TESLA S120D lanseras 1 september?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Zalman3 »

Tesla lanserade 100kWh modellen i augusti 2016. Sedan dess har det inte hänt så mycket.
Den 1 september 2018 lanseras Audi e-tron och Mercedes EQ, men med batterier under 100kWh och med 150kW laddning.

Kan tänka mig att Elon vill bräcka dessa nykomlingar och lansera större batteri på 120kWh och 250kW snabbladdning.
Allt för att visa att man leder utvecklingen på elbilsfronten.

Ny inredning är ju också på gång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av OfarligTesla »

Tror själv att inget stort händer i år, allt handlar om att producera så mycket som möjligt för bra resultat Q3 och Q4 och de verkar ju sälja allt de kan producera av X och S i nuläget så att försena skulle inte vara bra. En 120 kWh modell är jag osäker på om den kommer vid nästa uppdatering, tror de kan göra bilen mer effektiv istället och på så vis få ur mer räckvidd ur befintliga paket. Frågan är helt enkelt om det är värt att göra större batteripaket ur en affärsmässig synvinkel.
Användarvisningsbild
FAJ
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 12 nov 2014 09:50
Ort: Lomma

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av FAJ »

OfarligTesla skrev:
Tror själv att inget stort händer i år, allt handlar om att producera så mycket som möjligt för bra resultat Q3 och Q4 och de verkar ju sälja allt de kan producera av X och S i nuläget så att försena skulle inte vara bra. En 120 kWh modell är jag osäker på om den kommer vid nästa uppdatering, tror de kan göra bilen mer effektiv istället och på så vis få ur mer räckvidd ur befintliga paket. Frågan är helt enkelt om det är värt att göra större batteripaket ur en affärsmässig synvinkel.
Håller med fokus på att öka försäljning av Model S/X, men framför allt öka takten på produktionen av Model 3. Vi kommer bar se små ändringar i modell programet under 2018. Jag tror inte på 120kW 2018.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av OfarligTesla »

FAJ skrev:
Håller med fokus på att öka försäljning av Model S/X, men framför allt öka takten på produktionen av Model 3. Vi kommer bar se små ändringar i modell programet under 2018. Jag tror inte på 120kW 2018.
Ja självklart är fokus på att få upp Model 3 produktionen också, men på S och X tjänar de ju rätt bra pengar per bil så de lär ju inte vilja dra ned på takten där heller. 120 kWh tror jag som tidigast kommer i samma veva som ett byte till 2170 celler, om de nu ens vill införa det då.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Mickep »

Kan också vara kontraproduktivt då rykten om 120 kan göra att de som tänkt 100 avvaktar eller värre avbeställer. Fokuset ligger nu att få ut m3 i hög takt då konsumenterna vill ha del av rabatten. Tyvärr tror jag de som hoppas på standardbatteriet kommer att bli utan avdraget.
Men i slutet eller början av nästa år tror jag vi ser en uppdatering av flottan. Räknar med at instegsmodellen kommer hamna på 85 och högsta 120-140.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Vasp »

Större batteri tror jag kommer nästa år. Nånstans mellan 120-150kwh som störst för S och X. Större batteri är ju en riktigt stor demand trigger och just nu säljer de riktigt bra ändå.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Pontus »

Mickep skrev:
Kan också vara kontraproduktivt då rykten om 120 kan göra att de som tänkt 100 avvaktar eller värre avbeställer. Fokuset ligger nu att få ut m3 i hög takt då konsumenterna vill ha del av rabatten. Tyvärr tror jag de som hoppas på standardbatteriet kommer att bli utan avdraget.
Men i slutet eller början av nästa år tror jag vi ser en uppdatering av flottan. Räknar med at instegsmodellen kommer hamna på 85 och högsta 120-140.
Jag tror inte att dom som vill ha standard batteri blir utan rabatt. Säga att dom når 200.000 bilar den 1 Juli då kommer ju alla fram till årsskiftet att få rabatt och även det följande kvartalet får man ju halva rabatten om jag förstått det rätt. Det är ju i varje fall kanske upp till 200k bilar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av taliz »

Tveksamt om dom gör några större förändringar på S och X innan det är dags för nästa generation.
Face lift kom ju 2016, normalt dröjer det då 4 år till en helt ny generation. Dvs 2020, samtidigt som roadstern...

Nu gör ju inte Tesla som alla andra normalt men...
Närmaste två åren kommer de ha fullt upp med Model 3 och Semi, samt Model Y.


Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Överslag med byte till 2170. 8200celler blir 6400 celler. Cellpaketet 5mm högre, detta ger 155liter cellvolym mot 136liter. 14% mer eller 114kWh. Om vi antar det stämmer att 2170 kapacitetsmätts till 6000mAh så hade det blivit 142kWh på 6400 celler.

För att kunna behålla prestandan i P-modellen så tror jag vi kommer stanna vid P120D vid byte till 2170, om ens det. Eller blir P100D kvar med 18650 och S/X140D tillkommer.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
Överslag med byte till 2170. 8200celler blir 6400 celler. Cellpaketet 5mm högre, detta ger 155liter cellvolym mot 136liter. 14% mer eller 114kWh. Om vi antar det stämmer att 2170 kapacitetsmätts till 6000mAh så hade det blivit 142kWh på 6400 celler.

För att kunna behålla prestandan i P-modellen så tror jag vi kommer stanna vid P120D vid byte till 2170, om ens det. Eller blir P100D kvar med 18650 och S/X140D tillkommer.
Hur kan det bli 14% mer volym om de är 8% högre? Menar du att de kan packa 2170 celler tätare än 18650 celler trots att de kommer behövas bättre kylning av tjockare celler?
Jag kommenterade ditt inlägg tidigare om att ifall 2170 är energitätare sätt till volym och utöver vikt som Tesla har pratat om så bör Model 3 ha nästan 100 kWh batteri och därmed betydligt längre räckvidd än Model S men jag har inte sätt någon data som tyder på det. Visa gärna var du får din data ifrån.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av OfarligTesla »

Henrik Torphammar skrev:
Överslag med byte till 2170. 8200celler blir 6400 celler. Cellpaketet 5mm högre, detta ger 155liter cellvolym mot 136liter. 14% mer eller 114kWh. Om vi antar det stämmer att 2170 kapacitetsmätts till 6000mAh så hade det blivit 142kWh på 6400 celler.

För att kunna behålla prestandan i P-modellen så tror jag vi kommer stanna vid P120D vid byte till 2170, om ens det. Eller blir P100D kvar med 18650 och S/X140D tillkommer.
Jag tror de istället kommer byta till 2170 celler och helt enkelt stanna vid ungefär samma storlek på paketen som vi har idag. Så länge efterfrågan är tillräckligt hög på nuvarande storlekar finns ingen anledning för dem att öka på så länge konkurrenterna inte börjar utmana, vilket ingen verkar vara sugen på idag.

För de allra flestas användning är det inte större batteripaket som behövs för att locka över dem.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Överslag med byte till 2170. 8200celler blir 6400 celler. Cellpaketet 5mm högre, detta ger 155liter cellvolym mot 136liter. 14% mer eller 114kWh. Om vi antar det stämmer att 2170 kapacitetsmätts till 6000mAh så hade det blivit 142kWh på 6400 celler.

För att kunna behålla prestandan i P-modellen så tror jag vi kommer stanna vid P120D vid byte till 2170, om ens det. Eller blir P100D kvar med 18650 och S/X140D tillkommer.
Hur kan det bli 14% mer volym om de är 8% högre? Menar du att de kan packa 2170 celler tätare än 18650 celler trots att de kommer behövas bättre kylning av tjockare celler?
Jag kommenterade ditt inlägg tidigare om att ifall 2170 är energitätare sätt till volym och utöver vikt som Tesla har pratat om så bör Model 3 ha nästan 100 kWh batteri och därmed betydligt längre räckvidd än Model S men jag har inte sätt någon data som tyder på det. Visa gärna var du får din data ifrån.
Jag har ju skrivit precis hur jag räknat. Tycker fokuset på detta forum börjat få en konstig vinkling. :cry:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Överslag med byte till 2170. 8200celler blir 6400 celler. Cellpaketet 5mm högre, detta ger 155liter cellvolym mot 136liter. 14% mer eller 114kWh. Om vi antar det stämmer att 2170 kapacitetsmätts till 6000mAh så hade det blivit 142kWh på 6400 celler.

