Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Moderator: Redaktion
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Ja, de hade batteri på hyllan!
Nej, bilen har enligt SC ingen garanti
Ingen hänvisning till något dokument!
Lär få anlita advokat
Nej, bilen har enligt SC ingen garanti
Ingen hänvisning till något dokument!
Lär få anlita advokat
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Splfredde skrev:Ja, de hade batteri på hyllan!
Nej, bilen har enligt SC ingen garanti
Ingen hänvisning till något dokument!
Lär få anlita advokat
Så du fick inget skriftligt på att garantin nu är förvanskad heller??
Inget som nämner detta på MyTesla?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Nej, inget skriftligt men tydligt ordagrant ”vi rör inte bilen” !Generalbogge skrev:Splfredde skrev:Ja, de hade batteri på hyllan!
Nej, bilen har enligt SC ingen garanti
Ingen hänvisning till något dokument!
Lär få anlita advokat
Så du fick inget skriftligt på att garantin nu är förvanskad heller??
Inget som nämner detta på MyTesla?
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Kom att tänka på Remuz, som har sin bil inne nu. Han har ju monterat en dashcam, så då borde ju även hans garanti vara förvanskad. Men de håller ju på med den för fullt.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Intressant , borde ju va motsvarande...Generalbogge skrev:Kom att tänka på Remuz, som har sin bil inne nu. Han har ju monterat en dashcam, så då borde ju även hans garanti vara förvanskad. Men de håller ju på med den för fullt.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Det har kommit prejudikat på att man får serva bilen på annat ställe och garantin ska fortsätta gälla. Med förutsättning att saker är rätt gjorda, fast det är tämligen svårt att få rätt som privatperson mot ett stort företag.
https://www.expressen.se/motor/dyrare-b ... -i-onodan/
https://www.expressen.se/motor/dyrare-b ... -i-onodan/
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Jag kanske får en faktura på 500k sedanGeneralbogge skrev:Kom att tänka på Remuz, som har sin bil inne nu. Han har ju monterat en dashcam, så då borde ju även hans garanti vara förvanskad. Men de håller ju på med den för fullt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Men för helvete. Att byta 12V-batteri är väl något man kan behöva göra ibland i vilken bil som helst? Jag har då aldrig hört talas om att det skulle vara en oersättlig originaldel utan jag tänker att det faller under samma kategori som glödlampor, säkringar, däck osv. Standardgrejer där man kan använda vilket märke som helst just för att det finns en standard.
Jag skulle tro att du kan få rätt i detta om det kommer till en rättslig tvist. Särskilt om det inte står något om batteriet i villkoren.
Jag skulle tro att du kan få rätt i detta om det kommer till en rättslig tvist. Särskilt om det inte står något om batteriet i villkoren.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Efter att jag lät Autoskadestuen bygga baslåda i bilen och Tesla fick nys om det så ordnade Tesla med att jag fick skriva på ett dokument där dom inte ansvarar för dom punkterna. Men garantin i övrigt skulle inte vara något problem...
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Just 12V batteriet hade Tesla stora problem med förr i tiden, de var tvungna att byta till en specifik modell för att det skulle hålla. Kan vara därför de drar öronen åt sig kring batteriet.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Låter verkligen helt sjukt om det ska vara så här..
Då måste de genast ge ut en lista på vad som är OK och inte att byta till tredjepart, torkarblad?
Då måste de genast ge ut en lista på vad som är OK och inte att byta till tredjepart, torkarblad?
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Skyltlampor? Reflexväst, varningstriangel?MartinCB skrev:Låter verkligen helt sjukt om det ska vara så här..
Då måste de genast ge ut en lista på vad som är OK och inte att byta till tredjepart, torkarblad?
Ksp, grk, ok jag fattar att det inte ingår.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Kan ju samtidigt vara just därför några ägare hamnar i en situation där man känner sig tvungen att fixa det själv...TiborBlomhall skrev:Just 12V batteriet hade Tesla stora problem med förr i tiden, de var tvungna att byta till en specifik modell för att det skulle hålla. Kan vara därför de drar öronen åt sig kring batteriet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Bättre att Tesla talar om vilka krav 12V batteriet måste uppfylla så man kan byta själv.
Släpp servicemanualerna till en rimlig peng!
Släpp servicemanualerna till en rimlig peng!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Jag blir mer och mer rädd för att äga en Tesla...
Det är inte rimligt att jag skulle sätta mig i bilen och köra 1200km (2400ToR) för att byta 12V batteri i en bil... inte ens i en Tesla.
Det börjar vara på tiden att de inser att en eftermarknad med lättillgängliga 3e partsprodukter/tjänster bara gör deras produkt mer attraktiv för den stora massan.
Så länge delen som ersätter den som skall bytas ut uppfyller kraven (vilket inte borde vara så svårt om det gäller ett amerikanskt 12V batteri) så kan detta inte vara ett problem.
Det är inte rimligt att jag skulle sätta mig i bilen och köra 1200km (2400ToR) för att byta 12V batteri i en bil... inte ens i en Tesla.
Det börjar vara på tiden att de inser att en eftermarknad med lättillgängliga 3e partsprodukter/tjänster bara gör deras produkt mer attraktiv för den stora massan.
