Atypsik typical
Moderator: Redaktion
Re: Atypsik typical
175 stämmer ju inte mot batteriets kapacitet. Då borde man få längre angiven range än vad man får.
Re: Atypsik typical
På Model S 85D så stämmer det faktiskt med ca 175 Wh/km mot batteriets kapacitet:
När bilen var ny:
Total kapacitet ~81,5 kWh
Användbar kapacitet ~77,5 kWh (Källa: https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/)
Räckvidd enligt EPA: 438 km (Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S)
Förbrukning enligt EPA: 176,9 Wh/km (77 500 Wh / 438 km)
Min S85D som nu rullat 11 300 mil har en batteridegradering på ca 6% och tillgänglig kapacitet är idag 72,6 kWh. (Testat den 10/6-18: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=12563)
Räckvidd typical vid 100% SOC idag: 413 km
Förbrukning enligt typical idag: 175,8 Wh/km (72 600 Wh / 413 km)
Precis som DSV så kan jag inte riktigt förstå varför typical är markerad som 190 Wh/km och inte 175 Wh/km som helt klart är närmare sanningen på min bil i alla fall. Jag skall fråga killarna på Tesla när jag träffar dom nästa gång.
// Öyye
När bilen var ny:
Total kapacitet ~81,5 kWh
Användbar kapacitet ~77,5 kWh (Källa: https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/)
Räckvidd enligt EPA: 438 km (Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S)
Förbrukning enligt EPA: 176,9 Wh/km (77 500 Wh / 438 km)
Min S85D som nu rullat 11 300 mil har en batteridegradering på ca 6% och tillgänglig kapacitet är idag 72,6 kWh. (Testat den 10/6-18: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=12563)
Räckvidd typical vid 100% SOC idag: 413 km
Förbrukning enligt typical idag: 175,8 Wh/km (72 600 Wh / 413 km)
Precis som DSV så kan jag inte riktigt förstå varför typical är markerad som 190 Wh/km och inte 175 Wh/km som helt klart är närmare sanningen på min bil i alla fall. Jag skall fråga killarna på Tesla när jag träffar dom nästa gång.
// Öyye
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Re: Atypsik typical
Ja, iofs. Är ju möjligt att det bara är 76,3 kWh kvar i mitt batteripack. 7% degradering på snart 7000 mil. Är väl rätt rimligt faktiskt?
Re: Atypsik typical
Får inte riktigt ihop det med electreks siffror heller. Min bil hade 449km typical range vid full laddning när den var ny och med 175wh/km så blir det tillgänglig energi på 78.6kwh.
Vad jag läst mig till så var 449 en ganska normal range vid full laddning på en ny 90D. Vet ju inte om värdet på typical km kan ha ändrats över tiden men vill minnas att jag redan i början tyckte det stämde dåligt med 190wh/km även om jag inte loggade det lika noggrant.
Vad jag läst mig till så var 449 en ganska normal range vid full laddning på en ny 90D. Vet ju inte om värdet på typical km kan ha ändrats över tiden men vill minnas att jag redan i början tyckte det stämde dåligt med 190wh/km även om jag inte loggade det lika noggrant.
Re: Atypsik typical
På samma sida på vår 70D på regbeviset räknar de på en förbrukning på 217 Wh/km. En ganska stor skillnad gentemot 189 Wh/km.DSV skrev:Om du läser tidigare inlägg så stämmer inte typical linjen på grafen i mittpanelen med hur fort typical km SoC förbrukas. Åtminstone inte för mig och Corvus, vi har konstaterat att SoC-km motsvarar 175wh/km, trots energiappen träffar typical-linjen vid ca 190wh/km.Verdi skrev:DSV skrev:Kollade precis på registreringsbeviset och där står att förbrukningen enligt NEDC är 189kwh/km.
Då känns det direkt vilseledande att bilens typiska räckvidd är baserad på en förbrukning som är lägre än detta.
100D: NEDC: 632 km
Tillgänglig kapacitet på ~98 kWh ger 155 Wh/km i rated.
90D: NEDC: 528 km
Tillgänglig kapacitet på ~82 kWh ger 155 Wh/km i rated.
Fast nu pratar vi om typical. Jag får ~435 km typical vid 100% SOC. Jag har väl ca 81 kWh kvar i mitt pack och det ger 186 Wh/km. Vilket stämmer exakt för när jag hade 186 Wh/km under de senaste 50 km så visade grafen samma range som typical-siffran.
Dock verkar det ju även vara inkonsekvent i NEDC förbrukningen som uppges på regbeviset i förhållande till officiell NEDC räckvidd. Förstår inte hur det kommer sig heller. Så här ser det ut när jag kollar upp min egen bil (90D) på transportstyrelsen (som iofs inte gjort sig kända för konsekventa uppgifter avseende andra data på Tesla)
Model Y LR.
Model S70D
Re: Atypsik typical
Här har jag kört exakt 50km och då skiljer en del mellan medelvärdena också.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil