Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Moderator: Redaktion
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Låter verkligen helt sjukt om det ska vara så här..
Då måste de genast ge ut en lista på vad som är OK och inte att byta till tredjepart, torkarblad?
Då måste de genast ge ut en lista på vad som är OK och inte att byta till tredjepart, torkarblad?
Model S 100D -18 - Premium med veggoläder, soltak, obsidian black och AP2.5
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Skyltlampor? Reflexväst, varningstriangel?MartinCB skrev:Låter verkligen helt sjukt om det ska vara så här..
Då måste de genast ge ut en lista på vad som är OK och inte att byta till tredjepart, torkarblad?
Ksp, grk, ok jag fattar att det inte ingår.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Kan ju samtidigt vara just därför några ägare hamnar i en situation där man känner sig tvungen att fixa det själv...TiborBlomhall skrev:Just 12V batteriet hade Tesla stora problem med förr i tiden, de var tvungna att byta till en specifik modell för att det skulle hålla. Kan vara därför de drar öronen åt sig kring batteriet.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5492
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Bättre att Tesla talar om vilka krav 12V batteriet måste uppfylla så man kan byta själv.
Släpp servicemanualerna till en rimlig peng!
Släpp servicemanualerna till en rimlig peng!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Jag blir mer och mer rädd för att äga en Tesla...
Det är inte rimligt att jag skulle sätta mig i bilen och köra 1200km (2400ToR) för att byta 12V batteri i en bil... inte ens i en Tesla.
Det börjar vara på tiden att de inser att en eftermarknad med lättillgängliga 3e partsprodukter/tjänster bara gör deras produkt mer attraktiv för den stora massan.
Så länge delen som ersätter den som skall bytas ut uppfyller kraven (vilket inte borde vara så svårt om det gäller ett amerikanskt 12V batteri) så kan detta inte vara ett problem.
Det är inte rimligt att jag skulle sätta mig i bilen och köra 1200km (2400ToR) för att byta 12V batteri i en bil... inte ens i en Tesla.
Det börjar vara på tiden att de inser att en eftermarknad med lättillgängliga 3e partsprodukter/tjänster bara gör deras produkt mer attraktiv för den stora massan.
Så länge delen som ersätter den som skall bytas ut uppfyller kraven (vilket inte borde vara så svårt om det gäller ett amerikanskt 12V batteri) så kan detta inte vara ett problem.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Har läst min X-manual igen nu och där står det att om man pillar på batteriet så slutar garantin att gälla men detta handlar om högspänningsbatteriet, 12V hittade jag inget om
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
undras vad eu reglerna säger om detta, det finns ju något som kallas fri konkurance
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Låter nästan lite som Apple fasoner, usch! Självklart ska man få reparera sådant relativt enkelt själv/på verkstad.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Men vänta nu. Om produkten inte fungerar som utlovat (för att 12V-batteriet har torkat) och leverantören inte kan lösa problemet på rimliga villkor, vad är det som hindrar att man häver köpet? Inför domstol om det krävs. Väldigt dålig reklam i så fall.
Och väldigt dåligt för mina aktier!
Hoppas på ett bättre utfall.
Och väldigt dåligt för mina aktier!
Hoppas på ett bättre utfall.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
De är släppta, och vad jag förstår för rätt ok priser för branschen:Gustafsson skrev:Bättre att Tesla talar om vilka krav 12V batteriet måste uppfylla så man kan byta själv.
Släpp servicemanualerna till en rimlig peng!
https://service.teslamotors.com/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Är inte det lite märkligt ändå? Att inte serva bilen alls är helt ok och man tappar inte garantin heller. Men så fort man gör nånting med bilen själv eller låter en annan verkstad göra det så ryker garantin? Det känns fel liksom. Vad pratar vi om här? Ett rymdskepp?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Vad sade Elon om Moats?mati skrev:Är inte det lite märkligt ändå? Att inte serva bilen alls är helt ok och man tappar inte garantin heller. Men så fort man gör nånting med bilen själv eller låter en annan verkstad göra det så ryker garantin? Det känns fel liksom. Vad pratar vi om här? Ett rymdskepp?
