Placera laddare ute eller inte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Placera laddare ute eller inte

Inlägg av dhanjel »

En högst subjekt fråga kanske, men vi är på jakt efter en S och vårt garage är ganska trångt. Det är inte med mkt marginal man får in en S med. Tror tex det kan vara svårt att öppna bagaget.

Tänkte förbereda med att sätta upp en laddare, men kan inte riktigt avgöra om man ska sätta den strax innanför garageport en eller strax utanför.

Känns som att "risken" finns att den står mest ute om det är så tight, och med möjlighet att förvarna kupén så får man ju delvis fördelarna med ett garage också.

Man kan ju sätta den på insidan och sen låta sladden gå under garageluckan för att kunna ladda både ute och inne, blir lite mer krångligt men oavsett väderskydd så mår den säkert långsiktigt bra av att vara inne.

Eller ska man sätta en inne i h en ute? Ökad kostnad, men borde inte vara ett problem så länge man bara använder en åt gången?

Hur hade ni gjort?

Blir väl kanske charge amp Halo eller liknande 3fas laddare.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av Smutt »

En ute en inne.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av dhanjel »

Smutt skrev:
En ute en inne.
Ja det är lite min tanke med, man får ju i princip en gratis iom ladda hemma stödet, och det borde inte innebära en mer komplicerad installation antar jag, om dom nu sitter "rygg i rygg" på varsin sida av väggen.

Teslas laddare "går bort" dock, då man inte kan köpa den innan man har en bil och jag vill ha det klart innan sommaren då min elektriker har tid.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av Smutt »

dhanjel skrev:
Smutt skrev:
En ute en inne.
Ja det är lite min tanke med, man får ju i princip en gratis iom ladda hemma stödet, och det borde inte innebära en mer komplicerad installation antar jag, om dom nu sitter "rygg i rygg" på varsin sida av väggen.

Teslas laddare "går bort" dock, då man inte kan köpa den innan man har en bil och jag vill ha det klart innan sommaren då min elektriker har tid.
Be om hjälp här på forumet så får du tag på dina laddare :D starta en ny tråd och lova en flaska Rosé som tack så löser det sig fort
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av e5m1r »

Precis släng ut en lina och ska du köpa ny eller demo så kan du tom få en laddare om du använder referral länken
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av igu »

Smutt skrev:
dhanjel skrev:
Smutt skrev:
En ute en inne.
Ja det är lite min tanke med, man får ju i princip en gratis iom ladda hemma stödet, och det borde inte innebära en mer komplicerad installation antar jag, om dom nu sitter "rygg i rygg" på varsin sida av väggen.

Teslas laddare "går bort" dock, då man inte kan köpa den innan man har en bil och jag vill ha det klart innan sommaren då min elektriker har tid.
Be om hjälp här på forumet så får du tag på dina laddare :D starta en ny tråd och lova en flaska Rosé som tack så löser det sig fort
Har du frågat? Det har förut gått bra när man säger att man ska köpa och vill förbereda innan. De lägger upp ordern på någon dummy om jag fattade rätt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av Leo »

Sätt den inne och hål i väggen ;)

Eller anslut med röd 3-fas 400V CEE handske. Där du har en handske ute och en inne. Då kan du flytta boxen om användningen ändras.
2057A17F-ED7C-4424-8CDF-0FE9288753AE.jpeg
E9381B8C-11CF-4672-AD54-9F1CB713426F.jpeg
81DF0436-16B3-4A06-BC18-5FD9E74C0982.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av dhanjel »

Köpa laddare via någon annan gör ju att man tappar ladda-hemma bidraget tyvärr.
Från vad jag läst i Model3-väntar trådar så verkar de inte vara så flexibla. (Tesla)

(Är på jakt efter beg, och inte via Tesla eftersom de ballat ut helt när det gäller prissättning på begagnade bilar)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av igu »

dhanjel skrev:
Köpa laddare via någon annan gör ju att man tappar ladda-hemma bidraget tyvärr.
Från vad jag läst i Model3-väntar trådar så verkar de inte vara så flexibla. (Tesla)

(Är på jakt efter beg, och inte via Tesla eftersom de ballat ut helt när det gäller prissättning på begagnade bilar)
Om du vill vara på den säkra sidan: Så länge det är du som hämtar (alltså betalar hos Tesla) är det inga problem med bidraget.
Vad naturvårdsverket säger: Du behöver bara skicka in kopior på de kvitton som styrker du utlägg du söker bidrag för.

Så egentligen behöver du kopia på kvittot om det rädslan att bli av med möjligheten till bidrag som ställer till det.


En sista fråga igen: Får du verkligen inte köpa när du berättar som det är att du ska köpa beggad och därför inte "egentligen" kan beställa eller bara något du har hört från andra?
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av fnystrom »

Det går jättebra att köpa en laddare från Tesla via SC när man gjort en beställning av en S eller X. Det räcker med VIN-numret som man får efter några veckor.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av dhanjel »

igu skrev:
En sista fråga igen: Får du verkligen inte köpa när du berättar som det är att du ska köpa beggad och därför inte "egentligen" kan beställa eller bara något du har hört från andra?
Nej jag har inte kollat med dom, får kanske göra det. Har bara läst vad andra har skivit.

fnystrom, jag är som sagt inte på jakt efter en ny bil
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av fnystrom »

dhanjel skrev:
fnystrom, jag är som sagt inte på jakt efter en ny bil
Så kan det gå när man sitter i telefonmöte på jobbet och samtidigt hänger på Teslaforumet. :D
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av zyax »

dhanjel skrev:
Nej jag har inte kollat med dom, får kanske göra det. Har bara läst vad andra har skivit.

fnystrom, jag är som sagt inte på jakt efter en ny bil
Jag tror inte att du får ut någon innan du har fått VIN, det var det som de frågade mig när jag försökte köpa. Att man skulle ha senare och sånt var inte aktuellt.

Trevligt med ännu en Tesla i stan för övrigt ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av Baretta »

Klart den ska vara inne. Jag har också supertrångt garage men jag vill ju inte ha min Tesla stående ute i onödan. Den kan ju bli skitig, blöt, snöig, stulen, repad etc. :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av Mickep »

Under vilka förutsättningar är det man vill stå ute och ladda?
Kan vi hjälpa till med + och -.
(är ej elbilsägare men försöker ändå)

+ att stå ute:
Det är enkelt, man behöver inte köra in bilen i garaget (spec om man har trångt garage) trevligt på sommaren.
Man kan dela med annan bil.

- att stå ute
Bilen är inte skyddad från väder och vind/åverkan. (men vill någon absolut bränna bilen så är det svårt att skydda sig även med garage)

(nu har vi alltså situationen där ägaren har garage men funderar om den vill parkera inne eller ute.)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av Remuz »

Laddare är bekvämt. Sätt 3fashandske inne och gör sedan Bjelkemetodens inkoppling ute
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Placera laddare ute eller inte

Inlägg av dhanjel »

Får nog bli en inne, så kan man komplettera med en ute sen med om man känner för det, ska sondera marknaden ett varv till innan man väljer modell bara.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Skriv svar