Model S 75D I Kyla
Moderator: Redaktion
Model S 75D I Kyla
Hej!
Jag funderar på att köpa en Tesla Model S 75D. Dock så undrar jag hur den är i kyla, då vi ofta under vintrarna åker upp till fjällen. Det är ungefär 25 mil dit enkel väg, temperaturen brukar vanligtvis ligga kring -8. Men kan ibland de sista 10 milen under körningen, sjunka ända ner till -25. Inte ofta, men har förekommit. Skulle en 75D klara det? Det finns ingen laddstation påvägen upp, så bilen måste räcka hemifrån fullladdad.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning.
Jag funderar på att köpa en Tesla Model S 75D. Dock så undrar jag hur den är i kyla, då vi ofta under vintrarna åker upp till fjällen. Det är ungefär 25 mil dit enkel väg, temperaturen brukar vanligtvis ligga kring -8. Men kan ibland de sista 10 milen under körningen, sjunka ända ner till -25. Inte ofta, men har förekommit. Skulle en 75D klara det? Det finns ingen laddstation påvägen upp, så bilen måste räcka hemifrån fullladdad.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning.
Re: Model S 75D I Kyla
Med https://abetterrouteplanner.com/ kan du ställa in start och slutpunkt samt bilmodell och temperatur, så det är bara att börja simulera olika resor
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S 75D I Kyla
Känns ju osannolikt att det inte finns en enda laddstation på vägen under 25 mil om det skulle krisa, var går resan? Även om jag inte skulle vilja behöva stanna och ladda på en så kort resa. kolla på https://abetterrouteplanner.com för att få en indikation.
EDIT: Tvåa på bollen .
EDIT: Tvåa på bollen .
Re: Model S 75D I Kyla
Tack så mycket, får beräkna där.
Var lite otydlig, det finns ingen tesla snabbladdstation. Men däremot en vanlig laddstation halvvägs. Hur lång tid tar det att ladda i Bilen i en sån?
Var lite otydlig, det finns ingen tesla snabbladdstation. Men däremot en vanlig laddstation halvvägs. Hur lång tid tar det att ladda i Bilen i en sån?
Re: Model S 75D I Kyla
Har 70 och kommer garanterat 25 mil på full laddning så det ska inte vara några problem med 75DPV1002 skrev:Tack så mycket, får beräkna där.
Var lite otydlig, det finns ingen tesla snabbladdstation. Men däremot en vanlig laddstation halvvägs. Hur lång tid tar det att ladda i Bilen i en sån?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S 75D I Kyla
Beror på hur många mil du behöver. När man laddar chademo är det dock lönsamt att ladda 70-90% intervallet.PV1002 skrev:Tack så mycket, får beräkna där.
Var lite otydlig, det finns ingen tesla snabbladdstation. Men däremot en vanlig laddstation halvvägs. Hur lång tid tar det att ladda i Bilen i en sån?
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model S 75D I Kyla
Okej, menade mer hur många mil den laddar/timme ungefär.Remuz skrev:Beror på hur många mil du behöver. När man laddar chademo är det dock lönsamt att ladda 70-90% intervallet.PV1002 skrev:Tack så mycket, får beräkna där.
Var lite otydlig, det finns ingen tesla snabbladdstation. Men däremot en vanlig laddstation halvvägs. Hur lång tid tar det att ladda i Bilen i en sån?
Re: Model S 75D I Kyla
Resan går mellan Sundsvall och Vemdalen. I Ånge finns det en vanlig laddstation.OfarligTesla skrev:Känns ju osannolikt att det inte finns en enda laddstation på vägen under 25 mil om det skulle krisa, var går resan? Även om jag inte skulle vilja behöva stanna och ladda på en så kort resa. kolla på https://abetterrouteplanner.com för att få en indikation.
EDIT: Tvåa på bollen .
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S 75D I Kyla
Nu vet jag inte vilken väg du åker men finns ju Chademo i Rätan och Svenstavik om det uppstår något oväntat som gör att det skulle bli på gränsen (något det inte bör vara). Säg att det är så dåliga förhållanden att en 75D endast kommer 20 mil (vilket jag aldrig tror lär inträffa) så skulle Chademo ladda ca 11 mil/timme. För mig var Chademo-adapter något jag ville ha på direkten som säkerhet i bilen.
Re: Model S 75D I Kyla
Körde Umeå-Lycksele tor i -24 i vintras, blev 27mil, hade 4 mil kvar, så ca 31 mil borde vara möjligt i 80kmh.PV1002 skrev:Hej!
Jag funderar på att köpa en Tesla Model S 75D. Dock så undrar jag hur den är i kyla, då vi ofta under vintrarna åker upp till fjällen. Det är ungefär 25 mil dit enkel väg, temperaturen brukar vanligtvis ligga kring -8. Men kan ibland de sista 10 milen under körningen, sjunka ända ner till -25. Inte ofta, men har förekommit. Skulle en 75D klara det? Det finns ingen laddstation påvägen upp, så bilen måste räcka hemifrån fullladdad.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning.
