Och det är precis vad jag menar man behöver nuvarande förbrukning till att ligga nära eller direkt på för att avgöra vad typical linjen ligger påmati skrev:Det stämmer. Jag kollade idag. Men det finns ingen skala så man ser var strecket ligger exakt. Runt 190 för min bil ser det ut som.danni skrev:Jo, det tror jag, som ett horisontellt streck. Men jag är inte 100%. Och jag orkar inte gå ner till bilen och kolla just nu.e5m1r skrev:Inte på vad typical är beräknad på eller?danni skrev:Man kan se exakt värde i Trips-appen på stora skärmen.
Model S 75D I Kyla
Moderator: Redaktion
Re: Model S 75D I Kyla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model S 75D I Kyla
När du enbart kan ladda Type-2 från Piteå-Jukkasjärvi i -12 grader och fullastad X med 6 personer och packning... så är range mode bra! Du behöver ingen batterivärmning då högsta effekt du får i är 11kW(16,5kW med uppgraderad laddare).Remuz skrev:Strunta alltid i range mode på långresa, även när det är ljummet ute skulle jag säga. Men med långresa menar jag resa man måste suca på. Ska man inte snabbladda kan man ha range mode påe5m1r skrev:Och strunta i range mode vintertid på långresa
Annars, helt värdelös
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model S 75D I Kyla
Här kommer ett tidigare inlägg från mig. 75D klarar det du är ute efter är jag helt övertygad om.PV1002 skrev:Hej!
Jag funderar på att köpa en Tesla Model S 75D. Dock så undrar jag hur den är i kyla, då vi ofta under vintrarna åker upp till fjällen. Det är ungefär 25 mil dit enkel väg, temperaturen brukar vanligtvis ligga kring -8. Men kan ibland de sista 10 milen under körningen, sjunka ända ner till -25. Inte ofta, men har förekommit. Skulle en 75D klara det? Det finns ingen laddstation påvägen upp, så bilen måste räcka hemifrån fullladdad.
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning.
—————
Hej, får många frågor om förbrukning vintertid, här kommer lite spaningar från mig och min S75D. Körningen skedde för 3-4 helger sen.
LÖRDAG
Tempen pendlade mellan -14 och -15 hela vägen. Körde 105-110 km/h och ca 13 mil norrut från Piteå. Snittförbrukningen var 232 Wh/km vilket innebär att totala räckvidden blir 32.3 mil.
SÖNDAG
Tempen pendlade mellan -8 och -10 hela vägen. Körde lite snabbare, 110-115 km/h och samma sträcka men söderut. Snittförbrukning 239 Wh/km vilket ger en räckvidd på 31.4 mil.
MÅNDAG
Idag körde jag hårdare, ett antal snabba omkörningar och låg aldrig under 120 km/h förutom ett par enstaka tillfällen. Temperatur ca -10. Snittförbrukning ca 270 Wh/km mellan Luleå och Piteå, ca 5 mil. Ger en räckvidd på 27.8 mil.
Min amatörmässiga spaning är att körstil, accelerationer och snittfart påverkar räckvidden mer än några grader upp eller ner.
Skickat från min iPhone med Tapatalk