För att kunna behålla prestandan i P-modellen så tror jag vi kommer stanna vid P120D vid byte till 2170, om ens det. Eller blir P100D kvar med 18650 och S/X140D tillkommer.
Hur kan det bli 14% mer volym om de är 8% högre? Menar du att de kan packa 2170 celler tätare än 18650 celler trots att de kommer behövas bättre kylning av tjockare celler?
Jag kommenterade ditt inlägg tidigare om att ifall 2170 är energitätare sätt till volym och utöver vikt som Tesla har pratat om så bör Model 3 ha nästan 100 kWh batteri och därmed betydligt längre räckvidd än Model S men jag har inte sätt någon data som tyder på det. Visa gärna var du får din data ifrån.
Jag har ju skrivit precis hur jag räknat. Tycker fokuset på detta forum börjat få en konstig vinkling. :cry:
Men hur ska de få plats med 155 liter istället för 136 liter utan att öka axelavståndet? Hur får du fram att det kommer bli 6400 celler?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Men hur ska de få plats med 155 liter istället för 136 liter utan att öka axelavståndet? Hur får du fram att det kommer bli 6400 celler?
Överslag, rita 91x91 celler 18mm i diameter med lite spacing mellan så blir det 2x2meter. Fyll den rutan med celler som är 21mm med samma spacing så blir det 80x80st som får plats. En höftning vad som får plats.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av AnteF »

Jag hoppas på en större uppgradering snart. Jag är väldigt nöjd med min p85d men ett batteri på 120-140 och diverse andra uppdateringar skulle få mig att byta direkt. Hud och ventilerade stolar saknar jag också.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av vigge50 »

Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Men hur ska de få plats med 155 liter istället för 136 liter utan att öka axelavståndet? Hur får du fram att det kommer bli 6400 celler?
Överslag, rita 91x91 celler 18mm i diameter med lite spacing mellan så blir det 2x2meter. Fyll den rutan med celler som är 21mm med samma spacing så blir det 80x80st som får plats. En höftning vad som får plats.
Om du har en kvadrat på 1 meter och i den placerat en cirkel med en diameter på 1 meter så kommer den täcka 78,5% av ytan. Ifall du delar diametern med fyra och så får du plats med 16 cirklar istället men dessa kommer fortfarande täcka endast 78,5% av ytan. Nu vet jag att Tesla sätter batterierna lite förskjutet så att det får in fler men så länge avståndet mellan batterierna ökar i samma proportion som diametern på batterierna så kommer totala ytan som batterierna har vara den samma. Kanske kan de göra som du säger att inte uppdatera P modellerna med detta batteriet vilket minskar behovet av kylning men jag har svårt och tro att de kommer kunna höja effekten på superchsrgers med detta batteriet om kylningen får lida.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Men hur ska de få plats med 155 liter istället för 136 liter utan att öka axelavståndet? Hur får du fram att det kommer bli 6400 celler?
Överslag, rita 91x91 celler 18mm i diameter med lite spacing mellan så blir det 2x2meter. Fyll den rutan med celler som är 21mm med samma spacing så blir det 80x80st som får plats. En höftning vad som får plats.
Om du har en kvadrat på 1 meter och i den placerat en cirkel med en diameter på 1 meter så kommer den täcka 78,5% av ytan. Ifall du delar diametern med fyra och så får du plats med 16 cirklar istället men dessa kommer fortfarande täcka endast 78,5% av ytan. Nu vet jag att Tesla sätter batterierna lite förskjutet så att det får in fler men så länge avståndet mellan batterierna ökar i samma proportion som diametern på batterierna så kommer totala ytan som batterierna har vara den samma. Kanske kan de göra som du säger att inte uppdatera P modellerna med detta batteriet vilket minskar behovet av kylning men jag har svårt och tro att de kommer kunna höja effekten på superchsrgers med detta batteriet om kylningen får lida.
Ja, nä så är det ju med kylningen. Dock har Tesla vätskekylning vilket gör att de kan öka flödet för mer kylning. Cellernas avstånd behöver ju inte öka bara kylkanalen går mellan. De kan sedan också göras högre istället för tjockare. Så man får in färre celler men mer kapacitet helt enkelt. Det blir ju mindre plåthylsor och mer ävja med färre större celler.

Jag har ju tidigare sagt att jag inte tror på så mycket pulver i/ur 2170 och jag står väl kvar på den foten. :mrgreen:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Jag tror de istället kommer byta till 2170 celler och helt enkelt stanna vid ungefär samma storlek på paketen som vi har idag. Så länge efterfrågan är tillräckligt hög på nuvarande storlekar finns ingen anledning för dem att öka på så länge konkurrenterna inte börjar utmana, vilket ingen verkar vara sugen på idag.

För de allra flestas användning är det inte större batteripaket som behövs för att locka över dem.
Elon + JB sa att S/X inte kommer att få 2170 celler. Man måste göra om chassit för mycket. Så det blir väl i så fall när det kommer helt nya S/X, kanske med Model Y som grund ?