Kör en S75D.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model S 75D I Kyla
Åkte från Romme Alpin till Borensberg i vintras.
23mil, blåsigt, runt -5, snöade och dåligt plogat på sina håll. Men jag har tung högerfot och gasade på enligt skyltarna ändå. Stannade till i Örebro och åt men inte laddade, dock var värmen igång hela tiden i bilen.
Åkte med 97% hemma med 5%.
23mil, blåsigt, runt -5, snöade och dåligt plogat på sina håll. Men jag har tung högerfot och gasade på enligt skyltarna ändå. Stannade till i Örebro och åt men inte laddade, dock var värmen igång hela tiden i bilen.
Åkte med 97% hemma med 5%.
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Re: Model S 75D I Kyla
Jaha okej, det lät ju bra. Varierar det mycket beroende på hur fort man kör?Zalman3 skrev:Körde Umeå-Lycksele tor i -24 i vintras, blev 27mil, hade 4 mil kvar, så ca 31 mil borde vara möjligt i 80kmh.PV1002 skrev:Hej!
Jag funderar på att köpa en Tesla Model S 75D. Dock så undrar jag hur den är i kyla, då vi ofta under vintrarna åker upp till fjällen. Det är ungefär 25 mil dit enkel väg, temperaturen brukar vanligtvis ligga kring -8. Men kan ibland de sista 10 milen under körningen, sjunka ända ner till -25. Inte ofta, men har förekommit. Skulle en 75D klara det? Det finns ingen laddstation påvägen upp, så bilen måste räcka hemifrån fullladdad.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning.
Kör en S75D.
Re: Model S 75D I Kyla
Svar: JA! Väglag är väl den andra faktorn i ordning, snömodd bromsar rejält, våt vägbana förvånansvärt mycket. Kyla har mindre betydelse enligt min erfarenhet.PV1002 skrev:Jaha okej, det lät ju bra. Varierar det mycket beroende på hur fort man kör?Zalman3 skrev:Körde Umeå-Lycksele tor i -24 i vintras, blev 27mil, hade 4 mil kvar, så ca 31 mil borde vara möjligt i 80kmh.PV1002 skrev:Hej!
Jag funderar på att köpa en Tesla Model S 75D. Dock så undrar jag hur den är i kyla, då vi ofta under vintrarna åker upp till fjällen. Det är ungefär 25 mil dit enkel väg, temperaturen brukar vanligtvis ligga kring -8. Men kan ibland de sista 10 milen under körningen, sjunka ända ner till -25. Inte ofta, men har förekommit. Skulle en 75D klara det? Det finns ingen laddstation påvägen upp, så bilen måste räcka hemifrån fullladdad.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning.
Kör en S75D.
Krisar det är ett tips att slipstreama efter en tradare, sätt farthållaren på max avstånd för att minska risken för stenskott. Jag hade glömt att ställa upp laddgränsen en gång. Förbrukningen sjönk från ~215 till ~145 med den metoden så jag nådde lätt till nästa SuC. Snittfart 110 -> 86. Nödens lag...
S85D, saltvåt vinterväg.
Re: Model S 75D I Kyla
Det skall inte vara några problem så länge du har laddning på destinationen. Håll bara nere farten så skall det gå utan problem även i de bistraste temperaturerna. Finns det dock bara schucko vid destinationen kan det vara bra att inte komma fram med för tomt batteri då laddningen i dem graderna går segare.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model S 75D I Kyla
Och strunta i range mode vintertid på långresa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S 75D I Kyla
Strunta alltid i range mode på långresa, även när det är ljummet ute skulle jag säga. Men med långresa menar jag resa man måste suca på. Ska man inte snabbladda kan man ha range mode påe5m1r skrev:Och strunta i range mode vintertid på långresa
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Model S 75D I Kyla
Hastigheten är allt. Inte bara på vintern. Har du för lite räckvidd, kör långsammare. Har du fortfarande för lite räckvidd, kör ännu långsammare. Eller slipstreama bakom en lastbil. Men de brukar lysa med sin frånvaro när man behöver dem som mest. Inget att lita på så att säga.PV1002 skrev:Jaha okej, det lät ju bra. Varierar det mycket beroende på hur fort man kör?
När det är kallt och bilen måste offra mycket ström för att hålla tempen i batteriet och kupén får du såklart en offset, dvs en fast förbrukning per timme som du inte blir av med. Hur sakta du än kör. Detsamma gäller på sommarn när det är varmt och ACn måste jobba hårt.
Värmen kan konsumera sjuka 11kW eller så, ACn upp till 6kW. Men det är bara initialt under en kortare tid. Det rekommenderas att förvärma/kyla bilen innan avfärd, kopplad till trefas, då tas den stora smällen från vägguttaget istället.
