladda snabbare, eller finns en begränsning i bilen också?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Däremot kanske nya stolpar klarar 400kw, som delas på 1A och 1B.
Och att nya max laddningshastighet blir 250kW per bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Här är ett exempel där Model 3 laddar med 119 kW:Zalman3 skrev:Däremot kanske nya stolpar klarar 400kw, som delas på 1A och 1B.
Och att nya max laddningshastighet blir 250kW per bil.
Officiellt är packet på 75 kWh så ett 120 kW pack med samma celler skulle klara ~190 kW. Så 200-250 kW känns rimligt med lite större batteripack. Roadstern skulle klara 317 kW cellmässigt men det finns kanske inte någon större vits med att anpassa alla laddarna för den. Speciellt eftersom man knappt behöver snabbladda med dess enorma räckvidd. Får den celler med högre energidensitet så blir kanske också C värdet lite lägre/cell.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Jag skulle kunna tänka mig att de kan höja laddhastigheten något även för gamla bilar, tror de spelade på säkra sidan när de satte gränserna och degraderingen för bilar som snabbladdat massvis verkar ju inte vara markant högre än för bilar som inte gjort det. Om de nu har massvis med data på detta är det inte helt otroligt om de bestämmer sig för att höja lite. De lär ju inte sätta 200+ kW såklart men lite mer kan vi kanske få se.Zalman3 skrev:Tror inte att gamla bilar kommer att kunna ladda snabbare.
Däremot kanske nya stolpar klarar 400kw, som delas på 1A och 1B.
Och att nya max laddningshastighet blir 250kW per bil.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Givetvis måste ju kylningen vara tillräckligt dimensionerad och är batteriet för kallt hjälper det ju inte men här är en graf för laddningen av 100D under bra förhållanden:Prediktorn skrev:Kommer det innebära att även äldre modeller kan ladda snabbare, eller finns en begränsning i bilen också?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Ser väl ut som att den borde kunna fixa en bit över 120 kW vid under 50% om det är batteriet som begränsar (och inte kablage, kylning etc.)
Driver sajten Car.info
- Prediktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 08 aug 2016 17:09
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Intressant, data från din egna bil?Franz skrev:Givetvis måste ju kylningen vara tillräckligt dimensionerad och är batteriet för kallt hjälper det ju inte men här är en graf för laddningen av 100D under bra förhållanden:Prediktorn skrev:Kommer det innebära att även äldre modeller kan ladda snabbare, eller finns en begränsning i bilen också?
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Ser väl ut som att den borde kunna fixa en bit över 120 kW vid under 50% om det är batteriet som begränsar (och inte kablage, kylning etc.)
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Enligt Tibors artikel förut så verkar det ju tom som omOfarligTesla skrev:Jag skulle kunna tänka mig att de kan höja laddhastigheten något även för gamla bilar, tror de spelade på säkra sidan när de satte gränserna och degraderingen för bilar som snabbladdat massvis verkar ju inte vara markant högre än för bilar som inte gjort det. Om de nu har massvis med data på detta är det inte helt otroligt om de bestämmer sig för att höja lite. De lär ju inte sätta 200+ kW såklart men lite mer kan vi kanske få se.Zalman3 skrev:Tror inte att gamla bilar kommer att kunna ladda snabbare.
Däremot kanske nya stolpar klarar 400kw, som delas på 1A och 1B.
Och att nya max laddningshastighet blir 250kW per bil.
dom som superladdar mycket får lägre degradering...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6518
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Vet ej om det har diskuterats, men jag tror inte det kommer något 120 kWh batteri i år.
Däremot så tror jag väldigt starkt på att den kommer få dörrfack, smartare interiör av något slag, dragkrok samt självstängande/öppnande dörrar som på x:en.
Batteriet kommer lagom till nästa år. Lagom innan roadstern kommer.
Däremot så tror jag väldigt starkt på att den kommer få dörrfack, smartare interiör av något slag, dragkrok samt självstängande/öppnande dörrar som på x:en.
Batteriet kommer lagom till nästa år. Lagom innan roadstern kommer.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Håller med dig, tyvärr även vad gäller dörrarna då hag hellre skulle se softclose/öppnande med knapp än helt motoriserade dörrar.Tars skrev:Vet ej om det har diskuterats, men jag tror inte det kommer något 120 kWh batteri i år.
Däremot så tror jag väldigt starkt på att den kommer få dörrfack, smartare interiör av något slag, dragkrok samt självstängande/öppnande dörrar som på x:en.
Batteriet kommer lagom till nästa år. Lagom innan roadstern kommer.