Men den nya kemin med mindre kobolt, högre energidensitet, lägre vikt borde väl rimligtvis även appliceras på 18650 cellerna. S120D, ny interiör, samma motorer som i Model 3 tänker jag mig. Alternativt så är det önsketänkande :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av OfarligTesla »

Laban skrev:
Elon + JB sa att S/X inte kommer att få 2170 celler. Man måste göra om chassit för mycket. Så det blir väl i så fall när det kommer helt nya S/X, kanske med Model Y som grund ?

Men den nya kemin med mindre kobolt, högre energidensitet, lägre vikt borde väl rimligtvis även appliceras på 18650 cellerna. S120D, ny interiör, samma motorer som i Model 3 tänker jag mig. Alternativt så är det önsketänkande :-)
Ja jag menar kanske inte nödvändigtvis att det blir 2170 celler i S/X utan mer att delar av tekniken från dem hamnar i S/X. Sen spelar formfaktorn mindre roll.

Jag tror själv att nästa år ger oss ny interiör, något ny exteriör samt effektivisering (kanske genom nya motorer) och kanske ny teknik i batterierna. Dock är jag tveksam om de vill höja storleken på paketen närmsta tiden om inte motståndarna kommer med något nytt. Tror det är först 2020 vi börjar se sådana saker. Högre marginaler är nog mer attraktivt då. När de ökar produktionen eller efterfrågan minskar så att de inte kan sälja de bilar de producerar längre så kanske det kommer som ett dragplåster.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Gustafsson »

Finns det någon med 100 batteri som inte tycker att det räcker ?
Jag tycker 70 är tillräckligt, men lite bekvämare med 100 kanske.. 120 ? Varför då ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Pontus »

Laban skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag tror de istället kommer byta till 2170 celler och helt enkelt stanna vid ungefär samma storlek på paketen som vi har idag. Så länge efterfrågan är tillräckligt hög på nuvarande storlekar finns ingen anledning för dem att öka på så länge konkurrenterna inte börjar utmana, vilket ingen verkar vara sugen på idag.

För de allra flestas användning är det inte större batteripaket som behövs för att locka över dem.
Elon + JB sa att S/X inte kommer att få 2170 celler. Man måste göra om chassit för mycket. Så det blir väl i så fall när det kommer helt nya S/X, kanske med Model Y som grund ?

Men den nya kemin med mindre kobolt, högre energidensitet, lägre vikt borde väl rimligtvis även appliceras på 18650 cellerna. S120D, ny interiör, samma motorer som i Model 3 tänker jag mig. Alternativt så är det önsketänkande :-)
M3 motorer kanske är effektivare men inte lika starka. Byter dom så kommer prestandan i S få lida tror jag. Kanske inte något man vill göra då det säkert är en viktig del när det kommer till försäljningen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Laban »

´
Gustafsson skrev:
Finns det någon med 100 batteri som inte tycker att det räcker ?
Jag tycker 70 är tillräckligt, men lite bekvämare med 100 kanske.. 120 ? Varför då ?
Gemene husvagnsägare lär inte vara nöjda förrän vi har 200 kWh batteripack. För de som inte har det behovet beror det väl på priset och det finns indikationer på att det kommer att sjunka drastiskt inom 2-3 år.
Pontus skrev:
M3 motorer kanske är effektivare men inte lika starka. Byter dom så kommer prestandan i S få lida tror jag. Kanske inte något man vill göra då det säkert är en viktig del när det kommer till försäljningen.
Jag tror inte prestandan är något problem. Man kan alltid göra som i nya Roadstern och sätta två motorer bak.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av OfarligTesla »

Laban skrev:
Gemene husvagnsägare lär inte vara nöjda förrän vi har 200 kWh batteripack. För de som inte har det behovet beror det väl på priset och det finns indikationer på att det kommer att sjunka drastiskt inom 2-3 år.
Tror inte Tesla kommer tänka på husvagnsägare då de är en så liten grupp att optimera för att det inte blir värt det.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Smutt »

Ja att kunna sänka priset måste ge mer kunder
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Zalman3 »

Jag tror på någon form av hybridlösning, antingen av små snabba batterier och stora långsamma.
Eller av kondensator och långsamma batterier.

French company NAWA Technologies claims that its ultracapacitor technology could help improve performance/range of electric vehicles.
It is claimed that a simulation on the battery pack of a Formula E racing car modified to include a NAWA ultra-capacitor demonstrated the same performance and range but weighed 30% less.
https://insideevs.com/ultra-capacitor-t ... e-changer/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar