2000 mil med Model S 75D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ermase
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 22 sep 2017 20:50

2000 mil med Model S 75D

Inlägg av ermase »

Skrivet av en nybörjare och för intresserade och potentiella köpare. Inget nytt under solen för de rutinerade Teslarävarna i detta forum.

Förra sommaren så var det dags att byta ut familjens 1:a bil. Av miljöskäl var jag sugen på att köpa en elbil men insåg snart att det inte fanns någon elbil som skulle kunna fungera som familjebil (bra räckvidd, plats för 3 barn med fjällenpackning och laddnätverk på långresan) förutom Tesla då. Men eftersom min dyraste bil innan Teslan kostat ca 400 000kr ny, tittade jag på Teslan enbart på skoj eftersom jag ”visste” att den var för dyr. Till min stora förvåning upptäckte jag att trots att den nya Tesla jag specade kostade 919 000kr vart den totala kostnaden densamma som om jag skulle köpa en ny Volvo för drygt halva priset. Tilläggas bör att jag är egenföretagare och har därför möjlighet att ta Teslan som tjänstebil, vilket är extremt gynnsamt då förmånsvärdet är lågt. Övertala din arbetsgivare att så är fallet!!

Liten Tesla utsvävning
När jag satte mig in i Teslas / Elon Musks vision insåg jag dessutom att köpa en Tesla är mycket viktigare för miljön än att köpa en elbil från någon av de etablerade biltillverkarna. Tesla har gjort och gör enorm skillnad, utan Tesla hade elbilsutvecklingen inte varit i närheten av vad den är idag. Tesla är enormt hatat, vilket inte är så konstigt med tanke på att man hotar och gör narr av de två mäktigaste industribranscherna i världen (olja och fordon). Kom ihåg att om du köper en I-Pace, E-tron eller vad de heter så stöttar du de gamla drakarna som under många år lurat både dig och miljön, de har ingen miljöagenda, de vill bara tjäna pengar, nä vill du göra en verklig insats för miljön så ska du köpa en Tesla.

La min beställning i slutet av augusti och fick leverans i slutet av december. Efter att ha läst skräckhistorier på detta forum hade jag med mig en lång checklista till leveransen men till min förvåning hittade jag inget, kändes nästan som vanlig leverans.

Eftersom jag tidigare inte haft eller ens kört en ren elbil fanns en viss räckviddsångest men efter 2000 mil är den som bortblåst. Visst långresor kräver lite mer planering men något man lär sig snabbt och resor man gör flera gånger lär man sig utan att planera innan. Laddningen hemma i vardagen är helt bekymmersfri, varje morgon står en nytankad Tesla på uppfarten.

Tesla är ju i jämförelse en extremt ung biltillverkare, därför bör byggkvaliten vara något sämre, dock är det inget jag kan upptäcka på min Model S men i genomsnitt så är det säkert så.

Så hur trivs jag då med bilen...på en skala mellan 1 och 10... ja mitt ärliga svar blir faktiskt 11. Teslan har överträffat alla mina förväntningar.
- Teslan är en fantastisk vinterbil, 4-hjulsdriften imponerar stort. Sköter man sin app så är alltid bilen varm o go när man ska åka iväg oavsett om man har Teslan inkopplad eller ej.
- Förbrukningen vart lägre och därmed också räckvidden längre än väntat. 30-35 mil på vintern och 35-40 mil på sommaren om man inte kör för hårt.
- Harmoni. Det är mycket fokus på Teslas prestanda 0-100 och visst det är kul men grejen med elbil är faktiskt det motsatta. Att man faktiskt tar det lugnare, stannar oftare, stressar mindre. Jag är idag mycket mindre trött efter långkörningar med Teslan än vad jag var med mina gamla fossilare. Planerar för en Spanienresa i höst, vilket jag aldrig skulle övervägt med mina gamla fossilare.
- Visst har Teslan vissa brister men jag upplever dessa som betydligt mindre än vad jag befarande efter att ha lusläst detta forum. Strålkastarna är inte tysk premium kvalitet men helt ok. Det saknas lyktspolare och vindrutetorkare samt vindrutespolarna är inte de bästa men inget man lider av annat än i extremfall.
- Jag räknar också med att behöva byta några grejer på garantin innan den går ut, typ handtag.

En intressant grej med Tesla är att man inte behöver serva bilen för att garantin ska gälla, dessutom uppdateras mjukvaran i bilen regelbundet utan att man behöver åka till verkstaden. Teslas verkstäder finns ännu så länga bara i Stockholm, Göteborg och Malmö men har man en krångelfribil så finns egentligen ingen anledning att åka dit särskilt ofta.

Min, möjligen optimistiska plan, är att serva Teslan 1 gång per år d.v.s. var 5000:e mil. Att jämföra med vår andrabil en Golf GTE som måste servas dyrt vare 1500:e mil.

Ur miljösynpunkt är det mest intressanta med en bil dess livscykelanalys Hur mycket belastar bilen miljön totalt under hela sin livstid. Ju längre en elbil lever/ kör ju bättre blir livscykelanalysen. Min ambition är därför att försöka behålla Teslan i 8 år (lika länge som garantin på drivlinan finns) och 40 000 mil. Teslan är ju trots allt byggd helt i aluminium och har väldigt få slitdelar. Statistik visar dessutom att Teslas batterier degenererar väldigt långsamt.

Har ni möjlighet att ta en Tesla som tjänstebil? Tveka inte, dra ditt strå till stacken för en bättre framtid och få en fantastisk bil på köpet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 2000 mil med Model S 75D

Inlägg av Legato »

Trevlig recension av ditt bilägande. Är verkligen enig i allt du skriver. Är otroligt glad och stolt att jag har möjligheten att köra Tesla varje dag och därmed i allra högsta grad bidra till elbilsrevolutionen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: 2000 mil med Model S 75D

Inlägg av Viper »

Håller med och känner igen mig så väl. Tesla gör allt så rätt. Därför är dom så hatade. Miljöambitionen är dom ju helt ensamna om. Dom gamla biltillverkarna är ju bara motvilliga och skulle aldrig ens bry sig om elbilar om inte Tesla fanns. Sen finns det saker som Tesla kan bli bättre på, absolut.

Personligen så är Tesla bilen jag har väntat på medans vi har kört runt i våran volvo i 16 år. Tror att många är avundsjuka ... inte på pengarna utan att man törs släppa taget och köra ren elbil. Känner ingen som har ren elbil, hybrider på sin höjd. Många verkar skräckslagna ... och har gått på alla myter tyvärr. Kör man elbil så kan man vara stolt tycker jag.

Ca 5000km på 1.5 månad ... jag tror vi spräcker våra tidigare 11000km/år :D
Model S 75D 2016 Midnight silver
TeslaFreddy
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 maj 2018 08:19

Re: 2000 mil med Model S 75D

Inlägg av TeslaFreddy »

Låter härligt det du skriver om din 75D!

Planerar köpa en likadan efter 1 Juli då skatterabatten höjs till 60´. (privatköp).
Har kikat på begagnade, men känns ändå som det är värt mellanskillnaden till en helt ny, som har all ny tech.
Vad är mest och vad är minst värt att lägga till som tillval?
Tycker vinter hjulen känns rätt dyra, borde inte vara svårt att hitta betydligt billigare själv. Även om det inte blir Tesla originalfälgar. Har jag fel?

Min nätbyggda 75D just nu:

Obsidan svart metallic
Soltak (kan behöva box på taket senare).
Std. Silverfälgar.
Premium svart + kolfiber (så snyggt).
Premium uppgradering, (ungarna vill ha värme i baksätet, jag vill ha bra ljud).
Autopilot uppgradering
Inga vinterhjul.

1.08 Mkr. Värt??

Newbee .. :-) Freddy.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 2000 mil med Model S 75D

Inlägg av jpetters »

Ser ut som en bra spec. Riktigt nice bil!

Om du hittar en lager/demobil så kan det såklart vara ett bra alternativ. Enligt min säljkontakt ska Tesla släppa sina demo/lånebilar till försäljning till nästa helg. De kommer få in nya i juni/juli. Då kan det dyka upp något intressant.

Vinterhjul skulle jag helt klart köpa begagnat eller separat. Det kommer säkert ut en hel del hjul på blocket när flera får referralhjul framöver. Ett bra begagnat set brukar ligga ordentligt lägre än nya hos Teslan. Det finns ju mycket i Norge också, om det är ett alternativ att åka dit.

Hur som helst slå till och se fram emot bilen!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: 2000 mil med Model S 75D

Inlägg av SAB »

Bra skrivet!
Tror de flesta Teslaägare instämmer.
Borde sitta som sticky på alla bilforum.
TeslaFreddy
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 maj 2018 08:19

Re: 2000 mil med Model S 75D

Inlägg av TeslaFreddy »

jpetters skrev:
Ser ut som en bra spec. Riktigt nice bil!

