P_EL skrev:Ja, eller som att skriva här på TCS med jobbdatorn Eller det kanske är ok om syftet uteslutande är relaterat till förmånsbilen...
Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Moderator: Redaktion
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Rätt eller fel, såhär står det:Smutt skrev:Uteslutande kan väl inte va rätt ord? Blir ju som att det är förbjudet att ringa frugan med jobbtelefonen som jämförelsebylund skrev:Fast ett krav är väl att uttaget används uteslutande till förmånsbil för att beskattningsbar förmån inte ska uppstå? Så visst kan du behålla det, men inte använda det.hed skrev:Stämmer. Har tyvärr ingen länk. Men allt som rör laddning kan företaget stå för och påverkar ej förmånsvärde.
Så installation, väggbox, jordfelsbrytare kan företaget stå för. Du får även behålla sakerna efter att bilen returnerats utan att behöva förmånsskatta. Förutsatt att det är dedikerat till elbilsladdning.
Har precis gjort samma "resa" själv
Men visst, man kan ju tolka den formuleringen som att den inte utgör extrautrustning om den även används för annatLaddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning.
Om miljöbilsreglerna är tillämpliga undantas dock utrustningen vid beräkning av extrautrustning för jämförbar bil och medför då ingen beskattning.
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 016_21.pdf
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Dessutom, reglerna kring att använda jobbtelefon eller jobbdator privat är faktiskt rätt strikta, så den liknelsen illustrerar inte den önskade poängen alls. Däremot har det uppstått ett litet "loophole" med fastprisabonnemang.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Förslag på bokföring?
5619 - Övriga personbilskostnader?
5619 - Övriga personbilskostnader?
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Bumpar den här tråden.
Eftersom den UMC som numera följer med nya Teslor inte stödjer 3-fas så skulle det kanske vara möjligt att köpa t.ex. en Juice Booster 2 på mitt företag och ändå slippa förmånsvärde för den.
Det har diskuterats liknande kring Chademo-adaptern i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10
Och såhär skriver Skatteverket:
Eftersom den UMC som numera följer med nya Teslor inte stödjer 3-fas så skulle det kanske vara möjligt att köpa t.ex. en Juice Booster 2 på mitt företag och ändå slippa förmånsvärde för den.
Det har diskuterats liknande kring Chademo-adaptern i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10
Och såhär skriver Skatteverket:
Det bästa är såklart att fråga Skatteverket men tänkte först höra efter här.Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Ja, det måste vara tolkningen, så länge den inte också används för att ladda andra bilar som inte är förmånsbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Jag hittar formuleringen:KnightRider skrev:Bumpar den här tråden.
Eftersom den UMC som numera följer med nya Teslor inte stödjer 3-fas så skulle det kanske vara möjligt att köpa t.ex. en Juice Booster 2 på mitt företag och ändå slippa förmånsvärde för den.
Det har diskuterats liknande kring Chademo-adaptern i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10
Och såhär skriver Skatteverket:Det bästa är såklart att fråga Skatteverket men tänkte först höra efter här.Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
Laddbox (garageladdare) liksom extra laddkabel för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning. Läs mer om nedsättning på grund av miljöbil (nedan).
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... erakningen
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Ja det var egentligen den som jag också sett på Skatteverkets hemsida men råkade kopiera texten från tråden som jag länkade till.zed skrev:Jag hittar formuleringen:KnightRider skrev:Bumpar den här tråden.
Eftersom den UMC som numera följer med nya Teslor inte stödjer 3-fas så skulle det kanske vara möjligt att köpa t.ex. en Juice Booster 2 på mitt företag och ändå slippa förmånsvärde för den.
Det har diskuterats liknande kring Chademo-adaptern i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10
Och såhär skriver Skatteverket:Det bästa är såklart att fråga Skatteverket men tänkte först höra efter här.Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
Laddbox (garageladdare) liksom extra laddkabel för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning. Läs mer om nedsättning på grund av miljöbil (nedan).
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... erakningen
Och enligt den formuleringen som du hänvisar till så är det kanske ännu tydligare att t.ex. en Juice Booster 2 skulle kunna kvala in som extra laddkabel.
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Jag var också sugen på denna faktiskt, den verkar robust och bra. Sen får man behålla laddutrustning när man lämnar igen bilen som jag förstår det.KnightRider skrev:Ja det var egentligen den som jag också sett på Skatteverkets hemsida men råkade kopiera texten från tråden som jag länkade till.zed skrev:Jag hittar formuleringen:KnightRider skrev:Bumpar den här tråden.
Eftersom den UMC som numera följer med nya Teslor inte stödjer 3-fas så skulle det kanske vara möjligt att köpa t.ex. en Juice Booster 2 på mitt företag och ändå slippa förmånsvärde för den.
