1 år med Maverick

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
chall
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 maj 2017 22:19

1 år med Maverick

Inlägg av chall »

Leverans 19 maj -17. Sonen döpte vår S 75D till Maverick. Vi begravde CircleK kortet, en kort ceremoni.
Beställde en lagerbil 2 veckor innan. Köpte utan att varken provköra eller suttit i en. Var nog förbannad på arslena i Tyskland och sålde min 1.5 år gamla Audi A6.

Installerade Tesla laddare hemma första dagen. Det tog några dagar och lite spring till källare vid lösta autosäkringar innan jag hittat rätt. Spis, ugn och något mer , ner till källaren. Det blev 13 amp som daglig inställning.

Körde några kundbesök och planerade lite halv nervöst varje resa med abetterrouteplanner. 80-140 mils resor. Efter några resor insåg jag att det här fungerar ju utan problem. Man laddar, fikar, jobbar, fixar något och kör vidare.

Semestern kom och några veckor senare med 730 mil körda semester mil. Jag och sonen, två 29” Mtb inne i bilen plus packning. Italien, Frankrike, Spanien, England.
Både jag och sonen var lite besviken efter turen. Vi hade förväntat någon typ av spänning, Batteritorsk just innan bergstopp i alperna eller strandsatta i Toscana. Livet som el-bilist ska ju vara osäkert!! :shock:
Inga problem alls, tvärtom. Supercharger och destination charger är verkligen halva bilen. Vi utnyttjade destination chargers när vi besökte städer/platser även om vi inte bodde på hotellen. Fick oftast betala ca 20 Eur. Samma kostnad som p-hus men med fulladdad bil och ingen risk för dörruppslag.

Längsta tur utan stop blev det under sportlovet, 190 Mil ner till Italien. Autopilot och några förlängda laddstopp med sömn i en varm bil så kommer man ner pigg efter ca 24-26 tim. Vilken skillnad mot tidigare resor med ”fulbil”.
Denna resa är enda gång det varit lite spänning då alla jag kontaktade innan resan sa nej vid frågan om jag kunde ladda. Italienare har klent med ström och det kostar en del samtidigt som dom tror att det behövs ett kärnkraftverk för att ladda bilen. På plats och efter lite förklaring hur bilen fungerar och hur lite ström som går åt för att ladda så släpptes Maverick in på nätet med några kilometers laddning per timme.
Lokala Carabinierin fick en demonstration av bilen dock utan pistolhölster (risk repa säten). Inte ofta någon kan få en polis att släppa sitt tjänstevapen, Teslan kan.

Idag står det drygt 3500 mil på mätaren och dessa har körts med glädje.
Det är något speciellt med att komma bort från oljeträsket. Tesla Supercharger nätverk, snygg S modell, vi glider vidare. Jag är oerhört nöjd efter detta första år.

Ska bli intressant att följa bilindustrin under de närmaste åren. Många av företagen har varit duktiga att sälja under senaste åren med bra vinster.

Kan nog på många sätt liknas vid mobilindustrin sent 90 tal.
Dom var störst, bäst och vackrast för att några år senare vara borta. Ericssons, Nokia, Siemens, Motorola, etc ledningar visade sig vara totalt inkompetenta att möta framtiden. Massvis med kompetenta ingenjörer som utvecklade högkvalitativa produkter som inte gick att sälja.
Frågan är hur mycket investerat inom bilindustrin som måste skrivas av inom några år på grund av att ingen vill köpa. Det räknas nog en hel del.

Nya Audi A6 sälj genom slogan ”en ny generation innovation”
Nya Audi A7 sälj genom slogan ”Man lever bara en gång” och E-tron ska säljas som ”Välkommen till framtiden”.

Vi är nog inte så långt ifrån att bilköparen inte vill köpa nutid utan dom vill köpa framtiden.
Framtiden kommer dock att vara begränsad under en tid och då väljer konsumenten att vänta på framtiden.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av hed »

Njuter av att läsa detta!
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av blincoln »

Mycket bra skrivet och trevlig läsning!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av dhanjel »

Härligt! Såna inlägg som gör att man ännu mer intensivt letar efter en beg Model S :)

Vår plan är att ersätta charterresor till medelhavet varje sommar med att köra ner till italien istället, betydligt bättre för miljön och man slipper ha dåligt samvete.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av jpetters »

Känner väl igen mig. Härligt att läsa! [HIGH VOLTAGE SIGN]️
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av chpaulin »

Kul läsning :) Önskar att jag kunde få med familjen på långresor med bil. Får ta det med grabben när han blir äldre verkar det som :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av danni »

Kul! Vi har blivit lika bitna vi. Bilsemester fanns inte på kartan förr, nu är det en självklarhet. Italien tur och retur förra sommaren gav massa lärdomar. I år kör vi Kroatien och med erfarenheterna från förra året kör vi ner med bara en övernattning på vägen, trots småbarn i bilen. Allt funkar bara så sjukt bra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av fnystrom »

Det är skönt att läsa om positiva erfarenheter av Teslaägande.
Man får lätt ångest av att vänta på en miljonbil och samtidigt läsa om de problem en del har haft med sina Teslor.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av helix »

Riktigt trevlig läsning. Tack!
För att krydda lite extra så kan jag också säga att jag är sjukt nöjd med min 100D som jag haft ett drygt halvår. Helt problemfri bil och lika glad varje dag jag sätter mig bakom ratten.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av Bjelke »

Tack :)
Själv har jag inte "lyckats" ta någon längre resa neröver Europa fast jag haft bilen över 3 år nu (jobbat för mycket) men i år
har vi sagt att det bara måste ske...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SAB
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 09 maj 2017 19:23
Ort: Luleå

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av SAB »

Härligt med trevligt första år!
ExErJo
Inlägg: 13
Blev medlem: 09 feb 2018 09:27

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av ExErJo »

Härlig läsning!

