Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

MartinCB
Inlägg: 67
Blev medlem: 13 mar 2018 08:56

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av MartinCB »

Låter verkligen helt sjukt om det ska vara så här..
Då måste de genast ge ut en lista på vad som är OK och inte att byta till tredjepart, torkarblad?
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Lessmog »

MartinCB skrev:
Låter verkligen helt sjukt om det ska vara så här..
Då måste de genast ge ut en lista på vad som är OK och inte att byta till tredjepart, torkarblad?
Skyltlampor? Reflexväst, varningstriangel?
Ksp, grk, ok jag fattar att det inte ingår. :twisted:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Just 12V batteriet hade Tesla stora problem med förr i tiden, de var tvungna att byta till en specifik modell för att det skulle hålla. Kan vara därför de drar öronen åt sig kring batteriet.
Kan ju samtidigt vara just därför några ägare hamnar i en situation där man känner sig tvungen att fixa det själv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Gustafsson »

Bättre att Tesla talar om vilka krav 12V batteriet måste uppfylla så man kan byta själv.
Släpp servicemanualerna till en rimlig peng!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Satellite65 »

Jag blir mer och mer rädd för att äga en Tesla...
Det är inte rimligt att jag skulle sätta mig i bilen och köra 1200km (2400ToR) för att byta 12V batteri i en bil... inte ens i en Tesla.

Det börjar vara på tiden att de inser att en eftermarknad med lättillgängliga 3e partsprodukter/tjänster bara gör deras produkt mer attraktiv för den stora massan.
Så länge delen som ersätter den som skall bytas ut uppfyller kraven (vilket inte borde vara så svårt om det gäller ett amerikanskt 12V batteri) så kan detta inte vara ett problem.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Remuz »

Har läst min X-manual igen nu och där står det att om man pillar på batteriet så slutar garantin att gälla men detta handlar om högspänningsbatteriet, 12V hittade jag inget om
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Stefan T »

undras vad eu reglerna säger om detta, det finns ju något som kallas fri konkurance
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Teslaspolen »

Låter nästan lite som Apple fasoner, usch! Självklart ska man få reparera sådant relativt enkelt själv/på verkstad.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Lessmog »

Men vänta nu. Om produkten inte fungerar som utlovat (för att 12V-batteriet har torkat) och leverantören inte kan lösa problemet på rimliga villkor, vad är det som hindrar att man häver köpet? Inför domstol om det krävs. Väldigt dålig reklam i så fall. :shock:

Och väldigt dåligt för mina aktier! :evil:

Hoppas på ett bättre utfall. :mrgreen:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
Bättre att Tesla talar om vilka krav 12V batteriet måste uppfylla så man kan byta själv.
Släpp servicemanualerna till en rimlig peng!
De är släppta, och vad jag förstår för rätt ok priser för branschen:
https://service.teslamotors.com/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av mati »

Är inte det lite märkligt ändå? Att inte serva bilen alls är helt ok och man tappar inte garantin heller. Men så fort man gör nånting med bilen själv eller låter en annan verkstad göra det så ryker garantin? Det känns fel liksom. Vad pratar vi om här? Ett rymdskepp?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av zyax »

mati skrev:
Är inte det lite märkligt ändå? Att inte serva bilen alls är helt ok och man tappar inte garantin heller. Men så fort man gör nånting med bilen själv eller låter en annan verkstad göra det så ryker garantin? Det känns fel liksom. Vad pratar vi om här? Ett rymdskepp?
Vad sade Elon om Moats?

Det här känns som en sådan.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av e5m1r »

Att de släppte kravet på service har å göra med att bilen självdiagnosticerar och kontaktar tesla vid fel och då blir du inkallad en sådan kan du inte strunta i
Som nämnt tidigare kan man orsaka följdfel om man pillar med batteriet på ett felaktigt sätt
Säg att MCU går strax efter tillfällighet eller följdfel osv osv
Jag förstår att de drar åt sig som de gör bilen är översvämmad med elektriska komponenter som kan ta skada
Nu säger jag inte att det är så men det skulle kunna vara som så att FWD behöver kalibereras efter 12V byte ( total strömbortfall ) och du byter själv och skadar dörrar genom att de öppnar för högt i garaget
Det som tesla behöver göra ör informera bättre och ha delar på hylla
Utöka med ranger service osv

Utan att veta mer om specifikt fel på bromsar så ör det bara spekulationer men bromsar är elektriska på teslan liksom allt annat
Säger teala att fel på bromsar uppstod pga batteri ? Kan de ha stöd för påståendet ? I så fall helt legitimt annars väldigt fyrkantigt och håller inte i rätten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av lator »

Detta är absolut det som jag tycker är sämst med Tesla. De vill låsa upp kunden totalt och sätta priserna utan konkurrens... För mig är det självklart att jag byter ett 12-volts batteri själv när det innebär en resa på långt över 100 mil för att få det gjort, även om jag har garanti på grejerna. Kan man begära att en ranger ska åka 70 mil enkel resa för att byta ett batteri? Med en dieselbuss dessutom??? Nej, Tesla får tänka till här annars kan det slå stopp för många presumtiva kunder.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av frippe »

lator skrev:
Detta är absolut det som jag tycker är sämst med Tesla. De vill låsa upp kunden totalt och sätta priserna utan konkurrens... För mig är det självklart att jag byter ett 12-volts batteri själv när det innebär en resa på långt över 100 mil för att få det gjort, även om jag har garanti på grejerna. Kan man begära att en ranger ska åka 70 mil enkel resa för att byta ett batteri? Med en dieselbuss dessutom??? Nej, Tesla får tänka till här annars kan det slå stopp för många presumtiva kunder.
Fasat, det är väl inget Teslaspecifikt att vilja göra det. Alla biltillverkare vill låsa upp sina kunder så mycket det bara går eftersom det i eftermarknaden finns väldigt gott om stålar att tjäna.
Fosiltillverkande bilföretag vill helst att enbart service på deras egna centers ska räknas vid garantidiskussion, helst ställa krav på flera olika saker. Som tur är har EU till viss del satt ned foten även om det går att göra mer.