Det har diskuterats liknande kring Chademo-adaptern i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10
Och såhär skriver Skatteverket:Det bästa är såklart att fråga Skatteverket men tänkte först höra efter här.Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
Laddbox (garageladdare) liksom extra laddkabel för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning. Läs mer om nedsättning på grund av miljöbil (nedan).
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... erakningen
Och enligt den formuleringen som du hänvisar till så är det kanske ännu tydligare att t.ex. en Juice Booster 2 skulle kunna kvala in som extra laddkabel.
Återkom gärna med omdöme om du skaffar en
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Jag hämtar min bil på måndag och har redan köpt en Tesla Wall Connector som ska monteras hemma. Sedan ska bilen få en lackbehandling plus stenskottsfolie. Och dessutom ska vinterdäck inhandlas. Jag har alltså redan en hel del utlägg så jag kommer antagligen inte köpa en Juice Booster 2 på det här räkenskapsåret utan köper efter nyår. Men då kan jag återkomma med ett omdöme.zed skrev:Jag var också sugen på denna faktiskt, den verkar robust och bra. Sen får man behålla laddutrustning när man lämnar igen bilen som jag förstår det.KnightRider skrev:Ja det var egentligen den som jag också sett på Skatteverkets hemsida men råkade kopiera texten från tråden som jag länkade till.zed skrev:Jag hittar formuleringen:KnightRider skrev:Bumpar den här tråden.
Eftersom den UMC som numera följer med nya Teslor inte stödjer 3-fas så skulle det kanske vara möjligt att köpa t.ex. en Juice Booster 2 på mitt företag och ändå slippa förmånsvärde för den.
Det har diskuterats liknande kring Chademo-adaptern i den här tråden: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 2&start=10
Och såhär skriver Skatteverket:Det bästa är såklart att fråga Skatteverket men tänkte först höra efter här.Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning.
Laddbox (garageladdare) liksom extra laddkabel för elbil som bekostas av arbetsgivaren och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el och medför därför i praktiken ingen beskattning. Läs mer om nedsättning på grund av miljöbil (nedan).
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... erakningen
Och enligt den formuleringen som du hänvisar till så är det kanske ännu tydligare att t.ex. en Juice Booster 2 skulle kunna kvala in som extra laddkabel.
Återkom gärna med omdöme om du skaffar en
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Finns ju massor av företag som sätter upp laddstolpar etc på sina parkeringar så vem som sedan använder denna har ju ingen betydelse. Tror inte att anställda på Tesla eller McDonalds betalar förmånsvärde bara för att det står en stolpe utanför? Och det finns väl heller ingen (vad jag vet) som heller betalt förmånsvärde för att de heller pluggat in sin privata bil utanför ICA?bylund skrev:Fast ett krav är väl att uttaget används uteslutande till förmånsbil för att beskattningsbar förmån inte ska uppstå? Så visst kan du behålla det, men inte använda det.hed skrev:Stämmer. Har tyvärr ingen länk. Men allt som rör laddning kan företaget stå för och påverkar ej förmånsvärde.
Så installation, väggbox, jordfelsbrytare kan företaget stå för. Du får även behålla sakerna efter att bilen returnerats utan att behöva förmånsskatta. Förutsatt att det är dedikerat till elbilsladdning.
Har precis gjort samma "resa" själv
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Det handlar alltså om att låta arbetsgivaren betala för att installera en laddbox hemma hos den som har förmånsbilen, och då inte betala skatt för den förmånen.GreenMachine skrev:Finns ju massor av företag som sätter upp laddstolpar etc på sina parkeringar så vem som sedan använder denna har ju ingen betydelse. Tror inte att anställda på Tesla eller McDonalds betalar förmånsvärde bara för att det står en stolpe utanför? Och det finns väl heller ingen (vad jag vet) som heller betalt förmånsvärde för att de heller pluggat in sin privata bil utanför ICA?bylund skrev:Fast ett krav är väl att uttaget används uteslutande till förmånsbil för att beskattningsbar förmån inte ska uppstå? Så visst kan du behålla det, men inte använda det.
Om en arbetsgivare erbjuder gratis drivmedel (gratis laddning på arbetsplatsen) ska det anses som en skattepliktig förmån, om det nu är så i de exempel du nämner. Kanske inte om även allmänheten erbjuds gratis laddning, osäker på det.
Sedan är vad människor gör och vad de får göra inte alltid samma sak.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Fast då blir den väl förmånsskattepliktig, om man använder den till att ladda något annat än en ny förmånsbil?zed skrev:Jag var också sugen på denna faktiskt, den verkar robust och bra. Sen får man behålla laddutrustning när man lämnar igen bilen som jag förstår det.