Det här känns som en sådan.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Att de släppte kravet på service har å göra med att bilen självdiagnosticerar och kontaktar tesla vid fel och då blir du inkallad en sådan kan du inte strunta i
Som nämnt tidigare kan man orsaka följdfel om man pillar med batteriet på ett felaktigt sätt
Säg att MCU går strax efter tillfällighet eller följdfel osv osv
Jag förstår att de drar åt sig som de gör bilen är översvämmad med elektriska komponenter som kan ta skada
Nu säger jag inte att det är så men det skulle kunna vara som så att FWD behöver kalibereras efter 12V byte ( total strömbortfall ) och du byter själv och skadar dörrar genom att de öppnar för högt i garaget
Det som tesla behöver göra ör informera bättre och ha delar på hylla
Utöka med ranger service osv
Utan att veta mer om specifikt fel på bromsar så ör det bara spekulationer men bromsar är elektriska på teslan liksom allt annat
Säger teala att fel på bromsar uppstod pga batteri ? Kan de ha stöd för påståendet ? I så fall helt legitimt annars väldigt fyrkantigt och håller inte i rätten
Som nämnt tidigare kan man orsaka följdfel om man pillar med batteriet på ett felaktigt sätt
Säg att MCU går strax efter tillfällighet eller följdfel osv osv
Jag förstår att de drar åt sig som de gör bilen är översvämmad med elektriska komponenter som kan ta skada
Nu säger jag inte att det är så men det skulle kunna vara som så att FWD behöver kalibereras efter 12V byte ( total strömbortfall ) och du byter själv och skadar dörrar genom att de öppnar för högt i garaget
Det som tesla behöver göra ör informera bättre och ha delar på hylla
Utöka med ranger service osv
Utan att veta mer om specifikt fel på bromsar så ör det bara spekulationer men bromsar är elektriska på teslan liksom allt annat
Säger teala att fel på bromsar uppstod pga batteri ? Kan de ha stöd för påståendet ? I så fall helt legitimt annars väldigt fyrkantigt och håller inte i rätten
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Detta är absolut det som jag tycker är sämst med Tesla. De vill låsa upp kunden totalt och sätta priserna utan konkurrens... För mig är det självklart att jag byter ett 12-volts batteri själv när det innebär en resa på långt över 100 mil för att få det gjort, även om jag har garanti på grejerna. Kan man begära att en ranger ska åka 70 mil enkel resa för att byta ett batteri? Med en dieselbuss dessutom??? Nej, Tesla får tänka till här annars kan det slå stopp för många presumtiva kunder.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Fasat, det är väl inget Teslaspecifikt att vilja göra det. Alla biltillverkare vill låsa upp sina kunder så mycket det bara går eftersom det i eftermarknaden finns väldigt gott om stålar att tjäna.lator skrev:Detta är absolut det som jag tycker är sämst med Tesla. De vill låsa upp kunden totalt och sätta priserna utan konkurrens... För mig är det självklart att jag byter ett 12-volts batteri själv när det innebär en resa på långt över 100 mil för att få det gjort, även om jag har garanti på grejerna. Kan man begära att en ranger ska åka 70 mil enkel resa för att byta ett batteri? Med en dieselbuss dessutom??? Nej, Tesla får tänka till här annars kan det slå stopp för många presumtiva kunder.
Fosiltillverkande bilföretag vill helst att enbart service på deras egna centers ska räknas vid garantidiskussion, helst ställa krav på flera olika saker. Som tur är har EU till viss del satt ned foten även om det går att göra mer.
Avståndet till SC, är däremot Tesla ensamma om att ha som problem.
Fast, där verkar det som om Tesla är påväg att utöka servicemöjligheterna med rullande serviceenheter. Åtminstone om vi ska tro Elons twittrande.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Nu kapar jag tråden lite men blir orolig när jag läser om garantin.
Är det någon som bytt något mindre, tex lampor interiört eller liknande som vet om garantin inte gäller för hela bilen längre?
Är det någon som bytt något mindre, tex lampor interiört eller liknande som vet om garantin inte gäller för hela bilen längre?
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
MS 75D -17 (såld -22)
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Har bytt lampor har dashcam kör på tredjeparts hjul och har ej haft några problem med garantiererkap skrev:Nu kapar jag tråden lite men blir orolig när jag läser om garantin.
Är det någon som bytt något mindre, tex lampor interiört eller liknande som vet om garantin inte gäller för hela bilen längre?
Å andra sidan kunde ingen av garaniäranden kopplas till tredjeparts grejer
Har tex inte haft problem med hjulinställning
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 975
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Rullande serviceenheter finns redan. Malmö SC har t.ex två stycken.frippe skrev:Fasat, det är väl inget Teslaspecifikt att vilja göra det. Alla biltillverkare vill låsa upp sina kunder så mycket det bara går eftersom det i eftermarknaden finns väldigt gott om stålar att tjäna.lator skrev:Detta är absolut det som jag tycker är sämst med Tesla. De vill låsa upp kunden totalt och sätta priserna utan konkurrens... För mig är det självklart att jag byter ett 12-volts batteri själv när det innebär en resa på långt över 100 mil för att få det gjort, även om jag har garanti på grejerna. Kan man begära att en ranger ska åka 70 mil enkel resa för att byta ett batteri? Med en dieselbuss dessutom??? Nej, Tesla får tänka till här annars kan det slå stopp för många presumtiva kunder.
Fosiltillverkande bilföretag vill helst att enbart service på deras egna centers ska räknas vid garantidiskussion, helst ställa krav på flera olika saker. Som tur är har EU till viss del satt ned foten även om det går att göra mer.
Avståndet till SC, är däremot Tesla ensamma om att ha som problem.
Fast, där verkar det som om Tesla är påväg att utöka servicemöjligheterna med rullande serviceenheter. Åtminstone om vi ska tro Elons twittrande.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Jag sitter i samma sits men Tesla Malmö hävdar dom inte har några batterier hemma. Anmälde felet vid 9800mil (har norsk garanti till 10000)
Nu är 10k passerat så vi får se om dom kryper till korset.
Annars kan ni se att ni kan koppla in ett extrabatteri parallellt och få bort problemet. Polerna ligger bakom noskonen på modeller innan den släta varianten kom.
Mitt dåliga 12v ligger på 12.6 utan laddning och 13.4 när bilen är igång.
Nu är 10k passerat så vi får se om dom kryper till korset.
Annars kan ni se att ni kan koppla in ett extrabatteri parallellt och få bort problemet. Polerna ligger bakom noskonen på modeller innan den släta varianten kom.
Mitt dåliga 12v ligger på 12.6 utan laddning och 13.4 när bilen är igång.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
kontakten2 skrev:Jag sitter i samma sits men Tesla Malmö hävdar dom inte har några batterier hemma. Anmälde felet vid 9800mil (har norsk garanti till 10000)
Nu är 10k passerat så vi får se om dom kryper till korset.
Annars kan ni se att ni kan koppla in ett extrabatteri parallellt och få bort problemet. Polerna ligger bakom noskonen på modeller innan den släta varianten kom.
Mitt dåliga 12v ligger på 12.6 utan laddning och 13.4 när bilen är igång.
Ska tillägga då jag ser att du är lika ljudintresserad som en annan, att jag också hade extra ljud inkopplat vilket SC Malmö inte heller godkände.
De har nu ändrat sig från att inte röra bilen till att jag skulle byta till originalbatteri och koppla ur ljudanläggningen om garantin ska gälla........
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Konstigt.
När jag (Autoskadestuen) monterade dragkrok för cyklar, baslåda och tilläggsisolerade hjulhusen så fick jag skriva på nedan dokument från Tesla så att dom kan friskriva sig gällande allt som skulle kunna hända med hänsyn till modifieringarna. Inga konstigheter i övrigt...
https://www.dropbox.com/s/5e4dy69mnvh0s ... .docx?dl=0
När jag (Autoskadestuen) monterade dragkrok för cyklar, baslåda och tilläggsisolerade hjulhusen så fick jag skriva på nedan dokument från Tesla så att dom kan friskriva sig gällande allt som skulle kunna hända med hänsyn till modifieringarna. Inga konstigheter i övrigt...
https://www.dropbox.com/s/5e4dy69mnvh0s ... .docx?dl=0
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Model Y - RWD, Premium, Vit, EAP - Årsmodell 2022
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Stämmer ja. Dom ville få det till att baslådan slagit ut backkamera via canbusen. Jag undrade om det var rätt man på rätt plats
Fick tid nu den 7e iaf.
Fick tid nu den 7e iaf.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Har nu väntat i snart 2 månader på nytt 12V batteri. Hur svårt ska det vara att få hem ett batteri?
Dessutom går det inte att installera ny programvara så länge jag har det gamla batteriet.
Och varje gång jag ringer Tesla så är det på gång. Man börjar undra om Tesla inte har betalat sin
underleverantör och därför ej får några leveranser.
Dessutom går det inte att installera ny programvara så länge jag har det gamla batteriet.
Och varje gång jag ringer Tesla så är det på gång. Man börjar undra om Tesla inte har betalat sin
underleverantör och därför ej får några leveranser.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Eller att sjukt många har strul med det batteriet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Har någon av er andra mätt spänningen i batteriet? Min X60D hade 12.8V, min X90D hade 12.8V, min P100D har 12.3V. Är det olika 12V-batteri i bilarna?
P85D svart/svart med gratis SuC