Avståndet till SC, är däremot Tesla ensamma om att ha som problem.

Fast, där verkar det som om Tesla är påväg att utöka servicemöjligheterna med rullande serviceenheter. Åtminstone om vi ska tro Elons twittrande.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av erkap »

Nu kapar jag tråden lite men blir orolig när jag läser om garantin.

Är det någon som bytt något mindre, tex lampor interiört eller liknande som vet om garantin inte gäller för hela bilen längre?
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av e5m1r »

erkap skrev:
Nu kapar jag tråden lite men blir orolig när jag läser om garantin.

Är det någon som bytt något mindre, tex lampor interiört eller liknande som vet om garantin inte gäller för hela bilen längre?
Har bytt lampor har dashcam kör på tredjeparts hjul och har ej haft några problem med garantier
Å andra sidan kunde ingen av garaniäranden kopplas till tredjeparts grejer
Har tex inte haft problem med hjulinställning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Generalbogge »

frippe skrev:
lator skrev:
Detta är absolut det som jag tycker är sämst med Tesla. De vill låsa upp kunden totalt och sätta priserna utan konkurrens... För mig är det självklart att jag byter ett 12-volts batteri själv när det innebär en resa på långt över 100 mil för att få det gjort, även om jag har garanti på grejerna. Kan man begära att en ranger ska åka 70 mil enkel resa för att byta ett batteri? Med en dieselbuss dessutom??? Nej, Tesla får tänka till här annars kan det slå stopp för många presumtiva kunder.
Fasat, det är väl inget Teslaspecifikt att vilja göra det. Alla biltillverkare vill låsa upp sina kunder så mycket det bara går eftersom det i eftermarknaden finns väldigt gott om stålar att tjäna.
Fosiltillverkande bilföretag vill helst att enbart service på deras egna centers ska räknas vid garantidiskussion, helst ställa krav på flera olika saker. Som tur är har EU till viss del satt ned foten även om det går att göra mer.

Avståndet till SC, är däremot Tesla ensamma om att ha som problem.

Fast, där verkar det som om Tesla är påväg att utöka servicemöjligheterna med rullande serviceenheter. Åtminstone om vi ska tro Elons twittrande.
Rullande serviceenheter finns redan. Malmö SC har t.ex två stycken.
Model S 90D -2017 Titanium
kontakten2

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av kontakten2 »

Jag sitter i samma sits men Tesla Malmö hävdar dom inte har några batterier hemma. :roll: Anmälde felet vid 9800mil (har norsk garanti till 10000)

Nu är 10k passerat så vi får se om dom kryper till korset.

Annars kan ni se att ni kan koppla in ett extrabatteri parallellt och få bort problemet. Polerna ligger bakom noskonen på modeller innan den släta varianten kom.

Mitt dåliga 12v ligger på 12.6 utan laddning och 13.4 när bilen är igång.
IMG_20180524_214809.jpg
IMG_20180524_214410.jpg
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Splfredde »

kontakten2 skrev:
Jag sitter i samma sits men Tesla Malmö hävdar dom inte har några batterier hemma. :roll: Anmälde felet vid 9800mil (har norsk garanti till 10000)

Nu är 10k passerat så vi får se om dom kryper till korset.

Annars kan ni se att ni kan koppla in ett extrabatteri parallellt och få bort problemet. Polerna ligger bakom noskonen på modeller innan den släta varianten kom.

Mitt dåliga 12v ligger på 12.6 utan laddning och 13.4 när bilen är igång.
IMG_20180524_214809.jpg
IMG_20180524_214410.jpg

Ska tillägga då jag ser att du är lika ljudintresserad som en annan, att jag också hade extra ljud inkopplat vilket SC Malmö inte heller godkände.
De har nu ändrat sig från att inte röra bilen till att jag skulle byta till originalbatteri och koppla ur ljudanläggningen om garantin ska gälla........
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 20 jun 2016 09:47
Ort: Nyköping

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Pro-Z »

Konstigt.

När jag (Autoskadestuen) monterade dragkrok för cyklar, baslåda och tilläggsisolerade hjulhusen så fick jag skriva på nedan dokument från Tesla så att dom kan friskriva sig gällande allt som skulle kunna hända med hänsyn till modifieringarna. Inga konstigheter i övrigt...
https://www.dropbox.com/s/5e4dy69mnvh0s ... .docx?dl=0
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
kontakten2

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av kontakten2 »

Stämmer ja. Dom ville få det till att baslådan slagit ut backkamera via canbusen. Jag undrade om det var rätt man på rätt plats :roll:

Fick tid nu den 7e iaf. :!:
Användarvisningsbild
ulfboss
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 mar 2014 11:58

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av ulfboss »

Har nu väntat i snart 2 månader på nytt 12V batteri. Hur svårt ska det vara att få hem ett batteri?
Dessutom går det inte att installera ny programvara så länge jag har det gamla batteriet.
Och varje gång jag ringer Tesla så är det på gång. Man börjar undra om Tesla inte har betalat sin
underleverantör och därför ej får några leveranser.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Bjelke »

Eller att sjukt många har strul med det batteriet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(

Inlägg av Remuz »

Har någon av er andra mätt spänningen i batteriet? Min X60D hade 12.8V, min X90D hade 12.8V, min P100D har 12.3V. Är det olika 12V-batteri i bilarna?
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar