Jag bestrider inte att den förmodligen redan nu klarar motorvägskörning bättre än de flesta människor. Men om det är så finns det ju faktiskt ännu mindre anledning och hålla på med att kräva händer på ratten och hålla på med nag requests. Förmodligen handlar detta enbart om att friskriva sig för de misstag som de facto fortfarande sker och som orsakar olycka. Genom den här manövern kan man alltid säga att det är förarens problem. Det är alltså mer av en juridisk fint än något annat.FAJ skrev:AP är väll användbart om den räddar liv? Om det nu stämmer som Elon säger så är det färre olyckor med AP aktiverat än när bilen framförs "manuellt"?JFAH skrev:En av anledningarna till att AP faktiskt inte är användbar för tillfället. Den placerar människan i den roll som hon/han är absolut sämst ämnad att utföra, nämligen övervakning. En av de första sakerna man lär sig i människa maskin interaktion är just att denna typ av system är helt förkastliga från en praktisk synvinkel. Antingen gör systemet det den skall, eller så är det bättre att inte ha det på alls. Som människa _blir_ du okoncentrerad i en övervaknings situation, det fins det glasklara observationer på från ett otal olika fält.
AP1.0 eller AP2.0 innebär inte att bilen är total självskörandel, utan att bilen har ett hjälpmedel (styrning, bromsning, etc) vid framförandet, precis som automatlåda, farthållare, servo, ABC etc
Tycker det inte handlar om övervakning, det handlar om att föraren skall vara närvarande när bilen framförs med AP.
Man kan diskutera metoden för att säkerställa att föraren är närvarande.
Tills vi har fått "totalt" självkörande (nivå4) bilar så måste föraren vara närvarande, men att AP är ett fantastiskt och användbart hjälpmedel tycker i alla fall jag.
Om olyckstatistiken med AP på är bättre beror det på just det att den är på och att människor håller sig borta från den. Och då skall jag kunna sitta och titta på film utan att det innebär ett problem.
Om jag jämför med flygplan; när jag rattar mitt lättvikts plan så har jag en autopilot som tar hand om flygningen. Mitt jobb är inte att monitorera att den flyger bra. Det gör den så bra på egen hand. Mitt jobb är att hålla koll på färdplan, radioprat, navigering mm.
Analogt i bil; jag skulle alltså sköta ruttplanering och diskutera dagens lunch stopp, och planera mitt park besök. Inte sitta och övervaka bilens mekaniska körande, det skall den sköta på egen hand.
Detta att man kräver att föraren i håller i ratt och liknande har enligt min mening direkt kontraproduktiv verkan vad gäller säkerhet. Då är det bättre att helt vara utan den och köra på egen hand eftersom det aktiverar mig och skapar en naturlig awareness. Nu har jag iofs inte en tesla, men ett liknande system i annan bil är fortfarande oanvänt just därför att det håller på att tjata hela tiden vilket i praktiken gör det oanvändbart.