Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 mar 2017 20:17

Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av TeslaBSL »

Monterade vår Britax framåtvända bilbarnstil i Next Gen baksäte och märkte att stolsryggen inte riktigt kommer intill ryggstödet, samt att det blev väldigt tight att få i bältet. Någon som har framåtvänd bilbarnstol i Next Gen baksäte?
X90D
P85D
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av evilirish »

Vi kör Britax multi tech bak på en X. Känner inte igen det med stolsryggen, men fick typ sätta mig själv i stolen för att trycka ner den så pass mycket att jag kunde sätta i bältet.. En decimeter bälte till hade inte suttit fel :/
Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 mar 2017 20:17

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av TeslaBSL »

Det här är i en Model S med Next Gen baksäte som de bara hade ett tag. I Model X funkar det utmärkt med stolen.

Kollade mer i detalj nu, problemet är att ISOFIX-fästena sitter i höjd med bälteskontakten... blir nog omöjligt med framåtvänd ISOFIX om man vill använda bältet.
X90D
P85D
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av erkap »

TeslaBSL skrev:
Det här är i en Model S med Next Gen baksäte som de bara hade ett tag. I Model X funkar det utmärkt med stolen.

Kollade mer i detalj nu, problemet är att ISOFIX-fästena sitter i höjd med bälteskontakten... blir nog omöjligt med framåtvänd ISOFIX om man vill använda bältet.
Nu har jag en MS från mitten av 2017 så kanske andra säten. Dock sitter fortfarande bälteskontakten för nära Isofix. Jag har hittat en stol som sitter bra mot ryggstödet både fram och bak. Men väldigt svårt att fästa säkerhetsbältet så har nu satt stolen fram istället. En sak har jag dock inte testar och det är att sätta den bilstolen bakom förare. En kompis med en MS har satt sin framåtvända stol där och klagade inte över bälteskontakten.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2154
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av jpetters »

Det är tajt men med förlängare av bältesfästet så fungerade det med mina Britax ISOFIX stolar och Next Gen baksäte. Jag köpte två stycken "extenders" på Amazon. Någon variant liknande denna http://a.co/bQ6JH6M. Sen vill man ju ha en så smal stol som möjligt då det kan bli tajt mot dörren och taket.

Nu har vi bytt till bälteskudde och då behövs förlängarna inte längre. Så har du vägarna förbi Zug (CH) kan du få dem.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av erkap »

jpetters skrev:
Det är tajt men med förlängare av bältesfästet så fungerade det med mina Britax ISOFIX stolar och Next Gen baksäte. Jag köpte två stycken "extenders" på Amazon. Någon variant liknande denna http://a.co/bQ6JH6M. Sen vill man ju ha en så smal stol som möjligt då det kan bli tajt mot dörren och taket.

Nu har vi bytt till bälteskudde och då behövs förlängarna inte längre. Så har du vägarna förbi Zug (CH) kan du få dem.

Ska dock säga att jag frågat runt ang bältesförlängare och de är inte godkända i Sverige. Frågade även om att importera bältesförlängare och samtliga avrådde från detta.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2154
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av jpetters »

Vad var problemet med bältestförlängare, mer än att de inte är godkända?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 mar 2017 20:17

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av TeslaBSL »

Tack för erbjudandet! Hör av mig när jag är i närheten nästa gång. Lutar dock mot att skifta till en bilkudde ändå, 6 år och 125cm. Långresorna görs ändå med MX där man kan tilta bakstolen i lämpligt sovläge!
X90D
P85D
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av erkap »

jpetters skrev:
Vad var problemet med bältestförlängare, mer än att de inte är godkända?
Två saker såsom jag förstod det. Inga bilar, bilbarnstolar etc. har krocktestats med bältesförlängare. De bältesförälängare som finns är gjorda/konstruerade för att frakta gods.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 mar 2017 20:17

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av TeslaBSL »

Jag antar att bältesvarnaren inte fungerar om man använder en sådan.
X90D
P85D
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av mgorgis »

Det är extremt svårt att ta på bilbältet då bilbarnstolen (annat märke) är bred baktill och täcker bälteskontakten, och bältesförlängare är inget alternativt om det är inte krocktestats så jag undrar om någon har tips på hur att få det att funka? Bilbarnstolen har ärvts från stora syskon så jag är inte sugen på att köpa en ny, om inte jag måste det, och ungen är 4 år (18kg) så nuvarande ISO fix bakåt är för liten numera. Hur har ni andra kreativa löst det? :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av Tars »

mgorgis skrev:
Det är extremt svårt att ta på bilbältet då bilbarnstolen (annat märke) är bred baktill och täcker bälteskontakten, och bältesförlängare är inget alternativt om det är inte krocktestats så jag undrar om någon har tips på hur att få det att funka? Bilbarnstolen har ärvts från stora syskon så jag är inte sugen på att köpa en ny, om inte jag måste det, och ungen är 4 år (18kg) så nuvarande ISO fix bakåt är för liten numera. Hur har ni andra kreativa löst det? :)
Går det att skjuta stolen ifrån bältet med den stolen?
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av mgorgis »

Man skulle kunna skjuta fram stolen lite men bälteskontakten ligger både bakom och för långt ner. Det funkar men med mycket svårighet, vilket i-landsproblem! :)
Användarvisningsbild
TeslaBSL
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 mar 2017 20:17

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av TeslaBSL »

Vi bytte till bilkudde eftersom vi gör långresorna i X:en (6 år och normallängd). Om vi åker längre i NextGen och sätter i Britax Isofix så klickar han i mittensätets kontakt istället.
X90D
P85D
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av Blixten »

Vi har i tre månader använt Maxi-Cosi RodiFix AirProtect höger bak i vår Model S med NextGen-säten.

Tycker det har funkat bra. Har upptäckt att bältet ibland råkar hamna mittensätets fäste, men det funkar även i rätt fäste.

En av huvudanledningarna till att vi valde just den stolen är att den även är godkänd att användas utan ISOFIX-fästet, om man skulle vilja flytta den till mittenplatsen eller framsätet.

En annan anledning är att den är relativt smal (med flexande sidostöd), så vi hoppas kunna använda den samtidigt med två andra bilbarnstolar i baksätet. (Har dock inte provat detta ännu)

-Är fortfarande kvar på BB med senaste tillskottet som kom igår, så vi ska prova lite olika stolplaceringar under veckan när vi kommit hem.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av Tars »

Blixten skrev:
Vi har i tre månader använt Maxi-Cosi RodiFix AirProtect höger bak i vår Model S med NextGen-säten.

Tycker det har funkat bra. Har upptäckt att bältet ibland råkar hamna mittensätets fäste, men det funkar även i rätt fäste.

En av huvudanledningarna till att vi valde just den stolen är att den även är godkänd att användas utan ISOFIX-fästet, om man skulle vilja flytta den till mittenplatsen eller framsätet.

En annan anledning är att den är relativt smal (med flexande sidostöd), så vi hoppas kunna använda den samtidigt med två andra bilbarnstolar i baksätet. (Har dock inte provat detta ännu)

-Är fortfarande kvar på BB med senaste tillskottet som kom igår, så vi ska prova lite olika stolplaceringar under veckan när vi kommit hem.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då får man gratulera!
Här gratuleras inte bara bilarnas ankomst utan även barn. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av Bjelke »

Oj ja då får man ju gratulera då! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Blixten
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 18 jun 2016 13:43
Ort: Stockholm

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av Blixten »

Tackar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Face-liftad S75 i titanium metallic med panoramatak, svarta nextgen-säten, ljust alcantara-tak och autopilot.
Beställd 2016-06-17, levererad 2016-09-19.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av ellerstrom »

Blixten skrev:
Vi har i tre månader använt Maxi-Cosi RodiFix AirProtect höger bak i vår Model S med NextGen-säten.

Tycker det har funkat bra. Har upptäckt att bältet ibland råkar hamna mittensätets fäste, men det funkar även i rätt fäste.

En av huvudanledningarna till att vi valde just den stolen är att den även är godkänd att användas utan ISOFIX-fästet, om man skulle vilja flytta den till mittenplatsen eller framsätet.

En annan anledning är att den är relativt smal (med flexande sidostöd), så vi hoppas kunna använda den samtidigt med två andra bilbarnstolar i baksätet. (Har dock inte provat detta ännu)

-Är fortfarande kvar på BB med senaste tillskottet som kom igår, så vi ska prova lite olika stolplaceringar under veckan när vi kommit hem.
Stort grattis! :D

Vi kör också med denna stol och det går att få in två sådana och en bakåtvänd i baksätet på en MS (blir lite trångt och man kanske får använda bägge utan isofix för att nyttja hela sätets bredd), har nämligen gjort detta. Annars kan man också ha den ena fram och placera en vuxen i mitten bak.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Framåtvänd bilbarnstol Next Gen baksäte

Inlägg av evilirish »

Vi har satt i 2st Britax römer i baksätet på vår lånebil (Modell S 2015). Om man klickade i isofix och lät de vara i yttersta läget från ryggstödet, sen tryckte med en god portion våld i sidled mot dörrarna så att säga och efter det sköt in dem mot ryggstödet så blev det precis lagom utrymme för att kunna använda bältena.

Stor skillnad mot vår X där man bara klickar i och har gott om plats åt alla håll.
Skriv svar