Värmeproblem i batteriet
Moderator: Redaktion
Värmeproblem i batteriet
Låg på motorvägen idag i ca 130 och fick lite feeling. Brummade på upp till 160 och då tändes varningslampan i övre delen av "belastningsmätaren"
Misstänker att batteriet blev lite varmt. Jag kommer ihåg att jag även såg detta för ett tag sedan när en Camaro ville åka lite.
Är det normalt att det är så känsligt?
S85
Misstänker att batteriet blev lite varmt. Jag kommer ihåg att jag även såg detta för ett tag sedan när en Camaro ville åka lite.
Är det normalt att det är så känsligt?
S85
Re: Värmeproblem i batteriet
Ja, helt normalt skulle jag vilja påstå.
Men ibland när man kör på det viset kan det även tändas en blå varningslampa i backspegeln. Då ska man stanna obedelbart.
Men ibland när man kör på det viset kan det även tändas en blå varningslampa i backspegeln. Då ska man stanna obedelbart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Värmeproblem i batteriet
Nu var det ju här under en liten omväg på autobahn....mati skrev:Ja, helt normalt skulle jag vilja påstå.
Men ibland när man kör på det viset kan det även tändas en blå varningslampa i backspegeln. Då ska man stanna obedelbart.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Värmeproblem i batteriet
Det beror väl lite på hur länge du hade legat på 130 och hur många gånger du hade laddat på SuC... Kortare perioder ska absolut inte orsaka överhettningar men det kanske var ganska varmt ute också.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Värmeproblem i batteriet
22 grader ute och det var ett par månader sedan jag laddade på SUC....lator skrev:Det beror väl lite på hur länge du hade legat på 130 och hur många gånger du hade laddat på SuC... Kortare perioder ska absolut inte orsaka överhettningar men det kanske var ganska varmt ute också.
Re: Värmeproblem i batteriet
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Värmeproblem i batteriet
Jag var ute och körde med min S100D på Autobahn förra veckan. Laddade först 10->80% på nya SuC i Berlin och körde sedan ganska hårt i 130-180 km/h i ca 2h, och då fick jag bara ladda med 70kW när jag kom fram till SuC. Men det var ingen problem med körningen, även om jag kände på mig att batteriet var varmt när jag körde av Autobahn och skulle ladda.
Nästa dag körde jag ca 150 mil från Karlsruhe till Valencia i ca 150 km/h (Tyskland) - 135 km/h (Frankrike) - 125 km/h (Spanien), under en och samma dag och hade aldrig några problem med prestanda, värme eller laddning.
Nästa dag körde jag ca 150 mil från Karlsruhe till Valencia i ca 150 km/h (Tyskland) - 135 km/h (Frankrike) - 125 km/h (Spanien), under en och samma dag och hade aldrig några problem med prestanda, värme eller laddning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Värmeproblem i batteriet
Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.jpetters skrev:Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Värmeproblem i batteriet
Låg laddning kan också göra att batteriet effektbegränsas, så det behöver inte vara värme.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Värmeproblem i batteriet
Japp en RWD, men ingen P, så då borde det väl bli bättre.jpetters skrev:Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Re: Värmeproblem i batteriet
Inga gula streck. Bara varningstecknetmati skrev:Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.jpetters skrev:Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Re: Värmeproblem i batteriet
Jag antar att du har en AP1-bil? I så fall visas det lite annorlunda. Pre-AP-bilar visar bara begränsningsstreck men inga trianglar.Widolf skrev:Inga gula streck. Bara varningstecknetmati skrev:Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.jpetters skrev:Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Värmeproblem i batteriet
Ah, Japp en AP1mati skrev:Jag antar att du har en AP1-bil? I så fall visas det lite annorlunda. Pre-AP-bilar visar bara begränsningsstreck men inga trianglar.Widolf skrev:Inga gula streck. Bara varningstecknetmati skrev:Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.jpetters skrev:Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.