Så länge delen som ersätter den som skall bytas ut uppfyller kraven (vilket inte borde vara så svårt om det gäller ett amerikanskt 12V batteri) så kan detta inte vara ett problem.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Har läst min X-manual igen nu och där står det att om man pillar på batteriet så slutar garantin att gälla men detta handlar om högspänningsbatteriet, 12V hittade jag inget om
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
undras vad eu reglerna säger om detta, det finns ju något som kallas fri konkurance
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Låter nästan lite som Apple fasoner, usch! Självklart ska man få reparera sådant relativt enkelt själv/på verkstad.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Men vänta nu. Om produkten inte fungerar som utlovat (för att 12V-batteriet har torkat) och leverantören inte kan lösa problemet på rimliga villkor, vad är det som hindrar att man häver köpet? Inför domstol om det krävs. Väldigt dålig reklam i så fall.
Och väldigt dåligt för mina aktier!
Hoppas på ett bättre utfall.
Och väldigt dåligt för mina aktier!
Hoppas på ett bättre utfall.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
De är släppta, och vad jag förstår för rätt ok priser för branschen:Gustafsson skrev:Bättre att Tesla talar om vilka krav 12V batteriet måste uppfylla så man kan byta själv.
Släpp servicemanualerna till en rimlig peng!
https://service.teslamotors.com/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Är inte det lite märkligt ändå? Att inte serva bilen alls är helt ok och man tappar inte garantin heller. Men så fort man gör nånting med bilen själv eller låter en annan verkstad göra det så ryker garantin? Det känns fel liksom. Vad pratar vi om här? Ett rymdskepp?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Vad sade Elon om Moats?mati skrev:Är inte det lite märkligt ändå? Att inte serva bilen alls är helt ok och man tappar inte garantin heller. Men så fort man gör nånting med bilen själv eller låter en annan verkstad göra det så ryker garantin? Det känns fel liksom. Vad pratar vi om här? Ett rymdskepp?
Det här känns som en sådan.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Att de släppte kravet på service har å göra med att bilen självdiagnosticerar och kontaktar tesla vid fel och då blir du inkallad en sådan kan du inte strunta i
Som nämnt tidigare kan man orsaka följdfel om man pillar med batteriet på ett felaktigt sätt
Säg att MCU går strax efter tillfällighet eller följdfel osv osv
Jag förstår att de drar åt sig som de gör bilen är översvämmad med elektriska komponenter som kan ta skada
Nu säger jag inte att det är så men det skulle kunna vara som så att FWD behöver kalibereras efter 12V byte ( total strömbortfall ) och du byter själv och skadar dörrar genom att de öppnar för högt i garaget
Det som tesla behöver göra ör informera bättre och ha delar på hylla
Utöka med ranger service osv
Utan att veta mer om specifikt fel på bromsar så ör det bara spekulationer men bromsar är elektriska på teslan liksom allt annat
Säger teala att fel på bromsar uppstod pga batteri ? Kan de ha stöd för påståendet ? I så fall helt legitimt annars väldigt fyrkantigt och håller inte i rätten
Som nämnt tidigare kan man orsaka följdfel om man pillar med batteriet på ett felaktigt sätt
Säg att MCU går strax efter tillfällighet eller följdfel osv osv
Jag förstår att de drar åt sig som de gör bilen är översvämmad med elektriska komponenter som kan ta skada
Nu säger jag inte att det är så men det skulle kunna vara som så att FWD behöver kalibereras efter 12V byte ( total strömbortfall ) och du byter själv och skadar dörrar genom att de öppnar för högt i garaget
Det som tesla behöver göra ör informera bättre och ha delar på hylla
Utöka med ranger service osv
Utan att veta mer om specifikt fel på bromsar så ör det bara spekulationer men bromsar är elektriska på teslan liksom allt annat
Säger teala att fel på bromsar uppstod pga batteri ? Kan de ha stöd för påståendet ? I så fall helt legitimt annars väldigt fyrkantigt och håller inte i rätten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Detta är absolut det som jag tycker är sämst med Tesla. De vill låsa upp kunden totalt och sätta priserna utan konkurrens... För mig är det självklart att jag byter ett 12-volts batteri själv när det innebär en resa på långt över 100 mil för att få det gjort, även om jag har garanti på grejerna. Kan man begära att en ranger ska åka 70 mil enkel resa för att byta ett batteri? Med en dieselbuss dessutom??? Nej, Tesla får tänka till här annars kan det slå stopp för många presumtiva kunder.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Fasat, det är väl inget Teslaspecifikt att vilja göra det. Alla biltillverkare vill låsa upp sina kunder så mycket det bara går eftersom det i eftermarknaden finns väldigt gott om stålar att tjäna.lator skrev:Detta är absolut det som jag tycker är sämst med Tesla. De vill låsa upp kunden totalt och sätta priserna utan konkurrens... För mig är det självklart att jag byter ett 12-volts batteri själv när det innebär en resa på långt över 100 mil för att få det gjort, även om jag har garanti på grejerna. Kan man begära att en ranger ska åka 70 mil enkel resa för att byta ett batteri? Med en dieselbuss dessutom??? Nej, Tesla får tänka till här annars kan det slå stopp för många presumtiva kunder.
Fosiltillverkande bilföretag vill helst att enbart service på deras egna centers ska räknas vid garantidiskussion, helst ställa krav på flera olika saker. Som tur är har EU till viss del satt ned foten även om det går att göra mer.
Avståndet till SC, är däremot Tesla ensamma om att ha som problem.
Fast, där verkar det som om Tesla är påväg att utöka servicemöjligheterna med rullande serviceenheter. Åtminstone om vi ska tro Elons twittrande.
Model Y LR.
Model S70D