Om du hittar en lager/demobil så kan det såklart vara ett bra alternativ. Enligt min säljkontakt ska Tesla släppa sina demo/lånebilar till försäljning till nästa helg. De kommer få in nya i juni/juli. Då kan det dyka upp något intressant.

Vinterhjul skulle jag helt klart köpa begagnat eller separat. Det kommer säkert ut en hel del hjul på blocket när flera får referralhjul framöver. Ett bra begagnat set brukar ligga ordentligt lägre än nya hos Teslan. Det finns ju mycket i Norge också, om det är ett alternativ att åka dit.

Hur som helst slå till och se fram emot bilen!

Ja det känns rätt på nåt vis :-)

Håller ögonen öppna för alternativ, man vill ju ha bil så fort som möjligt. Men har ingen panik än.
Om de är prisvärda, så är demo/lånebilar helt klart intressanta.

Då tänker jag rätt ang. vinterhjul. Bra att få det bekräftat. Tack!

Har ett fönster på 2 veckor att köpa nytt. 1 Juli = skatterabatt 60´ till 15 Juli = referral kod går ut (gratis SuP). (om det nu är så viktigt egentligen..)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2000 mil med Model S 75D

Inlägg av Bjelke »

Kör man mycket och långt eller har svårt att ladda till vardags så är
fri Supercharging riktigt najs :)
Vinterhjul skulle jag oxå lösa senare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: 2000 mil med Model S 75D

Inlägg av helix »

TeslaFreddy skrev:

Har ett fönster på 2 veckor att köpa nytt. 1 Juli = skatterabatt 60´ till 15 Juli = referral kod går ut (gratis SuP). (om det nu är så viktigt egentligen..)
60' Supermiljöbilspremie har ingenting med beställningsdatum att göra. Det som reglerar premien är den dag som bilen tas i trafik första gången. Man har alltså kunnat beställa en ny Tesla sedan någon månad tillbaka och kommer få den nya högre premien så länge man tar leverans av bilen 1:e juli eller senare.

Dvs, ditt fönster för att beställa är redan öppet :D
TeslaFreddy
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 maj 2018 08:19

Re: 2000 mil med Model S 75D

Inlägg av TeslaFreddy »

:-) Ahh såklart. Borde fattat det.
Måste sälja mercan först bara. Så finansieringen blir klar.

Nån som är intresserad av en 2017 220D Sedan AMG Night med drag? 2600 mil.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: 2000 mil med Model S 75D

Inlägg av Fredric83 »

TeslaFreddy skrev:
:-) Ahh såklart. Borde fattat det.
Måste sälja mercan först bara. Så finansieringen blir klar.

Nån som är intresserad av en 2017 220D Sedan AMG Night med drag? 2600 mil.
Låter som en fin bil, men tror den blir svårsåld inne på detta forumet ;) :lol:
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
cms
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 apr 2018 19:12
Ort: Norrköping

Re: 2000 mil med Model S 75D

Inlägg av cms »

Måste bara skriva att du har precis samma önskelista på bilen som jag. Pratade med försäljaren idag, det har kommit en last till Holland så att det går lite snabbare att få hem bilen än om man bygger en helt egen. Men som någon skrev här så kanske man ska vänta på någon demobil.

Härligt artikel!
TeslaFreddy skrev:
Låter härligt det du skriver om din 75D!

Planerar köpa en likadan efter 1 Juli då skatterabatten höjs till 60´. (privatköp).
Har kikat på begagnade, men känns ändå som det är värt mellanskillnaden till en helt ny, som har all ny tech.
Vad är mest och vad är minst värt att lägga till som tillval?
Tycker vinter hjulen känns rätt dyra, borde inte vara svårt att hitta betydligt billigare själv. Även om det inte blir Tesla originalfälgar. Har jag fel?

Min nätbyggda 75D just nu:

Obsidan svart metallic
Soltak (kan behöva box på taket senare).
Std. Silverfälgar.
Premium svart + kolfiber (så snyggt).
Premium uppgradering, (ungarna vill ha värme i baksätet, jag vill ha bra ljud).
Autopilot uppgradering
Inga vinterhjul.

1.08 Mkr. Värt??

Newbee .. :-) Freddy.
Skriv svar