Det är svårt att säga vilken faktor som påverkar förbrukningen mest, bortsett från hastigheten. Ibland tycker jag att det är våta vägar. Men sen kan de ju vara torra och fina även på vintern och ändå så är förbrukningen hög. Ibland. Ibland inte. Troligen beror det på att det är oftast ganska kallt, dvs högtrycksbetonat väder, när vägarna är torra på vintern. Och då är kylan den största faktorn. Men runt nollgradigt saltslask är det nog slasket som påverkar mest. Och på våren när temperaturen går upp och vägarna torkar samtidigt så sjunker förbrukningen som en sten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S 75D I Kyla
Kommer du använda takbox? På motorväg kommer jag inte 30mil med box på en 90d, i 80km/h är påverkan klart mindre men kan nog kännas lite tight även om det går. Så länge det finns någon form av nödladdning på vägen där man kan fylla på någon mil extra så minskar klart oron.
Re: Model S 75D I Kyla
Ja takbox kommer användas oftast. Visste inte att skillnaden var så stor, hur mycket brukar det skilja med takbox och utan, i hur många mil man tar sig? Med en medelhastighet på ca 70-80 km/h.DSV skrev:Kommer du använda takbox? På motorväg kommer jag inte 30mil med box på en 90d, i 80km/h är påverkan klart mindre men kan nog kännas lite tight även om det går. Så länge det finns någon form av nödladdning på vägen där man kan fylla på någon mil extra så minskar klart oron.
Re: Model S 75D I Kyla
Någon annan har förhoppningsvis bättre data på det. Är bara motorväg som jag kört längre sträckor med och utan box under jämförbara förhållanden och då är förbrukning ca 10-20% högre. Ska jag dra till med en killgissning så bör det vara under 10% i 80km/h.
Appropå väderpåverkan så är med och motvind också en rätt påtaglig påverkan. 10m/s motvind är ju som att köra 36km/h fortare. Sällan man drabbas hårt av det men ibland händer det.
Appropå väderpåverkan så är med och motvind också en rätt påtaglig påverkan. 10m/s motvind är ju som att köra 36km/h fortare. Sällan man drabbas hårt av det men ibland händer det.
Re: Model S 75D I Kyla
Men å andra sidan om jag kommer typ 29mil i 110 med en 90d borde 25mil i 80 med en 75d vara ganska lugnt om man inte är allt för lättstressad eller optimistisk i sin planering. Om jag minns rätt så är skillnaden mellan modellerna är mindre än de 15kwh som beteckningen ger sken av.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S 75D I Kyla
Skillnaden i faktisk batteriakapacitet är ca 9 kWh mellan 75 och 90 paketen, samt att den data som finns verkar peka på att 90 paketen degraderas (i procent) snabbare än 75 paketen (en anledning som spekulerats om är att 90 paketen laddas med markant högre effekt i superchargers). Så hos en ett år gammal bil kommer skillnaden vara ännu mindre än så i faktisk batterikapacitet. Vi pratar alltså kanske 2 ish mils skillnad mellan dem i de förhållandena.DSV skrev:Men å andra sidan om jag kommer typ 29mil i 110 med en 90d borde 25mil i 80 med en 75d vara ganska lugnt om man inte är allt för lättstressad eller optimistisk i sin planering. Om jag minns rätt så är skillnaden mellan modellerna är mindre än de 15kwh som beteckningen ger sken av.
Re: Model S 75D I Kyla
Så är det absolut. Min drygt 1 år gamla S90D har tappat rejält med kapacitet sedan den var ny. I praktiken är den i princip inte bättre än en 75D. På vintern är räckvidden numera mindre än 30 mil, även när man håller sig till skyltad landsvägshastighet. Jag laddar däremot väldigt sällan på SuC, det kan inte vara orsaken till den snabbare degraderingen.OfarligTesla skrev:Skillnaden i faktisk batteriakapacitet är ca 9 kWh mellan 75 och 90 paketen, samt att den data som finns verkar peka på att 90 paketen degraderas (i procent) snabbare än 75 paketen (en anledning som spekulerats om är att 90 paketen laddas med markant högre effekt i superchargers). Så hos en ett år gammal bil kommer skillnaden vara ännu mindre än så i faktisk batterikapacitet. Vi pratar alltså kanske 2 ish mils skillnad mellan dem i de förhållandena.DSV skrev:Men å andra sidan om jag kommer typ 29mil i 110 med en 90d borde 25mil i 80 med en 75d vara ganska lugnt om man inte är allt för lättstressad eller optimistisk i sin planering. Om jag minns rätt så är skillnaden mellan modellerna är mindre än de 15kwh som beteckningen ger sken av.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S 75D I Kyla
Mati, vad får du för typical räckvidd på 100% SOC? Min ligger på 436 km nu. Har för mig att jag hade 409 km på 90% i höstas. Nu har jag 393 km på 90%. Stämmer det så har den tappat 4% på 1300 mil. Håller noga koll nu för att se vad som händer.
Jag klarade dock 30 mil i vintras i snöstorm och en stigning på 125 meter. Värsta tänkbara förhållanden.
Jag klarade dock 30 mil i vintras i snöstorm och en stigning på 125 meter. Värsta tänkbara förhållanden.