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.e5m1r skrev:Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...point1 skrev:Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.e5m1r skrev:Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
En 5 timmars resa (ospecificerad längd) där bilen drar 350-500 Wh/km så mycket så kan du lätt ta slut batteriet på 15 mil. Om du dessutom inte har supertätt mellan laddare så kommer du behöva ladda ganska länge och ofta. Prova själv med cyklar på taket, det är inte kul med en Tesla.Legato skrev:Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...point1 skrev:Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.e5m1r skrev:Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
15 mil per laddning med 6 laddningar totalt ger då 90 mil på 5 timmar. Låter som en extremt skev utgångspunkt att snitthastigheten skulle varit 180 km/h...point1 skrev:En 5 timmars resa (ospecificerad längd) där bilen drar 350-500 Wh/km så mycket så kan du lätt ta slut batteriet på 15 mil. Om du dessutom inte har supertätt mellan laddare så kommer du behöva ladda ganska länge och ofta. Prova själv med cyklar på taket, det är inte kul med en Tesla.Legato skrev:Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...point1 skrev:Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.e5m1r skrev:Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Vet inte hur du räknar men laddtid ca 50 minuter per 15 mil. Låt säga att du håller 140 km/h. Blir 70 mil på 5 timmar. Sen minus 20 mil om bilen verkligen är fulladdad (S85). Så 50 mil / 15 då får du ladda 3-4 gånger. Vilket blir +3 timmar. Kan man ladda när man kommer fram blir det förstås enklare då kan man ju dra av ett laddtillfälle. Men det kan man inte överallt tyvärr.Legato skrev:15 mil per laddning med 6 laddningar totalt ger då 90 mil på 5 timmar. Låter som en extremt skev utgångspunkt att snitthastigheten skulle varit 180 km/h...point1 skrev:En 5 timmars resa (ospecificerad längd) där bilen drar 350-500 Wh/km så mycket så kan du lätt ta slut batteriet på 15 mil. Om du dessutom inte har supertätt mellan laddare så kommer du behöva ladda ganska länge och ofta. Prova själv med cyklar på taket, det är inte kul med en Tesla.Legato skrev:Nej. Tre timmar extra är rimligen 5 laddningstillfällen. På 50 mil skulle det alltså betyda ca 8 mil per laddning (förutsatt att man åker iväg med laddad bil). Mer än 8 mil per laddning kommer du om du så sätter 20 cyklar på taket...point1 skrev:Sätt på ett par cyklar på taket så har du ett sådant förhållande.e5m1r skrev:Jag har svårt att se förhållande där 5 tim resa (antar att det är 40-50 mil ) tar 8 timmar med teslan om man följer hastigheten så man behåller korte så bör det inte ta mer än 1 timme extra ( om man inte börjar med tom batteri )
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
En Model S100 är absolut tillräcklig om man bara ska köra runt utan cyklar eller skidor på taket. Men ska du upp till fjällen med takbox, eller åka på långresa med cyklar på taket så vill man ha mer räckvidd. Har gjort 3 roadtrips till södra Frankrike, Italien och Spanien och jättemånga resor till svenska fjällen och jag skulle vara nöjd om jag hade ett batteri på kanske 150 kWh om det gick att ladda snabbare. Det skulle ge ok räckvidd även med packning utanför bilen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- I Am Titanium
- Teslaägare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 08 jan 2016 16:43
- Ort: Sundsvall
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Tror inte det blir några större batterier, läste någonstans när 100 kom ut att Elon sa att det inte kommer större. Jag tror att dom blir mindre i framtiden men tätare och mer effekt och framförallt lättare. Åtminstone till personbilarna, men till Semi'n blir det större.
http://www.thedrive.com/news/7446/tesla ... -musk-says
http://www.thedrive.com/news/7446/tesla ... -musk-says
Använd min referallänk och få gratis laddning i 6 månader på Tesla Supercharger! Referral Link http://---
TMS 70D 2016
TMS 75D 2019
TMS 70D 2016
TMS 75D 2019
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.
BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil."
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil."
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Ja, om 3-4 år lär nog även Tesla gå upp när BMWs varianter kommer.Zalman3 skrev:Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.
BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil."
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Hur räknar dom då?Zalman3 skrev:Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.
BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil."
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
60 kWh / 45 mil = 0,133 Wh/km
90 kWh / 55 mil = 0,164 Wh/km
120 kWh / 70 mil = 0,171 Wh/km
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: TESLA S120D lanseras 1 september?
Funkar skitbra i marknadsföring men knappast i praktikenPontus skrev:Hur räknar dom då?Zalman3 skrev:Jag tror inte Tesla vill släppa sin ledning så lätt. BMW kommer ju med 120kWh batterier.
BMW:s nya batterier klarar 70 mil
Publicerad 20 april
I en intervju avslöjar BMW:s utvecklingschef Klaus Froehlich vad deras kommande batteripaket levererar.
"Det är med Autonews som Froehlich berättar om planerna och hur det kommer finnas tre olika alternativ. 30e-paketet som ger 60 kWh och har en räckvidd på upp till 45 mil, 40e med 90 kWh och en räckvidd på 55 mil och 50e med 120 kWh och en räckvidd på 70 mil."
http://www.vibilagare.se/nyheter/bmws-n ... rar-70-mil
60 kWh / 45 mil = 0,133 Wh/km
90 kWh / 55 mil = 0,164 Wh/km
120 kWh / 70 mil = 0,171 Wh/km
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19