Jag har haft min s75d i snart 3 månader, har blivit 1000mil på mätaren redan :shock:

Efter att ha haft bilen i en vecka så bar det av ner till Bad Gastein med fyra vuxna i bilen och takbox. Funkade väldigt bra och det är väldigt skönt med stoppen för laddning. Oftast blev det att man satte laddgränsen för stoppet högre än vad som krävdes för resan bara för att man inte hann dricka upp sitt kaffe/äta upp sin mat. :D

Tre veckor senare åkte jag och sambon ner till Luxenburg för en weekend. Riktigt trevligt då hon dessutom körde ca 50% av sträckan. :)

Är väldigt nöjd med bilen än så länge kan tilläggas! 8-)
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av Fredric83 »

danni skrev:
Kul! Vi har blivit lika bitna vi. Bilsemester fanns inte på kartan förr, nu är det en självklarhet. Italien tur och retur förra sommaren gav massa lärdomar. I år kör vi Kroatien och med erfarenheterna från förra året kör vi ner med bara en övernattning på vägen, trots småbarn i bilen. Allt funkar bara så sjukt bra.
Kul! när åker ni? Vi är tre stycken model S som bildar karavan på midsommarafton för att ta oss söder ut. Slutdestinationen är Kroatien, vi har planerat en natt i Nürnberg och beräknar ankomst i Peroj någon gång på midsommardagens eftermiddag/kväll.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av danni »

Fredric83 skrev:
danni skrev:
Kul! Vi har blivit lika bitna vi. Bilsemester fanns inte på kartan förr, nu är det en självklarhet. Italien tur och retur förra sommaren gav massa lärdomar. I år kör vi Kroatien och med erfarenheterna från förra året kör vi ner med bara en övernattning på vägen, trots småbarn i bilen. Allt funkar bara så sjukt bra.
Kul! när åker ni? Vi är tre stycken model S som bildar karavan på midsommarafton för att ta oss söder ut. Slutdestinationen är Kroatien, vi har planerat en natt i Nürnberg och beräknar ankomst i Peroj någon gång på midsommardagens eftermiddag/kväll.
Vi åker inte förrän i juli. Vi får anpassa oss efter när förskolan stänger :) Vi kommer ta en natt lite söder om Leipzig på vägen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Prediktorn
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 aug 2016 17:09

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av Prediktorn »

Vi tänkte också ta Kroatien i sommar, första bilsemestern! 2 vuxna och ett småbarn. Åker gissningsvis nån gång i slutet på juni / början på juli.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av leiflodde »

Här på Transmar Travel Hotel Bayreuth har vi bott några ggr på väg mot Kroatien och finns 16 Amp vid parkeringsplatsen men meddela i förväg så sätter de ut en kona vid laddplatsen, kostar om jag mins rätt 7 EUR, dock ej alltid det tar betalt.

Annars finns ett kanon boende på Mövenpick Hotel Nürnberg Airport med Typ 2 laddare i garaget gratis laddning.
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av Fredric83 »

leiflodde skrev:
Här på Transmar Travel Hotel Bayreuth har vi bott några ggr på väg mot Kroatien och finns 16 Amp vid parkeringsplatsen men meddela i förväg så sätter de ut en kona vid laddplatsen, kostar om jag mins rätt 7 EUR, dock ej alltid det tar betalt.

Annars finns ett kanon boende på Mövenpick Hotel Nürnberg Airport med Typ 2 laddare i garaget gratis laddning.
De har faktiskt 3st wallchargers, Vi skall bo där på vägen ner. Jag lyckades boka alla tre till vår tripp så fredag 22 juni är de upptagna :D Blir snyggt när ett sällskap anländer i tre MS :)
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av leiflodde »

Kanske en Tesla träff i Kroatien i sommar och vecka 28-29 passar oss i Istrien ;)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av jpetters »

Varför inte?! Jag och familjen är i Rovinj vecka 28.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av leiflodde »

jpetters skrev:
Varför inte?! Jag och familjen är i Rovinj vecka 28.
Vi bodde där förra året en vecka Hotel Arupinum ett kanonställe, men gäller att välja strand rätt annars ganska dyrt att sola tror vi betalade typ 300 SEK/dag.

Bor i år i Banjole då vi letar sommarboende för framtiden, så yes varför inte en middag en kväll någonstans?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: 1 år med Maverick

Inlägg av danni »

leiflodde skrev:
Kanske en Tesla träff i Kroatien i sommar och vecka 28-29 passar oss i Istrien ;)
Vi kommer vara i Istrien vecka 28-29. Men vi är där på semester, så jag tänker inte lova att jag kommer orka härja runt på Tesla-träffar och grejer :mrgreen:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar