Värmeproblem i batteriet

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Värmeproblem i batteriet

Inlägg av Widolf »

Låg på motorvägen idag i ca 130 och fick lite feeling. Brummade på upp till 160 och då tändes varningslampan i övre delen av "belastningsmätaren"
Misstänker att batteriet blev lite varmt. Jag kommer ihåg att jag även såg detta för ett tag sedan när en Camaro ville åka lite.

Är det normalt att det är så känsligt?

S85
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av mati »

Ja, helt normalt skulle jag vilja påstå.
Men ibland när man kör på det viset kan det även tändas en blå varningslampa i backspegeln. Då ska man stanna obedelbart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av Widolf »

mati skrev:
Ja, helt normalt skulle jag vilja påstå.
Men ibland när man kör på det viset kan det även tändas en blå varningslampa i backspegeln. Då ska man stanna obedelbart.
:D :D :D Nu var det ju här under en liten omväg på autobahn....
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av lator »

Det beror väl lite på hur länge du hade legat på 130 och hur många gånger du hade laddat på SuC... Kortare perioder ska absolut inte orsaka överhettningar men det kanske var ganska varmt ute också.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av Widolf »

lator skrev:
Det beror väl lite på hur länge du hade legat på 130 och hur många gånger du hade laddat på SuC... Kortare perioder ska absolut inte orsaka överhettningar men det kanske var ganska varmt ute också.
22 grader ute och det var ett par månader sedan jag laddade på SUC....
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av jpetters »

Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av EnTraktor »

Jag var ute och körde med min S100D på Autobahn förra veckan. Laddade först 10->80% på nya SuC i Berlin och körde sedan ganska hårt i 130-180 km/h i ca 2h, och då fick jag bara ladda med 70kW när jag kom fram till SuC. Men det var ingen problem med körningen, även om jag kände på mig att batteriet var varmt när jag körde av Autobahn och skulle ladda.

Nästa dag körde jag ca 150 mil från Karlsruhe till Valencia i ca 150 km/h (Tyskland) - 135 km/h (Frankrike) - 125 km/h (Spanien), under en och samma dag och hade aldrig några problem med prestanda, värme eller laddning.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av mati »

jpetters skrev:
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av bylund »

Låg laddning kan också göra att batteriet effektbegränsas, så det behöver inte vara värme.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av Widolf »

jpetters skrev:
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Japp en RWD, men ingen P, så då borde det väl bli bättre.
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av Widolf »

mati skrev:
jpetters skrev:
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.
Inga gula streck. Bara varningstecknet
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av mati »

Widolf skrev:
mati skrev:
jpetters skrev:
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.
Inga gula streck. Bara varningstecknet
Jag antar att du har en AP1-bil? I så fall visas det lite annorlunda. Pre-AP-bilar visar bara begränsningsstreck men inga trianglar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Widolf
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 okt 2017 22:54

Re: Värmeproblem i batteriet

Inlägg av Widolf »

mati skrev:
Widolf skrev:
mati skrev:
jpetters skrev:
Om du har en RWD bil skulle jag tro att det är motor och/eller inverter som blir varm. Min P85+ är också ganska känslig vid acceleration i högre farter. Min P90D är mycket mera tålig. Där får man stå på riktigt bra i jämförelse.
Stämmer, min gamla P85 visade gula streck så fort man tryckte gasen i botten. Min nuvarande 90D gör inte det, men der händer ju inte lika mycket heller.
Inga gula streck. Bara varningstecknet
Jag antar att du har en AP1-bil? I så fall visas det lite annorlunda. Pre-AP-bilar visar bara begränsningsstreck men inga trianglar.
Ah, Japp en AP1
Skriv svar