Återkom gärna med omdöme om du skaffar en
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Oklart men det borde bli en förmån. Läser man på https://eways.se/offentligt/ så står det under tips: "Laddstationen kan dessutom sitta kvar efter att bilen har lämnats tillbaka utan att någon skatt påförs."bylund skrev:Fast då blir den väl förmånsskattepliktig, om man använder den till att ladda något annat än en ny förmånsbil?zed skrev:Jag var också sugen på denna faktiskt, den verkar robust och bra. Sen får man behålla laddutrustning när man lämnar igen bilen som jag förstår det.
Återkom gärna med omdöme om du skaffar en
Jag kan inte hitta någon vägledning på Skatteverkets hemsida om detta så det är nog en fri tolkning någon har gjort.
Man kan väl hoppas att Skatteverket ser nyttan med fler laddboxar i hemmen och inte jagar på detta.
Om någon kan hitta en officiell källa till eways tolkning skulle det kännas tryggare.
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Det kan mycket väl finns mer text någon annanstans som säger att det är, men enbart på citatet från Skatteverket så verkar det inte ok, om man ska vara strikt.zed skrev:Oklart men det borde bli en förmån. Läser man på https://eways.se/offentligt/ så står det under tips: "Laddstationen kan dessutom sitta kvar efter att bilen har lämnats tillbaka utan att någon skatt påförs."bylund skrev:Fast då blir den väl förmånsskattepliktig, om man använder den till att ladda något annat än en ny förmånsbil?zed skrev:Jag var också sugen på denna faktiskt, den verkar robust och bra. Sen får man behålla laddutrustning när man lämnar igen bilen som jag förstår det.
Återkom gärna med omdöme om du skaffar en
Jag kan inte hitta någon vägledning på Skatteverkets hemsida om detta så det är nog en fri tolkning någon har gjort.
Man kan väl hoppas att Skatteverket ser nyttan med fler laddboxar i hemmen och inte jagar på detta.
Om någon kan hitta en officiell källa till eways tolkning skulle det kännas tryggare.
Sedan beror det ju lite på om man frågar vad reglerna säger, eller vad man kan komma undan med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Det här är en sån typisk regel som ingen kan kontrollera i alla fall. Hur kan Skatteverket veta vilka bilar som laddar på min laddbox? Jag har dessutom tre laddboxar, egentligen fyra. En Tesla WC som jag köpt privat, den borde rimligen vara förmånsfri. Men den har gått sönder. Så köpte jag en till WC på företaget, enda laddboxen jag har en faktura på. Och så fick jag en WC som referral-gåva, men den ligger kvar i kartongen. Dessutom har jag en Clever-laddbox som ingick i E-Golfen och som jag inte heller har betalat i den meningen att den inte finns med på någon faktura. Men jag har ju bara två elbilar (i nuläget bara en). Jag använder alltså bara en av laddboxarna, och eftersom alla finns i samma garage kan jag bara använda en åt gången. De andra finns alltså teoretiskt tillgängliga för andra elbilar.
Det skulle bli tämligen rörigt om SKV plötsligt skulle vilja att jag ska betala förmånsskatt för någon av laddboxarna.
Det skulle bli tämligen rörigt om SKV plötsligt skulle vilja att jag ska betala förmånsskatt för någon av laddboxarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
https://www.tjanstebilsfakta.se/nyheter/Laddbox i hemmet nu skattepliktig förmån.
Skatteverket ändrar sin syn på laddboxar i hemma från och med 1 januari 2021.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Så här i slutet av 2020, innan de nya reglerna för ladda-hemma-stöd och förmånsvärden börjar gälla 21-01-01, har jag en hypotetisk fråga:
Om man har förmånsbil och låter installera en laddbox hemma innan årsskiftet 20/21, finns det (minst) 2 sätt att göra det förmånligt enl gällande regelverk:
1. Betala själv och söka ”ladda-hemma-bidrag” (dvs 50% tillbaka från Naturvårdsverket)
2. Låta arbetsgivaren stå för kostnaden som blir en skattefri förmån.
Frågan är om det finns något legalt hinder för att kombinera dessa, dvs söka bidrag enl 1 och låta arbetsgivaren stå för resterande 50%?
Om man har förmånsbil och låter installera en laddbox hemma innan årsskiftet 20/21, finns det (minst) 2 sätt att göra det förmånligt enl gällande regelverk:
1. Betala själv och söka ”ladda-hemma-bidrag” (dvs 50% tillbaka från Naturvårdsverket)
2. Låta arbetsgivaren stå för kostnaden som blir en skattefri förmån.
Frågan är om det finns något legalt hinder för att kombinera dessa, dvs söka bidrag enl 1 och låta arbetsgivaren stå för resterande 50%?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Skulle tro att antingen Naturvårdsverket, Skatteverket, eller båda kommer ha synpunkter på det. Ladda-hemma-bidraget är endast för privatpersoner, men om arbetsgivaren står för din resterande del av kostnaden så blir det ju inte du som betalar, så det kanske inte är tillåtet av den anledningen.Ferro94 skrev:Så här i slutet av 2020, innan de nya reglerna för ladda-hemma-stöd och förmånsvärden börjar gälla 21-01-01, har jag en hypotetisk fråga:
Om man har förmånsbil och låter installera en laddbox hemma innan årsskiftet 20/21, finns det (minst) 2 sätt att göra det förmånligt enl gällande regelverk:
1. Betala själv och söka ”ladda-hemma-bidrag” (dvs 50% tillbaka från Naturvårdsverket)
2. Låta arbetsgivaren stå för kostnaden som blir en skattefri förmån.
Frågan är om det finns något legalt hinder för att kombinera dessa, dvs söka bidrag enl 1 och låta arbetsgivaren stå för resterande 50%?
Jag är ingen expert på bokföring men hur skulle detta bokföras? Du har en faktura på 100% av kostnaden och ett slags kvitto på Naturvårdsverket att du fått 50% tillbaka till dig som privatperson. Men att använda dessa två verifikationer i bokföringen för ditt företag låter mycket dodgy tycker jag.
Model Y Long Range AWD, Pearl White, beställd 2020-05-17
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Jag förstår att tanken från lagstiftarna aldrig var att det skulle gå till så här, men frågan är om det är möjligt utan att göra fel. Dvs ett s.k. loophole...
Rent bokföringsmässigt borde det inte vara svårt att få igenom. Verifikationerna finns ju även om formen möjligen skulle kunna ifrågasättas gällande stödet. Värre om man hade yrkat utlägg för ett större belopp än det finns kvitton/verifikat för...
Som sagt, hypotetiskt...
Rent bokföringsmässigt borde det inte vara svårt att få igenom. Verifikationerna finns ju även om formen möjligen skulle kunna ifrågasättas gällande stödet. Värre om man hade yrkat utlägg för ett större belopp än det finns kvitton/verifikat för...
Som sagt, hypotetiskt...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Jag kände inte till att arbetsgivaren kan stå för kostnaden.. Innebär det då att jag kan köpa själva boxen på mitt företag nu, ha den liggandes (hinner inte med installation i år), sen göra installationen nästa år och få bidrag på 50% av arbetskostnaden då? Det borde väl dessutom bli den billigaste kombinationen..? Eller bidraget kräver att det innefattar både box och installation?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
De skriver att den också ska vara installerad senast 31 december:
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-11-04
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-11-04
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Du har ju 20 dagar på dig att ordna en elektriker som har några timmar över. Värt att jaga lite. Jag fick min installerad på mindre än en vecka från det att jag beställde den.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Nja, min revisor sa att installationer som höjer värdet på bostaden i princip inte kan tas på företaget. Dvs fasta installationer. Visserligen sa han det angående installation av fiber, men samma princip bör väl gälla laddbox. Åtminstone om den är en fast installation (vilket den ju också måste vara för att få tillbaka från Naturvårdsverket).kenny skrev:Jag kände inte till att arbetsgivaren kan stå för kostnaden.. Innebär det då att jag kan köpa själva boxen på mitt företag nu, ha den liggandes (hinner inte med installation i år), sen göra installationen nästa år och få bidrag på 50% av arbetskostnaden då? Det borde väl dessutom bli den billigaste kombinationen..? Eller bidraget kräver att det innefattar både box och installation?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Laddutrustning påverkar ej förmånsvärdet?
Tack! Skatteverket skriver svaret på min fråga i klartext. I 4.2 (tredje stycket, ungefär mitt på) står uttryckligen att det förekommit att man fått bidrag för halva kostnaden via gamla ladda-hemma-stödet OCH att arbetsgivaren bekostat resterande del. Står inget om att det skulle vara regelvidrigt. Däremot kanske inte så det var tänkt. Det är bl.a därför man gör om reglerna från 2021-01-01.Off Grid Byggaren skrev:De skriver att den också ska vara installerad senast 31 december:
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 2020-11-04
Så, under förutsättning att boxen är inköpt och installerad + bidrag är sökt hos Naturvårdsverket + resterande kostnad är bokförd hos arbetsgivaren senast 2020-12-31, så är detta OK enligt gällande regler. Loophole som ger en riktigt billig lösning i några veckor till för den som har möjlighet.
Min tolkning. Ngn som tänker annorlunda?
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15